کد خبر 1349366
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
نژادپرستی علیه غیر اوکراینی‌ها در مرز‌های اروپا

اگرچه کشورهای اروپایی مدعی پذیرش پناهجویان از اوکراین هستند، اما اوضاع برای غیر اوکراینی‌ها در مرزهای اروپا متفاوت است.

به گزارش مشرق،‌ غیر اوکراینی‌هایی که در این کشور حضور دارند، برای خارج شدن از این کشور و ورود به کشورهای اروپایی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

به گزارش پایگاه «وُکس»، پناهندگان غیر اوکراینی بین نژادپرستی و ژئوپلیتیک جنگ سرد گرفتار شده اند.

برآوردها حاکی از آن است که در روزهای اخیر بیش از یک میلیون نفر از اوکراین خارج شده و کشورهای اروپایی با آغوش باز پذیرای «اوکراینی ها» هستند که از این کشور خارج شده اند.

اما شهروندان غیراوکراینی با آینده نامشخصی روبرو هستند؛ برخی از آن‌ها در تلاش برای فرار با مشکل مواجه شده اند و کسانی که موفق به عبور از مرز اوکراین شده اند ممکن است نتوانند برای مدتی طولانی در اتحادیه اروپا پناه بگیرند.

نژادپرستی علیه غیر اوکراینی‌ها در مرزهای اروپا

این وضعیت، شهروندان خارجی که اوکراین را به عنوان خانه خود پذیرفته اند در شرایط دشواری قرار داده است، شرایطی که به دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی طولانی مدت، از جمله پذیرش تداوم سیاست جنگ سرد، محدودیت‌های ذاتی اراده اتحادیه اروپا برای استقبال از غیر اروپایی ها، و فراگیر شدن آن، تشدید شده است.

اتحادیه اروپا و سازمان ملل مدعی شده اند هر کسی که می‌خواهد اوکراین را ترک کند باید اجازه این کار را داشته باشد، اما در عمل، تعدادی از رنگین پوستان غیراوکراینی، از جمله آفریقایی، افغانستانی و یمنی، گزارش داده اند که هنگام انتظار در صف‌ها در مرز اوکراین و در تلاش برای دسترسی به منابع حیاتی، با تبعیض نژادی گسترده‌ای مواجه شده اند.

در حالی که آمار رسمی در مورد تعداد پناهندگان غیر اوکراینی که با چنین مسائلی مواجه هستند هنوز جمع آوری نشده، اما حجم انبوه گزارش‌های نگران کننده منجر به سرزنش دیپلمات‌های سازمان ملل و مقامات پناهندگی اتحادیه اروپا شده است.

یک دانشجوی پزشکی مراکشی در این باره می‌گوید «فکر می‌کردم تمام زندگی‌ام در اوکراین خواهد بود، اما اکنون حتی خانواده ام من را نمی‌شناسند.»

قطعاً نژاد عاملی در موضع اروپا در قبال پناهندگان اوکراینی است. کشورها بسیار مایل به پذیرش پناهندگانی بوده اند که سفیدپوست تلقی می‌شوند تا کشورهایی که این گونه نیستند.

همه کسانی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، با ترک اوکراین رفتار یکسانی دریافت نمی‌کنند؛ بسیاری از افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند با صف‌های طولانی در مرزها مواجه شده‌اند، اغلب بدون دسترسی کافی به نیازها و خدمات اولیه، برخی از غیر اوکراینی‌ها به ویژه با رفتار ضعیف و نامناسبی مواجه شده‌اند.

نژادپرستی علیه غیر اوکراینی‌ها در مرزهای اروپا

گزارش‌ها حاکی از آن است که پناهندگان آفریقایی یا افرادی که تلاش می‌کنند فرار کنند توسط سربازان اوکراینی به پشت خطوط مرزی رانده می‌شوند؛ حتی برخی از آن‌ها به شهرهای نزدیک به مرز لهستان بازگردانده شدند.

دیپلمات‌ها و سران جهان علیه این حوادث صحبت و به تعهدات جهانی که اتحادیه اروپا باید در مواقع بحران رعایت کند، اشاره کرده‌اند؛ «مارتین کیمانی»، سفیر کنیا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت «ما شدیداً این نژادپرستی را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که این نژادپرستی به روحیه همبستگی که امروز به شدت به آن نیاز است، آسیب می‌زند.»

برای بسیاری از حامیان مهاجران و افرادی که سعی در فرار از اوکراین دارند، این مشکلات منعکس کننده مسائل گسترده تری در مورد نحوه برخورد اروپا با مهاجران است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس