کد خبر 1072316
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
گزارش// انتشار ویروس کرونا چه ارتباطی با شرایط اقلیمی و دمای هوا دارد؟

همزمان با شیوع ویروس کرونا، مطالب زیادی در راستای ارتباط این ویروس با شرایط مختلف آب و هوایی منتشر شد که با واقعیت در تناقض بود؛ اما چقدر این ویروس با شرایط اقلیمی و دمای هوا ارتباط دارد.

به گزارش مشرق، از ابتدای شیوع ویروس کرونا، تحلیلهای متفاوتی از عملکرد این ویروس در شرایط آب و هوایی مختلف ارائه شد که هر کدام با عملکرد متفاوت کووید ۱۹ با ویروسهای هم خانواده‌اش نقض شد اما واقعاً این ویروس چقدر با شرایط اقلیمی و آب و هوایی در ارتباط است.

بیشتر بخوانید

شناسایی پادتنی که در درمان کرونا مؤثر است

تاکنون مطالعات مختلفی درباره بررسی این ارتباط در نشریات علمی جهان صورت گرفته است و با توجه به اینکه عمر ویروس زیاد نیست و تجربه آزمایش آن در شرایط اقلیمی مختلف وجود نداشته هیچ کدام از تحقیقات صورت گرفته نتوانسه با درصد اثباتی بالای ۷۰ درباره عملکرد این ویروس در اقلیمها و آب و هواهای مختلف اظهار نظر کند.

اما اجماع نتیجه‌گیری‌ها در مقالات انجام شده نشان داده که گرمای هوا تنها می‌تواند اندکی از قدرت سرایت ویروس بکاهد و نباید این موضوع دستاویزی برای عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی بشود؛ متاسفانه با این استدلال برخی از ساکنان مناطق گرم کشور مانند اهواز نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی‌توجهی کرده و حالا گرفتار این ویروس شده‌اند.

ویروس کرونا ,

نشریه علمی Lancet Journals هم بر تأثیرات گرمای هوا بر قدرت انتقال ویروس کرونا مقالاتی منتشر کرده و مدعی اندک بودن تأثیرات گرمای هوا بوده است؛ شاید مناطق گرم و مرطوب نسبت به مناطق دیگر میزان کمتری با ویروس کرونا درگیر باشند اما به هیچ عنوان به معنای بی‌تأثیری ویروس در این مناطق نیست.

مطالعات انجام شده بر روی SARS-CoV-۱ نشان می‌دهد این ویروس در دمای بالا ناپایدار است اما این نتایج قابل تسری نیست و هنوز تحقیق جامع و قابل اتکایی برای کووید ۱۹ در شرایط هوایی مختلف انجام نشده است که قابل تعمیم و استناد باشد؛ چرا که با توجه به شکل رشد سرایت ویروس در کشورهای مختلف امکان اینگونه آزمایشات وجود ندارد مگر با ایجاد شرایط آزمایشگاهی که هنوز تحقیقات آن تکمیل نشده است.

ویروس کرونا ,

کویید ۱۹ در ۱۸۰ کشور جهان با شرایط آب و هوایی متفاوت، مشاهده شده‌است

کویید ۱۹ تاکنون در ۱۸۰ کشور جهان مشاهده شده و این کشورها، شرایط آب و هوایی متفاوتی داشته‌اند؛ در مقاله‌ای تحت عنوان" نقش شرایط اقلیمی در تدابیر اتخاذ شده برای کاهش COVID-۱۹" که توسط کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترجمه شده به فراگیری این ویروس در کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین، اندونزی و تایلند، بورکینافاسو، کنگو، پاناما و پاراگوئه اشاره شده است که به طور متوسط دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد دارند.

بنابراین در تمام جهان بر این نکته تأکید شده‌ که باید پروتکلهای بهداشتی را فارق از اینکه در کدام کشور یا شهر گرمسیر قرار داریم، رعایت کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    دمای هوا زیاد موثر نیست. به نظر نور خورشید هست که موثره و طبق مقاله ای که قبلا جایی خوندم میگفت که ویروس در معرض نور مستقیم آفتاب در عرض 2 دقیقه از بین میره
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    دمای بدن انسان سی و هفت درجه هست . از اونجایی که ویروس توی بدن انسان زنده می مونه ، می تونه حداقل تا سی و هفت درجه رو تحمل کنه . هر چند در فصل تابستان اشعه ی ماورا بنفش خورشید زیاد می شه و این ممکنه روی ویروس اثر بگذاره
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    عجله نکنیدبگذارید گرمای جهنمی خوزستان بیاد بعد قضاوت کنید
  • JP ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    مگر آنالیز این ویروس نمی گوید که این ویروس یک رگش از ایدزه؟؟ ایدز مگه تابستان و زمستان میشناسه؟؟
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    باز تکرار میکنم که ممکنه که این ویروس بخشی از فرایند تکامل انسان توسط موجودات فضایی و بیگانه باشد. مثل تبدیل میمون به انسان و کاهش پشم و افزایش اندازه مغز در اثر تغییر در یک یا چند ژن در مولکول دی ان آ. . سوابق و مطالعات ناسا نشان میدهد که کهکشان اندرومرا احتمالا منشا موجودات بیگانه و هوشمندتر از انسان با قدرتهای ماورایی میتواند باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس