گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

 کیهان

آقای رئیس نگرانی خاصی درباره حقوق‌های نجومی ندارد!

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارنظری قابل تأمل به دفاع از حقوق‌های نجومی در شبکه بانکی کشور پرداخت و آن‌ها را قانونی خواند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در حالی که تاکنون 13 مدیر دولتی که در سازمان‌ها و بانک‌ها حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند، از کار برکنار شده‌اند، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت عامل و مدیران کل این بانک با اشاره به مباحثی چون حقوق‌های نامتعارف افزود: بخش عمده‌ای از مسائل مطرح شده در خصوص فیش‌های نامتعارف و حجم انتقاداتی که به سمت شبکه بانکی و بانک مرکزی سرازیر شد، ناشی از عدم شناخت کافی از وضعیت موجود بوده که با دقت نظر همکاران در بانک مرکزی، تمام پرداختی‌ها بر اساس اصول و ضوابط قانونی بوده است و از این حیث نگرانی خاصی وجود ندارد.

به گزارش مشرق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که پرداخت‌های نجومی به مدیران بانکی را قانونی خوانده، با اقدامات دولت در چند ماه اخیر در تعارض است، زیرا تاکنون چند مدیر ارشد بانک‌ها به علت دریافتی نجومی از کار برکنار شدند و برای برخی هم در دیوان محاسبات، پرونده تشکیل شده است.

سیف باید پاسخ دهد اگر حقوق‌ها قانونی بوده،  چرا دولت‌ تعدادی از مدیران بانکی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند را برکنار کرد؟ گفتنی است برخی از این مدیران حقوق‌های 20 تا 234 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

از اوایل امسال با افشای پرداخت حقوق‌های نجومی در برخی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت خواستار برخورد با دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی شدند.

اولین‌بار، رهبر معظم انقلاب اسلامی دوم تیرماه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مسئله حقوق‌های نجومی اشاره کردند و گفتند: موضوع حقوق‌های نجومی، درواقع هجوم به ارزش‌ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتما با‌ آن برخورد شود.

ایشان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطر نشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتما به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.

16 تیر هم در خطبه‌های عید فطر، رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور مبسوط درباره لزوم برخورد با حقوق‌های نجومی سخن گفتند و فرمودند: یک مطلب هم درباره مسائل داخلی کشور، موضوع این حقوق‌ها و برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است - که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را دهان به دهان نقل می‌کنند - این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است. قطعا در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت‌هایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این جور نباشد که ما سر و صدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و به کلی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم و روسای محترم دو قوه دیگر، متعهد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛  باید با جدیت دنبال بشود؛  دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.

سرانجام در دیدار سوم شهریورماه با هیئت دولت، رهبر معظم انقلاب مجددا بر ضرورت برخورد با متخلفان در پرونده حقوق‌های نجومی تاکید کردند: نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم. به هر حال این نکته ]مهمی[  است. به نظر من برای متخلف اصلا نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوه مجریه هم نیست. در همه قوا و در همه سازمان‌ها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوه مجریه جلوی چشم است و حالا مثلا بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوه مجریه نیست که باید برخورد کند، قوه قضائیه هم در جای خود- آنجایی که جای ورود قوه قضائیه است- بایستی برخورد کند.
 

تلخی واقعیت بهتر از شیرینی دروغ... البته فتنه فرق می‌کند!

هاشمی رفسنجانی می‌گوید تلخی واقعیت و حقیقت، بهتر از شیرینی دروغ است.

او در پیامی به همایش «روابط عمومی» نوشت: اگر علم و آگاهی را، خورشیدی برای زدودن تاریکی‌های جهل و بی‌خبری از دل‌های مردم و جامعه بدانیم که چنین است، نهادها، امکانات و افرادی که در این مسیر کار می‌کنند، قابل ستایش و تقدیرند و باید به آنان در جهت افزایش آگاهی و موفقیت بیشتر کمک کرد.

وی می‌افزاید: باید رسانه‌ها را در کنار تعالیم اخلاقی، با روش‌های نوین آشنا کرد تا در زدودن ابرهای جهل و بی‌خبری موفق‌تر باشند. چرا که تلخی‌های حقیقت، به مراتب بهتر از شیرینی‌های کذایی، خبرهای دروغ، تملق‌های بی‌اساس، پنهان کاری‌ها، سانسور و تحریف واقعیت‌هاست.

یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی- ائتلاف حزب کارگزاران و حزب مشارکت و مجمع روحانیون و... - در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 با وجود ناکامی سنگین، مدعی تقلب در انتخابات شدند و با فریب برخی خواص و شماری از مردم، اقدام به فتنه‌گری و آشوب‌ کردند؛ پروژه‌ای که در هماهنگی کامل با نقشه سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد و MI6  بود. جالب اینکه هنوز رأی‌گیری تمام نشده، میرحسین موسوی نامزد متوهم - و احاطه شده با برخی عناصر مرتبط با بیگانگان- مدعی پیروزی در انتخابات شد و به مجله تایم اعلام کرد اگر او پیروز نشده باشد، تقلب شده است. پس از وی، کروبی نیز که با 300 هزار رأی، از آرای باطله هم جا مانده بود، فرصت را غنیمت شمرد و او هم مدعی تقلب شد. در واقع اساس فتنه 88، عملیات روانی پیچیده با محوریت القای شیرینی کاذب پیروزی به برخی نامزدها و حامیان آنها بود و در این میان، خیانت بزرگ را کسانی مرتکب شدند که سالها رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و رئیس ستاد انتخابات و وزیر و وکیل بودند و به قول تاج‌زاده در آن ویدئوی معروف «11 میلیون تقلب امکان عملی شدن ندارد». همین موضوع را خاتمی به نحوی دیگر در جلسات محفلی و خصوصی بازگو کرد. در چنین وضعیتی متأسفانه آقای هاشمی به اعتبار آلودگی برخی فرزندانش، تا روز آخر هم که فتنه‌گران علیه اصل نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و امام خمینی(ره) و امام حسین علیه‌السلام هتاکی کردند و معلوم شد «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»،  پای فتنه‌گران ماند و شیرینی دروغین پیروزی را بر خبر تلخ ناکامی ترجیح داد.
 
 
مردم آمریکا فقیرتر شده‌اند /شکاف طبقاتی در دوره اوباما شدت گرفت

سطح درآمد طبقه متوسط در آمریکا در دوره 8 ساله اوباما کاهش یافت و هم‌اکنون پایین‌تر از 15 سال پیش است.

وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی ضمن بررسی کارنامه اقتصادی دولت 8 ساله اوباما نوشت: رشد اقتصادی آمریکا روندی نزولی دارد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 میلادی را 1/8 درصد برآورد می‌کند، این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته 2/6 درصد بوده است. در همین حال، ادامه تسهیلات گسترده پولی بانک مرکزی آمریکا برای اجتناب از رکود و در همان حال، تحرک فعالیت‌های اقتصادی، تاکنون نتوانسته منجر به افزایش پایدار مصرف و سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا شود.

به رغم بهبود نسبی در وضعیت قدرت خرید طبقه متوسط مردم آمریکا از سال‌های 2014 و 2015، سطح درآمد این طبقه هنوز پایین‌تر از سطح درآمدش در 15 سال پیش است.

بیل کلینتون رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مشکل اصلی اقتصاد آمریکا را در عدم توسعه قدرت خرید مردم طبقه متوسط آمریکا می‌داند. او می‌گوید: «درآمد بیش از نیمی از مردم آمریکا با در نظر گرفتن نرخ تورم، از درآمد آنان در آخرین روزهای ریاست جمهوری او در 15 سال پیش کمتر است.»

دستمزد و درآمد بخش عظیمی از مردم آمریکا از سال 2007 تا پایان سال 2013 نه تنها افزایش نیافت، بلکه با افزایش هزینه‌های درمانی که اغلب از سوی کارفرمایان تقبل می‌شود، کاهش یافت.

طبقات مردمی و طبقه متوسط پایین آمریکا از نظر درآمدی وضعیتی به مراتب بدتر و خراب‌تر از طبقه متوسط آمریکا داشته است. این بخش از مردم آمریکا نه تنها کاهش چشمگیر درآمدها را تحمل کرده، بلکه بیکاری و در نتیجه فقر را با تمام وجود خود تجربه کرده است. از بین رفتن مشاغل در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی، بسیاری از آنان را وادار به قبول مشاغل نیمه وقت و فصلی با دستمزدهای بسیار پایین در شبکه‌های توزیع و فروشگاه بزرگ کرده است.

در حالی که از سال گذشته بخش‌های بهداشت و تندرستی، بانک، بیمه و خدمات مالی و برخی از رشته‌های تخصصی پویایی گذشته خود را بازیافته‌اند، دیگر بخش‌های اقتصادی با رکود عمیقی مواجه بوده‌اند.

رادیو فرانسه می‌افزاید: بدون تردید، اقتصاد آمریکا در سال‌های اخیر رشد داشته است. اما تناقض اصلی در اقتصاد آمریکا، همانند بسیاری از اقتصادهای غربی این بوده است که ثروت تولید شده به نحو متعادلی بین گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی توزیع نشده است. در حالی که طی این سال‌ها طبقات مرفه آمریکا بیشترین سهم را از ثروت تولید شده در جامعه نصیب خود کرده‌اند، افراد طبقه متوسط و مردمی این کشور شاهد از دست دادن قدرت خرید خود و از دست دادن مشاغل خود بوده‌اند. گرایش قطبی شدن بیشتر جامعه آمریکا در سال‌های آخر ریاست جمهوری باراک اوباما مشهود بوده است. این روند موجب مأیوس و ناامید شدن بخش عظیمی از مردم طبقه متوسط آمریکا شده است. این نارضایتی همچنین به ایجاد جنبش‌های پوپولیستی و بسیار نیرومند در آمریکا دامن زده است.

کمتر از 1 درصد مردم آمریکا در حدود 80 درصد درآمدها را در اختیار دارند و در شرایط کنونی ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند و اکثریت جامعه فقیرتر از گذشته می‌شوند و این موضع مشکل بزرگی است که آمریکا در حال حاضر با آن روبروست.
 
 
بی‌بی‌سی: ترامپ نماد جامعه سرخورده و دوقطبی شده آمریکاست

شبکه دولتی انگلیس تصریح کرد مردم آمریکا به خاطر انزجار و تنفر از سیاست‌های دولت اوباما، به ترامپ رأی دادند.

وبسایت بی‌بی‌سی نوشت: میزان رأی منفی به کلینتون و عدم محبوبیتش، به تنهایی می‌تواند نشان دهد که شاید عده‌ای نامشخص از آن 60 میلیون مردمی که به سوی ترامپ آمدند به خاطر بیزاری از کلینتون به این مسیر افتادند.

چیزی که گذشته از بی‌اعتمادی به شخص هیلاری کلینتون مایه بیزاری از وی می‌شد آن بود که هیلاری نماد حفظ وضع موجود بود. خواست تغییر همین وضع موجود بود که در ترامپ تجلی کرد. مردم، درست یا نادرست، مبهم یا روشن، او را نماینده تغییر فرض کردند و کلینتون را مدافع وضع موجود. وضع موجودی که این مردم از آن راضی نبودند. این نارضایتی دو وجه مهم داشت؛ وجهی عملکردی و وجهی هویتی.

از نظر عملکردی باید بدانیم که مدت‌هاست که از هر 10 آمریکایی 6 تا 7 نفر فکر می‌کنند کشور «در جهت نادرستی» حرکت می‌کند. حدود 70 درصد از اوضاع و احوالی که در کشور می‌گذرد «ناراضی»‌اند. کارنامه عملکرد دولت اوباما فقط رضایت حدود نیمی از مردم را با خود دارد. 66 تا 75 درصد مردم از عملکرد کنگره (به عنوان یک کل) نیز ناراضی بودند. بنا به برخی نظرسنجی‌ها بیش از 50 درصد مردمی که پای صندوق‌ها رفتند از دولت «ناخشنود» یا «خشمگین» بودند. میان ناراضیان و راضیان از عملکرد دولت اوباما از نظر گرایش حزبی شکاف چشمگیری پدید آمده که در 60 سال گذشته سابقه نداشته است. این شکاف بیانگر افزایش شکاف ایدئولوژیکی مهم‌تری است که دست کم در دو دهه اخیر میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به وجود آمده و جامعه را دوقطبی کرده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت بیزاری از وضع موجود با بیزاری از شخص هیلاری کلینتون آمیخته شد و آرای جمهور‌ی‌خواهان را به سوی کسی سوق داد که اتفاقاً هیچ‌گاه جمهوری‌خواه نبوده است. جمهوری‌خواه نبودن ترامپ و نداشتن سمت دولتی به او کمک کرد تا از خود چهره‌ای بسازد در مقابل چهره‌های حاکم. این‌طور قلمداد شد که او یکی از «آنها» نیست؛ او یکی از قماش حاکمان و واشنگتن‌نشینان نیست.

وجه دیگر این نارضایتی را می‌شود در نارضایتی از ارزش‌هایی دانست که در این دهه‌ها از سوی نخبگان عمدتاً لیبرال‌تر در جامعه آمریکا ترویج شده است.

ترامپ با کنار گذاشتن این زبان از بیشتر آن مرزهای ممنوعه زبان سیاسی عبور کرد. او به این ترتیب زبان به تنگنای تنفس افتاده این بخش از مردم را آزاد کرد. همین گروه‌اند که می‌بینیم در قالب آن مناطقی از آمریکا که مردمش زاده آمریکا هستند (92 درصد)، جمعیت کمتری دارند (94 درصد)، روستایی محسوب می‌شوند (90 درصد)، تحصیلات کمتری دارند (92 درصد) و سفیدپوست هستند به ترامپ روی می‌آورند، مناطقی که با ارزش‌های لیبرال همراه نیستند.

در این میان، بی‌تردید برخی ویژگی‌های شخصی ترامپ هم به کمک این ویژگی‌های زمینه‌ای سلبی آمد و مسیر را برای او هموار کرد.

به علاوه، شیوه بیانی ترامپ آکنده از خشم و استهزائی بود که مردم ناراضی طلب می‌کردند، مردمی که احساس می‌کردند زندگی و ارزش‌هاشان نادیده گرفته شده و حالا در پناه ترامپ فرصتی داشتند تا اعضای همیشگی «باشگاه حاکمان» و نخبگان مروج ارزش‌های لیبرالی را نادیده بگیرند.

مردم بازنده خشمگین، در قامت ترامپ برنده‌ای همیشگی را می‌دیدند که سوپرمن‌وار، یک‌تنه، در برابر آدم‌های بد قصه ایستاده است و آن‌قدر قوی است که می‌تواند باز هم برنده باشد، می‌تواند عظمت آمریکا و آمریکایی را به او برگرداند. ترامپ این مردم خشمگین را آزاد کرد و به خیابان آورد. حالا این ترامپ است و عظمتی که آمریکا و آمریکایی باید منتظر بازگشتش باشند یا باز هم ناامید و خشمناک به خانه برگردند یا خشمشان را بر سر بی‌‌پناهان خالی کنند.
 
 خراسان
 
تصویب حقوق و مزایای جدید مدیران صندوق توسعه ملی

بر اساس جدیدترین مصوبات جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی که با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شده با توجه به اختیارات ناشی از ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه، مصوبه شورای حقوق و دستمزد در خصوص نظام پرداخت مربوطه به این صندوق به تصویب هیئت امنا برسد و در مرحله بعد، به هیئت وزیران ارسال خواهد شد تا در خصوص تصویب آن، در کابینه تصمیم گیری شود و در عین حال، میزان دریافتی اعضای هیئت عامل صندوق، از هیئت عامل بانک مرکزی بیشتر نباشد.

پیشنهاد ایجاد کارگروه حیوانات بدون صاحب

بر اساس پیشنهاد جدیدی که هم اکنون با موافقت برخی مسئولان اجرایی، در حال بررسی توسط دولت است، مقرر شده به منظور کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب یا رها شده در محدوده و حریم شهرها و همچنین سیاست گذاری ضوابط مربوط براساس اصول اخلاقی رفاه و حقوق حیوانات، کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور و مشارکت سازمان دام پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، شورای عالی استان ها، ناجا و نماینده سازمان های مردم نهاد مرتبط تشکیل شود.
 
 
 ایران
 
روابط حماس با ایران درحال ترمیم است

مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد: روابط این جنبش با ایران اکنون در حال ترمیم است و در مسیر درست خود یعنی ادامه حمایت از مقاومت در برابراشغالگران پیش می‌رود. به گزارش ایسنا به نقل از العالم، «اسامه حمدان» با اشاره به روابط قدیمی حماس با ایران، گفت: هرگونه خللی در این روابط بدون شک تأثیر خود را خواهد گذاشت، ولی این روابط می‌تواند خودش را ترمیم کند، زیرا بر اصل حمایت از مقاومت و مسأله فلسطین استوار است. حمدان همچنین با تأکید بر ضرورت آشتی ملی فلسطین، موانع ایجاد شده در مسیر آن را تأسف‌بار خواند و گفت: با وجود این موانع، پیشرفت‌ها در این زمینه به کندی در جریان است.

 اعتراض به حکم متهمان سفارت عربستان

وکیل دو نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان از ارجاع لایحه اعتراضی به حکم صادره طی هفته جاری خبر داد. به گزارش فارس، محمد نریمانی با بیان اینکه هفته جاری لایحه اعتراض خود به رأی صادره برای متهمان حمله به سفارت عربستان  تقدیم دادگاه می‌کنیم، ‌گفت: ما بارها تأکید کردیم که قصد این افراد اخلال در نظم و تخریب نبوده است. وی افزود: در این پرونده سه نفر به 6 ماه حبس محکوم شدند که یکی از آنها نیز موکل من بوده است. این حکم در حالی صادر شد که موکل من هیچ گونه سابقه قبلی هم نداشته است. نریمانی تصریح کرد: اطلاعات ناجا عنوان کرده بود که این سه نفر که برایشان 6 ماه حبس در نظر گرفته شده، ‌در جریان حمله به سفارت عربستان به عنوان لیدر فعالیت کرده بودند.

انتقاد علم الهدی از تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران

آیت‌الله علم الهدی با تمجید از فیلم «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی که حضور انگلیسی‌ها در ایران را طی سال 1295 تا 1297 به تصویر کشیده است، گفت: متأسفانه امروز می‌بینیم اتحادیه اروپا می‌خواهد در ایران دفتر سیاسی باز کند و برخی از این مسأله ذوق‌زده شده‌اند و خبر آن را عنوان می‌کنند. به گزارش خبرآنلاین، امام جمعه موقت مشهد در خطبه‌های نماز جمعه این شهر افزود: سه کشور اروپایی متخصصان و عناصر امنیتی خود را به‌عنوان سفیر به ایران فرستاده‌اند تا در کشور ما عامل نفوذی داشته باشند. وی گفت: از دستگاه قضایی تشکر می‌کنم که با همه قدرت مقابل این تأسیس ایستاده؛ دفتر اتحادیه اروپا جاسوسخانه دوم امریکا و مکانیزم و کارخانه نفوذ است اما برخی نخبگان ما اندازه بچه حزب‌اللهی‌ها بصیرت ندارند.

اتهامات بی‌اساس یمن علیه ایران

یک مقام یمنی ایران را به قاچاق اسلحه برای حوثی‌ها متهم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «مانشیت» عبدالملک المخلافی وزیر فراری امور خارجه  دولت یمن، روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه «بلاحدود» مدعی شد که قاچاق اسلحه ایران به حوثی‌ها همچنان ادامه دارد و امریکا، انگلیس و فرانسه از این امر آگاه هستند. گفتنی است مقامات کشورمان بارها این ادعاهای تکراری را تکذیب کرده‌اند.
 
 
 آرمان

تسلیت رهبرانقلاب برای درگذشت مرضیه دباغ

مقام معظم رهبری با صدور پیامی، درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به شرح زیر است:«بسم‌ا... الرحمن الرحیم، درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی‌ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ را به بازماندگان محترم و دوستان و همرزمان ایشان تسلیت می‌گویم. این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه‌های شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند و در دوران جمهوری اسلامی نیز در مسؤولیت‌هایی مانند فرماندهی سپاه پاسداران در همدان و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تدریس در دانشگاه و حضور در سازمان‌های خدماتی انجام وظیفه کرد و مفتخر به عضویت در هیات اعزامی امام راحل برای رسانیدن نامه معروف ایشان به سران شوروی سابق شد. غفران و رضوان الهی شامل حال این بانوی با اخلاص و فداکار باد. سید علی خامنه ای۲۷ آبان ۱۳۹۵.»

انتقاد امام جمعه قزوين از فساد در دولت قبل

خطيب جمعه قزوين با انتقاد از دست درازي به بيت‌المال گفت: هيچ‌كس در استان نمي‌خواهد مردم را به دولت بي‌اعتماد كند اما برخي كارها موجب نا اميدي مردم مي‌شود. حجت‌الاسلام قابل اظهارداشت: دزدي سه هزار ميليارد توماني در دولت قبل و هشت ميلياردي در دولت فعلي موجب نا اميدي مردم مي‌شود كه بايد جلوي اين تخلف‌ها را بگيريم. وی اضافه كرد: مردم از عملكرد مسئولان آگاهند و آن را زير ذره بين قرار مي‌دهند و اگر كسي تخلف كند حتما با واكنش و بي‌اعتمادي مردم روبه‌رو خواهد شد. قابل بيان كرد: برخي تلاش مي‌كنند خود را به دولت بچسبانند و ديگران را تحت تاثير افكار اشتباه خود قرار دهند كه بايد مراقب بود.

در صدور راي نهايت دقت و عدالت لحاظ شود

وزير دادگستري گفت: بايد در صادر كردن رأي و مطالعه و بررسي پرونده‌هاي قضائي نهايت دقت و عدالت را لحاظ كنيم تا كوچك‌ترين حقي از فرد يا افرادي ضايع نشود. حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي افزود: رسالت اصلي قاضيان، وزارت دادگستري و دستگاه‌ قضائي اجراي عدالت در جامعه و افزايش سلامت اجتماعي است. وي افزود: كار قضائي و قضاوت بسيار سخت و حساس است و بايد در صادر كردن رأي و مطالعه و بررسي پرونده‌هاي قضائي نهايت دقت و عدالت را لحاظ كنيم تا كوچك‌ترين حقي از فرد يا افرادي ضايع نشود. پورمحمدي متذكر شد: با اجراي عدالت در جامعه، جرم و فساد در اجتماع كاهش و شاخص‌هاي سلامت اجتماعي افزايش مي‌يابد. وزير دادگستري گفت: بايد به سمت كاهش جمعيت كيفري در استان‌ها گام‌برداريم و اين مهم با كوشش براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و ايجاد اشتغال برآورده مي‌شود.

راه‌اندازي دفاتر استاني خانه احزاب

رئيس خانه احزاب ايران گفت: هم اينك در استان‌هاي گيلان و خراسان رضوي دفاتر خانه احزاب تشكيل شده است و ان‌شاءا... تا پايان سال نيز همه دفاتر خانه احزاب در سراسر كشور راه‌اندازي مي‌شوند. قدرتعلي حشمتيان در همايش پيش كنگره حزب مردم سالاري در كانون توحيد اظهار كرد: متاسفانه عدم توجه مسئولان به احزاب باعث عقب ماندگي‌هايي در كشور در چند سال اخير شده است. وی گفت: متاسفانه تاكنون چندين بار به سران قوا درباره برگزاري جلسه مشترك اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب نامه‌نگاري كردم اما آنها هيچ توجهي به اين نامه نداشتند. رئيس خانه احزاب ايران اظهار كرد: بر اساس مصوبه خانه احزاب، قرار شده است جلسات مشتركي را خدمت سران قوا داشته باشيم. وزرا نيز بايد در جلسات شوراي مركزي خانه احزاب حضور پيدا كنند و به ما گزارش كار ارائه دهند.

متهم اصلي آلودگي هوا

رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس گفت كه انگشت اتهام اصلي در آلودگي هوا متوجه خودروسازهاي مهم كشور است. محمدرضا تابش ساخت وسايل نقليه موتوري با حداقل مصرف سوخت را يكي از راهكارهاي مقابله با آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: انگشت اتهام اصلي در آلودگي هوا متوجه خودروسازهاي مهم كشور است كه علاوه بر كم توجهي به استانداردهاي ايمني، توجه كافي به استانداردهاي آلايندگي نمي‌كنند و در نتيجه خودروهاي ساخت داخل از نظر آلايندگي در سطح بالايي هستند. وي با بيان اينكه اقدام بازدارنده‌اي براي جلوگيري از آلودگي هوا صورت نگرفته، گفت: ما هنوز خودروهايي با سوخت ۱۰ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر توليد مي‌كنيم. در حالي كه اگر ميزان مصرف سوخت خودروها از ۱۰ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر به ۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر برسد علاوه بر صرفه‌جويي در بخش اقتصادي، بخش عمده‌اي از مشكل آلودگي نيز حل خواهد شد.

احمدي‌نژاد ما خيلي بهتر از ترامپ بود

عضو تيم پيشين مذاكرات هسته‌اي ايران درباره نقشه راه برقراري درباره روابط پايدار و جامع ايران و اروپا بعد ازبرجام و ترامپ اظهار داشت: كسينجر وزير خارجه پيشين آمريكا اخيرا گفته كه هيچ كسي نمي‌داند سياست خارجي ترامپ چه خواهد بود. وي همچنين از تعبير انقلاب درباره انتخابات اخير آمريكا استفاده كرده است. جرايد معتبر آمريكا هم ترامپ را احمدي‌نژاد آمريكا خوانده‌اند. سيدحسين موسويان افزود: اينكه سياست خارجي ترامپ مشخص نيست، حرف درستي است اما آقاي احمدي‌نژاد ما خيلي بهتر از ترامپ بود زيرا او هيچ‌وقت نگفت كه من مسيحيان يا يهودي‌ها را از ايران بيرون مي‌كنم و دور مرزهاي ايران ديوار مي‌كشم با وجودي كه چند همسايه ما مثل عراق و افغانستان به نوعي گرفتار جنگ داخلي هستند.

مردم در سال ۹۲ به دنبال ناجي بودند

معاون پارلماني دولت سابق گرچه مي‌گويد راي مردم در سال ۹۲ به روحاني نتيجه تفرقه اصولگرايان بود اما تلويحا اين را هم اعتراف مي‌كند كه شرايط اقتصادي در آن سال به نحوي بود كه مردم دنبال يك ناجي بودند. لطف‌ا... فروزنده ادامه داد: من مي‌گويم اصولگرايي را بايد وسعت داد. بايد جبهه مومن انقلاب را جمع كنيم. اشتباه اين است كه ما گمان مي‌كنيم تمام عرصه سياسي به سه دسته اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالي‌ها تقسيم مي‌شود. بسياري نيروهاي انقلابي و ارزشمند هستند كه دغدغه و نگاه سياسي دارند و عضو هيچ گروهي نيستند.
 
 
 جمهوری اسلامی
 
زمان ؛از ثبت نام برای آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور
 

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن ماه 95 (نوبت هفدهم) از روز چهارشبه سوم آذرماه 95 آغاز می‌شود.

حسین توکلی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن ماه 95 (نوبت هفدهم) از روز چهارشبه سوم آذرماه 95 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز و در روز شنبه 13 آذرماه 95 پایان می‌پذیرد.

وی گفت: متقاضیان ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و تهیه مدارک مورد نیاز به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام برای شرکت در آزمون اقدام کنند.

توکلی افزود: با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود لازم است داوطلبان با کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به سایت سازمان سنجش 650 هزار ریال نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور بهمن ماه 95 (نوبت هفدهم) جمعه 15 بهمن ماه 95 برگزار می‌شود.
 
 
آمادگی کمیسیون حمل ونقل شورای شهر برای بررسی سریع لایحه پیشنهادی آرم طرح ترافیک سال آتی 
 
عضو کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران از آمادگی این کمیسیون برای بررسی سریع لایحه پیشنهادی آرم طرح ترافیک سال آتی خبر داد.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران لایحه پیشنهادی آرم طرح ترافیک را برای بررسی به شورای شهر تقدیم نکرده است، گفت: معاون جدید حمل و نقل شهرداری تهران، طی ماه‌های اخیر نشان داده که با دید نو و جدیدی به مسائل نگاه می‌کند و امکان دارد در نحوه واگذاری شاهد پیشنهادات جدیدی باشیم.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح ال‌ای زد، به نظر می‌رسد شاهد تغییراتی در نحوه واگذاری آرم باشیم، تصریح کرد: البته هنوز لایحه برای بررسی به شورای شهر ارائه نشده است و به نظر می‌رسد این لایحه تا آذرماه به شورا ارائه شود و کمیسیون حمل و نقل نیز آمادگی دارد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را بررسی کند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعا در این دوره نیز مانند سنوات گذشته، به جز آمبولانس‌های اورژانس تهران، خودروهای امدادی آتش نشانی و خودروهای پلیس و همچنین اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌های تهران که تمام یا بخشی از مسیر آن‌ها در محدوده طرح ترافیک قرار داشته باشند، تمامی خودروهای عمومی و امدادی نیاز به مجوز دارند و باید نسبت به اخذ مجوز طرح ترافیک اقدام کنند، گفت: در غیر این صورت ورود آن‌ها به محدوده ممنوع و تخلف خواهد بود.

قناعتی افزود:در سال96 نیز عبور و مرور خودروهای هیبریدی و برقی همچون سال جاری در صورت ثبت اطلاعات در سامانه، در محدوده طرح ترافیک آزاد و رایگان خواهد بود، گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران از تعرفه حمایتی برخوردار می‌شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    کاش تو بلبشوی آلودگی هوا جای دعوا و اتهام به هم هم اندیشی صادقانه می کردید برای کمک به شهر
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اغلب سیاسیون برای فقرا و ضعفا کار نمی کنن چه تو امریکا چه تو ایران برای همینه مردم روز به روز از از خودشون و دولتهاشون ناامید میشن و ارزوی فرج پیدا میکنن
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    حقوق های نجومی گرد که نه، خاک و شن ناامیدی رو سر مردم ریخت
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اینایی که متهم حقوق نجوم اند تازه رو شده ها هستن خدارحم کنه به رو نشده ها که تو فیششون درامد اصلی نمیاد
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    میزان دریافتی اعضای هیئت عامل صندوق، از هیئت عامل بانک مرکزی بیشتر نباشد؟! خب بگویید هیئت عامل بانک مرکزی چقدر حقوق می گیرند؟!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    وای به ان روز که بگندد نمک الان گندیده نمک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس