ویژه های مشرق 10 اردیبهشت

براساس متن قطعنامه ۲۲۳۱ و مفاد برجام، در صورت اقدام یکی از اعضای برجام(آمریکا، انگلیس،فرانسه،آلمان و...)بازگشت قطعنامه‌های پیشین اتوماتیک خواهد بود و امکان وتوی آن از سوی دیگر اعضا وجود ندارد!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آقای ظریف! مطمئنید که متن برجام را کامل خوانده اید؟!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«مطابق بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ [قطعنامه ای که تضمین برجام نامیده شده بود]، در صورت اقدام یکی از اعضای برجام بازگشت قطعنامه‌های پیشین اتوماتیک خواهد بود و دیگر اعضای دایم شورای امنیت قادر به وتوی آن نخواهند بود. حتی مطابق بند ۱۰ قطعنامه مذکور عبور از کانال کمیسیون مشترک برجام نیز برای اجرای بند ۱۱ الزامی نخواهد بود».

قطعنامه ۲۲۳۱ با عنوان فریبنده «تضمین برجام» صادر شد و متن برجام نیز به عنوان (ضمیمه A) به آن الحاق شد. دولتمردان و حامیان برجام تاکنون بارها و بارها مدعی بودند که به واسطه برجام، قطعنامه های ضدایرانی به تاریخ پیوست!

اما منتقدان برجام از ابتدا با دلایل فنی و کارشناسی، به اشتباه بودن این ادعا تاکید کردند، اما متاسفانه از سوی برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب مورد توهین و فحاشی قرار گرفته و به جهنم حواله داده شدند.

لازم به ذکر است که در بند ۲۷ قطعنامه ۲۲۳۱ و نیز در بخشی از متن برجام آمده است:«تمامی قیدها و شرایط و مقررات برجام فقط درباره ایران است...و نباید تصور شود که سایر دولت‌ها نیز ملزم به رعایت این قیدها و شرط‌ها هستند»!

براساس آنچه در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است ایران با استناد به ماده ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل، «تهدیدی علیه صلح» تلقی شده است! و با پذیرش توافق وین نه تنها از دستور کار شورای امنیت بیرون نمی‌رود، بلکه دستکم برای مدت ۱۰ سال دیگر تحت ماده ۴۱ فصل هفتم باقی می‌ماند.

از سوی دیگر، بند ۳ از ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱، صراحتا ایران را در برخورداری از تسلیحات پیشرفته دفاعی محروم کرده و اجازه بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و نظامی در پوشش فریبنده «دیدارهای فنی و کارشناسی»! را صادر کرده است.

بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ نیز با ادبیات مشابه، توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

براساس متن قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین براساس مفاد برجام، در صورت اقدام یکی از اعضای برجام (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و...) بازگشت قطعنامه‌های پیشین اتوماتیک خواهد بود و امکان وتوی آن از سوی دیگر اعضا وجود ندارد.

براساس بند ۳۷ برجام، در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که همگی در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شده، دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد!

نکته قابل توجه اینجاست که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، پیش از این گفته بود که «قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ سازوکار تنبیهی ندارد»! و «برجام، بهترین توافق ممکن است»!

تفاوت قطعنامه ۲۲۳۱ با قطعنامه های قبلی در این است که در گذشته ایران تمامی قطعنامه های شورای امنیت را از اساس غیر حقوقی و ظالمانه می دانست و به همین علت محدودیت های آن را نیز نمی پذیرفت، اما قطعنامه ۲۲۳۱ مورد استقبال مقامات دولت روحانی قرار گرفت و از آن به عنوان دستاورد یاد شد!

آقای ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران باید به این سوال پاسخ دهند که «مطمئنید که متن برجام را کامل خوانده اید؟!»

روزنامه اعتماد چندی پیش در مطلبی نوشته بود:«متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

** مبلغ: کاهش مشارکت،نشانه حمایت مردم از جبهه اصلاحات بود

«مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «انتخابات اخیر نشان داده سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به طرز محسوسی ریزش کرده و جامعه به نحوی از اصلاح‌طلبان رویگردان شده است؛ اساسا چقدر با این مساله موافقید و راهکارهای بازیابی سرمایه اجتماعی را چه می‌دانید؟» گفت:«من فکر می‌کنم مشکل کاهش مشارکت مردم را نمی‌توان به هیچ وجه به رویگردانی مردم از جریان اصلاحات تفسیر کرد. این مغالطه بزرگی است؛ چون اتفاقا مردم به‌خاطر اینکه طرفدار و خواهان اصلاحات سازنده در کشور هستند این رفتار را از خود نشان داده‌اند».

مبلغ در ادامه گفت:«چون شاهدند که در انتخابات شرکت می‌کنند اما سازوکارهای ساری و جاری در مدیریت سیاسی کشور به گونه‌ای است که برای نهادهای برخاسته از رای مردم مشکل‌سازی شده و اجازه ظهور و بروز واقعیت داده نمی‌شود. یعنی جریاناتی در کشور هستند که دارای قدرت گسترده‌ای هستند که برای هر چه با منویات‌شان تناسب نداشته باشد، مشکل ایجاد می‌کنند و این موضوع جدید هم نیست».

این اظهارنظر در حالی است که در «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته گفته بود:«انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».

«سید نظام الدین موسوی» منتخب مردم در تهران در مجلس شورای اسلامی، پیش از برگزاری انتخابات در تحلیل رفتار طیف اصلاح طلب گفته بود:«به نظر من جریان اصلاح طلب می خواهد حذف شدنش توسط مردم را به نوعی به حاکمیت و دولت پنهان منتسب کند که او بود که ما را حذف کرد. طبق اطلاعاتی که من دارم، همین حالا نزدیک به ۲۰۰ نفر اصلاح طلب شناسنامه دار در تهران هست که علی القاعده از این ۲۰۰ نفر می توانند به یک لیست ۳۰ نفره برسند. اما الان بین خودشان هم بحث است. یک عده از آنها می گویند که باید به طور کامل در انتخابات حضور پیدا کنیم و یک طیف هم می گویند از اصلاح طلبان خالص یک لیست ۱۵، ۲۰ نفره بدهیم و بگوییم دیگر بیشتر از این نداریم که اگر هم در انتخابات شکست خوردند بگویند ما را حذف کردند و اجازه ندادند ما همین طوری شرکت کردیم و آدم های اصلی و واقعی ما نبودند و این مدلی به میدان بیایند».

دروغ پرتکرار اصلاح طلبان مبنی بر «سنگ اندازی گروهی تحت عنوان دولت پنهان»! صرفا ترفندی برای توجیه شکست انتخاباتی و فرار از ارائه کارنامه به مردم است.

** اصرار بر تتش زدایی با آل سعود و غفلت از کارنامه سیاه

«علیرضا عنایتی» مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در کویت در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «خلیج فارس و صلح» نوشت:« بیگانگانی که در دورانی با هدف حفظ سیطره و گسترش مناطق استعماری خود و در دهه‌های گذشته، با حرص استخراج نفت، فروش گسترده تسلیحات و تدارک شکل جدیدی از استعمار؛ موجب ایجاد تفرقه، ناامنی و بی‌ثباتی و مانع بهره‌مندی مردم این منطقه از منافع مشترک خود شده‌اند. حال وقت آن رسیده است که دولت‌های منطقه خلیج‌فارس با تکیه‌بر دین و هویت و فرهنگ‌های مشترک و با هم‌افزایی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری و جغرافیایی خود، به تحقق چشم‌اندازها و راهبردهای آینده‌نگرانه خود بپردازند» .

عنایتی در ادامه نوشت:«ما تأمین امنیت ملی کشورمان را در حفظ ثبات و توسعه پایدار کشورهای همسایه و منطقه پیرامونی خود می‌دانیم و خواهان حذف، تضعیف و تجزیه هیچ کشوری نیستیم و برای اثبات این انگیزه خود، تاکنون در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، طرح و ابتکارهای متعددی ازجمله امنیت در خلیج‌فارس (۱۹۸۵)، گفت‌وگوی تمدن‌ها (۱۹۹۷)، دنیا علیه خشونت (۲۰۱۳)، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای (۲۰۱۴)، طرح صلح یمن (۲۰۱۵)، پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز (۲۰۱۹) و پویش صلح هرمز (۲۰۱۹) را ارائه داده‌ایم..."ابتکار صلح هرمز" با مشارکت هشت کشور وابسته به آن، شامل جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربستان سعودی، جمهوری عراق، سلطنت عمان، امارات عربی متحده، دولت کویت، دولت قطر و پادشاهی بحرین از ظرفیت لازم و کافی برای تحقق امنیت فراگیر در منطقه از طریق گفتمان درون منطقه‌ای برخوردار است».

در ماههای اخیر برخی دولتمردان از جمله ظریف در کنار برخی فعالین اصلاح طلب و رسانه های این طیف بارها از موضع ضعف و با رویکردی منفعلانه از لزوم تنش زدایی با آل سعود سخن گفتند.

