ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو آتش‌بس را اعلام می‌کنند.

سرویس جهان مشرق _ روز دوازدهم نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین در حالی آغاز می‌شود که مشابه روزهای گذشته فعلا خبری از درگیری‌های سنگین زمینی میان دو طرف نیست و مقامات کرملین با همکاری سازمان ملل متحد ضمن موافقت با آتش بس در بسیاری از مناطق، در حال ایجاد کریدورهای امن و انسان دوستانه برای خروج مردم غیر نظامی از شهرهای تحت محاصره هستند.

 پوتین امروز آتش‌بس اعلام می‌کند

ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو آتش‌بس را اعلام می‌کنند و کریدورهای بشردوستانه از ۴ شهر کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی باز می شود.

تلاش‌های کی‌یف برای متهم کردن روسیه به اخلال در عملیات بشردوستانه این بار بی معنی است؛ کنترل این عملیات با کمک پهپادها انجام می‌شود.

بازار انرژی دنیا در آستانه انفجار قیمتی

از صبح امروز و با آغاز بازگشایی مجدد بازارهای دنیا پس از تعطیلات، شاهد جهش خیره کننده در قیمت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی بودیم.

هر بشکه نفت خام برنت در بالاترین قیمت امروز خود به عدد ۱۳۹ دلار نیز رسید و در حال حاضر قیمتی حدود ۱۲۹ دلار دارد. سبد نفتی اوپک نیز با افزایش ۴.۳ درصدی به ۱۱۷ دلار رسیده است. کارشناسان معتقدند با ادامه جنگ اوکراین، اعمال تحریم‌های گسترده علیه صنایع نفتی روسیه و افزایش تنش میان غرب و شرق، احتمال رشد قیمت نفت جهانی تا بازه ۱۸۰_۲۰۰ دلار نیز وجود دارد که بحران بزرگی را برای کشورهای مصرف کننده به ویژه در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

برآورد جامعه اطلاعاتی امریکا از تلفات انسانی روسیه در جنگ اوکراین

در روزهای گذشته، آمارهای عجیبی از تلفات و خسارات ارتش روسیه توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر می‌شد که عمده کارشناسان نظامی در خصوص صحت آن تردید داشتند. در جدیدترین آمار ارائه شده از سوی وزارت دفاع اوکراین، تعداد تلفات ارتش روسیه در ۱۱ روز گذشته ۱۱ هزار کشته اعلام شد، اما منابع امریکایی ضمن تکذیب ارقام مطرح شده مدعی هستند تلفات ارتش روسیه رقمی حدود ۴۵۰۰ نفر است که البته برای این ادعا نیز اسناد موثق و قابل اعتمادی ارائه نشده است.

محموله راکت‌های ضد زره سوئدی به اوکراین رسید

برای اولین بار تصاویری از سلاح ضد زره سوئدی AT-۴CS در دست سربازان اوکراینی منتشر شده است. دولت سوئد طی اقدامی در جهت حمایت از نیروهای مسلح اوکراین، پنج هزار قبضه از این سلاح را به اوکراین در قالب کمک‌های نظامی ارسال کرد.

شلیک ۶۰۰ موشک بالستیک و کروز توسط ارتش روسیه

وزارت دفاع امریکا مدعی است از روز نخست آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، ارتش روسیه بیش از ۶۰۰ تیر موشک‌های بالستیک و کروز را به سوی اهداف نظامی در عمق خاک اوکراین شلیک کرده است.

عمده موشک‌های شلیک شده توسط روسیه بر اساس منابع تصویری موجود از مدل‌های زیر بوده است:

موشک بالستیک اسکندر _ ام که پرتابگرهای آنها عمدتا در خاک بلاروس و مناطق غربی روسیه (مرز شرقی اوکراین) مستقر هستند و معمولا به سوی پایگاه‌های هوایی و مراکز فرماندهی شلیک می‌شود.

موشک بالستیک توچکا_ یو با بردی میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر که در حمله به مناطق تحت کنترل اوکراین در دو استان لوهانسک و دونتسک استفاده شده است.

موشک‌های کروز دوربرد "کالیبر" که از ناوگان دریایی و زیردریایی‌های ارتش روسیه در دریای سیاه به خاک اوکراین شلیک می‌شوند.

زلنسکی خواستار تحریم نفت و گاز روسیه شد​

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، آینده اروپا توسط مقاومت فعلی اوکراین تعیین می‌شود. زلنسکی ادامه داد: از رهبران کشورهای غربی می‌خواهم جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند.از جامعه جهانی می‌خواهم نفت و صادرات روسیه را تحریم کنند.

بلینکن:روسیه در مقایسه با اوکراین قدرت فوق‌العاده‌ای دارد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نظم جهانی مبتنی بر امنیت به واسطه تهاجم غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین در معرض تهدید قرار گرفته است.وزیر خارجه آمریکا گفت که روسیه در مقایسه با اوکراین قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند ارتش اوکراین را تحت فشار قرار دهد، اما ما می‌خواهیم این عملیات در اسرع وقت متوقف شود.

ایتالیا: به دنبال کاهش وابستگی به انرژی روسیه هستیم

«ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا: رم در استقبال از پناهجویان و متنوع‌سازی منابع انرژی در کنار اروپا است. اتحادیه اروپا اتحاد بی‌سابقه‌ای را از خود نشان داده است و امنیت انرژی شهروندان اروپا باید حفظ شود.

در حال مذاکره با رئیس کمیسیون اروپا برای متنوع‌سازی منابع انرژی در اروپا و کاهش وابستگی به گاز روسیه هستیم. من با امیر قطر درباره افزایش همکاری در زمینه‌های انرژی بین دو کشور گفت‌وگو کردم.

وزیران خارجه روسیه و اوکراین پنجشنبه دیدار می‌کنند

رویترز نوشته است که «سرگئی لاوروف» و «دیمیتری کولبا» وزیران خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه در «آنتالیا» ترکیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

کنفرانس ویدئویی بایدن با رهبران تروئیکای اروپا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز با رؤسای جمهور فرانسه، آلمان و انگلیس درباره اوضاع اوکراین کنفرانس ویدئویی برگزار می‌کند.

برلین: نیازهای انرژی اروپا بدون روسیه تأمین نمی‌شود

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه واردات انرژی روسیه برای زندگی روزمره اروپاییان «ضروری» است،گفت: آلمان برنامه‌ای برای توقف واردات انرژی روسیه ندارد.

**هیأت اوکراینی برای دور سوم مذاکرات با روسیه وارد بلاروس شدند

بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد جمهوری چک شدند

جمهوری چک خبر داد که تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد این کشور شده است.

سرنگونی دو جنگنده روس در آسمان کی‌یف

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که دو جنگنده روس را در آسمان کی‌یف سرنگون کرده است.

دیپلمات روس: افراطی‌ها در اوکراین، وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفت: «نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد. ما از همه همکاران در شورای امنیت می‌خواهیم که فقط در مورد وضعیت انسانی صحبت کنند».

نبنزیا طی نشست شورای امنیت درباره اوکراین توضیح داد: «امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آنها را بمباران می‌کنند، تندروهای اوکراینی هستند. اوضاع در اوکراین به دلیل کاری که افراطی‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مقامات اوکراینی قاطعانه از همکاری در تخلیه از خارکیف و سومی امتناع می‌ورزند. کریدورهای بشردوستانه که به سمت روسیه باز هستند، نادیده گرفته می‌شوند. کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «شهردار سومی گفت که هیچ مسیر امنی وجود نخواهد داشت. ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کردند. اما [افراطی‌ها و ملی‌گرایان] اوکراین از بیش از ۱۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این در حالی است که نیروهای روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند».

زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو

ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».

این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

بلومبرگ: روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد

پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت: «از بیست‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است».

بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: «واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند».

این پایگاه خبری مدعی شد: «روسیه با پیشی گرفتن از ایران و کره شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است».

 زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو

ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».

این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها