دو مأمور سابق فرودگاه جده، به خاطر انجام عمل شنیع در مواجهه با دو نوجوان ایرانی که زائر بیت‌الله الحرام بوده‌اند، هر کدام به سپری کردن 4 سال در زندان و تحمل 1000 ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج‌شنبه 94/3/21 به شرح زیر است:

ایران:

ویروس جاسوسی اسرائیلی سه هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران را هدف گرفت

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال- شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی طی تحقیقات خود دریافت که سه هتلی که میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ بود با ویروس جاسوسان رژیم صهیونیستی هدف گرفته شد.

اسرائیل جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را انکار کرد

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال- الی بن داهان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گزارش روز چهارشنبه، جاسوسی صهیونیست‌ها از سه هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را انکار کرد و آن را مزخرف خواند. وی با اینحال اعتراف کرد که اگر گزارش این روزنامه آمریکایی صحت داشت هم از این موضوع به هیچ عنوان اطلاعی نداشت.

احمد شهید: از اظهارات آقای لاریجانی استقبال می‌کنم

توئیتر- احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران گفته از اظهارات آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر کل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران استقبال می‌کند. آقای لاریجانی گفته ایران هراسی از سفر گزارشگران حقوق بشر به ایران ندارد. ما مشکلی با مکانیسم‌های گزارش‌دهی‌ها نداریم و با گزارش‌ها حرفه‌ای که مبتنی بر چارچوب باشد موافقیم، اما اگر کسی بخواهد از این ساز و کارها سوء استفاده کند، به او اجازه سفر به ایران را نخواهیم دید.

حکم مأموران متجاوز فرودگاه جده صادر شد: 4 سال حبس و 1000 ضربه شلاق

خبرگزاری آسوشیتدپرس- بنا به گفته‌های یک مقام امنیتی عربستان که نمی‌خواسته نامش فاش شود، بالاخره حکم دو مأمور متجاوز سعودی صادر شد. این دو مأمور سابق فرودگاه جده، به خاطر انجام عمل شنیع در مواجهه با دو نوجوان ایرانی که زائر بیت‌الله الحرام بوده‌اند، هر کدام به سپری کردن 4 سال در زندان و تحمل 1000 ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

ایران قصد ساخت موشک قاره‌پیما برای حمله به آمریکا دارد

اسپوتنیک- مایکل فلین، مدیر پیشین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مدعی شد ایران قصد ساخت موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، با برد کافی برای هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد. فلین گفت: ایران کاملاً قصد ساخت یک موشک قاره‌پیما و برنامه تسلیحات اتمی دارد. نسل بعدی موشک‌های ایران شامل موشک‌های قاره‌پیمایی خواهد بود که قادر به حمله به خاک آمریکا هستند.

4 کشتی ایرانی در نزدیکی یمن توقیف شدند

تلویزیون العربیه- نیروی دریایی یمن 4 کشتی ایرانی را در نزدیکی جزیره سوقطرة در نزدیک باب المندب توقیف کردند. در ماه‌های اخیر این چندمین بار است که العربیه و دیگر رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها چنین اخباری را منتشر می‌کنند.

مجسمه ژنرال سلیمانی را در عراق بسازید

المسله- قاسم الأعرجی نماینده پارلمان عراق با اشاره به رشادت‌های سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریست‌ها در این کشور گفت: شایسته است که مجسمه این سردار را به پاس تلاش هایش در عراق نصب کنند.

جان کری با پای شکسته به مذاکرات می‌پیوندد

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز- جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با وجود شکستگی پا در اواخر ماه جاری میلادی راهی اروپا می‌شود تا به مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 بپیوندد. وزیر خارجه 71 ساله آمریکا به دلیل شکستی پای راستش 11 روز است که در بیمارستانی در شهر بوستون بستری شده است.

سوئیس و اتریش در خصوص جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای تحقیق می‌کند

خبرگزاری فارس- یک روز پس از انتشار خبر جاسوسی صهیونیست‌ها از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در 3 هتل مختلف سوئیس، حالا دادستان کل سوئیس هم به ماجرا ورود پیدا کرده و گفته که این مورد تحت بررسی قضایی قرار می‌گیرد. از آنجاکه بخشی از مذاکرات در وین انجام شده، اتریشی‌ها هم از انجام تحقیقات در این خصوص خبر داده‌اند. یکی از سخنگویان وزارت کشور اتریش گفته: اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی و مبارزه با تروریسم از اطلاعات مربوط به این واقعه آگاهی یافته و در حال بررسی آن است.

تا ۱۰ تیر می‌توانیم به توافق برسیم

رویترز- رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که رسیدن به توافق هسته‌ای تا آخر جولای، امکان‌پذیر است. رضا نجفی در این خصوص گفته: اگر دیگر طرف‌های مذاکره به پارامترهای مورد توافق، پایبند بمانند، توافق تا آخر ژوئن قابل دسترسی خواهد بود.

یمن:

فرمانده نیروی هوایی سلطنتی عربستان درگذشت

پایگاه خبری النشره- وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که محمد بن احمد الشعلان فرمانده نیروهای هوایی سلطنتی این کشور درگذشته است. بر اساس بیانیه وزارت دفاع عربستان الشعلان در یک سفر کاری دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست داده است.

فرمانده نیروی هوایی عربستان در حملات موشکی ارتش یمن کشته شد

خبرگزاری فارس- یک منبع یمنی در نیویورک ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درباره مرگ محمد بن احمد الشعلان فرمانده نیروی هوایی ارتش عربستان به دلیل ایست قلبی اعلام کرد که وی در حملات موشکی یمن کشته شد. وی افزود: الشعلان پنج روز گذشته در حملات موشکی ارتش یمن به منطقه خمیس مشیط عربستان کشته شد. ارتش یمن اخیراً به وسیله یک موشک اسکاد، پایگاه هوایی امیر خالد در خمیس مشیط را هدف قرار داد. این پایگاه در شهر خمیس مشیط در جنوب عربستان سعودی قرار دارد.

جزئیات درگیری شدید مرزی میان عربستان و یمن و دخالت بالگردهای آپاچی

الجزیره- الجزیره از درگیری مجدد نیروهای ارتش عربستان با کمیته‌های مردمی یمن در نقاط الخوبه و کوه‌های دخان و الرمیح در منطقه جازان در مرزهای عربستان و یمن خبر داد. از زمان تجاوز عربستان سعودی به یمن تاکنون، درگیری‌های پراکنده‌‌ای در نقاط مرزی عربستان صورت گرفته و کمیته‌های مردمی و انقلابی یمن با همکاری ارتش این کشور و قبائل، تاکنون چندین پایگاه نظامی عربستان را تحت کنترل گرفته‌اند و سربازان عربستانی را به عقب‌نشینی واداشته‌اند. درگیری‌هایی مرزی اخیر در مناطق مذکور روی داد تا جایی که عربستان ناگزیر شد برای مهار پیشروی کمیته‌های مردمی یمن از بالگردهای آپاچی استفاده کند.

۱۰ کشته و ۱۱۰ زخمی در بمباران مجدد تعز از سوی جنگنده‌های سعودی

خبرگزاری فارس- جنگنده‌های سعودی، بامداد پنجشنبه مناطق مختلف در تعز را بمباران کردند. در پی تداوم بمباران جنگنده‌های سعودی دست‌کم 10 کشته و بیش از 110 زخمی برجای گذاشته است.

عراق:

کاخ سفید اعزام ۴۵۰ نیروی آمریکایی به عراق را تأیید کرد

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز- کاخ سفید اعزام ۴۵۰ مستشار نظامی به عراق را تأیید کرد و گفت که آنها وارد هیچ مأموریت جنگی نخواهند شد. این مقام آمریکایی گفته مأموریت مستشاران جدید این کشور که به عراق اعزام می‌شوند یکپارچه‌سازی نیروهای عراقی و قبایل سنی است.

دیدار صدر و حکیم در نجف اشرف

سایت فرات نیوز عراق- مقتدی صدر و سید عمار حکیم سران دو جریان سیاسی مهم شیعه در عراق در نجف اشرف با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات در این کشور یا یکدیگر رایزنی داشتند. عمار حکیم با مراجع شیعه در این شهر هم دیدار داشته است.

سوریه:

جیش الاسلام علیه داعش در ریف دمشق اعلام جنگ کرد

خبرگزاری فارس- زهران علوش، سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام که به سرسپردگی و مزدوریش برای عربستان سعودی معروف است، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای علیه گروه تروریستی تکفیری داعش اعلام جنگ کرد. زهران علوش در بیانیه خود تاکید کرده است که نبرد جدیدی را در منطقه القلمون، واقع در ریف دمشق علیه داعش آغاز می‌کند که هدف آن پایان دادن به حضور و موجودیت این گروه در این منطقه و گشودن راهی به سمت شمال سوریه برای کمک و امدادرسانی به گروه‌های مسلح این منطقه است.

ادعای جیش الاسلام مبنی بر ربودن یک مقام مسئول سوری تکذیب شد

خبرگزاری فارس- گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام به سرکردگی زهران علوش در خبری کوتاه مدعی شد، یکی از شخصیت‌های مهم نظام در سوریه را ربوده است. جیش الاسلام افزوده بود: پس از ربودن این شخصیت سوری، وی را به غوطه شرقی دمشق منتقل کرده که مقر و مهمترین پایگاه این گروه در سوریه بشمار می‌آید، منتقل کرده است. منابع خبری رسمی سوری پس از انتشار این خبر ضمن تکذیب آن اعلام کردند که شخصیت مسئول سوری مورد ادعای جیش الاسلام نجم الاحمد، وزیر دادگستری سوریه است.

عربستان:

نامه محرمانه عربستان به حکمتیار برای ترور مقامات پاکستانی

پایگاه خبری الوعی‌نیوز- عربستان سعودی اخیراً نامه‌ای محرمانه به گلبدین‌حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان ارسال کرده است. از آنجا که دولت پاکستان به درخواست عربستان برای اعزام نیرو به منظور جنگ در یمن مخالفت کرد، پادشاهی عربستان سعودی به منظور انتقام‌گیری از این اقدام اسلام آباد، از رهبر حزب اسلامی افغانستان خواسته است تا در خاک پاکستان عملیات تروریستی انجام دهند. تاکنون از کمیت و کیفیت اجرای این عملیات چیزی مشخص نشده اما عربستان از حکمتیار خواسته تا سلسله عملیات‌های تروریستی در بین قبایل پاکستان و شخصیت‌های پاکستانی صورت دهد.

بن‌سلمان فرمانده جنگ عربستان علیه یمن به روسیه می‌رود

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر- منابع روسی در مسکو گفتند که محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد، وزیر دفاع عربستان، پنجشنبه هفته آتی به مسکو سفر خواهد کرد. بن سلمان، فرزند شاه کنونی سعودی، قرار است در خصوص مسائل منطقه از جمله سوریه، یمن، عراق و پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت‌وگو کند. این سفر در نوع خود اولین سفر خواهد بود.

ترکیه:

داود اوغلو: مردم مجوز تغییر نظام پارلمانی را به ما ندادند

سی‌ان‌ان- احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه پیام پشت آراء مردم کشورش در انتخابات پارلمانی اخیر را نه به تغییر نظام پارلمانی دانست. اوغلو گفت: مردم به حزب عدالت و توسعه، مجوز تغییر نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری را ندادند.

دولت ائتلافی برای ترکیه مناسب نیست

رویترز- احمد داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که تاریخ نشان داده است که دولت ائتلافی برای ترکیه مناسب نیست اما به هرحال حزب عدالت و توسعه  (AK) برای تمامی گزینه‌ها آمادگی دارد. وی گفت: ما از عصر ائتلافی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ بعنوان نمونه‌ای استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم که ائتلاف برای ترکیه مناسب نیست و موضع ما همچنان آن است.

عبدالله اوجالان به زودی دستور خلع سلاح پ‌ک‌ک را اعلام می‌کند

روزنامه تودی‌زمان ترکیه- پس از ورود حزب خلق‌های ترکیه به پارلمان که نتیجه کسب بیش از 10 درصد آرای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور بود، حالا رسانه‌های ترکیه از آمادگی کردها برای برداشتن یک گام سیاسی دیگر و بر زمین گذاشته شدن سلاح‌ها خبر می‌دهند. صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب خلق‌های ترکیه گفته که عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، قصد دارد در ساعات آینده، حکم خلع سلاح این گروه را در رسانه‌های ترکیه اعلام کند.

فلسطین:

فلسطین خط زدن نام تل‌آویو از لیست ناقضان حقوق کودکان را محکوم کرد

وبگاه خبری 24 امارات- وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حذف نام رژیم صهیونیستی در لیست ناقض حقوق کودکان به شدت اظهار تأسف و آن را محکوم کرد. وزارت خارجه فلسطین در ادامه این اقدام سازمان ملل را جانبداری از قاتل و حمایت از مجرمان ارتش رژیم صهیونیستی و امکان فرار آنها از مجازات توصیف کرد.

گذرگاه مرزی رفح تا پایان هفته آینده بازگشایی می‌شود

شبکه خبری قدس- سفارت تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات مصری تصمیم دارند این گذرگاه را از روز شنبه هفته آینده به مدت سه روز از دو طرف باز کنند. سفارت فلسطین در ادامه تاکید کرد که البته این در صورتی است که هیج گونه مشکلات امنیتی در سیناء ایجاد نشود.

پیگیری شکایت فلسطینی‌ها علیه جنایات جنگی اسرائیل

آسوشیتدپرس- پس از رد عضویت فلسطینی‌ها در دیوان بین‌المللی جنایی معروف به دادگاه لاهه، حالا تشکیلات خودگردان سعی دارد با ارسال گزارشات مستدل، نقض حقوق‌بشر توسط ارتش رژیم صهیونیستی را از طریق حقوقی ثابت کند. ریاض مالک وزیر خارجه تشکیلات خودگردان اعلام کرده که دو هفته دیگر (25 ژوئن) به لاهه می‌رود و اولین گزارش مربوط به جنایات جنگی ارتش صهیونیست‌ها را به مقامات قضایی این دیوان ارائه می‌دهد.

لیبی:

طرف‌های درگیر در لیبی در برلین تشکیل جلسه می‌دهند

روزنامه آلمانی زوددویچه- آلمان چهارشنبه میزبان نشست رایزنی در زمینه بحران لیبی است. 23 نفر از طرف‌های درگیر در لیبی به دعوت فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان به این کشور آمدند.

القاعده لیبی علیه داعش اعلام جنگ کرد

رویترز- گروه موسوم به شورای مجاهدان درنه در لیبی نزدیک به القاعده، در پی کشته شدن ناصر العکر معاون رئیس این شورا و فرج الحوتی دستیار در خیابان ارتش در نزدیکی زاویه بن عیسی در درنه علیه داعش اعلام جنگ کرد. در بیانیه این شورا آمده است: با کشتار مسلمانان و مجاهدان، هویت این گروه که خود را دولت می‌داند، و جنایتکار است، برای همه مریدان حقیقت آشکار شد. ما پیش از این نیز هشدار آخر را به این گروه داده بودیم تا شاید توبه کنند اما این چنین نشد.

روسیه:

کشورهای اسلامی مهم‌ترین شرکای روسیه در عرصه دفاع از ارزش‌ها به شمار می‌آیند

خبرگزاری فارس- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست روسیه و گروه چشم‌انداز جهانی اسلام تصریح کرد: کشورهای اسلامی مهم‌ترین شرکای روسیه در عرصه دفاع از ارزش‌ها به شمار می‌آیند.