اینکه ایران دست دوستی به سمت آل سعود دراز کرده و آماده مذاکره است. اما این درخواست تحقیرآمیز هربار با پاسخ منفی و البته همراه با توهین و تمسخر سران آل سعود مواجه می شد.

این در حالی است که ایران در مقایسه با رژیم آل سعود با اختلافی فاحش در موضع بالاتری قرار دارد. وقایعی مانند فاجعه منا و جنایت آل سعود در یمن و حمایت این رژیم از گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه، در کنار بحران داخلی میان شاهزاده ها در این کشور، همگی این پیام را دارد که ایران نباید برای مذاکره با چنین رژیمی خود را در موضع پایین تر قرار داده و درخواست حقارت آمیز تنش زدایی را مطرح کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ترکمنچای IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    20 1
    ظریف خود بهتر می داند که هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده اند که با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض یکماه قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه) و در ضمن قطعنامه 2231 جدید هم تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل هست.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      2 0
      واقعا راست است که طرف ایرانی در برجام از کارشناسان حوزه مالی و بانکی وحقوقی مشاوره نگرفته اند؟
  • شرقی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    25 0
    ساده لوحی محض است اینکه تصور شود فردی کشورش را زمان جنگ رها کند، به دامان یکی از حمله کنندگان به ایران برود، آنجا بزرگ شود، آموزش ببیند و چنین شخصی قدمی در جهت منافع ملی ایران بردارد!!
    • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      14 0
      گفتار و کردار و رفتار این کاسبان مذاکره با غرب یعنی اصلاح طلبان تهوع آور به نظر بیشتر از خیانت ناشی می شود تا جهالت!
  • مسعود IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    19 0
    بزرگترین ایراد برجام نافرجام همین بود که متن آن توسط امریکا نوشته شد و توسط ظریف امضاء شد و بوسیله علی لاریجانی در عرض 20 دقیقه تصویب شد.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    18 0
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
    • COWBOY US ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      3 19
      ببند گالتو بابا آخرش با يه كشيده محكم با خفت ميكشونيمتون پاي ميز مذاكره .
    • SE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      15 0
      اصحالات خائنتر و خرتر از قجر و پهلوی
    • US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      11 0
      ی نفر اینجوری کامنت زده: ببند گالتو بابا آخرش با يه كشيده محكم با خفت ميكشونيمتون پاي ميز مذاكره. در جواب بهش می گم: آخه احمق جون اگر اینقدر قدرت دارید که به ما کشیده بزنید و با خفت ما را بکشید دیگه برای چی میخوایید با ما مذاکره کنید؟ چنین کسی اینقدر بدبخته که دیگه مجبوره همه چیز رو قبول کنه.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      0 0
      14:47 خب کمتر وایتکس تزریق کن، مگه مجبوری ؟ راستی به کالیفرنیای ما بعد از اینکه درگیر جنگ داخلی و تجزیه شدین، دست نمی زنینا. و الا.... عین الاسد :)
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    10 0
    هر بلایی سر ملت و کشور از بابت برجام بیاد مقصر دولت و ما حامیان این کار دولت هستیم. نباید وجدانمون رو زیر پا بگذاریم.جناح مقابل ، البته نه همه بلکه گروه معقول و باسوادشون خیلی خیلی فریاد زدند و اعتراض کردند.دلیل آوردند.مثلا آقای نبوی بود فکر کنم خیلی در این مورد تلاش کرد و بند به بتد برجام رو شرح داد و گفت اشکالات بسیاره اما ماها فریب دغلکاری دولتیان رو خوردیم چون فقط در باغ سبز رو بهمون نشون دادند.
  • DE ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    12 0
    دسته گل های اطلاح طلب ها شمردنی نیست! مجلس فقط در 1200 ثانیه این تحریم را تصویب کرد.
  • SE ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    9 0
    کاهش مشارکت ناشی از خیانتها و چپاولها و فریبکاریهای اصحالات بود
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 0
    تیترشون را نگاه کن،ابلاغیه رهبر برای ازادسازی سهام عدالت.اینهم مثل برجام ی تله برای کشوندن پای رهبر توی بی تدبیریهاست.البته رهبر زیرکه ولی بعضی ها توی کشور فقط مفت خوری میکنند و زر میزنن و نون تریبون داری را میخورند.اون موقع که برجام داشت اجرا میشد همه متفق القول بودن مثل قطعنامه.اون دلسوزانی که شما گفتی چهارتا ادم بودند که به جرم همدوره ای بودن با احمدی نژاد داشتن در کنج ازلت میسوختن.برجام البته حماقت روحانی بود ولی خدا این حماقت روحانی و مکر اوباما را به نفع مملکت حضرت ولی عصر برگردوند با حداقل خسارات
  • DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    7 2
    عملکرد احمدی نژاد در2 سال اخر دولتش.وعملکرد دولت دوم روحانی در4 سال اخیر اکثریت مردمو ازپیشرفت اقتصادی واصلاح مدیران ومدیریت ومبارزه بافساد ناامید کرده .بسیاری ازمردم معتقدن که هر2 حزب چه سازشکاران مدعی اصلاحات وچه اصولگراها سرته یه کرباسن ودارن فیلم بازی میکنن. حکومتیها یقین داشته باشن اگه دولت بعدی اصولگراها فسادهای مدیریتی ومدیران فاسد ورانتخاران درهرسه قوه اصلاح نشه واقتصاد حرکت قابل توجهی نداشته باشه .دیگر هرگز مردم درانتخابها شرکت نخاهن کرد .منتظر باشید که ماهم منتظریم
    • DE ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      2 0
      یک غلط کردی 19 منظور یک غلط داشتی 19 به جای Biest . احمدی نژاد اینقدر مرد بود که بارها اعلام کرد که او اصولگرا نیست و اصلاحطلبها اینقدر نامرد هستند که موقع به لجن فرو رفتن دارند همه جا و همه کس را اصلاحات مالی میکنند که با خودشون ببرند پایین.نه جانم اصولگرا ها را نمیتوانید با این روش و دستور درون سازمانی نخ نماشده اصلاحات مالی کنید.مقایسه اصواگراها و غرب گداها یا همان اصلاح طلبان چیها یک مقایسه مع الفاروغ!! است
  • US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    8 0
    ای کسانیکه که دلسوز مردم و بخصوص جوانان کشور هستید مبادا غفلت کنید. خیلی زود این یک سال و اندی هم تموم میشه و به انتخابات ریاست جمهوری می رسیم. اصلاح طلبها رگ خواب جوانها تو دستشونه مبادا با کارهای رسانه ای و تبلیغاتی دوباره مردم را و بخصوص جوانها را فریب‌ بدهند. مبادا با شعار آزادی و موسیقی و رنگ کردن ریشها و ژستهای ژورنالیستی و انتشار عکس لبخندهای خوشگل خودشان جوانهای کشور را فریب بدهند و دوباره آنها را دور خودشان جمع کنند.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    7 0
    14:47 دق مرگت میکنیم
  • دلسوز IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 3
    مشرق بااین خبروتحلیل در واقع داری روی ادعای پمپئو مبنی برتمدید تحریمهای تسلیحاتی صحه میذاری!!اینم یک کد روشنه که بگین الان امریکا به استناد متن تشریحی شما قانونا میتونه طبق برجام تحریمهای تسلیحاتی رو تمدید کنه!!! بخاطر بازیهای جناحی چرا این مملکت رو در معرض خطر قرارمیدین لامصباااا!!!!؟؟؟
    • DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 0
      جناب دلسوز شما مطمئنی اون جایی که داره میسوزه دلته ؟ آی دلُم پی دلته جومه نارنجی... کجا منزلته جومه نارنجی...تهلول شما جناب دلسوج خیلی آبکی بود به قوانین بین الممل وارد نیستی . سعی کن در زندگی تابع قانون باشی نه تابع زور دشمن. برای امریکا هر کار بکنی اشتباه کردی مگر اینکه کشور را دو دسته تقدیم کنی.
  • آرش IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    3 0
    14:47 اول برید خرابه های عین الاسد (کشیده ای که خوردید) رو بازسازی کنید یعد بیا آرزوهاتونو بیان کنید. ژنرال های گندتون جرات چپ نگاه کردن به ایران رو ندارند و هربار که اسم ایران میاد پوشکشون رو عوض می کنند. اونوقت تو بدبخت تو سری خور اومدی واسه ایران شیران قد قد می کنی خود فروخته ؟؟
  • DE ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 0
    یک دسته اصلاح طلب ها با این کندکاری و کارشکنی و بدکارکردن سالهاست کشور رو تحریم داخلی کردن. امریکا پیشکش! از دشمنی مثل امریکا انتظاری نداریم ولی تحریم داخلی اصلاح طلب ها و کارشکنی و مقابله با راه اندازی تولید داخلی خیانتی است غیر قابل گذشت.
  • US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 0
    خدا لعنتتون کنه امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس