استراتژی جنگی پوتین

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید پوتین در اوکراین احتمالاً به تخصص تاریخی روسیه در توپخانه به علاوه شیوه‌های آموخته‌شده از موفقیت‌ها در چچن، گرجستان، سوریه و سایر مناطق تکیه خواهد کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده آمریکایی انجمن خاورمیانه در گزارشی به بررسی استراتژی جدید نظامی روسیه در جنگ‌ها پرداخت و نوشت: روسیه با استفاده از موشک‌های کروز حمله به اوکراین را آغاز کرد. ویدیویی از موشک‌هایی که در حال پرواز با ارتفاع کمی نسبت به زمین هستند منتشر شده است، و یک ویدیوی دیگر پرتاب موشک‌ها به نزدیکی خط مقدم اوکراین را نشان می‌دهد. راب لی، متخصص مناقشه بین روسیه و اوکراین، در توییتر نوشت که موشک‌های کروز مورداستفاده علیه شهر ایوانو فرانکیفسک از نوع کالیبر بوده‌اند. موشک‌های بالستیک نیز مورد استفاده قرار گرفتند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

این اندیشکده می‌نویسد: انواع مختلفی از ابزارآلات جنگی در اختیار ارتش مدرن روسیه قرار دارد. لی خاطرنشان می‌کند که ممکن است مسکو در حال استفاده از کالیبر پرتاب‌شده از دریا، اسکندر M۷۲۸۹ زمین‌پایه یا موشک‌های کروز هواپایه باشد. زرادخانه عظیمی در اختیار روسیه قرار دارد و شواهد حاکی از آن است که برخی از این موشک‌ها در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مانند موشک BM-۳۰ اسمرچ، موشک‌های ضدرادار KH-۳۱ و انواع مختلف سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه، مانند موشک‌های گراد و موشک TOS-۱ که بر روی شاسی یک تانک نصب شده است.

اعتقاد بر این است که روسیه این حمله را در درجه اول با استفاده از این زرادخانه موشکی، از موشک‌های کروز تا موشک بالستیک اسکندر، و همچنین موشک‌های کوتاه‌برد آغاز کرده است. این از روش جدید جنگ روسیه پرده‌برداری می‌کند: به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی، که برای اجتناب از نیاز به استفاده از نیروی هوایی علیه اوکراین طراحی شده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

استراتژی حمله به پدافندهای هوایی و فرودگاه‌ها

چرا این نقشه به این شکل در حال انجام است؟ کاملاً واضح است که روسیه این حملات را به دقت برنامه‌ریزی کرده است. آن‌ها از تاکتیکی استفاده می‌کنند که آمریکا آن را در جنگ‌های گذشته تکمیل کرده است: تلاش برای حمله به پدافندهای هوایی و فرودگاه‌ها؛ به منظور خنثی کردن پدافند هوایی اوکراین قبل از آغاز هر نوع حمله زمینی، و قبل از تلاش روسیه برای تسلط بر آسمان اوکراین با هواپیماهای جنگی. این همان کاری است که ایالات متحده در سال ۱۹۹۱ و همچنین در سال ۲۰۰۳ در عراق انجام داد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً از اتفاقات دهه ۱۹۹۰ درس‌هایی آموخته است، اما همچنین می‌خواهد از روش جدید روسی برای جنگ استفاده کند. این یک جنگ، بدون شکست‌هایی است که روسیه در دهه ۹۰ در چچن با آن مواجه شد. این جنگ همچنین بر اساس موفقیت روسیه در برابر گرجستان در سال ۲۰۰۸ و در سوریه پس از سال ۲۰۱۵ بنا شده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

افول هژمونی جهانی آمریکا و ظهور یک روسیه احیاشده

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: همزمان با افول هژمونی جهانی آمریکا یک روسیه احیاشده ظهور کرده است، که یگان‌های مدرن آن شامل تعداد زیادی از نیروهایی هستند که مدرنیزه و حرفه‌ای شده‌اند، به علاوه آن‌هایی که در مناطقی مانند سوریه خدمت کرده‌اند. به عنوان مثال، نیروهای ویژه روسیه به سوریه اعزام شده‌اند. یگان‌های نیروی دریایی، پدافند هوایی و نیروی هوایی در آنجا حضور داشته‌اند. نیروهای هوابرد روسیه نیز اغلب در تمرینات نظامی مشترک با بلاروس شرکت کرده‌اند.

از جمله نیروهایی که علیه اوکراین صف‌آرایی کرده‌اند لشکرهای تامان و کانتمیروفسکایا هستند، که بنا بر گزارش‌ها اخیراً در دولبینو، حدود ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین، مستقر شده بودند. این دو یگان‌های قدرتمندی هستند که به عنوان بخشی از فشار زرهی به اوکراین فرستاده خواهند شد. نیروهای متعدد دیگری در میان ۱۵۰۰۰۰ نظامی وجود دارند که روسیه به سمت اوکراین اعزام کرده است. منظور کلی این است که پوتین در دو دهه گذشته نیروهای مسلح روسیه را بهبود بخشیده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

جنگ سوریه بستری برای آزمایش فناوری‌های جدید روسیه

جنگ در سوریه به عنوان بستر آزمایشی برای فناوری جدید روسیه و بهبود نیروهای هوایی و موشکی این کشور تلقی شد. روسیه همچنین درگیری‌های اخیر مانند نحوه شکست ارمنستان به دست آذربایجان با استفاده از پهپادها و نیروی هوایی را مشاهده کرده است. مسکو توجه زیادی به این اتفاقات داشته است.

هدف پوتین رونمایی از روش جدید جنگی روسیه است. این جنگ به تخصص تاریخی روسیه در توپخانه و سایر نیروها، و همچنین ملاحظات و روش‌های آموخته‌شده از موفقیت‌ها در چچن، گرجستان، سوریه و سایر مناطق تکیه خواهد کرد.

انجمن خاورمیانه در پایان تصریح کرد: این جنگ همچنین از شکست‌های دهه ۱۹۹۰ و موفقیت‌ها و شکست‌های ایالات متحده و ناتو در درگیری‌های متعدد اخیر درس خواهد گرفت. پوتین می‌خواهد اثبات کند که سرمایه‌گذاری او در ارتش نتیجه‌بخش بوده است. او بارها گفته که این سرمایه‌گذاری ضرورت داشته است. اکنون جهانیان باید منتظر بمانند و ببینند که آیا ارتش روسیه می‌تواند نیروهای دفاعی اوکراین را شکست دهد یا به چالش کشیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 190
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 44
  • SE ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    خیلی برایم جالب است که همانها که پوتین را متجاوز می دانند، دقیقا همانها هستند که به کوروش و نادرشاه افتخار می کنند! در حالی که تاریخ در حال ساخته شدن است. 2500 سال بعد پوتین هم می تواند کبیر شود! و یا ملکه ویکتوریای انگلیس هم به خاطر فتح یک سوم خشکی های زمین کبیر است!
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      نادرشاه کبیر اول دستمتجاوزان به خاک وناموس ایرانی راقطع سپس در کشورشان تنبیه نمود .آدمهای مثل توباید لازم باشد بخاطر زنده ماندن نژادت هم که شده بایدهرموقع اسم نادرشاه آمد بلند بشی /اگر ایرانی هستی
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      موافقم.... کوروش یه پادشاه ستمگر بود.. امیدوارم هرکی کوروش کوروش میکنه، تو جهنم با کوروش محشور بشه
    • به ۰۸:۳۲ SE ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      52 72
      دقیقا به همان بهانه که نادرشاه می جنکید، پوتین هم می جنگد! آمریکا هم به همین ترتیب. اسراییل هم به همین ترتیب. بهانه دفاع از امنیت! دفاع پیشدستانه! بهانه مبارزه با تروریسم! نادرشاه حتی خیلی بدتر از پوتین بود. پوتین نرفت دهلی بیچاره را قتل عام کند و مسلمانان هند را به نفع هندوها بکشد و سلسله فارسی زبان گورکانی را عملا منقرض کند. معنی خجالت کشیدن را یکی باید به تو یاد بدهد.
    • SE ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      27 51
      صفحه را بستم و باز کردم و یکهویی دیدم 65 تا منفی اضافه شده! در 10 ثانیه!
    • اکبر IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      32 14
      مشکل شما اینه که مقتضیات زمانه را از تحلیل سطحی که اراپه کردی حذف کردی....حمله به کشورهای همسایه مستقل در قرن بیست و یکم و با وجود سازمان ملل هیچ توجیهی نداره.....مقایسه گسترش مرزها در تاریخ چند سد یا هزار سال گذشته با الان کاملا غیر منطقی هست
    • س IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      22 30
      احتمالابرای توخیلی هاکبیرهستن.چنگیز.هیتلر.دوس پسرای مامانت
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      11 10
      مغلطه نکن .
    • ناصر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      17 18
      اینها رو ول کنید دندون آمریکا رو کشیدن و افول هژمونی جهانی آمریکا رو داریم میبینیم . دنیای بدون آمریکا یا آمریکا تقسیم شده رو فرض کنید و ببنید که چقدر سکته خواهیم داشت آمال و آرزوهای آمریکایی غرب گرا ها دود میشه میره هوا . خنده کنید که نشانه های الهی نزدیکه
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      31 26
      مشرق روس پرستی و روس ستایی را تعطیل کنید نه شرقی نه غربی
    • به اکبر SE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      10 21
      ترجمه حرفهای تو این است که اخلاق نسبی است و به میل خودمان می توانیم کج و راستش کنیم! و یا مثلا الان ایران بخواهد هرات یا بحرین را تصرف کند از نظر شما اشغالگر است! ... بیچاره. آن زمان هم مردم لیدی و بابل و مصر بشدت مقاومت کردند. فقط داریوش 5000 بابلی را به سیخ کشید و با افتخار جنایاتش را در کتیبه بیستون ثبت کرد.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      25 6
      نادرشاه افغانهای مهاجم و ازبکها و عثمانی رو از خاک ایران بیرون ریخت حمله به هند هم به قصد تنبیه هند برای پناه دادن افغانهای یاغی بود و نه اشغالگری و کشتار ولی پوتین میخواد کشور اوکراین رو تابع خودش بکنه و هر چی بگه اونها قبول کنند
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      24 10
      خیانت و تجاوزگری روسیه در حق ایران به هیچ وجه از یادها فراموش نمیشود انهایی که با تاریخ جنایات روسها در ایران آشنا نیستند تقاضا دارم بروند دروس تاریخ ایران دوره متوسطه دوم علوم انسانی را بخوانند بدون شک اگر دیپلم داشتند و از سیکل نمیرفتند دنبال حوزه علمیه با جنایات روسها اشنا میشدند. ذکر جنایات روس و نهی از روس پرستی بمنزله حمایت از امریکا نیست
    • ایرانی DE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      15 8
      نه غربی و نه شرقی در زمان کنونی شعار خوارج است
    • به ۱۱:۰۰ و ۱۱:۰۱ - SE ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      27 20
      با این همه درویی و تناقض چطور زنده اید؟ نادرشاه حتی یک افغان را هم هند نکشت و پیدا هم نکرد! بهانه غارتش بود! پوتین هم به بهانه مبارزه با تروریسم و نئونازی و تامین امنیت روسیه به اوکراین حمله کرده. تازه اوکراین خاک روسیه بوده تا صد سال قبل. هند کجایش خاک ایران بود؟ به همین صورت کاترین کبیر روسیه هم به بهانه دفاع از مسیحیان ارتدوکس گرجستان به ایران حمله کرد. بعد از آنکه آغا محمد خان قاجار وحشیانه تفلیس را قتل عام کرد. پس روسها حق دارند به کاترین و پوتین افتخار کنند. شما هم به افتخار کورکورانه به کوروش و داریوش و خشایارشا و نادرشاه ادامه دهید. درد شما فقط این است که چرا روسیه به عنوان حامی جمهوری اسلامی وجود دارد. اگر همین روسیه غربگرا بود شما عاشقش بودید. کما اینکه تا اوکراین حکومت طرفدار روسیه داشت ضدش بودید. چرا تاریخ را هی یادآوری می کنید اما حال را عمدا نمی بینید؟ چون تاریخ بهانه شما است. تنها ناراحت هستید که مبادا یک همکار غربگرایتان در اوکراین حذف شود. برای همین انتظار دارید ما علیه روسیه ای که حامی ما در سالهای اخیر بوده موضع بگیریم به نفع ناتو و آمریکایی که الان در حال جنگ با ما هستند. خاک بر سرتان.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      8 3
      نادرشاه هفتصد افغانی یاغی در هند را بدار اویخت و همین خشم اونو فر نشاند تاریخ را تحریف نکن دوست گرامی
    • DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 2
      واقعیت ها رو نمیشه انکار کرد. یک نگاهی به نقشه روسیه بنداز که خودش یک قاره ای است بعد یک نگاهی به قاره کوچک چند بند انگشتی اروپا بنداز. موافق و مخالف پوتین بودن اهمیتی نداره بلکه ایران هم باید تلاش کنه از نظر دفاعی و اقتصادی قدرت مند ترین کشور و فعال اقتصادی درصحنه بین المللی باشه و با همه کشورهای جهان روابط تجاری واقتصادی محکمی داشته باشه. تا امریکا و اروپا نتونن به ایران قلدری کنن.
    • darab US ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 9
      تو بهتره خفه شی بی شرف وطن فروش نوکر پوتین.خدا خوب نوکران شرق و کمونیست رو رسوا کرد از صدر تا ذیل.
    • به ۱۲:۳۲ SE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 7
      بله. این دروغ ها را تو باور کن. اما کشتار هزاران انسان بیگناه در دهلی را چه می کنی؟ کدام افغان بودند؟ مردم دهلی به او گفتند اگر تو خدایی بندگان لازم داری و اگر شاهی رعیت لازم داری. اینطور که تو مردم دهلی را داری می کشی دیگر کسی نمی ماند که بنده یا رعیت داشته باشی. جواب داد من این حرفها که خدایی و شاهی را نمی فهمم. من نادرقلی هستم. پول می خواهم. لعنت بر هر کسی که به این تاریخ ننگین افتخار می کند.
    • DE ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 3
      لطفا حرف حساب بزنید که تو عقل بگنجه. افغانستان که اکثریت اش ایرانی های اصیل هستند. افغانستان و بحرین از استانهای اصلی ایران بودند. زمانی پاتیخت ایران درشرق ایران جاداشت. بلخ و سمرقند یکی از اصیل ترین شهرهای ایران بود. همین تاجیکستان رو برو ببین از استانهای ایران بود. تمام کتیبه و اسناد و شهرسازی اش داره داد میزنه. لطفا برو تاریخ رو خوب مطالعه بفرما. اگر پادشاهان قاجار بی عرضگی کردند وبی ناموس بودندکه سه چهارم کشور ایران رو به باد فنا دادند دلیل نمیشه که روی تاریخ وواقعیت ها خط کشید. دوما بحرین رو هم که پهلوی خائن شوهر داد و از استانهای ایران بود. سوما برو تاریخ مطالعه کن بعد حرف بزن. زمانی که اشوریان پاپیچ ایرانی ها می شدند و مردم ایران رو قتل عام میکردند و مزارع و خانه هاشون رو می سوزندند شما کجا تشریف داشتید. دست داریوش درد نکنه که بابلیان فتنه افروز که امنیت ایران رو زیر پا له میکردند یک گوشی ازشون تابوند و کتیبه گذاشت تا بابلی ها پاشون رو از گلیم شون فراتر نذارن. این نقد های ضد ایرانی تاریخی ها رو غربی های حسود و دولت شوروی زمان گذشته که هردو در پی تجزیه بیشتر ایران بودند امدند علم کردند و بخورد روشنفکران بیسواد ایرانی دادند. کمونیست های روشنفکر و روشنفکران غرب زده بیسواد که توجه ای به امنیت و ثبات و قوت کشور ایران نداشتند. داریوشی بود که از ایران دفاع کرد تا امثال شما اصلا بتونن دراین کشور متولد بشن. سوما در مورد بابلی ها تاریخ شهادت میده کوروش بسیار عادلانه باهاشون رفتار کرد و دست بابلی ها رو در اداره مدیریت داخل کشورشون بازگذاشت و حتی به معابد و اماکن مذهبی انها احترام گذاشت و معبدی رو تخریب نکرد اقدامی که نه یونانی ها کردند نه رومی ها.
    • بنده خدا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 3
      به پاسخ دهنده اول: نادر شاه یک خونخوار و دیکتاتور و ظالم بود که با اینکه کشور رو از دست افغانها نجات داد اما خودش بلای جان مردم شد و بخصوص در 6 سال آخر سلطنتش فجایعی مرتکب شد که بهتره از کتابهای تاریخ بری بخونی
    • به ۱۴:۰۰ - SE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 4
      پوتین هم همین حرف شما را می گوید. اوکراینی هم از نژاد اسلاو و در اصل روس هستند. تا صد سال قبل اصلا اوکراین وجود نداشت. خود کیف پایتخت روسیه بود. حالا کیف شده محل تروریستهای غربی و و نئونازیهای روس کش. طبق نظر شما همانطور که نادرشاه حق داشت به افغانستان و هند حمله کند و هزاران بیگناه را قتل عام کند پوتین هم همین حق را دارد. اما در مورد بابل دروغ گفتی. بابل اتفاقا متحد مادها بود و بدی هم به ایران نکرده بود. بابل خودش برای فتح آشور به هوخشتره کمک کرد. کوروش به آرزوی فتح ثروتها و باغ های معلق بابل به آن کشور و لیدی و بعدا پسرش به مصر حمله کردند. حالا هر تو هر قدر دوست داری به این ها افتخار کن. اما دیگر حق نداری به پوتین انتقاد کنی. دو رویی و ریاکاری کافیست. باید تسلیم حقیقت شوید. راه فرار ندارید.
    • فرهاد US ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 3
      برو یکم تاریخ بخون کمتر چرت و پرت بگو تو اصلا میدونی نادرشاه کی بوده و پوتین کی هست .هرکی یه چیزی میشنوه میشه تحلیل گر و تاریخ دان و استراتژیست نظامی و...
    • منتشر کن مشرق no سانسور نکن IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 1
      بسه دیگه آقا نه شرقی نه غربی به معنای نفی سلطه است نه نفی رابطه البته بعضی کشور ها کلا پدر سخت عالمند و روابط باهاشون اشتباس
    • به فرهاد IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 3
      بحمدالله دیگر با همین بحث رسوا شدید. بیخود دست و پا زدن سودی ندارد. با نادر و کوروش محشوری شوی ان شاء الله. اما پوتین هنوز مانده تا به درجه تجاوز گری آن دو جانی برسد.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 8
      نادرشاه و کوروش برای ایران عزیز میجنگیدند. هرکار ک اون زمان کردن لازمه کار بوده... نمیتونی از کشتن دشمنت بگذری چون اگ آزاد باشه هموطنات رو میکشه. همون کاری ک اونا اون زمان کردن، شهید سلیمانی این دوره با داعش کرد. آیا به کار حاج قاسم هم باید ایراد بگیریم؟!!!!! کوروش کبیر، نادرشاه و حاج قاسم افتخار تاریخ ایرانند.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 0
      نباید آن شوروی که در زمان حیات امام خمینی کبیر ره بود را با این روسیه مقایسه کرد همین بس که شخصیتی بزرگی در دنیا مانند شهید قاسم سلیمانی به روسها هم کمک کرد هم کمک دریافت کرد و همین روسها بسیار داعشیها را بمباران و هلاک کردند... امروز بعضی تفرکرات انحرافی برای منحرف کردن ذهن مردم ایران و روسیه بدنیال این هستند که از آب گل الود ماهی طلایی بگیرند که سایت مشرق باید دست اینها را رو کن تا مردم هشیار تر هم بشوند
    • به ۲۱:۲۲ SE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      1 1
      پس با همین منطق شما پوتین هم دارد برای روسیه عزیزش می جنگد و جنگ پیشدستانه می کند برای تامین امنیت مردم روسیه عزیزش! با این تفاوت که خطر ناتو برای روسبه واقعی است. اما بابل هیچ خطری برای حکومت پارسی نداشت و ادعای توخالی نادر هم بهانه ای برای غارت هند بود. دیگر راه فرار ندارید. یا از کوروش و نادرشاه اعلام برائت کنید و یا از پوتین عذرخواهی کنید.
    • برنا IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      اصولا شرایط 2500 سال پیش اهداف جغرافیا افکار جمعیت مشکلات و هزار و یک مسئله یی که مرتبط با شرایط موجود در اون زمان بوده رو نمیشه تعمیم داد به امروز و یا وقایع امروز و اشخاص امروز، 2400 سال پیش و عصر تاریخی اون زمان و تفکر و اندیشه بشر در اون زمان براساس سطح درک و فهم جهان بینی شون داشته با واقعیت های اون زمان خداوکیلی هرچی به ذهنتون میرسه زودی تصمیم به تایپ نگیرید روش فکر کنید از چند بعد بسنجید و اگه حداقل آگاهی تاریخی، سیاسی و اجتماعی و مدنی و... سطح بالایی نداره درسطح دونسته هاتون نظر بدید این منظورم نیست من خودم دانام.... نه منم تحقیق و پژوهش فکر میکنم تا به نتیجه مطلوب برسم تا ضرورتی نباشه هم ابرازش نمیکنم حالا هرکسی یه جور سلیقه و عقیده یی داره و مختار به عنوان به نوبه خودش
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    57 24
    ان شالله وطبق قواعد مسلم الهی ،ظالم دراوکراین زمینگیر خواهد شد
    • DE ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      14 5
      چرا به زلنسکی نفرین میکنی .اون مقصر نیست گولش زدند. همونطور که به سربازهای روس گفتند اوکراین ما یک مانور داریم جنگ نداریم!!! برین سوار شیم میخوایم راه بیفتیم . به زلنسکی هم به زبون مادریش عبری که خوب بفهمه گفتند آماده باش یک صحنه تئاتر میخوایم اجرا کنیم از رومئو ژولیت برو جلو دوربین دکلمه کن. جلو دوربین تو اجرا کن پشت دوربین هم سیا و موساد و ناتو و ام اس ۳۰ و ۴۰ و ۵۰.....برو جلو وانسا بچه کار داریم.نفت و گاز و معادن روس برا کل اروپا و امرزکا هم کافیه .نگیریم چند سال دیگه بدبخت میشیم.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      17 6
      احیانا آمریکا عادل بوده که از جنگ جهانی دوم تا حالا ارتشش را در اروپا کره و ژاپن و... نگهداشته؟
    • Omid IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 4
      الان سنت الهی "اشغل الظالمین بالظالمین " در حال رخ دادن است.
    • DE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 4
      فعلا که رئیس جمهور نژادپرست و فتنه برافروزش زلنسکی پلنگ صورتی! رفته تو سفارت امریکا تو لهستان تو سوراخ گرم و نرم قایم شده! توی اطاق سفارت امریکا رو صندلی راحتی نشسته مثل اصلاحاتچی های فتنه گران سال88 ویدئو کنفرانس میذاره و از مردم اروپا رو میخواد توی این هوای سرد برن براش راهپیمایی کنن . داره با حرفهای یک من غازش میخواد این کشور واون کشور رو به جون هم بندازه. فکر کنم دوره دکترا و ارشدش رو پیش تاجزاده و حجاریان به اتمام رسونده. فقط مردم بیچاره اکراین هستند که گول این مردیکه صهیونیست روخوردند ودارند از خواب بیدار میشن که زلنسکی سرشون کلاه گذاشته. ازاین صهیونیست های فتنه برافروز ازاین بیشتر نمیشه انتظاری داشت. حتی یک دسته از اروپایی ها دارند به فتنه های زلنسکی پی می برند و خودشون رو از بازی های شیطانی اش عقب می کشن.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      7 1
      عقلا وعرفا غرب زمینه ساز جنگ شد و وسیع دید اگر کاری نکنه اوکراین میشه کشوری عضو ناتو با سلاح اتمی که روسیه رو تهدید می‌کنه که نابودش می‌کنه ،برای من یهودی بودن زلنسکی جای سوال شدکه کشوری مسیحی رو اداره میکنه
  • نوید IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    واقعیت اینه که روسیه با تحمل هزینه و شکست فرو می پاشه و از این طریق بزرگترین مانع تشکیل جهان تورک برداشته میشه و نظم جدید جهان شامل آمریکا، اروپا، بلوک شرق و جهان تورک خواهد بود البته جهان تورکی که رسالتش درگیری با بلوک شرق و به عنوان ضربه گیر در مقابل شرق به نف اروپا و آمریکا عمل خواهد کرد از طرف دیگر اروپا جهان تورک و بلوک شرق به خاطر رقابت و درگیری هایی که باهم خواهند داشت باعث میشه امریکا همچنان ابرقدرت بمونه
    • احمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      47 6
      منظورت همان جهان مغولی و قوانین چنگیزی است برادر نوید؟؟؟؟؟ بابا ول کن عمو اوغلی
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      18 4
      یکی بهت گفت... ابن و بگی.... عموجون
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      21 2
      از همین نف نوشتنت معلومه که خیلی بارت هست سعی کن ترشی و کلا سردی جات نخوری . در ضمن یکشنبه ساعت 11 وقت برات گرفتم سعی کن قرصات رو هم بخوری
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      18 3
      چی میگی مث رمالا حرف میزنی چی زدی
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      4 9
      واقعیت این هست که آمریکا در حال فرو پاشی اول سیاسی وبعد سرزمینی هست اروپا کم کم این حقیقت را داره درک می‌کنه و از آمریکا جدا میشه قدرت به سمت شرق گرایش پیدا میکنه
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 2
      ایاشما خودت فهمیدی چه چیزی وازکیاقلقله کردی بهترنبود ان منبع فاضلاب رامی بستی که بیشتر ازاین بی اصل ونسبی ات بی شعوریت اشکار نمی شد گوربابای پوتین ولجن به روح پدر ان کشورهائی که نام بردی ما زنده به نام کشور خدمان وملت خودمانیم پس انقدربیگانگان رامیهمان نکن به اتاق خوابتان
    • DE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      12 1
      تهلول خوبی نزدی عمو برو از اول چندتا تهلول درست بزن باز بیا . بعد از فرو پاشی روسیه اروپا با توووورچ ها میشن اروپای بزرگ و امریکا را تووورچ میکنند و چون ما تووورچ های گزافه گو غارتگر بی اخلاق ...را میشناسیم به کمک داعش اروپا را هم توووورچ میکنند و آسیا و افریقا را هم توووورچ میکنند همه دنیا که تووورچ شد یک خر تو خری ایجاد میشه که دیگه هیچ پیامبری نمیتونه اون را نجات بده لذا چاره فقط این میمونه که با یک زلزله ۲۰۰ ریشتری کل زمین بشه پودر تا خداوند بعد از چند میلیون سال باز آدم خلق کنه و حوا و نسل بشر. اینبار بدون توووووورچ و آتاتوووورچ. خخخ ملت مسلمان ترکیه به زودی هرچه توووورچ و پان نوووورچ هست را به درک خواهند فرستاد.دیوانه
    • امیر IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 7
      بر و بمیر پانترک احمق وطن فروش روسیه اگه نهایتش بهش تجاوز بشه با بمب اتمی ناتو اروپاامریکا ترکیه را با خاک یکسان می‌کنه چه غلطاا
    • DE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 1
      تورک های عثمانی که فعلا منافقانه پاچه خوارامریکا و اروپا هستند! ببین برای ورود به اتحادیه اروپا چه زانوهایی که نزدند جز ذلت هیچی دستشون نیومد. از این طرف هم که مجیز روس ها رو میخونن! دست منافق دیریا زود مثل زلنسکی باز میشه. اروپا داره یواش یواش می بینه بواسطه توطئه های امریکا به اسم ناتو که اونور دنیا نشسته چه کلاه گشادی سرش رفته و داره امنیت خودش رو از دست میده .قیمت گاز و نفت داره براش سه برابر شده. 5 الی 7 میلیون اکرینی نون خور رو باید با این سیل کرونا و تورم اقتصادی با ادامه این جنگی که زلنسکی صهیونیست و فتنه گر راه انداخته و به نفع اش نیست ، باید تو کشورهاش جابده. امریکا دستش رو شده و از اینکی هست ضعیف و ذلیل ترخواهد شد زیرا فریب صهیونیست ها رو خورده نوش جونش.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    یاشاسین پوتین کبیر. دوران وحشی گری آمریکا و غرب وحشی تمام شد.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    32 88
    یکی از شگردهای دولت و ارتش اوکراین اینه که از مردم غیر نظامی خودش سپر انسانی ساخته برای کند کردن حرکت ارتش روسیه / اما این روش قابل خنثی کردن هست / در کودتای ترکیه مردم میومدن جلوی تانک های ارتش ترکیه می‌خوابیدند تا جلوی پیشروی اونها رو بگیرن.اون زمان این روش جواب داد و دولت ی اردوغان رو از فروپاشی و شکست در اثر کودتا نجات داد / ارتش روسیه برای خنثی کردن این شگرد اوکراین میتونن از همین روش علیه خود اوکراین استفاده کنه / هر اوکراینی یا مزدور اوکراینی ( اعم از داعشی های که آمریکا به اوکراین منتقل کرده ) که جلوی تانک روسی خوابید یا بنحوی مانع حرکت ارتش روسیه شد رو فی الفور دستگیر و لباس هاشو (غیر از لباس زیر شرت ) در بیارن تا مواد منفجره یا جی پی اس و موبایل همراهش نباشه و انتحاری نباشه / بعد عده ای از این افراد مزدور اوکراینی رو ببندند رو تانک ها ی روسی و عده ای شون رو هم منتقل کنند به نفربرهای روسی در کاروان نظامی روسیه و همراه خودشون ببرند / این کار چه خاصیتی داره !؟ ۱- تلفات نظامی روسیه کاهش پیدا خواهد کرد یعنی اگر دولت و ارتش اوکراین برای جان شهروندانش (همون چشم آبی ها) ارزش قائل باشه تانک ها و نفربرهای ارتش روسیه که حامل این افراد اوکراینی هستند رو مورد هدف و اصابت قرار نخواهد داد ۲- اوکراین رو از سپر انسانی قرار دادن شهروندانش ‌پشیمان خواهد کرد و این شگرد اوکراین هم خنثی خواهد شد ۳- در صورت هدف قرار دادن تانک ها. و نفربرهای روسی حامل غیر نظامیان اوکراینی توسط ارتش و دولت اوکراین، دولت اوکراین پیش چشم جهان و افکار عمومی جهان رسوا خواهد شد و معلوم میشه که اوکراین برای جان شهروندانش ارزش قایل نیست / ۴_ با این کار از همون شگرد خود اوکراین در سپر قرار دادن شهروندانش برای کند کردن حرکت ارتش روسیه ، علیه خودش استفاده میشه و این شگرد بدینسان کاملا خنثی خواهد شد
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      19 9
      به نظر میاد بد جوری از مقاومت مردم مظلوم اکراین میسوزی .
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      12 4
      این همه وقت گذاشتی چرند بنویسی .تو بودی چکار می کردی .
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      11 10
      از منفی هایی که به نظر حقیر دادید متشکرم اما این روشی که عرض شد یه خاصیت دیگه ای هم داره و اون اینه که پهباد های انتحاری و نظامی ارسالی ی اردوغان به اوکراین برای هدف قرار دادن تانک ها و نفربرهای. روسیه کارایی خودش رو از دست خواهد داد ؛) / وقتی ی پوتین متعهد است به اینکه به غیر نظامیان حمله نمیکند و آسیب نمی رساند دیگه روح این نباید از این امر سوء استفاده کند / ارتش اوکراین اگر مرد است و حریف روسیه است خودش بیاد جلو نه اینکه پشت غیر نظامیانش قایم بشه ؛)) و غیر نظامیانش رو سپر بلای خودش قرار ندهد
    • Ali IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      10 8
      نمیدونم چرا شما اینقد سنگ پوتین و روسها رو به سینه میزنین،یکم تاریخ بخون ببین روسها چه بلایی سر مملکتت آوردن و الانم سرتو ازریر برف بیار بیرونو ببین تو دریای خزرو نیروگاه بوشهر چه خیانتی به کشورت کردن،اینا همون غارتگرایی هستن که تو شورای امنیت به تحریما رای مثبت دادن که بزرگترین رقیب خودشون تو صادرات گازو انرژی به اروپا رو زمین گیر کنن،چقد باز شما حقیروبیچاره این
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 3
      مردم ترکیه با خوابیدن جلوی تانک، اردوغان رو از کودتا نجات دادند؟؟؟؟!!!!
    • به Ali SE ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 8
      شما هم یکبار چشمت را باز کن و به جای تاریخ الان را ببین که روسیه حامی ما است در مقابل تهاجم آمریکا.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 0
      در پاسخ به دوست عزیز ۹:۱۶ که فرمودند : «از مقاومت !! مردم مظلوم اوکراین میسوزی » / اینکه مردم اوکراین مظلوم هستند شاید درست باشه اما مورد ظلم سران و حاکمان خودشون و اربابان غربی _ اروپایی شون قرار گرفتند / رفتار دولت و ارتش روسیه پاسخ طبیعی به گسترش ناتو به مرزهای روسیه از طریق اوکراین و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز روسیه و به خطر انداخته امنیت روسیه است / اگر شما یا اروپا یا آمریکا معتقدند مردم اوکراین مظلوم اند خیلی راحت با خروج ناتو و تجهیزات ناتو از اوکراین و عدم تهدید امنیت روسیه به این جنگ و بقول شما ظلم !! پایان دهند / مردم اوکراین چوب انتخاب اشتباه خودشون و اشتباهات سران غربگرا و غربگدای خودشون رو میخورند / حالا اگر روسیه نسبت به گسترش ناتو و قصد پیوستن اوکراین به ناتو بارها هشدار نداده بود و جنگی رو آغاز میکرد اون میشد اسمش کشور گشایی / اما وقتی داره میگه قصد اشغال اوکراین رو نداره قصد آسیب به غیر نظامیان نداره دیگه نباید از این امر شما استفاده بشود / بخشی از این مردم مظلومی که میگی مردم دونتسک و لوهانسک هستند که خواستار استقلال خودشون بودند که استقلال اونها رو روسیه به رسمیت شناخت ، خواسته مردم برای سران اوکراین اگه مهم بود به درخواست استقلال مردمش پاسخ مثبت میداد / ظلم اینه که اوکراین و غربی ها و اروپایی ها به خواسته بحق دونتسک و لوهانسک برای استقلال احترام نگذاشتن.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 1
      آقا یا خانم ۱۰:۴۴ شما مسائل رو باهم قاطی نکن / یه زمانی ما مورد تهاجم عراق قرار گرفتیم اما الان عراق کشور دوست ماست / اگر فرضا اجداد من و شما یه اشتباهاتی کردند هیچ کس نمیتونه ما و شما رو بخاطر اشتباهات اجدادمون محاکمه و مجازات کنه / رویکرد شوروی سابق با روسیه فعلی در قبال ایران بسیار متفاوت تر از قبل است سران فعلی روسیه سران سابق شوروی نیستند / اصلا فرض میکنیم که روسیه بقول شما بد است اما حق دفاع از خودش و امنیت خودش را دارد بشرطی که از چارچوب انسانیت و حقوق بشر خارج نشود / ملاک حال فعلی افراد است اگر سابقا روسیه (شوروی سابق) با ایران دشمنی داشته حال رفتارش را تغییر داده و دست دوستی و همکاری به ایران داده / خدا رو شکر که شما جای مسئولین کشور ایران نیستی و الا میخواستی با حدود ۸۰ کشوری که زمانی به صدام در تجاوز به ایران کمک کردند حمله کنی و جنگ براه بندازی ؛))
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    54 55
    زنده باد زلنسکی شیردل
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      13 17
      البته منظورشان شیر پاکتی بدون چربی بود.
    • DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      7 1
      زننده باد ذلیلسکی شیره ای ای دل .ای دل غافل اگه میخوای به نفع ذلیلسکی چیزی بنویسی به عبری زبون مادریش بنویس تا بفهمه. فارسی بلد نیست.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 1
      حیف اسم شیر پاکتی این تفاله هم نیست
    • DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 1
      اره واقعا زنده باد زلنسکی!!!!!!!!!!!! یک فراری بزدل عافیت طلب! که رفته تو سفارت امریکا تو لهستان برای خودش جای گرم و نرم لمیده و از اونجا برای مردم اکراین بیجاره تو یخ وبرف وسرما ویدئو کنفراس میذاره که برایم مبارزه کنید ! یکی لنگه همین بنی صدر منافق ! لنگه این اصلاحاتچی های فتنه گر 88 . شاید دوره دکتراش رو پیش تاج زاده گذرونده باشه!
    • اتیلا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      بابا کدام شیر دل.این شیر خونه هم نیست.مردی که رفته تو سوراخی مخفی شده از اونجا ملت را به کشتن می دهد .گفت شیر دل.صد رحمت به موش گاهی بیرون میاد.این هنرش فقط دلقک بازی کردن برای غرب است.اما جنگ اصلا خوب نیست
  • US ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    35 17
    این فن آوری شوروی سابق - یعنی تلفات بالای غیر نظامیان
  • امیر IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    ظهور یک روسیه احیا شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟طرف متجاوزه .........فرق نداره پوتین باشه یا امثال امریکایی..... طرف رسما داره نیروگاه هسته ای رو میزنه...... خدا لعنتش کنه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    37 29
    حمایت از پوتین باعث تفرقه در میان مردم ایران می شود .
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      22 27
      هیچ ربطی به تفرقه میان مردم ایران نداره بیخودی شما هم این وسط نرخ تعیین نکن / هر کشوری که در مقابل استکبار آمریکا و ایادی اروپایی اش بایستد و جلوی زیاده خواهی های آمریکا و دخالت های بیجا ی او بایستد مورد حمایت ماست / ما از جنگ حمایت نمی‌کنیم آمریکا و اروپا باید یاد بگیرد که به خطوط قرمز و امنیت کشورها احترام بگذارد احترام نگذاشت جنگ اجتناب ناپذیر است / اگه واقعا اروپا و آمریکای تروریست از جنگ و خون ریزی بدشون میاد!! ؛)) و خواهان پایان جنگ هستند و دلشون مثلا برای مردم اوکراین سوخته نیروها و تسلیحات ناتو رو از اوکراین خارج کنند و به ارسال سلاح بیشتر به اوکراین پایان دهند / همون‌طور که کشور ما ایران برای امنیت خودش خطوط قرمزی داره روسیه و هر کشور مستقل غیر محارب و غیر تروریستی هم برای خودش خطوط قرمز داره / پس حمایت ما از روسیه حمایت از جنگ نیست بلکه در طول احترام به حسن همجواری و خطوط قرمز روسیه است
    • SE ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      23 30
      حمایت از زلنسکی باعث تفرقه در میان مردم ایران می شود .
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      27 16
      حمایت از پوتین باعث منزوی شدن حاکمیت می شود
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 5
      هیچ ربطی به تفرقه میان مردم ایران نداره بیخودی شما هم این وسط نرخ تعیین نکن.جواب . ربطش اینه .من و شما هم سنگر هستیم .بدبختی تو بد بختی من است .حالا تو سر تفنگت را بر روی من گرفتی .داری برادر کشی می کنی.
  • GB ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    27 12
    تا امروز چیزی که ما از ارتش روسیه در اوکراین دیده ایم مثل یک تریلی کمرشکن است که در خیابان کوچکی قصد دور زدن دارد و به نوعی گیر کرده و هر طرف می رود به چیزی می خورد. هنوز هیچ راهبرد مشخصی به چشم نیامده جز گلوله بارانهای پراکنده و ستون کشی های عظیم اما بی برنامه!
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    25 27
    اگر به اندازه سر سوزن مهر علی و اولادش در قلب کسی باشد .از پوتین دفاع نمی کنه. حالا مغلطه کنید .چرا آمریکا فلان و بهمان .
    • DE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      12 7
      والا اصلا " تو که مهر علی من دلته نفت سیاه سی چنته " .الان مستر چیکاک های انگلیسی رو آورده اند به نصیحت مسلمانان با آیات قرآن . انگلیس برای دزدیدن و غارت نفت ما یکی از جاسوسان معروف خود را فرستاد ایران به فراگیری دین و زبان فارسی و زبان محلی را هم بهتر از خودمون حرف میزد. در اعتراض به غارت نفت ایران میگفت این نفت سیاه بو گندی به چه کار میخوره مهر علی در دلتون باید باشه نه علاقه به نفت سیاه. تو که مهر علی مندلته نفت سیاه سی چنته. والا
  • محسن IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    25 4
    اشغالگری آمریکا و روسیه در جهان محکوم است.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    25 15
    دست از حمایت پوتین بردارید .مغلطه نکنید .موضوع را عوض نکنید .
  • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    22 14
    روسیه از شیوه جدید خونخواری،چپاول،غارت،تجاوز و...رونمایی کرد!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      11 21
      نفرمایید... شیوه های جدید همیشه به کدخدا و نوچه هاش انحصار داره برادر
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 4
    مردم به جنگ همانگونه نگاه میکنند که به مسابقه فوتبال. به نظر شما پانزده بیست سال آینده برنده واقعی جنگ پوتین است و یا تروِیکای اروپا آمریکا؟
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 5
    با توجه به افت شاخص سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در اروپا بکی از اهداف این جنگ جذاب کردن سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در اثر گرانی نفت در اروپا و عدم وابستگی در آینده اروپا خواهد بود. مضاف بر فروش اسلحه و ....
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 12
    پوتین اگر به مردم اوکراین امان بده وکاری نکنه پیروز خواهد گشت شک نکنید
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 7
      حالا اگه نظامیان اوکراین در لباس غیر نظامی در آمدند برای فریب روسیه چطور !؟ روسیه از همان روشی که عرض شد باید جلوی شگرد اوکراین ( سپر قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی برای جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه ) رو بگیرد ی اردوغان رییس جمهور ترکیه داره پهباد انتحاری و.. به اوکراین میفروشن ارسال می‌کنه برای هدف قرار دادن تانک ها و نفربرهای روسی / از طرف دیگه آقای اردوغان نجات یافته از کودتای ارتش ترکیه با همین روش ، به اوکراین یاد داده که غیر نظامیانش رو بفرسته جلوی تانک های روسی که جلوی پیشروی ارتش روسیه رو بگیرن / منفعت ترکیه از این کار چیه !؟ ترکیه سالهاست دنبال الحاق خودش به اتحادیه اروپاست این خوشرقصی های ی اردوغان ( ارسال پهباد انتحاری و مشاوره نظامی دادن به اوکراین و..) برای اینه که دل اروپا رو بدست بیاره و به الحاق کشورش به اتحادیه اروپا رضایت بدهند / اگر روسیه از همان روشی که عرض شد (پیام ۷:۵۱) برای خنثی سازی شگرد اوکراین (سپر قرار دادن غیر نظامیان اوکراینی ) استفاده کنه دیگه پهبادهای انتحاری ارسالی ی اردوغان به اوکراین هم کارایی خودش رو از دست خواهد داد
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    24 5
    پوتین وارد نبردی شد که فرسایشی و منجر به خستگی خرس قطبی خواهد شد. هرچقدر این جنگ طول بکشد به ضرر پوتین و به نفع اروپا و آمریکاست.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    21 11
    روسیه اسب بازنده است. شرط بندی روی آن کار اشتباهی خواهد بود.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    20 4
    واقعا فاز این تحلیلگران چیه؟؟؟!!!! احیاء روسیه؟؟؟؟؟!!!!! بدون شلیک یک گلوله از سمت امریکا تجربه شوروی این بار برای روسیه تکرار خواهد شد! خدائیش همیشه با همین افکار، وقایع رو تحلیل کردید که الان وضع مملکت اینجور شده
    • DE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 9
      نه بابا کوتاه بیا گوربه چف روسی خودش مثل سگ پشیمون شده افتاده کنار اطاقش توی یه ده کوره مشغول خوردن ودکاست تا نفهمه چه خیانتی و گندی زد به کشورش اگر عددی بد تا حالا صدتا مقاله نوشته بود در اینترنت. ولی حداقل از اصلاح طلبهای ما بیشتر غیرت داره چون اینها هنوز ول کن نیستند و براز نوکری امریکا سر و دطت میشکنند.این نوکران بی تمدن هنوز دنبال گفتگوی بی تمدن های بی موشک هستند!!خخخ فتنه سبز جورج سوروسی صیونیستی در ایران خنثی شد در روسیه هم یک مشت ملیجک اوا خواهر نمیتونند با بستن نوار رنگین و ننگین کودتای رنگین کنند ملت ها خواب نیستن نوکر امریکا شوند .اینقدر عقده ای در روسیه نیست اونها به روس بودنشون افتخار میکنند نه مانند غرب کداهای ما به گی رین کارتشون. وبه ایرانی نبودنشون. از ایرانی بودن فقط بابک و سیامک و اتابک ارده شیر و ارده ماست و ارده پنیر بیشتر حالیسون نیست. تاریخشون خلاصه شده در ۴ تا لغت و اسم که معنی آنها را هم نمیفهمند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    10 13
    اروپایی ها با صبر و حوصله و طی سالهای متمادی آرام آرام روسیه را ضعیف و وابسته خواهند کرد. پوتین وعده اشغال سه روزه اکراین را داده بود و هر روز گویا 20 ملیلیارد دلار از دست میدهد.
    • DE ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      4 4
      باز که تو پیدات شد حالا ترسیدی یه گویا هم پشت ۲۰ میلیاردت نوشتی . آخه گلابی امروز روز نهم جنگ هست یعنی تا حالا ۱۸۰ میلیارد نصف همین هم در بلاروس یه چند هفته مانور داشتند لابد اونجا هم روزی ۱۰ میلیارد....سر از ۳۰۰ میلیارد در میاره ما اینقدر نفت در چندین سال ما نمیفروشیم . عه چقدر روس ثروتمنده . امریکا که بزرگترین بدهکار روی زمین است بیلیاردها دلار بده کاری دارد. غربگدای خواب آلود. بیدار شو
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    19 2
    تجاوز روس‌ها از روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۲۹۰ (برابر با ۲۰ و ۲۱ دسامبر ۱۹۱۱) با اردوکشی قزاق‌های روس به سه شهر تبریز، رشت و انزلی شروع شد. با این حال اقدامات روس‌ها در تبریز از دو شهر دیگر شدیدتر بود. در تبریز در روز اول تجاوز روس، مردم تبریز به دفاع از شهر پرداختند و در مقابل متجاوزان جنگیدند. با این حال قوای نظامی روس توانستند به علت نبود تجربه نظامی و رهبری واحد تبریزیان، تلفات زیادی بر ساکنان شهر وارد آورند و به زنان ....
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 3
      روس ها در طول تاریخ بیشترین تجاوز را به ایران داشته اند و ایرانیان علیرغم صلح طلبی، به دلیل افول قدرت و تجزیه ایران و کارشکنی روس ها در مقاطع مختلف تاریخی، این تجاوزات و همکاری با متجاوزین و صدور قطعنامه های تاریخی را در خاطره خود ثبت نموده اند.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 11
      البته روسیه تزاری مرد و روسیه اساسا دیگر با ایران مرز ندارد.اما آن زمان هم خود ایرانیها با روسیه مقابله نکردند. بویژه در خراسان و آذربایجان. چند تا تفنگچی که تیر هم در کردند اسمش مقاومت نیست. فقط میرزا کوچک خان واقعا مقاومت کرد. البته در همان زمان که همسایه شمالی حمله کرده بود، انگلیس هم از آن سر دنیا به جنوب ایران حمله کرد و قاطعانه مردم مقاومت کردند. البته شما عمدا آن را نمیبینید.
    • نقی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 10
      ولی تاریخ نشان داده که مردم شهرهایی که نام بردی با روسها هم پیمان شده و حکومت خود مختاری بعد از آن، تشکیل شده، پس تجاوز به ... مربوط به فامیلهای خودت بوده ! هم تاریخ نمی دانی و هم سیاست ! شاید هم از ترویست های کرد باشی
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    22 12
    فقط یک ارتش می توانست در برابر اتحاد جماهیر شوروی بایستد و آن ارتش شاهنشاهی ایران بود که سال 57 فرماندهانش تیرباران و افسرانش متواری و اخراج شدند اما با همان چند درصد ظرفیت باقیمانده توانست صدام را با تمامی سلاح های مدرن روسی اش زمین گیر کند
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 10
      فکر کنم ارتش شاهنشاهی که میخواست جلوی روسها رو بگیره زمان رضا قلدر بود که فقط کم مونده بود شلوار زیرشون رو در بیارن و راهی غیر از فرار نداشتند و فقط چند نفری در مقابل ارتش روسیه در زمان رضا قلدر ایستادند که اندازه انگشتان دست هم نمی شدند. مابقی با فرار در جاده های کشور دنبال یک لقمه نون بودند که از کشنگی نمیرند. اخه ارتشی که ایمان به مافوق خودش نداشته باشه چطور میخواد بجنگه و این ایمان ارتشیان بود که در دوران جنگ جلوی همون صدام به اصطلاح مسلمون رو گفت. پس تاریخ رو از روی شبکه های مجازی ردیابی نکن که چیزی جز خوار شدن خودت نداری
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 6
      بله. دیدم آن ارتش شاهنشاهی که فقط برای رژه بود ارتشبدهایش فقط از راه زن آمریکایی و تملق برای شاه به آنجا رسیده بودند، در جنگ ظفار 7 برابر خود عمان تلفات داد! یعنی در جنگ مقابل یک گروه کوچک وابسته به شوروی! جوری که صدای آمریکا و خود شاه هم از این فضاحت درآمد. ارتش اسلام و با ایمان و امثال صیاد شیرازی و شیرودی با امثال آن عرقخور ها قابل قیاسند؟
    • دادا IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      روسیه دازه یکی از شهرهایش جولانگاه امریکا شده پس میگیره نمیدانم چرا یک عده دارند میسوزند پوتین غیرت داره به یک عده خائن وطن فروش ایرانی اکراین یک شهر است روسیه یک کشور ابر قدرت نمیشه مقایسه کرد صد در صد اکراین سقوط خواهد کرد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    13 2
    پوتین در جنگی فرسایشی و بلند مدت موجب تضعیف و وابستگی روسیه خواهد شد. حتی با اشغال کامل اوکراین جبهه های مقاومت و ... موجب تضعیف و تفرقه در روسیه خواهند شد و در بلند مدت روسیه از قدرتش کاسته خواهد شد. ضمن اینکه غربی ها فروش اسلحه را نیز توجیه خواهند کرد.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    20 12
    خخ. پوتین که قرار بود سه روزه کل اوکران رو بگیره انگار تو گل گیر کرده.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    14 7
    فرض کنیم همین الان پوتین کل اوکراین روگرفت . آیا میتونه بر مردم اونجا حکومت که؟ آیا در آینده غربیها بیخیال اجازه میدهند پوتین هر کار دلش خواست انجام دهد؟ آیا این مجوزی برای تجاور دیگر کشور ها نخواهد شد؟ با این حساب ایران هم میتواند به روسیه حمله کنه و آذربایجان و ترکمنستان و.. رو پس بگیره.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 1
      نه. اوکراین تجزیه میشود. مردم شرق اوکراین روس هستند و پوتین را خواهند پذیرفت. مردم غرب اوکراین لهستانی هستند و جدا می شوند.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 3
    خدا کنه مغولستان به ایران حمله نکنه چون زمانی ایران جزو مغولستان و تحت حاکمیت مغول ها بوده. همانطور که اوکراین تحت سیطره روسیه بوده. این منطق روس هاست.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 0
      داداش مغول ها به ایران حمله کردن و خودشون رو جا کردن تو ایران. نه این که ایران جزو مغولستان بوده. ادم توی کامنت ها از این همه اطلاعات تاریخی درست مشعوف میشه، کلی میگم منظورم شما نیستید.
  • عسل IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    پوتین بازی خورد. جنگ فرسایشی. ملت اکراین حقش را خواهد گرفت در آینده از روسیه اشغالگر. ملت ایران هم دریای مازندران را از روسیه خواهد گرفت.
  • التماس تفکر IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 5
    ایکاش مردم ایران دست از احساسی فکر کردن و جو گیر شدن برمی داشتن..... ایکاش یه کم هم به ایران فکر میکردن.... موضع ایران درباره حمله روسیه به اکراین کاملا حکیمانه است.... یک.... ما مخالف جنگ در هر کجایی جهانی ایم.... دو.... باید دنیا به نگرانی روسیه احترام بگذارد.... وااقعا فهمیدن این دونکته خیلی سخته!! فرض کنید... اکراین عضو ناتو بشه.... بعد آمریکا اکراین رو پر از موشک و بمب اتم کنه.... اگه روسیه تهدید بشه و ضعیف بشه... ایا چون همسایه ماست.... این به سود ایرانه؟؟؟ معلومه که به ضرر ماست.... روسیه همیشه ظلم های غیرایرانی آمریکایی ها رو.... وتو... می‌کرد..... اما ما در مقابل رای ممتنع دادیم.... یعنی هم مخالف جنگ و آوارگی مردم اکراین هستیم.... هم نگران امنیت روسیه از عضو ناتو شدن اکراین هستیم..... هرچند اکراین همیشه با مردم ایران دشمنی کرد.... و هیچ وقت به خاطر ما ایرانی ها حاضر نشد تو روی اربابش آمریکا بایستد.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 1
      دنیا باید به نگرانی های روسیه احترام بذاره جزو موضع ایرانه؟؟؟ موضع ایران دو کلمه است: ریشه بحران اوکراین زیر سر آمریکاست 2. مخالف جنگیم . همین. از خودتون چیزی اضافه نکنید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 0
      حرف ما هم همین است باید پوتین دست از جنگ بکشه و تضمین امنیتی بگیره .
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 7
    باز یک گوساله سامری اسرائیلی (زلنسکی) سبب جنگ شد، اسرائیل جز جنگ برای هر کشوری چیز دیگری به ارمغان نیاورده است. تمام کارها و اصلاحات رئیس جمهور اکراین برای ایجاد جنگ بود برای همین مردمش با هاش نیستند، مثل اصلاح طلبان ایران که تمام زحمت های خود را برای ایجاد جنگ می کشند اما شکست می خورن چون رهبر مقتدر داریم و مردم هرگز باهاشون نیستن. هرجا مزدوران و نوکران آمریکایی و اسرائیلی حضور داشته باشند مطمنا یا جنگ اتفاق خواهد افتاد و یا دیکتاتوری وحشتناک بر مردم حاکم می شود.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 5
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم.. پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش .
    • SE ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 1
      دوغ و دوشاب پیش چشمتان یکی است.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    کاش آمریکا روسیه چین انگلیس فرانسه کره شمالی آلمان به دست همدیگه نابود بشن تا مردم سراسر دنیا راحت بشن
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 3
    به هر حال تلاش های روسیه در طول تاریخ برای تجزیه ایران و جدا کردن کشورهایی چون آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و ... باعث شده است که ایران دچار چندپارگی فرهنگی شود. در صورتی که اگر این کشورها کماکان جزو خاک ایران بودند نفوذ ما تا آسیای میانه و عمق قفقاز ادامه پیدا می کرد. از طرف دیگر این نفوذ سرزمینی و ژئوپلیتیک در کنار بالا رفتن جمعیت می توانست پارامترهای مهمی در تقویت موقعیت دیپلماتیک و ژئواستراتژیک ایران شود. یعنی ایران تنها کشوری محدود در خاورمیانه نبود، بلکه عمق سرزمین های ما از یک طرف در خاورمیانه در طرف دیگر تا آسیای میانه و از طرف دیگر تا عمق قفقاز کشیده می‌شد. حال شما تصور کنید که آن ایران با ایران کنونی چقدر متفاوت بود. از روسيه دفاع نکنين
    • SE ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 3
      جهت اطلاع شما روسیه هیچ یک از کشورهای آسیای مرکزی را از ایران جدا نکرد. خانات خیوه و بخارا و خجند بعد از دوره افشاریه از ایران جدا شدند. ترکمنستان را هم خود ایران در پیمان آخال به روسیه اهدا کرد. باور نمی کنید؟ ایران برای تامین امنیت خراسان و سرکوب ترکمنها که به مشهد حمله می کردند، کل آن سوی کپه داغ را به روسیه بخشید. بعد امنیت در خراسان برقرار شد. دیگر زوار مشهد را به بردگی نگرفتند و در بخارا نفروختند. باز هم همینکه شما تاریخ را به یاد می آورید اما از دیدن حال عاجزید خود گویای نوکری دیوانه وارتان برای آمریکا است.
    • مهیار IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 0
      انگلیسی ها هم سرزمین های به مراتب ارزشمندتری را از ایران جدا کرده اند تجزیه و استقلال افغانستان از ایران به مدد حمایت ارتش بریتانیا در دوره قاجار و همینطور جداسازی و ستقلال بحرین از ایران در دوره ستمشاهی از جمله اقدامات بریتانیا بوده ولی واقعا احساسات ضد انگلیسی در میان طبف فکری شما وجود ندارد سهل است که همواره پروبریتانیا و انگلوفیل بوده ای همچون اسلافتان از قبیل تقی زاده
  • حمید IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    10 7
    من پارس زبان هستم اما به ستارخان که زیر بار پرچم روس ها نرفت افتخار می کنم. خاک بر سر آنهایی که طرفدار روسیه اشغالگر هستند. روس ها دریای خزر را اشغال کرده اند. اگر راهی داشتند تمام ایران را هم اشغال میکردند. همان طور که اجازه فروش گاز ایران به اروپا و هند را نمی دهند. در موضوعات بین المللی هوشیار فکر کنید.
    • SE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 3
      اولا ستارخان هیچ گاه با روسیه درگیری نداشت. آنکه زیر پرجم روسیه و عثمانی نرفت شیخ فضل الله نوری بود. ثانیا همان ستارخان وقتی از تبریز بیرون رفت زنان تبریز پشت سرش کوزه دوده مالی شده می شکستند. قسمتهای بد تاریخ را هم بخوانید. ثالثا روسیه تزاری رفت. روسیه فعلی هیج مرزی هم با ایران نداشته و ندارد که بخواهد دریای خزر را از ایران بگیرد! الان دارد با دشمن ایران می جنگد و شما حامی دشمن ایران شده اید. کشوری که منتظر بود ارتش خود را برای قتل عام مردم ایران به همراه آمریکا بفرستد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم.. پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش .
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    7 4
    اینقدر الکی جو ندهید پوتین دچار اشتباهات فاحش و خطای محاسباتی شده انها اصلا فکر نمیکردند در این حجمه سنگین از فشار و تحریم قرار بگیرند علارغم هشدارهایی که به روسیه داده شده بود امروز این کشور در باتلاقی سهمگین گرفتار شده و تنها ابتکار عمل اروپاییها و امریکاییها میتواند انها را از این وضعیت خارج کند این مسعله در قضیه هسته ای برای ما دوبار پیش آمد و امروز ما هم باید از گذشته درس بگیریم تحریمهای ترامپ و جدی نگرفتن هشدارهای اوباما و تحریم های جهانی چقدر به کشور خسارت زد تا جایی که امروز کشور اسایش خود را از دست داده و در مسیر فروپاشی قرار گرفته ایم و باید هر چه سریعتر بفکر بازسازی اقتصادی باشیم سرمایه به سمت کشورهای پیشرفته و مرفه حرکت میکند و اگر نتوانیم تولید را رقابتی قدرتمند و پیشرفته کنیم رکود تورمی سنگینی کمر کشور را میشکند و قدرتمند کردن تولید نیاز به ارتباط بین المللی دارد پیشنهاد میکنم سپاه در تکنولوژیهای حساس اطلاعتی نظامی وارد شود تا خلا تکنولوژی ناشی از تحریم ها برطرف شود و به امنیت کشور کمک شود و همینطور بتواند به دیگر صنایع برای رفع خلا تکنولوژی کمک کند
    • DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 5
      کسی که تو باتلاق گیر کرده عزیزم خودتی با ترامپ قمارباز!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 2
    اینقدر الکی جو ندهید پوتین دچار اشتباهات فاحش و خطای محاسباتی شده انها اصلا فکر نمیکردند در این حجمه سنگین از فشار و تحریم قرار بگیرند علارغم هشدارهایی که به روسیه داده شده بود امروز این کشور در باتلاقی سهمگین گرفتار شده و تنها ابتکار عمل اروپاییها و امریکاییها میتواند انها را از این وضعیت خارج کند این مسعله در قضیه هسته ای برای ما دوبار پیش آمد و امروز ما هم باید از گذشته درس بگیریم تحریمهای ترامپ و جدی نگرفتن هشدارهای اوباما و تحریم های جهانی چقدر به کشور خسارت زد تا جایی که امروز کشور اسایش خود را از دست داده و در مسیر فروپاشی قرار گرفته ایم و باید هر چه سریعتر بفکر بازسازی اقتصادی باشیم سرمایه به سمت کشورهای پیشرفته و مرفه حرکت میکند و اگر نتوانیم تولید را رقابتی قدرتمند و پیشرفته کنیم رکود تورمی سنگینی کمر کشور را میشکند و قدرتمند کردن تولید نیاز به ارتباط بین المللی دارد پیشنهاد میکنم سپاه در تکنولوژیهای حساس اطلاعتی نظامی وارد شود تا خلا تکنولوژی ناشی از تحریم ها برطرف شود و به امنیت کشور کمک شود و همینطور بتواند به دیگر صنایع برای رفع خلا تکنولوژی کمک کند و همینطور مناطق فقیر و محروم تبدیل به موتور اقتصادی کشور کنیم البته مناطقی که از لحاظ حمل و نقل و شرایط فرهنگی مناسب و بصرفه است باید کار گروهی برای شناسایی این مناطق تشکیل شود
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 0
      دوست عزیز اولا چرا فکر میکنید این محاسبات به فکر پوتین نرسیده و فقط به فکر شما رسیده دوما الحمدلله هنوز در عصر برجامیم شاهد عینی بودیم که برداشت شما درست و کامل نیست. بدبختیها و مشکلات رو گره زدین به جدی نگرفتن آمریکا و غرب. همان روایت دولت بی کفایت قبلی. حالا اونها که جدی گرفتند اوباما و جان کری رو چی شد؟؟؟ نکنه هشت سال گذشته یادتون رفته به این سرعت؟ چرا فکر میکنید دنیا یعنی امریکا و غرب؟ سوما ایران در مسیر فروپاشیه؟؟؟ یا معنی ایران رو نمیدونید یا معنی فروپاشی رو
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    درحال حاضر موفقیت قابل انتظار نداشته
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    پوتین اوکراین را تصرف می کنه اما در آتش خودش می سوزه.
  • NL ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    ا ز یگانهای دولبینوبایدترسیداینا خیلی خطرناک هستن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    وقتی توان زور یک کشور ابرقدرت دنیارا دست کم بگیری آخرش همین میشه
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      نظم جدیدجهانی داره ترسیم میشه این اتفاق درتاریخ مکررا می افتد وطبیعی هست.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 2
    شاید بتوان بر سرنیزه تکیه کرد. اما روی آن نمی توان نشست. (برای چکمه و پوتین پرستان)
    • SE ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 1
      آمریکایی چه جوری تا حالا رویش نشسته؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    لعنت و مرگ بر صهیونیسم و هابیسم امپریالیسم غربگدایان دیکتاتور جنایت کاران خونخاران
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 2
    در چنین جنگ مبارکی آتش را تا میتوان بیشتر باید کرد.جنگی بین کفار انشاا... دیگر کافران نیز وارد مستقیم شوند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    البته درسوريه يادگرفتندكه ملاحظات بی كناهان راهم داشته باشند.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    چطور شرق و غرب رو ول کنن ؟؟؟؟ اینا اگر اویزون شرق و غرب نباشن که نمیتونن بمونن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 1
    عجله نکنین امریکا و روس وکشور های هم پیمان انها همه یک قماشن دو ماه دیگه که امریکا به ایرتن حمله کرد میبنی حمله روس به خواست امریکا طراحی شده
  • محتشم IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    در جنگ 8ساله مهمات گران در کار تن بیسکوییت می آمد.توپولوفها آشقال سرمون می ریختند .نداشتیم روزهای بدی بود. فقط خدا نکنه تهدید شویم اما سلاح ومهمات را فراموش نکنیم .
  • سیدمرتضی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 1
    انصافا روسیه خوب داره پیشروی میکنه؟! شما وسعت پیشروی نگاه کنید اگر به نقشهای شبکهای روسی وچینی دسرسی دارین نه نه غربیا؟!! چرا به دلیل این که اگر پیش روی روسیه در اوکراین خوب نبود اگر واقعا اونجور که غربیا میگفتن بود اصلا مسدود نمیکردن چون دیگه نیازی نبود فیلمسازی کنن چندتا تانک تو جاده بزنن که روش علامتzبزارن بگن این برای روسیه هست!!! ازشما از دریا و از شرق اکراین نحاصره شدن روسها دارن اون رو به دو قسم تقسیم میکنن قسمت شرقی که روس تبار هستن واکثرا کوهستانیه وپیشروی سخته اما یک خوبی داره اونم مردم اونجا امثرا روس تبار ارتدکس هستن و درگیری خاصی نیست اونجا چرا میگم نیست چون که اگر وسعت نقشه محاصره وپیشروی ببینید و تعداد دریگیریو ببینید میفهمید چی میگم واما قسمت غربی که اکثرا رومانی ولهستانین البته همه اسلاو هستن اما اونجا مذهبشون باقسمت شرقی متفاوته هنوز هیچ اتفاق زمینی شکل نکرفته که ببینیم چه اتفاقی میفته به نظرم در اینده روسها از پهپاد وهواپیماهای شنود وشناسایی الکترنیکشون بیشتر استفاده میکنن
  • US ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 6
    جناب پوتین بدانید که دچار بیماری روانی هستی و توهم تزارها و روانف های خونخوار به سرت زده است تو وارث کمونیست هستی. جناب بپوتین تو در دام افتادی و بدان دست انتقام بلند است. مردم متاسف هستند چقدر روس های پلید در ایران نفوذ دارند. اگر نداشتند چه کسی به تلویزیون دستور می دهد تجاوز به کشور را عملیات ویژه نظامی بنامید و از سویی کشتار زنان کودکان و تخریب شهرهای اوکراین را عملیات ویزه بنامید. لعنت بر مزدوران. پوتین قطعا در این باتلاق دست و پا خواهد زد و جهان این ملعون بازمانده چنگیز را تحریم و لعنت خواهند کرد. تاریخ و آینده به پوتین پرستان در ایران جواب خواهد داد.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 0
      دیگر این حناها رنگی ندارد. هر چه دوست داری فحاشی کن. اگر ما هم عقل داشتیم به بادکوبه و بحرین و کردستان حمله می کردیم و حکومت های تروریستی و ضد ایرانی آنجا را نابود می کردیم. شما غصه ات این است که چرا یکی همکاران غربگرایت در دنیا دارد غرق می شود. والا سالها قتل عام مردم غزه و لبنان را دیدید و شعار نه غزه نه لبنان سر دادید. حالا چه کیفی دارد دیدن سوختن شما.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 1
    روسیه قدرت رو به افول است و پوتین این رو خوب فهمیده و به خاطر همین داره بازی رو به هم میزنه! کشوری که جز نفت و گاز و خام فروشی هیچ جایگاهی بعد از فروپاشی شوروی نتونسته برای خودش توی دنیا فراهم کنه و اقتصادش حتی از کروه جنوبی کوچتره محکوم به زوال، نابودی و تجزیه است!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 1
      پس حالا که طبق حرف شما قرار است نابود شود بگذارید اقلا دست وپایی بزند. چرا بی سر و صدا نابود شود؟
  • شیخی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 2
    زنده باد پوتین که هم تو دهن آمریکا زده و هم دهن اروپا ؛ غربی های کثیف
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 2
    احمدی نژاد خطاب به پوتین: من از آقای پوتین می خواهم که هر چه زودتر به جنگ و تجاوز خاتمه دهد و مانع از آن شود که نام او در عداد جنایتکاران بزرگ تاریخ ثبت شود و مورد لعن و نفرین تاریخی مردم جهان قرار گیرد.در پایان یکبار دیگر مقاومت ملت، رئیس جمهور زلنسکی و سایر مقامات دلسوز اوکراین را تعظیم می کنم و دوستی و دعای ملت ایران را به یکایک آنان ابلاغ می نمایم.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 3
    خدا رحمت کنه حاج قاسم رو، اگر به موشکهای روسی مطمئن بود از اونها میخواست که با چند تا بالستیک داعش رو به گاو بدن، منتها به روسها گفت زمینی و موشک از ما، هوائی از شما...
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 2
    کلا سن و سالت در حد یه بچه 14-15 سالست که هر روز هم پلاسی تو صفحات مختلف و کامنت میذاری. بچه جان شما اول وی پی انت رو خاموش کن یا اگر احیانا در سوئد زندگی میکنی برگرد به وطنت، بعد افاضه کلام کن روس تبار بدبخت
    • SE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 4
      انگار با یک کامنت آب افتاد در خانه مورچه ها. شوونیستهای غربکرای ریاکار حالا مانده اند چه بگویند! افتخار تاریخیشان دود شد!
  • DE ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 1
    چه زود آخر هژمونی غربگداها داره نزدیک میشه اربابشوک به روغن سوزی افتاده تا حالا صد بار گفته قصد حمله به روسیه را ندارد فقط هرچه از دوطرف کشته بشه به نفع امریکاست. میلیاردها دلاری که مخارج جنگ و ترمیم خرابی بعد از آنست میتوانست با سرمایه گذاری در صنعت و علم‌ مشترکا توسط روس و اوکراین این دو کشور را از دنیای غرب وحشی بی نیاز کند . لذا بایستی هردو ضد هم بجنگند و همین مطلب در مورد حمله صدام به ایران و کویت و حمله گاوهای شیرده به یمن و دایرکردن داعش توسط هیلاری کلینتون....و دهها جای دیگر ادامه دارد. غرب وحشی هنوز هم از وحشیگری و قتل و جنایت زندگی میگذراند.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 1
    به جاده‌صاف‌کن‌های ناتوی خون‌آشام اجازه ندید اوکراین غربگدا رو که پایگاه نظامی ناتو شده، مظلوم و بیگناه جلوه بدن. اوکراین میتونه غده سرطانی بشه بمراتب قدرتمندتر از اسرائیل
  • کارشناس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 1
    داره گور خودشو میکنه. مرگ بر شوروی
  • م م IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 4
    یک ایرانی واقعی و وطن پرست کوروش را کبیر میدونه ویک ایرانی خائن و کاسه لیس پوتین رو کبیر میدونه
    • SE ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 3
      خیر. یک مسلمان هر دو را اکبیر می داند نه کبیر. چون خونی که برای غیر خدا ریحته شود هدر و طاغوتی است. اما در ریاکاری و پستی شما بس که کوروش متجاوز را کبیر می دانی.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    کشوری که اقتصاد نداشته باشد اینها همش براش شعار میشه
  • م م IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 2
    همون پوتینی که امروز واسه خیلی ها کبیر و عزیز هست تو ۸سال جنگ به دشمن ایران اسلحه میداد
    • SE ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 5
      شوروی آن زمان به عراق اسلحه داد بعد از آنکه ایران حزب توده را قتل عام کرد. اما اوکراین همین الان آماده است که به ایران مستقیما حمله کند و در التزارم رکاب تروریستهای سنتکام آمریکا، خاک ایران را به توبره بکشد. ذره ای عقل لازم است که ندارید.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 2
    راز ماندگاری شیعه پیروی از علمای دین بوده .اگر علمای دین بگویند روسیه کار خوبی کرده .ما هم می پذیریم .تا حالا هیچ عالم دینی کار روسیه را تایید نکرده. بزرگان مملکت هم فرمودند که مخالف جنگ هستند .تفسیر این حرف این است که مخالف حمله روسیه به اوکراین هستند .آیا شما برداشت دیگری دارید.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم.. پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش . ما پیرو ولایت .ما عاشق شهادت .روس‌ها حیا ندارند .ترس از خدا ندارن .
  • پیروز IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    جنگ در سوریه و کلا جنگ هایی که آمریکائی ها و دولت های وابسته به آل یهود برای محور مقاومت درست کردند باعث ورزیدگی رزمندگان این محور شد و الان شاید بهترین متخصصان تله های انفجاری دنیا در بین عناصر محور مقاومت حاضر هستند، مثلا نبرد القصیر باوجود حضور افسران اطلاعاتی از محور عبری عربی غربی و ترکیه ای ، یکی از سهمگین ترین نبردهابوده و جنگ سوریه را جنگ نبرد استراتژیست های بزرگ دنیا دانسته اند و افسران و تیم های یگان ویژه روسی که در این جنگ حضور داشتند ، الان میتوانند به نیروی دفاعی روسها کمک کنند وگرنه خود لشکرهای روس و اوکراین در هیچ جنگی شرکت نکرده بودند که کارآزموده شده باشند البته در لشکر روس ها گردان های ویژه تحت فرماندهی چچنی ها و داغستانی ها نیز هستند که با روسیه در یک جناح قرار دارند و جنگاورترین سربازان را دربین لشگرهای روسیه دارا می باشند نیز نباید غافل شد ، جنگ شهری در سوریه خودش یک حکایت جداگانه دارد جنگ پیپادها ،جنگ در زیر زمین با تونلهای حفرشده ، جنگ ماهواره های موقعیت سنج ، جنگ اطلاعاتی و نبرد اطلاعاتی در جبهه سوریه و عراق بخصوص زمانی که فرماندهان داعشی و تکفیری گردهم میامدند و چندین بار شکار نیروهای جبهه مقاومت شدند ، در مجموع جنگ سوریه و عراق یک جنگ تمام عیار برای کشورهای درگیر بودکه اراده کرده بودند در این جبهه بایستند و نشان داد که محور مقاومت به فرماندهی سپهبد شهید فراتر از ابرقدرتها و فرماندهان چهار ستاره و سه ستاره شان بود و اراده افسران جبهه مقاومت بود که به طرفهای مقابل تحمیل شد
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 9
    لطفا بعضی ها بدون مطالعه تاریخی الکی حرف نزنن. زمانی که درایران هرج و مرج و هجوم های شدیدی از بیرون دروازها بود و سران سرکش شرق داشتند علیه ساکنین ارام ایران گردنکشی می کردند نادرشاه به هندوستان چند بار پیام فرستاد و در مورد امنیت بخش شرقی ایران تذکرات داد ولی پادشاه هندوستان توجه ای نکرد. به این دلیل نادرشاه لشکرکشی کرد و هندی ها دراون زمان اصلا بچه مظلوم وبیچاره نبودند. درس عبرتی به اشون دادتا بیاد داشته باشند. نادر شاه برای ایران امنیت و ارامش تولید کرد. بنده یک زمانی به نادرشاه فحش میدادم ولی وقتی تاریخ وقایع اون زمان رو مطالعه کردم به اشتباه خودم پی بردم قضاوت اشتباهی کرده بودم و نباید به این تاریخ نویس های بی سوادی که قوه تجزیه و تحلیل ندارند توجه کردو حرفهای مفت اونارو تکرار کرد. بلکه ادم خودش باید منابع اصیل رو مطالعه و با پژوهش به نتایج درست واقعی برسه. بعضی تاریخ نویس های دوره پهلوی منحوس متاسفانه در مورد امنیت ملت ایران خیلی جاها بعلت بیسوادی و تعصب و افراط گری های مضرر کج راهه رفتند. ماباید از واقعه غصب فلسطین بوسیله صهیونیست های جنایتکار بیاموزیم در مورد امنیت و قدرت مند شدن کشورمان با هیچ کس تعارفی نداشته باشیم. زیرا وقتی امنیت نباشه هیچی وجود نداره.
    • SE ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      3 2
      بله درس عبرتی داد با قتل عام وحشیانه هزاران مرد و زن و کودک بیگناه هندی و چه تجاوزها و جنایتهای باورنکردنی. شبیه جنایات آقا محمد خان خبیث در تفلیس. بهانه ای واهی طبق دستور انگلستان که نیاز داشت قبلا استعمار هند حکومت فارسی زبان و مسلمان گورکانی هند را نابود کند. صد البته با همین منطق شما حمله روسبه به اوکراین کاملا قانونی است. روسیه 8 سال مرتب در مورد کشتار روس تباران به آمریکا هشدار داد و طبق نظر خود تو حق دارد درس عبرتی به اوکراین بدهد!
    • SE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 1
      آفرین. با همین منطق پوتین را هم تبرئه کردی. او هم 8 سال به اوکراین هشدار داد.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 1
    آقای پوتین نکن برا خودت هم خوب نیست همین فردا پس فردا از خود روسیه ترور میکشی ملی گرایی روسی نکن همه روسیه روس نیستن به خاطر خودت میگم روزگار که می بینی
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    برای فتح مشکلات درایران و جهان نیاز است اینترنت نه درجهت سیاسی بلکه در جهت قرآن محدود بشود. بر گشت اقدامات منفی و اشتباه در تلویزون و اینترنت وماهواره باعث می شود خیلی ازمردم به مشکل بخورند و بگند چون اموزش پروش و غیره خوب نیست مشکل این اگر شما چیزی که باعث سردر نشه را بر نداری با بهترین چایی و مسکن باعث نابودی خودت می شوی وفریب به خودت می دهی و همه دولت و قانون گذارها و همه خودشان را دارند فریب می دهند از این نظر و باعث نابودی میشوند چون اینترنت و فیلم را همه می دونند بخشی از این مضر برای جامعه.....سوسیس مضر... و چیزی که مضر نمیشه اگر اینترنت و غیره در جهت قران باشه و محدود بشه دیگه این مضری نداره مضر باید دوربشه ......این باعث شده همه با مضر بودن یک جمله یک سخن یک روی کرد همه حرف بزنند الان چرا بعضی افراد میگن تذهیب نفس کنید و با وجود اینترنت و غیره که در جهت قران محدود نیستند نمیشه.... تنها را که به سمت حدود قران که انسانیت است برویم و اگر مثال انرژی هسته اگر در جهت قران الویت نداره ان را بزاریم 70 سال دیگه و چیزهایی که الویت اول در قران داره جلو بزاریم ....صدا سیما و همه باید خشمشان روی از خارج رفتن حدود قران باشه نه خودش از حدود قران دوربشه و غیبت مثلا امریکا بکند یا عیب جو باشه .......و اگر روی اخلاق قرانی باشه نه سیاسی و سیاست باید از خودش دور کند نه بخورند به سیاست دنیا و قتی سیاست حدود قران دیگه جایی برای توضیح دادن سیاست غرب و شرق به مردم نیست و همه باعث بد اموزی میشه و سیاست باید رسیدن به حدود قران باشه مثل امامان و سالک راه که سیاست حدود قران بوده ............رسیدن به این .....تلویزون باید بحث ان رسیدن به ایات قران باشه و سیاست این باید بشه و همه سیاسی رسیدن به قران بشونند
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 4
    بنده به عنوان یک شیعه معتقد یقین دارم جای پوتین در جهنم است و هرکس از او حمایت کند در گناهانش شریک است . اگر دین ندارید آزاده باشید .با محکوم کردن پوتین .خودتان را از آتش جهنم دور کنید. ذهن خودتان را درگیر مغلطه نکنید که چرا نادر یا آمریکا فلان کردند. انسانها در قیامت تنهایی محاکمه می شوند و گناه کسی مجوز گناه دیگری نیست . اگر اطلاع دارید دلیل دینی و عقلی بیاورید . اگر ندارید و خود رای هستید . عادت به چرت گویی دارید توبه کنید .
    • SE ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 2
      داری مغلطه می کنی. کسی حق دارد پوتین را محکوم کند، که خودش به متجاوزان تاریخ افتخار نکند. کسی که می گوید عاشق کوروش و نادرشاه است و بعد پوتین را محکوم می کند، قطعا خودش جهنمی است. حالا اینکه پوتین بهشتی باشد یا جهنمی فرقی برای تو ندارد.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 1
      داری مغلطه می کنی. کسی حق دارد پوتین را محکوم کند، که خودش به متجاوزان تاریخ افتخار نکند..جواب .معلوم شد نه سواد داری نه دین . باز هم داری حاشیه می روی و تک تک فرعون‌ها را نام می بری .فعلا بحث ما در باره فرعون جدید است .یعنی پوتین جنایتکار .که به حرث و نسل رحم نمی کند . اگر خواستی در باره بقیه فرعون‌ها حرف بزنیم جای دیگر حرف می زنیم. به وجدانت مراجعه کن. میان این بیماری .اگر خانواده خودت بودند چه کار می کردی. حالا مردم اوکراین از زیر سایه شوم کمونیستها میخواهند خودشان را نجات بدهند . فرعون تعقیبشان می کند.
    • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 1
      توی شیعه مومن هم داری از زلنسکی صهیونیست نژادپرست فراری فتنه گر که تو سفارت امریکا لمیده و داره کنفرانس ویدیو میذاره و مردم اکراین رو تو سرماو یخ تنها گذاشته و دراتش جنگ میدمه غیر مستقیم حمایت می کنی. جوابت تو روز قیامت بخدا چیه؟ کسی طرفدار پوتین نیست ولی اینو خوب میدونم که از یک صهیونیست فتنه گر ،پلنگ صورتی! که الکی مردم اکراین رو به کشتن میده نباید طرفداری کرد.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 1
      چه کسی از پوتین حمایت کرده ؟ اتفاقا جمهوری اسلامی از بابت انزوا و تضعیف روسیه داره نفع می‌بره . درگیری روسیه و غرب هرقدر که فرسایشی بشه به نفع ماست . اما باید امیدوار باشیم که افراد بیگناه آسیب نبینن
    • به ۱۴:۳۹ IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 0
      اتفاقا بحث خیلی واضح است. هر وقت پذیرفتی نادر و کوروش هم فرعون قدیم و مستوجب لعن و نفرین هستند به فرعون جدید نفرین کن!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 3
    دارین در مورد روسیه صحبت میکنید ها. روسیه ای که خیلی ها فکر میکردن تو بحث نظامی رقیب امریکاست. کلی کشته و اسیر داده. کلی هواپیما از دست داده!!! حواستون هست؟! خیلی ها فکر میکردند هنوز ابرقدرته! پیشنهاد میکنم یه مقدار وارد بازارهای جهانی بشین تا بفهمین کل دنیا با فدرال رزور جابجا میشه.
    • بهروز IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 0
      خود من تا قبل از این جنگ تو ذهنم یه قدرتی از روسیه بود که نگو! خیال می کردم اگه پوتین اراده کنه تا مرز فرانسه جلو میاد. این جنگ خیلی چیزا رو برملا کرد
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 2
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم.. پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش . ما پیرو ولایت .ما عاشق شهادت . از روسیه بیزاریم .میلی به جنگ نداریم روس‌ها حیا ندارند .ترس از خدا ندارن . توی زمستون سرد .میان اینهمه درد. چه آتشی به پا کرد .چه خونه ها خراب کرد .
    • SE ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 0
      نه عزیزم. آیا اختلاس هزاران میلیاردی از بیت المال با کیف قاپی وسط خیابان یکی است؟ما ببا اصل این جنگ مخالفیم همانطور که رهبری گفتند. اما عقلمان می رسد که بفهمبم واقعا اوکراین و ناتو یک تهدید امنیتی خطرناک برای روسبه بودند و روسیه حق دارد نگران شرایط همسایه اش باشد. در حالی که آمریکا از آن سوی دنیا به هر کشوری حمله می کند اصلا جایی برای مقایسه آنها نیست.
    • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 0
      باشه شما فرزند ایران باشید. بشرطی که ماهم ابر قدرت پنجم دنیا شویم. که نه امریکا ، نه روسیه نه اروپا نه چین به ما نتونن قلدری و زور بگن. بد میگم؟ وقتی که هشت سال دفاع مقدس جوانان ما و مردم ایران شهید می شدند همین اکراینی ها بودند در جبهه ها به ما کمک رسانی میکردند نه! یا وقتی داعش در سی کیلومتری ایران خیز برداشته بود و داشت قلمرو خلافت اسلامی اش رو گسترش میداد. اگر سردار شهید سلیمانی همت نمی کرد از ایران سرزمین و قربانی های زیادی می گرفت این اکراین ها بودندکه علیه داعش به ما کمک کردند نه! اکراینی ها از عملکرد خودشون عبرت بگیرند و برای باردوم یک صهیونیست فتنه گری رو بعنوان رئیس جمهور انتخاب نکنند که این سرنوشت تلخ رو براشون رقم بزنه. هیچ کس موافق جنگ نیست ولی متاسفانه اکراینی ها حافظ صلح هم نبودند و مراقب توطئه های 150000 صهیونیست تو کشورشون نبودند.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    مشرق نیوز متشکرم از عکسی پوتین .مردی از جنس سنگ .بی روح و بی احساس .با اهدافی موهوم.
  • CA ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    متاسفانه احتمال جنگ جهانی سوم بسیار بسیار بالا هست چون ناتو با توسعه به سمت شرق اروپا در واقع به روسیه اعلام جنگ کرده و خیلی کارشناسان سالها پیش این موضوع را پیشبینی کرده بودند. با پایان جنگ اوکراین چندین کشور از ناتو خارج خواهند شد چون خواهان جنگ اتمی با روسیه نیستند. بن نظر من جنگ در شرق اروپا بصورت اتمی خیلی محتمل هست. احتمال درگیری چین و آمریکا هم در تایوان و هم در جنگ شرق اروپا وجود دارد و حتی جنگ های سوریه عراق و لیبی و یمن و سدان و سومالی نیز بسیار محتمل هست. کشورهای بسیاری از هم اکنون زمزمه های خروج از ناتو را مد نظر دارند و شاید کل اعضای ناتو فقط به ده کشور کوچک اروپایی محدود گردد که جمعیت کل بالغ بر سیصد میلیون نفر باشد
    • DE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      ببخشید ها! کسی که خربزه میخوره نمیدونه باید پای تب و لرزش هم بشینه ؟ امریکا با تحریکات به بهانه ناتو سازی و زیاده خواهی که همه این تحریکات و فتنه ها زیر سر صهیونیست ها بود احمقانه هی کرم ریخت هی با این تحریکات منطقه شرق اسیا رو به هم ریخت و هی لشکر کشی کرد. اگر این حماقت ها ادامه پیدا کنه معلومه جنگ جهانی سوم رو بدست خودشون میذارن تو دامن خودشون! ایرانی های فهیم و خردمند چند دهه است دارند به دنیا هشدار میدن که فریب صهیونیست های فتنه افروز و جنگ افروز رو نخورید ولی نه امریکا گوش کرد نه اروپا! پس حالا نوش جان کنن! اروپایی ها بعد از جنگ جهانی دوم خرخر دنبارو امریکا و مطیع صهیونیسم شدند، بدون اینکه به عواقبش فکر کنند، تا به این سرنوشت اسهالی فعلی دچار شدن. حالا خر بیارن باقالی بارش کنن! خود کرده را چاره نیست!
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 1
    لعنت به غرب وحشی که روی تمام مفسدان وکلاشان عالم راسفید کرده غربی که جز دروغ وفریب چیزی بلد نیست ساخت تکنولوژی هم به قیمت خون صدها میلیون انساندر وطول تاریخ بوده تسویه نژادی سرخپوستان در امریکا از جنایات عجیب غرب است که متاسفانه زیاد به ان پرداخته نمیشه امریکا کلش دزدی وسرقت است جالب این هست برخی مسلمان نماها امریکا را بجای خدا میپرستن هر انچه در اوکراین رخ میدهد برنامه ریزی غرب وحشی است که جز خوی خونریزی برای فروش سلاح کاری بلد نیست اصلا جماعت غربی جز وحشیگری چیزی بلد نیستن تکنولوژی .صنعت در خدمت نابودی ملتها برخی خود را مفتخرانه کنار غرب وحشی جلاد میگذارن
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    سلام گزارش خوبی بود، در مجموع محدودسازی ناتو نه تنها در شرق اروپا، که در مناطق دیگر نیز باید صورت پذیرد. ناتو و امریکا باید از تمام مناطق غیر از سرزمین‌های کشورهای عضو ناتو و آمریکا خارج شود.
  • کامران IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    مشرق .خوب شد آمریکا به اوکراین حمله نکرد وگرنه هزینه های انسانی و جنگ و باز سازی و ..... .کشور اکراین به گردن ما میافتاد
  • FR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    سه مطلب در مسائل اخیر مغفول مانده است اول اینکه سهیونیستها یک دلقک یهودی را با استفاده از طرفندهای مرموز رئیس جمهوری اکراین کردند برغم اینکه 90 درصد مردم اکراین ارتکس هستند انتخاب این فرد خود جای تامل دارد مطلب دیگر اینکه پوتین تمام تلاش خود را می کند که قربانیان این جنگ حداقل باشد بهمین دلیل چهار روز از محاصره کامل پایتخت می گذرد ولی تسخیر آن به عقب افتاده است و مسئله سوم اینکه سهیونیست با توجه به کرسی نشاندن زلنسکی یهودی در اوکراین نقشه سرکار آوردن اریک زمور که یک روزنامه نگار بود را در سر می پرورانند برغم اینکه سیاست مداران معروفی در فرانسه سالها برای مردم آشنا هستند در نظر سنجی های ساختی از این فرد عقب افتاده اند و تنها مکرون رقم بالائی دارد و حتی صحبت از رویاروئی در دور دوم انتخابات فرانسه مکرون زیمور می شود جا دارد که بر روی این مسئله در سایت کار و اطلاع رسانی شود
  • فریدون IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 2
    درود و صد درود به پوتین و همرزمانش درود به شوروی سالهای بعداز انقلاب تا هم اکنون به جز دوره منحوس یلتسین و گورباچف
  • انسان DE ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    مردم اوکراین با بعضیا چکار کردن ؟وضع خیلی خرابه بابا بیخیال این که دیگه گریه نداره
  • رهام حسامی- IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 2
    من رشته ام هوافضا و تاریخ نیست اما همین میدونم کوروش با پوتین مقایسه نکن اون با شجاعت و مردانگی، اقوام ايرانی آريايی تبار را با هم متحد و با پادشاهان بد‌کردار و ظالم زمان خويش مبارزه کرد. کوروش، شاه شکست خورده لیدی را نکشت و تحقیر ننمود، بلکه تا پایان عمر تحت حمایت کوروش زندگی کرد و مردمسارد علی رغم آن که حدود سه ماه لشکریان کوروش کبیر را در شرایط جنگی و در حالت محاصره شهر خود معطل کرده بودند، مشمول عفو شدند. پوتین و بایدن و شی جین پینگ خداناباور هست .اینها بدون اعتقادی به اخرت و انسانیت هر کاری میکنند .من شخصا متنفرم ازشون .من میگم زندگی در کنار مذهب و به خدا اعتقاد داشته باشی بدونی بهشت و جهنمی هست و ما بیهوده افریده نشدیم وگرنه چه تفاوتی بین ما و حیوان هست اگر بقای نسل و قدرت باشه خوب حیوان همینطوره ولی اگه به بعد مرگ اعتقاد داشته باشی هیچ گاه به سمت پلیدی نمیری
    • SE ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      5 0
      البته پوتین هم می تواند بعد از فتح اوکراین از مردم اوکراین حمایت کند! همین حالا دارد در شهرهای تصرف شده بین مردم غذا پخش می کند! ضمنا پوتین مسیحی است و کوروش بت پرست بود و بت مردوک در بابل را پرستید و برایش قربانی کرد. به هر دری بزنید، جز شوونیسم کور راهی برای دفاع از کورش ندارید. اگر هم کوروش را قبول دارید مجبورید به پوتین هم احترام بگذارید. همینطور به همه متجاوزان تاریخ. همینطور به امپراطوری بریتانیای کبیر! خود فریبی کافیست. این را هم بدانید، در مورد جنایات عجیب و غریب کوروش و جانشینانش داستانها هست که عمدا خود را به آن راه زده و نمی خوانید. اما فرضا که همه دروغ باشد، هر کاری کنید، باید یا بپذیرید تجاوز بد نیست و یا کوروش بد است.
    • DE ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      2 0
      شما با بایدن و پوتین و جیم جون جینگ صحبت کردی گفتند ما خدا را قبول ند اریم چرا الکی مینویسید. ابن ملجم منافق شیطان صفت نماز شب میخواند و خود را مسلمانتر از حضرت علی ع میدانست ب. خود او از شیطان بدتر بود ولی معتقد بود به خیال خودش . جنایتکار بود . حالا چون مسلمانان حساس هستند روی اینکه کسی خدا را قبول نداشته باشد دایم مینویسند پوتین کمونیست است و خدا را قبول ندارد . داعش هم خدا را قبول دارد و مردم را ترور میکند و سر میبرد‌چه ربطی دارد. باید پرسید خداوند پوتین و بایدن و جیم جون جانک.... را قبول دارد یا نه.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 3
    تشکیل دو کشور اکراین غربی و شرقی بهترین راهکاره،غرب پرستها برن اکراین غربی البته بدون دسترسی به دریای سیاه و آزوف،مابقی هم که هم به برادران اسلاو خود خیانت نمیکنن هم میتونن با دنیای غرب در ارتباط باشن در اکراین شرقی
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    از 20 کیلومتری با توپ راحت میشه کل کیف را زد مثل جنگ در برلین
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر نیروهای روس وارد کیف شوند احتمالا قتل عام شوند. بهتره با توپ از 20کیلومتری بزنه مثل نبرد برلین
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر نیروهای روس وارد کیف شوند احتمالا قتل عام شوند. بهتره با توپ از 20کیلومتری بزنه مثل نبرد برلین
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    فرق شرق با غرب و آمریکای امپریالیسم نسبت در برابر ایران اینست که شرق بعد از سالها دشمنی با ایران ب این نتیجه رسیدند ک احترام و حسن همجواری دوستی تنها راهی برای برقرار امنیت و آرامش در منطقه است برخلاف آمریکای منافق و فتنه گر ک دشمن ایران از سالیان سال بوده و تابه امروز به دشمنی هاش ادامه میدهد تازه بیشترهم شده
  • ابرام IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    با سلام چقدر شماها ساده وبی چاره هستید .دنیا داره تغییر میکنه .شما کجایی؟ همگی دانشمند .شما خودتان را پیدا کنید .
  • رهام حسامی- IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    ببین دوست عزیز من نه م کوروش به سینه میزنم نه امثال پوتین را گفتم من تاریخ نخوندم و لی اگه اعتقاد شما را هم نداشته باشم ولی با همون قوانین مکانیک خودم میدونم جهان توسط یک هوش متعالی اداره میشه و بازم با همون قوانین فیزیک کلاسیک میدونم هر عملی عکس العملی داره جهان میخواد پایدار باشه .عرض میکنم تو بدی بکنی و جنگ طلبی مطمئن باش نتیجه ان تو همین دنیا اگر برای خودت نباشه ایندگان هست .اره گفتی ابن ملجم نماز میخواند خوب اون به نظرت مسلمان و با ایمان بود بازم اشتباه فکر کردی تو فیزیک در اهر بعضی چیزها شبیه هستند ولی در واقعیت خیر اون خود نیروی پلید شیطان بود .چون شریف ترین انسان روی زمین را شهید کرد .اما من میگم فرض تو کاری بکنی و تو این دنیا نتیجه نبینی مطمئن باش باید جایی باشه که نتیجه اعمال را ببینی .حالا بیا از پوتین و نمیدونم کوروش وو.. دفاع کنیم .ک.روش هر کی بود نیست .الان ببین که افراد جنگ طلب مانند بایدن و پوتین و سعودی ها و صهیونیست ها چه جنایاتی میکنند .
  • US ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    امام خمینی فرمود : خطر شوروی کمتر از آمریکا نیست . تعجب میکنم چرا یک عده این طور نوکر و مجیزگوی روس ها شدن!!!!!؟؟؟؟؟
  • DE ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    امانت از یکی از کاربران مشرق نیوز. زمانی که دلقک کیف نگران نیروهای روسیه در شمال کیف بود و همه نیروهایش را به آن جا گسیل کرده بود روسیه تقریبأ تمام جنوب اوکراین را در کنترل گرفت و با فدا کردن چند ده تانک کل نیروی نظامی اوکراین را نابود کرد. حالا هم ظرف مدت کوتاهی اودسا را به تسخیر خود در خواهد آورد و ارتباط دلقک کیف و نازی های ا وکراین با آبهای آزاد برای همیشه قطع خواهد شد. با چند صد یا حتی چند هزار موشک دوش پرتاب نمی توان یک ابر قدرت نظامی (که ناتو فلسفه وجودی اش را به آن مدیون است و هر روز از ترس آن ابر قدرت نظامی بودجه و نیروهایش را اضافه می کند) شکست داد. باید نیروهای جان بر کف و نیروی زمینی داشت تا بتوان حداقلی از خاک خودی را حفظ کرد که دلقک کیف هیچکدام را ندارد. فعلأ بزرگترین مسئله اوکراینی های غیر روس آن است که به کجا فرار کنند و به کجا پناهنده شوند. ظاهرأ هر چقدر که روبل نقد بیشتری داشته باشند امکان قبول پناهندگیشان در اروپا بیشتر است
  • ایران IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    جنگ نرم آمریکایی را دست کم گرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس