روزنامه های اصلاح طلب 2 بهمن ماه

صادق زیباکلام در مطلبی نوشته است:«روحانی از همان خرداد ۹۲ نشان داد که استراتژی،وحدت رویه و انسجام در عملکرد خود ندارد».زیباکلام اردیبهشت ۹۸ گفته بود:اگر به عقب برگردم،برای روحانی،بیشتر هم تبلیغ میکنم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** رفتار منطقه‌ای ایران در قبال آل سعود،بچگانه است

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «ایران و عربستان» نوشت: «به‌ نظر می‌رسد مشکل مشترک ایران و عربستان، فراموشی این اصل ساده است که هر دو کشور در یک منطقه ناآرام قرار گرفته و بالطبع دارای نگرانی‌های مشترک زیادی هستند که شامل عموم مسائل اقتصادی و سیاسی-امنیتی می‌شود، به‌ویژه ظهور داعش هر دو کشور را با خطر مهمی مواجه کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «فراموشی این اصل ساده موجب شده است روابط ایران و عربستان بیشتر تحت تاثیر متغیرهای فردی- به‌خصوص هیجانات روحی، احساس بی‌نیازی و بی‌تجربگی‌ها- قرار گیرد و حتی در دوره اخیر برانگیختن عامدانه حساسیت‌ها و نگرانی‌های طرف مقابل در دستورکار قرار گیرد. این مساله باعث ورود دو کشور به یک مسابقه بی‌سرانجام شده و هر یک به‌ دنبال پشت‌سر گذاشتن دیگری است، بدون آنکه به واقعیات امروز خاورمیانه توجه کند. جالب اینکه طرفین در خلال این رقابت نفسگیر به سرمایه‌گذاری بچگانه بر دوستان و رقبای یکدیگر در منطقه هم روی آورده‌اند؛ یکی (عربستان) در اندیشه کنترل یکسویه سوریه و عراق و لبنان است و دیگری (ایران) فکر می‌کند...».

روزنامه اعتماد تاکید کرد:«هر دو کشور باید به واقعیات همسایگی و نگرانی‌های مشترک توجه کنند و سرمایه‌گذاری نظامی و تبلیغاتی را راه برطرف کردن نقاط ضعف خود ندانند. واقعیات گویای آن است که هیچ ‌یک از این دو نمی‌تواند دیگری را از صحنه تحولات منطقه بیرون کند یا حتی نادیده بگیرد. اصولا هر دو کشور امروزه متحدانی دارند و از توان و ظرفیتی برخوردارند که امکان و فضایی برای آتشبازی طرف مقابل باقی نمی‌گذارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«باید به این اصل توجه شود که منافع و مصالح ملی هر دو کشور مهم‌تر از آن است که به تحولات داخلی یا روحیات فردی سیاستگذاران یا توصیه‌های امنیتی نظامیان یا رجزخوانی‌های خطیبان یا نقش‌آفرینی کشورهای واسط گره بخورد».

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که به «زبان دیپلماسی» مسلط هستند. اما همیشه عکس این ادعا ثابت شده است. برجام تنها یک نمونه از بی اطلاعی و بیگانگی طیف اصلاح طلب با مسائل مربوط به سیاست خارجی است.

نوع نگاه طیف اصلاح طلب به مسئله آل سعود نیز مصداق دیگری از بیگانه بودن این جماعت با روابط بین الملل و مسائل جهانی است.

آل سعود در سال ۹۴ فاجعه منا را رقم زد. این واقعه تلخ، ۲ هزار و ۹۵۰ کشته و مفقود و بیش از ۴۱۶ مجروح داشت. حدود ۵۰۰ زائر ایرانی در این واقعه تلخ به شهادت رسیدند. مسئولان آل سعود هیچگاه بابت این فاجعه از ایران عذرخواهی نکردند.

آل سعود به عنوان بنیانگذار منطقه ای تروریسم در غرب آسیا شناخته می شود. آل سعود یکی از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان بوده و در سرکوب مردم بحرین و کشتار شیعیان نیجریه نیز نقش اساسی ایفا کرده است.

«ولید بن طلال» شاهزاده میلیادر سعودی- دی ماه ۹۵- در یک مصاحبه تلویزیونی از حمایت مالی آل سعود از گروهک تکفیری تروریستی داعش اعتراف کرد.

آل سعود در اقدامی جنایتکارانه با حمله نظامی به یمن، کودکان و زنان را به قتل رسانده و جنایات متعددی در این کشور مرتکب شده است.

رژیم آل سعود به «گاو شیرده ترامپ» مشهور است. علاوه بر این شواهدی وجود دارد که موساد(سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل) و سازمان های اطلاعاتی عربستان ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند که یکی از محورهای اصلی این ارتباطات، اقدامات ضدایرانی است.

در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی ایران- با فرماندهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی- با شکستن کمر داعش، صلح و امنیت را برای مردم منطقه به ارمغان آورده است.اقدامی که خشم و عصبانیت دولت تروریست آمریکا،انگلیس، رژیم اسرائیل و آل سعود را در پی داشت.

با این وجود، اصلاح طلبان در اقدامی تأمل برانگیز، ایران و آل سعود را در یک کفه ترازو قرار داده و هر دو را به یک میزان مقصر می دانند!

** هاشمی طبا: برجام،گشایش بسیاری در اقتصاد ایجاد کرد

«مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:«ریاست جمهور و نوعا دولتمردان کشور در یکی از موفقیت آمیزترین اقدامات برای کشور، با مذاکرات طولانی و بسیار مشکل با ۱+۵، معاهده برجام را امضا کردند. این یعنی ایران برخلاف تبلیغات استکباری در پی مراودات بین المللی است و البته پس از آن علاوه بر لغو قطعنامه های ضدایرانی شورای امنیت، گشایش بسیاری در اقتصاد حاصل شد».

دولتمردان و اصلاح طلبان در مقطع مذاکرات هسته ای و سپس در دوره امضای برجام تاکید کردند که به واسطه توافق هسته ای، ضمن لغو یکباره تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های مالی و بانکی، رکود، بیکاری، گرانی، مشکل آب خوردن مردم و...رفع خواهد شد.

اما همانطور که منتقدان از همان ابتدا با دلایل کارشناسی و فنی و منطقی، به درستی اشاره کرده بودند، متن ضعیف برجام نمی توانست به لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی منجر شود.

روزها و هفته ها و ماهها گذشت. بی دستاوردی برجام موجب شد تا دولتمردان به انکار وعده ها روی آورند. در همین رابطه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در اظهارنظری عجیب گفت:«هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!، دولتمردان اظهارات عجیب دیگری نیز مطرح کردند. از جمله اینکه «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشد»!، «برجام، پیروزی اخلاقی ایران بود»!، «برجام، توافق اقتصادی نبود، بلکه یک توافق سیاسی امنیتی بود»! و...

از سوی دیگر، دولتمردان در برخی اظهارات خود صراحتا به بی دستاوردی برجام اذعان کردند. در همین رابطه روحانی صراحتا گفت که با توجه به تجربه برجام، مذاکره با آمریکا دیوانگی است. ظریف نیز تاکید کرد که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد. عراقچی نیز گفت، یکی از نتایج برجام، افزایش تحریم ها بود.

حالا هاشمی طبا، مدعی شده است که برجام گشایش بسیاری در اقتصاد ایجاد کرد! گویا از نگاه ایشان تبدیل شده دلار ۳ هزارتومانی به دلار ۱۹ هزارتومانی گشایش است! یا افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت مسکن در پسابرجام گشایش است!، یا افزایش قیمت پراید از ۲۰ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان، نشان دهنده گشایش عظیم اقتصادی است!

گفتنی است در برجام، هیچگاه قطعنامه های ضدایرانی لغو نشد، بلکه همگی در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شد.

لازم به ذکر است که هاشمی طبا، کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بوده است.

** زیباکلام: روحانی فاقد استراتژی است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«رئیس‌جمهوری از همان خرداد ۹۲ نشان داد که استراتژی، وحدت رویه و انسجام در عملکرد خود ندارد...آقای روحانی در این یک سال باقی مانده از دولت خود دیگر نمی‌تواند پل‌های گذشته را بازسازی کند و عملا بیشتر حامیان اعتماد خود را نسبت به دولت از دست داده‌اند. دیگر هیچ صحبت و شعاری از سوی رئیس‌جمهوری نظر مردم را مثل گذشته تغییر نمی‌دهد...پیش‌بینی من این است که رئیس‌جمهوری تا انتهای دولت می‌خواهد همین روند را ادامه دهد و تغییر رویکرد خاصی ایجاد نخواهد شد».

زیباکلام تاکید کرده است که روحانی از سال ۹۲، فاقد استراتژی بود. این در حالی است که این فعال اصلاح طلب- اردیبهشت ۹۸- یعنی ۶ سال پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفته بود:«اگر باز هم زمان به عقب یعنی به همان انتخابات اردیبهشت ۹۶ بازگردد از حسن روحانی حمایت می‌کنم. حتی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری اخیر بیشتر هم فعالیت خواهم کرد تا روحانی مجدداً پیروز شود».

واقعیت این است که اصلاح طلبان هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارند. در ایام انتخابات ریاست جمهوری با دوگانه دروغین «جنگ و صلح» و هراس افکنی در میان مردم در پی پیروزی در انتخابات هستند و در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با حمله به نظارت استصوابی، به جنجال و هیاهو می پردازند.

در این میان، ارائه طرح و برنامه برای رفع مشکلات کشور هیچ جایگاهی در رفتار انتخاباتی اصلاح طلبان ندارد.

چندی پیش «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ و رای دادن به «لیست امید» گفته بود:«در سال ۱۳۹۴ مردم به لیستی رای دادند که اصلا افراد آن را نمی‌شناختند حتی سیاستمداران و فعالان هم آنها را نمی‌شناختند».

اصلاح طلبان چندین بار اذعان کرده اند که لیست امید- در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم- با رانت و در پستوها بسته شده است.

در شرایط فعلی، دولت روحانی، شورای شهر و شهرداری تهران و فراکسیون امید مجلس در اختیار اصلاح طلبان است و این طیف باید درباره عملکرد خود- به عنوان بانی و مسبب اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور- به افکار عمومی پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    21 3
    خدایا جواب افساد طلبان را زودتر ومحکم بده.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      12 1
      همینکه افسادطلبان در برابر راه حق جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند یعنی خداوند لیاقت عاقبت بخیری را از بسیاری از آنها سلب کرده
    • سید IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      5 1
      اصلاح طالبان تهوع آور!
    • NL ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      6 1
      واقعا که این جماعت از چرت و پرت گفتن دست بردار نیستند .....
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    4 1
    تا زمانی که اصلاح طلبا نفس بکشن، آرامش در ایران مستقر نخواهد شد. نابودی آنها بسیار نزدیک است :)
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    10 2
    مقصر اصلی قانون گذاران ما وقوه قضائیه است که هرکس هرکاری درکشور انجام بده ازمحاکمه ومجازات خیالش راحته با چهار کلمه فرافکنی دروغ گوئی قسر درمیره
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    4 1
    جیره خواران آل سعود (((((مزدور ))))))7
  • محسن IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    5 1
    افساد طلبان نشون دادن از آل سقوط هم وهابی ترند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    7 1
    هاشمی طبا همونه که تو انتخابات شعر کیهان بچه ها میخوند؟؟؟؟!!!
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    4 1
    هاشمی طبا دست از این نوزاد ناخص الخلقه و مرده ی برجام برنمی دارد
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    5 1
    ما گل های خندانیم
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    3 1
    مشکل عربستان وجود رژیمی وابسته و دست نشانده آمریکائی است
  • محمد غ IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    5 1
    به مقاله نویس روز نامه اعتماد بگویید,لطفا شنت بین جمجمه و سیستم گوارشی خود را مسدود کند.حرف نزند سنگین تر است.ابله.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    5 1
    آقای روحانی شاید خودش استراتژی نداشته باشه ولی از تاکتیک های خوبی برای تحقق استراتژی های بیگانگان استفاده می کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس