گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

 کیهان
 
حرکت چراغ خاموش برای رهاسازی قیمت‌ها... این بار دلار!
روزنامه‌های حامی دولت افزایش قیمت دلار، را طغیان ارز معرفی می‌کنند. هر چند این نشریات نسبت به نتایج کاهش ارزش پول ملی در انتخابات اظهار نگرانی می‌کنند اما یکی در میان نیز براساس توصیه‌های دولتی، ادعای قیمت واقعی دلار بالاتر از 4 هزار تومان را نیز زمزمه می‌کنند.
شرق دیروز از شوکه شدن بازار ارز و طلا به خاطر لایحه بودجه 96 خبر داد و ذیل تیتر «پیشروی دلار تا 4 هزار تومان» نوشت: اولین اعلامی که رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه 96 از جزئیات آن بر زبان راند کافی بود تا بازار ارز و سکه را دچار پس‌لرزه کند. دلار که بعد از یک جهش، وارد کانال سه هزار و 900 تومان شد، رفته رفته آن کانال را رها کرد و به کانال سه هزار و 800 تومان وارد شد، اما دیروز با مشخص شدن دو نکته در بودجه، با افزایش چشمگیر، دوباره خود را به چهار هزار تومان نزدیک کرد.
اعتماد نیز نوشت: جزئیات لایحه بودجه سبب شد تا دوباره قیمت دلار در بازار شتاب بگیرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در انتهای هفته گذشته با توجه به اطمینان خاطری که رئیس کل بانک مرکزی به مردم نسبت به کاهش قیمت دلار داده بود قیمت دلار تعدیل شده بود.
روزنامه وقایع اتفاقیه از خیز دلار برای فتح رکورد 4 هزار تومانی خبر داده و از قول سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌نویسد: بانک مرکزی عامل گرانی دلار و ارز است و بیشترین استفاده از گرانی دلار را نیز دولت و بانک مرکزی می‌برد.
روزنامه شهروند نیز از «طغیان دوباره دلار» خبر داده است.
در عین حال نشریات و نمایندگان حامی دولت مدتی است گران شدن دلار حتی تا بالای 4 هزار تومان را با توجیهاتی نظیر واقعی کردن نرخ دلار و خالی کردن حباب تورمی نهفته در بازار چند سال آن را تئوریزه می‌کند. روزنامه آرمان، شهروند، فرهیختگان، شرق، اعتماد و... مدتی است ادعا می‌کنند دلار باید براساس تورم 3 سال گذشته یا تورم جهانی محاسبه مجدد شود. این ادعا در حالی است که دولت مدعی است نرخ تورم را به 8 درصد رسانده است. اما در مقابل قیمت دلار در همین 3-4 ماه اخیر 600-700 تومان گران شده است. سؤال مهم در این میان این است که اگر تورم 8 درصدی درست است چرا افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت ارز؟ و اگر نرخ دوم واقعی است، چرا پز تورم 8 درصدی داده می‌شود؟ از دیگر سو اگر نرخ ارز باید به ادعای مدعیان واقعی شود، بنابراین باید حقوق دریافتی کارگران و کارمندان را نباید با تورم 10-12 درصدی محاسبه کنند.
«تخلیه تورم پنهان» ادعای بی در و پیکری بوده است که قائلان به مدل تعدیل اقتصادی از دوره کارگزاران سازندگی و اصلاحات تا به امروز با تمسک به آن، اقدام به افزایش بی‌رویه قیمت ارز، حامل‌های انرژی، و خدمات دولتی در مقاطع مختلف کرده‌اند بی‌آن که توضیح دهند در کدام نقطه، حباب مدعایی تخلیه و تمام می‌شود؟!

چرا دولت برای برخورد با 387 مدیر نجومی همت نکرد؟!
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از نامه روحانی به دیوان محاسبات درباره «حقوق‌های نامتعارف» خبر داد.
حسینعلی امیری به فارس گفته است: آقای رئیس‌جمهور حدود دو هفته پیش در نامه‌ای از رئیس دیوان محاسبات نیز خواست تا پرونده همه کسانی که در مظان اتهام دریافت حقوق‌های نامتعارف بودند را به هیئت‌های مستشاری ارجاع بدهد و هیئت‌های مستشاری پرونده همه کسانی را که خلاف قانون و مقررات دریافتی داشته‌اند، رسیدگی کند و حکم شرعی و قانونی را در مورد آنان صادر و نتیجه را به رئیس‌جمهور گزارش کند.
وی افزود: هیچ یک از اعضای دولت از کسانی که برخلاف قانون و مقررات دریافتی داشته‌اند، دفاع نکرده و نمی‌کند.
بنابر اعلام دیوان محاسبات، 397 مدیر حقوق‌های بالای 20 میلیون تومان دریافت می‌کرده‌اند.
نامه رئیس‌جمهور به دیوان محاسبات در حالی است که آقای روحانی 6 ماه پیش (14 تیر 95) بیانیه‌ای شدید و غلیظ صادر کرد اما مشی مسئولان دولتی خلاف آن نامه و در حمایت از مدیران نجومی بود به نحوی که زیر 10 مدیر برکنار شدند و برخی از آنها مانند رستگار سرخه مدیر بانک ملت، مجدداً به عنوان عضو هیئت‌مدیره منصوب گردیدند. از سوی دیگر برخی دولتمردان نظیر وزیر صنعت، اقتصاد، بهداشت و سخنگوی دولت با توجیهات مختلف، از نجومی‌بگیران حمایت کردند، این حقوق را طبیعی خواندند و حتی مدعی شدند نجومی‌بگیران سرمایه‌های کشور هستند!!
روحانی در بیانیه 14 تیر 95 نوشته بود: «چند هفته‌ای است که موضوع پرداخت‌های نامتعارف و حقوق‌های غیرمنصفانه، وجدان ملی را حساس و خاطر مردممان را مکدر ساخته است؛ این مسئله از آن جهت برای اینجانب رنج‌آور است که صرفنظر از کم و کیف، ابعاد و زمینه‌های آن، می‌تواند پیوندهای عمیق میان دولت و ملت و جوانه‌های امید که حیاتی تازه به جامعه ایران داده است را خدشه‌دار کند... هشیاری مردم و حساسیت قابل ستایش افکار عمومی جامعه نسبت به موضوع پرداخت‌های غیرمتعارف و ابراز نظر آزادانه در حوزه‌های عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ها، سرمایه گران‌قدری است که بدان ارج می‌نهیم. من در این راه با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌ام...».
رئیس‌جمهور در این نامه خواستار اقدامات قاطع در شناسایی متخلفان و موارد سوءاستفاده‌ها، نیز عزل متخلفان و استرداد وجوه شده بود.
جالب اینکه بنابر اعلام رئیس سازمان بازرسی کل کشور، حسین فریدون دستیار رئیس‌جمهور یکی از عوامل انتصاب تحمیلی مدیر نجومی بانک رفاه (با حقوق 234 میلیون تومانی) بود.
رهبر معظم انقلاب ظرف 8 ماه گذشته که پرونده حقوق‌های نامشروع به خوبی گشوده شده، بارها نسبت به مشمول مرور زمان شدن این پرونده‌ها هشدار داده و خواستار برکناری و مجازات متخلفان و بازگرداندن اموال بیت‌المال شده‌اند. معظم‌له با نامشروع و خیانت‌آمیز خواندن حقوق‌های نجومی، خطاب به دولتمردان فرمودند: «نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم. به هر حال این نکته ] مهمی[ است. به نظر من برای متخلف اصلا نباید عذر تراشید؛  برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوه مجریه هم نیست. در همه قوا و در همه سازمان‌ها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوه مجریه جلوی چشم است و حالا مثلا بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوه مجریه نیست که باید برخورد کند، قوه قضاییه هم در جای خود - آنجایی که جای ورود قوه قضاییه است- بایستی برخورد کند».
دادستان تهران دیروز از احضار شماری از مدیران نجومی خبر داد.

استعفا که پاسخ سؤالات و مطالبات مردم نمی‌شود
سؤالات مردم درباره حقوق‌های نجومی یا فاجعه برخورد دو قطار، با صرف استعفا پاسخ داده نمی‌شود.
وبسایت مشرق در این باره نوشت: مشکلات و معضلاتی که در دولت وجود دارد و اغلب با یک اتفاق دل‌خراش مثل زخمی کهنه سر باز می‌کند اغلب شامل گذشت زمان شده و به فراموشی سپرده می‌شود.
موضوع حادثه برخورد دو قطار که در ایستگاه هفت‌خوان سمنان رخ داد و باعث از دست رفتن جان عده‌ای از هموطنانمان شد یکی از این مسائل است. دولت در این زمینه شیوه خاص استعفای مسئولین را برای آرام کردن افکار عمومی به کاربرد.
در ماجرای فیش‌های نجومی و حادثه دل‌خراش قطار تبریز مشهد همین رویه اتفاق افتاد. محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن استعفا کرد تا تب انتقاد به دولت و وزارت راه در این زمینه فروکش کند. جالب اینجاست که نامه پذیرش استعفای وی از سوی وزیر راه و شهرسازی با تعریف و تمجیدهای فراوان همراه بود و آخوندی با ادبیاتش در قبول استعفا، منت بر سر مردم گذاشت.
بعد از پذیرش استعفا نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیت خود برای پورسیدآقایی سنگ تمام گذاشت و وی را مدیری توانمند خواند که بالاجبار از قطار دولت پیاده شده تا اعتماد عمومی به دولت بازگردد بدون هیچ اشاره‌ای به کشته شدن بیش از 40 نفر از هموطنان در این حادثه دلخراش.
این رفتار مشابه برخورد دولت با مدیرانی است که حقوق نجومی با تسهیلات خاص دریافت می‌کردند. با مشخص شدن دریافت حقوق نجومی مدیران صندوق توسعه ملی در پی افشای حقوق نجومی 57 میلیون تومانی صفدر حسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی و دیگر اعضای هیئت عامل این صندوق، هیئت امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 12 تیر ماه سال جاری با استعفای اجباری تمامی اعضای هیئت عامل موافقت کرد تا برکناری 5 مدیر عامل این صندوق رقم بخورد.
در مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید و سابق صندوق توسعه ملی، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نمایندگی از مدیران بالادستی دولت شرکت کرد و از سید صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره‌های نظام یاد کرد.
با این اوصاف اقدامات دولت در جهت برطرف کردن معضلات ذکر شده تنها در حد استعفای برخی از مدیرانی بوده که بعضاً کوس رسوایی‌شان به صدا درآمده اما بعد از استعفا نه تنها به موضوع رسیدگی صورت نگرفته است بلکه از آنان تمجید و تعریف هم صورت گرفته و آنان را ذخیره و امانت‌دار نظام نیز می‌نامند.
عدم رسیدگی به این مسائل حتی موجب تذکر رهبر معظم انقلاب در پیگیری این مشکلات شده است. در همین رابطه رهبر معظم انقلاب اخیراً خاطرنشان کردند: «موضوع حقوق‌های نجومی از مسائل مهمی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.»
این در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه برخورد دو قطار در سمنان نیز بیان کردند که این حادثه مرا مصیبت‌زده کرد، قصور و تقصیر و بی‌تدبیری دست‌اندرکاران خانواده‌هایی را عزادار کرد، از مسئولان و دست‌اندرکاران این مسئله می‌خواهم از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه حل ریشه‌ای این مسائل و امثال آن را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند.
برخورد دولت با مشکلات و حوادث این چنینی و مدیرانی که سبب بروز چنین مواردی شده‌اند بعضاً گذرا است این در حالی است که رئیس جمهور در غیر مواردی که بیرون از دایره وظیفه دولت تعریف می‌شود مانند برخورد با بابک زنجانی به اشد مجازات معتقد است.
وی درباره محکومیت بابک زنجانی به اعدام بیان می‌دارد: «می‌گویند که وی (بابک زنجانی) محکوم به اعدام شده است، ثم ماذا پول کجا رفت؟ اعدام که مشکلی را حل نمی‌کند.»
سخنان رئیس جمهور مصداقی هم در ماجرای فیش‌های نجومی و پیگیری علت حادثه قطار سمنان و اهمال مدیران مربوطه پیدا می‌کند. در واقع خواست مردم در این موارد نیز مشابه آن چیزی است که رئیس‌جمهور در خصوص بابک زنجانی و به جای آوردن خسارت مالی اظهار کرد.

فضای کلی جامعه ممکن است به ضرر روحانی تغییر کند
یک سایت حامی دولت نوشت در صورت عدم نامزدی روحانی، امثال جهانگیری و زنگنه گزینه‌های خوبی هم هستند اما عارف نشان داد که مرد سیاست نیست.
به گزارش نامه نیوز، اخیراً مرتضی الویری شهردار کارگزارانی اسبق تهران گفته است ممکن است فضای جامعه به ضرر روحانی تغییر کند. او می‌گوید: «به سه دلیل ما احتمال می‌دادیم و می‌دهیم که آقای روحانی را در صحنه انتخابات نداشته باشیم. اول آنکه خودش نیاید، مثلاً به او گفته شود آمدنت به مصلحت نیست یا فشارها آنقدر زیاد شود که او بگوید من نیستم. دلیل دوم این که ما در مورد تصمیم شورای نگهبان نمی‌توانیم برآورد روشنی داشته باشیم، وقتی چهار سال پیش می‌بینیم آقای هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت می‌شود می‌توانیم احتمال دهیم با دلایلی که اصلاً برای ما روشن نیست و نخواهد شد صلاحیت آقای روحانی را هم زیر سؤال ببرند. پس با توجه به عملکرد گذشته شورای نگهبان این اتفاق محتمل است. مسئله سوم این است که بنا به دلیلی که الان قابل محاسبه نیست ممکن است فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کند. ما به کرات در کشورهای جهان سوم این اتفاق را دیدیم و نه تنها در کشورهای جهان سوم، بلکه حالا آمریکا هم جلوی چشم ماست. در کشور ما هم ممکن است در آن روزهای آخر ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند. به این سه دلیل هست که دوستان ما به صورت جدی به فکر مطرح کردن افرادی هستند که این افراد، نه در عرض آقای روحانی، بلکه در طول ایشان مطرح می‌شوند. به عبارت دیگر اینها مطرح نمی‌شوند که با آقای روحانی رقابت کنند و آرای او را بشکنند. بلکه مطرح می‌شوند که اگر یکی از سه عاملی که اشاره کردم اتفاق افتاد دست ما خالی نباشد.»
نامه نیوز با این مقدمه می‌نویسد: به نظر می‌رسد این استراتژی از سوی اصلاح‌طلبان یک راهبرد درست و صحیح برای خرداد 96 است. تجربه‌های گذشته نشان داده است که برای انتخابات باید همه احتمالات را در نظر گرفت. به نظر می‌رسد برای این کار در صورت عدم حضور روحانی در انتخابات به هر دلیلی، گزینه‌ای از دولت روحانی می‌تواند جانشین خوبی برای شیخ دیپلمات باشد. به طور مثال جهانگیری و یا زنگنه به عنوان دو مدیری که سال‌ها در عرصه اداره کشور حضور داشته‌اند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای جانشینی حسن روحانی باشند.
نامه نیوز افزود: کسانی باید پای به این عرصه بگذارند که بتوانند مسیر روحانی را طی کنند. نامزد شدن افرادی مانند عارف که از قدرت چانه‌زنی و ضربه‌پذیری کمتری نسبت به دیگر گزینه‌ها دارد نمی‌تواند به جریان اصلاحات کمک کند. عارف در مجلس دهم نشان داد چندان مرد میدان سیاست نیست و نمی‌شود بر روی او به عنوان یک مدیر تمام عیار حساب کرد.  
 
 
خراسان
 

دستور ویژه دولت برای برندسازی عاشورا
بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه و مدیران مناطق آزاد تجاری- صنعتی، اعلام شده است حسب تصمیمات جدید دولت بر اساس سند چشم انداز ایران 1404، مسئولان مربوطه موظفند ضمن طراحی، حمایت و گسترش الگوهای عقلانی و رفتارهای مطلوب در برگزاری مناسبت های ملی، انقلابی و مذهبی نظیر عاشورا، نسبت به بهره مندی بهینه از آنها در افق ملی، فراملی و برندسازی اقدام کنند.


صدور مجوز واردات «مریم گلی» از آمریکا
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول به تعدادی از نهادهای مربوط در امر واردات، اعلام شده است که حسب درخواست های رسیده برای واردات بذر مریم گلی (نوعی گیاه و گل تزیینی) از کشور آمریکا، ورود این محصول با ملاحظه دریافت گواهی بهداشت گیاهی معتبر از کشور صادر کننده و عاری بودن بذرها از هرگونه آلودگی، بیماری و حشرات، مجاز خواهد بود.
 
 
ایران
 
تحلیل «هافینگتن پست» از تمدید تحریم‌ها
هافینگتن پست در گزارشی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره امریکا و تمدید تحریم‌های موسوم به ایسا نوشت: طرفداران تمدید تحریم‌ها بر این باورند که اگر اجازه می‌دادند این قانون منقضی شود، امریکا توانایی‌اش را برای بازگرداندن تحریم‌ها و تشویق ایران به اجرای برجام از دست می‌داد. در ادامه اما به نقل از «اریک فراری» وکیل متخصص قوانین تحریم‌ها، آمده است: تصویب این قانون از سوی مجلس سنا یک حرکت سمبلیک برای سخت گرفتن به ایران بوده است. تأثیرات واقعی قانون تمدید تحریم‌ها در قبال ایران در حقیقت بشدت محدود است اما می‌تواند این تصور را در ایران ایجاد کند که امریکا به تعهداتش در برجام پایبند نیست. «الیزابت روزنبرگ» یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری هم  گفته تمدید قانون تحریم‌های ایران، توافق هسته‌ای را از بین نخواهد برد بلکه پیامی به ایران می‌فرستد که واشنگتن به دنبال راهی برای فرار از توافق است.



الله‌کرم ادعایش درباره عزل ظریف را پس گرفت
حسین الله‌‌کرم درخصوص بخش‌هایی از مطلبی که علیه وزیر خارجه کشورمان درباره سخنان منسوب به رهبری در دیدار هیأت دولت و دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب منتشر کرده بود، عذرخواهی کرد.  به گزارش ایرنا، الله‌کرم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بدین وسیله اعلام می‌شود مواردی از مطالب این پست پس از بررسی دقیق، به دلیل عدم صحت، برداشته یا اصلاح شد. لذا اگر سوء برداشتی شده است، عذرخواهی می شود.» وی پیش از این مدعی شده بود رهبری در جلسه ماه رمضان خواستار عزل ظریف شده و حتی پوتین هم در دیدار با رهبری، ظریف را یک مهره امریکایی خطاب کرده است.


وکیل شرکت نفت:  بازگشت پول به بیت‌المال اولویت دارد
غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت ملی نفت ایران درباره تأیید حکم اعدام بابک زنجانی گفت: اجرای حکم مانع تلاش مسئولان امر برای بازگرداندن اموال نیست و با جدیت دنبال می‌شود تا اموال به یغما رفته به بیت‌المال بازگردد. وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: ما براساس موازین قانونی با فردی طرفیم که پول در اختیار اوست. بنابراین تنها کسی که باید کمک کند و قدم بردارد، خود اوست. لذا درباره صدور حکم اعدام نیز تابع حکم محاکم قضایی هستیم و اگر چه وظیفه ما فقط اجرای قانون است، اما بازگشت پول به بیت‌المال قطعاً اولویت دارد.


 یک سال حبس و جریمه نقدی برای نرگس کلباسی
سرکنسول ایران در حیدرآباد هند گفت: نرگس کلباسی (ایرانی متهم به قتل در هند) با سپردن وثیقه ملکی از بازداشت خارج شده و باید منتظر دادگاه تجدیدنظر باشد.  حسن نوریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه افزود: دادگاه محلی یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی برای وی صادر کرد که وکلای ما بلافاصله به این رأی اعتراض کردند. ظریف در سفر اخیر خود به هند با نرگس کلباسی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
 
 
 آرمان
 

درگيري‌هاي منطقه نقشه‌ رژيم‌صهيونيستي

رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از سياست‌هاي غلط برخي كشورهاي منطقه گفت: تداوم درگيري‌ها در منطقه از نقشه‌هاي رژيم صهيونيستي براي تضعيف قدرت كشورهاي اسلامي است. علي لاريجاني در ديدار با ذوالكفلي حسن رئيس مجلس مشورتي خلق اندونزي افزود: متاسفانه اتخاذ سياست‌هاي نادرست در تجاوز نظامي و حمله به مردم بي‌دفاع يمن به تشديد بحران و به سود رژيم اشغالگر قدس بوده است. لاريجاني با تاكيد بر ضرورت اهميت استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در دو كشور مسلمان و ارتقای سطح مناسبات فيمابين اظهارکرد: فرصت‌هاي فراواني در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي به ويژه روابط پارلماني ميان جمهوري اسلامي ايران و اندونزي وجود دارد كه با بهره‌‌گيري از آن مي‌توان به توسعه و گسترش مراودات در جهت منافع دو ملت یاری رساند.

تاكيد بر رفع‌آلودگي ارس

معاون اول رئيس‌جمهوري جايگاه ارمنستان در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را ويژه دانست و گفت: هيچ سقف و محدوديتي براي توسعه روابط دو جانبه قائل نيستيم. اسحاق جهانگيري در ديدار آشوت مانوكيان وزير انرژي، امور زيربنايي و منابع طبيعي ارمنستان، بر پيگيري كميسيون مشترك ايران و ارمنستان براي رفع موانع و ارتقاي مناسبات دوجانبه در بخش‌هاي مختلف به ويژه همكاري‌هاي اقتصادي تاكيد كرد. وي به موضوع آلودگي رودخانه ارس و قول مقامات ارمني براي كاهش آلودگي‌هاي اين رودخانه اشاره كرد و با تاكيد بر اهميت مسائل زيست محيطي براي ساكنان حاشيه اين رودخانه، گفت: ما خواستار اقدامات بيشتر طرف ارمني در اين زمينه براي رفع نگراني‌ها هستيم.

دعوت مسئول مقيم سازمان ملل به وزارت خارجه

مديركل امور بين‌المللي محيط زيست و توسعه پايدار وزارت امور خارجه، روز يكشنبه‌گري لوئيس هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در تهران را به دليل برخي اظهارات غيرمتعارف و مداخله‌جويانه به وزارت امور خارجه دعوت كرد. مديركل امور بين‌المللي محيط زيست و توسعه پايدار وزارت امور خارجه، با دعوت از‌ گري لوئيس هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در تهران، نسبت به برخي اظهارات غير متعارف و مداخله‌جويانه نامبرده اعتراض و به وي يادآوري كرد كه دفاتر سازمان‌هاي بين‌المللي در جمهوري اسلامي ايران از جمله سازمان ملل متحد و برنامه عمران ملل متحد، تنها باید حول وظايف تخصصي خود فعاليت كنند.‌ گري لوئيس در اين ديدار اطمينان داد كه دفاتر سازمان‌هاي بين‌المللي در ايران تنها بر فعاليت‌هاي تخصصي و توسعه‌اي متمركز بوده و در هماهنگي كامل با نهادهاي ذي‌ربط إيراني فعاليت خواهند كرد.

زمان آغاز همكاري با ايرباس

دبير ستاد توسعه صنايع دانش‌بنيان هوايي و هوانوردي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري از آغاز همكاري با ايرباس براي ساخت قطعات هواپيما در آينده نزديك خبر داد. منوچهر منطقي با اشاره به همكاري ايران و ايرباس براي ساخت قطعات، گفت: به زودي همكاري با ايرباس براي ساخت قطعات هواپيما را آغاز مي‌كنيم. وي افزود: قطعه‌سازان مهم‌ترين حلقه در زنجيره ساخت هواپيما هستند و براي توليد هواپيما بايد سه گروه فعال باشند كه يك گروه كه مهم‌ترين قسمت در فرایند ساخت هواپيما محسوب مي‌شوند، قطعه‌سازان هستند. به گفته منطقي، مذاكرات با شركت هواپيماسازي ايرباس براي ساخت قطعات با مشاركت ايران انجام شده و همكاري صنايع هوايي با ايرباس براي ساخت قطعه به زودي آغاز مي‌شود.

انتقاد از مصوبه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي

نايب‌رئيس كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه از مصوبه اين كميسيون مبني بر اجازه به دولت براي افزايش قيمت آب، گاز و حامل‌هاي انرژي درسال ۹۶، انتقاد كرد. محمدرضا تابش با اشاره به اين مصوبه كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه كشور نوشت: دولت همچنين اجازه دارد منابع حاصل از اين افزايش قيمت‌ها را در اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها، صرف پرداخت يارانه نقدي، حمايت ازصادرات غيرنفتي، كاهش آلودگي هوا و... كند. نايب‌رئيس كميسيون تلفيق بر اين باور است كه بنا به گواهي عملكردها در سال ۹۴، درآمد حاصله از محل افزايش قيمت‌ها جمعا سي و دو هزار و ششصد ميليارد تومان بوده است كه از محل پالايش وپخش به ميزان۲۲/۴هزار ميليارد، گاز۸هزارميليارد و برق۲/۲هزارميليارد است.

 
 
جمهوری اسلامی
 
اعتصاب شرکتهای حمل و نقل کالای بوشهر
 
* اعتصاب شرکتهای حمل و نقل کالای بوشهر وارد سومین هفته خود شد. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از بوشهر، شرکت‌های حمل و نقل و باربری بوشهر به دلیل اعتراض به اجرای سیستم نوبت دهی (اعلام بار) از دوشنبه یک آذر ماه سال جاری اجازه ورود حتی یک کامیون کشنده کانتینربر به گمرک بوشهر را نداده‌اند. مدیران شرکت‌های باربری معتقدند با اجرای این سیستم امکان سوء استفاده برخی رانندگان جهت حمل و نقل کالا ایجاد خواهد شد و هیچ ضمانتی مبنی بر تحویل صحیح و سالم کالا به صاحبان کالا وجود نخواهد داشت. قبل از اجرای این سیستم اعلام بار و انتخاب کامیون کشنده بر عهده شرکتهای باربری بود اما با اجرای این سیستم انتخاب کامیون کشنده براساس نوبت کامیونها صورت خواهد گرفت. اعتصاب صورت گرفته علاوه بر سرگردانی صدها راننده موجب تعطیلی گمرک بوشهر و دپوی کالا و بیکاری افراد زیادی در این گمرک شده است.
 
ادعای تلویزیون اسرائیلی درباره قاتل عرفات 

* کمیته تحقیقاتی محمود عباس که برای بررسی ترور یاسر عرفات تشکیل شده، اعلام کرد محمد دحلان، عضو اخراجی جنبش فتح در کودتای نظامی کرانه غربی اردن و مسموم کردن یاسر عرفات دست داشت. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد: «سندی به دست آمده که نشان می‌دهد محمد دحلان رقیب سرسخت محمود عباس با اتهامات بزرگی مواجه است.» این شبکه تلویزیونی افزود: براساس این سند، دحلان درترور عرفات دست داشت و داروهای سمی را از طریق اعضاء یک هیات خارجی که عرفات را در بیمارستانی نزدیک پاریس ملاقات کردند به او خورانده است.
 
واکنش روسیه به کشته شدن پزشک روس در حلب

* دولت روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول گلوله باران حلب که در آن یک پزشک روسی کشته شده است دانست. روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد معارضین مسلح سوریه که مورد حمایت غرب هستند، اقدام به این گلوله باران کردند که بر اثر آن این پزشک کشته و عده‌ای زخمی شده‌اند.
 
راه‌اندازی رادیو «صدای شورای همکاری»

* یونس سلمان، رئیس رادیو بحرین همزمان با برگزاری سی و هفتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در منامه (15 و 16 آذر ماه) از آغاز به کار رادیو صدای شورای همکاری خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا» پخش این رادیو که ویژه تحولات نشست شورای همکاری است از یکشنبه آغاز شده وتا 17 آذر ماه ادامه پیدا خواهد کرد و گروهی از گویندگان و یک تیم رسانه‌ای از کشورهای عضو شورای همکاری در این رادیو فعالیت می‌کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    زیاد بود نخوندم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس