گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

کیهان

جامعه بحران‌زده آمریکا از جنبش 99 درصد به یک شومن رسید

«جامعه آمریکا دچار بحران است که از جنبش 99 درصد وال‌استریت به یک شومن رسید.»

عباس عبدی در روزنامه شهروند نوشت: از روزی که رقابت انتخاباتی میان نامزدهای درون حزبی آغاز شد، یک اصل در ساختار سیاسی آمریکا پذیرفته شده بود؛ اصلی که گویی غیرقابل مناقشه است. اوباما این اصل و برداشت سیاسی را در آن زمان بیان کرد و چنین تعبیری به کار برد که گویی حضور ترامپ در کاخ سفید در ساختار کلی ایالات متحده غیرممکن است و فرضیه و احتمال پیروزی او را از ابتدا مردود می‌دانست. اوباما حدود 7 ماه پیش نیز در مراسم شامی که در کاخ سفید برگزار کرده بود و ترامپ دعوت او را برای حضور در این مراسم نپذیرفت، شروع به مسخره کردن ترامپ کرد و حتی نگرانی برخی از جمهوری‌خواهان از بالا رفتن ترامپ را بی‌مورد و شوخی تلقی کرد. ولی دیروز با واقعیت روشنی روبه‌رو شد و این که آنچه از نظر او ناممکن بود، محقق شد.

آیا اوباما حقیقت را می‌دانست و در قالب یک موضع سیاسی می‌خواست خلاف آن را بگوید یا آنکه اساساً به آنچه گفته بود یقین داشت؟ به نظرم حالت دوم بود. پس اگر چنین است، چرا در یک جامعه توسعه‌یافته تا این حد اشتباه محاسباتی رخ می‌دهد؟

وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد که جامعه آمریکا برخلاف ظاهرش که نوعی آزادی رسانه‌ای حاکم است از این حیث دچار اشکال جدی شده است. شاید ترامپ بهتر از دیگران این ضعف را متوجه شده بود و به شدت علیه رسانه‌ها سخن می‌گفت.

رسانه‌های آمریکایی تا حدی تحت انحصار یا تحت نفوذ گروه‌های رسانه‌ای سرمایه‌داری هستند. توجه کنیم، منظور این یادداشت از خطای سیاستمداران آمریکایی، ارزیابی نادرست آنان از اتفاق روز آخر نبود، که این خطای کوچک ماجرا بود. خطای اصلی در همان تحلیل اوباما بود که احتمال به قدرت رسیدن فردی مثل ترامپ را به کلی رد می‌کرد، ولی هنگامی که او نامزد جمهوری‌خواهان شد، باز هم در این گزاره نادرست خود شک نکردند، زیرا شک در این گزاره، مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در نگاه و فرضیات گوینده نسبت به جامعه آمریکا بود و پذیرش این تغییرات بسیار سخت و گران است.

درسی که ما به عنوان یک ایرانی می‌توانیم از این اتفاق بگیریم این است که در فضای ناسالم رسانه‌ای درک ما از واقعیت به شدت مخدوش می‌شود و چه‌بسا واقعیت نیز نامتعین و گنگ باشد. جامعه‌ای که از جنبش 99 درصد وال‌استریت به جایی می‌رسد که یک شومن و سرمایه‌دار را برای خروج جامعه خود از بحران و رسیدن به آرزوهایش انتخاب می‌کند، نشانه‌ای از این وضعیت نامتعادل است.

عبدی درعین حال سعی کرده غافلگیری در آمریکا را با انتخابات خودمان مقایسه کند حال آن که در ماجرای اخیر، کسانی که غافلگیر شدند، مدعیان اصلاح‌طلبی بودند؛ همان‌ها که در نشریات خود (شرق، آرمان، خبر جنوب، دنیای اقتصاد، روژان و...) کلینتون را پیروز انتخابات معرفی کرده بودند.

وعده 100 روزه ترامپ ایجاد 25 میلیون شغل و رشد اقتصادی

دونالد ترامپ وعده رشد اقتصادی 4 درصد و ایجاد 25 میلیون شغل را در تبلیغات انتخاباتی داده بود.

به گزارش رادیو فرانسه رئیس جمهور جدید آمریکا در سخنرانی 22 اکتبر خود در پنسیلوانیا  گفته بود که در 100 روز اول پس از به قدرت رسیدن، برنامه همه جانبه اضطراری‌ای را به اجرا خواهد گذاشت. او وعده داده بود که در این مهلت دو میلیون مهاجر بزهکار را از آمریکا اخراج و ویزای ورود کشورهایی را که از پذیرش این مهاجران خودداری بورزند، لغو کند و همچنین برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا دیواری به طول 1600 کیلومتر و به هزینه دولت مکزیک در مرز میان این کشور و آمریکا احداث خواهد نمود.

ترامپ همچنین گفته است که به محض ورود به کاخ سفید 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را از آمریکا اخراج خواهد کرد و پذیرش پناهندگان سوری را متوقف خواهد ساخت. او گفته است که «حق سرزمین» را در اهدای ملیت آمریکایی لغو خواهد کرد و تعداد مأموران مبارزه با مهاجران غیرقانونی را سه برابر افزایش خواهد داد. دونالد ترامپ گفته است: در صورتی که مهاجران غیرقانونی پس از اخراج از آمریکا به این کشور از نو بازگردند، با مجازات دست کم دو سال زندان روبرو خواهند شد.

در حیطه اقتصادی، دونالد ترامپ قول داد که به محض قدرت‌گیری، مذاکره برای تجدیدنظر در پیمان مبادله آزاد (موسوم به «نفتا») میان آمریکا، مکزیک، کانادا و پورتوریکا را آغاز می‌کند. او گفته است که بعد از روی کار آمدن، آمریکا از پیمان همکاری کشورهای حوزه اقیانوس آرام خارج خواهد شد. از نظر ترامپ، چین مسئول نیمی از کسری تراز تجاری آمریکا است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ وعده داده است که در همکاری با کنگره آمریکا طرح اقتصادی‌ای برای ایجاد 25 میلیون شغل در دوره‌ای ده ساله را به اجرا بگذارد. طرح اقتصادی ترامپ مبتنی بر کاهش محسوس مالیات طبقه متوسط و همچنین بنگاه‌های اقتصادی است. او وعده داده است که با اجرای این طرح رشد اقتصادی آمریکا را به 4 درصد برساند. بر پایه طرح پیشنهادی دونالد ترامپ مالیات شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی از 35 درصد به 15 درصد و مالیات بر درآمد ثروتمندترین افراد جامعه از 39/6 درصد به 33 درصد کاهش خواهد یافت. طرح اقتصادی دونالد ترامپ کسری بودجه دولت فدرال آمریکا را افزایش خواهد داد. ترامپ همچنین وعده داده که به یاری کاهش مالیات‌ها، ترغیب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و همکاری میان بخش دولتی و بخش خصوصی 1000 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا در دوره‌ای ده ساله انجام بدهد.

دولت چرا پاسخ گستاخی اروپا را نمی‌دهد؟!

«پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، واشنگتن یک‌سویه ارتباط خود را با ایران قطع کرد و امام(ره) از این کار استقبال فرمود. با تعطیلی لانه جاسوسی آمریکا در تهران ادامه وظایف لانه جاسوسی آمریکا به گردن برخی سفارتخانه‌‌های غربی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان افتاد. امروز سفرای هر سه کشور یاد شده از مقامات امنیتی و اطلاعاتی هستند اما ظاهرا این کفایت نمی‌کند، بایستی همه ظرفیت اتحادیه اروپا در این باره بسیج شود.»

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: سند راهبردی اتحادیه اروپا پس از برجام که در حقیقت برجام 2 را کلید می‌زند، حاوی مسائل فوق‌العاده مهم است. این سند بی‌پروا شروطی را برای عادی‌سازی روابط با ایران تصویب کرده که مصداق احیای لانه جاسوسی آمریکا به نام اتحادیه اروپا در تهران است. برخی از آن شروط به شرح زیر است؛ قبول و اجرای «اف.ای.تی.اف»، تضمین امنیت انرژی اروپا با نفت و گاز ایران، عدم برخورد با افراد دوتابعیتی (بخوانید طرد تابعیتی)، عدم حمایت از محور مقاومت در منطقه به ویژه حزب‌الله، محدود کردن فعالیت‌های موشکی، کمک به حل بحران سوریه برحسب اراده غرب و آمریکا، برگزاری انتخابات آزاد و انجام اصلاحات سیاسی در داخل، اجرای مکانیزم‌های حقوق بشری مد نظر غرب، آزادی جاسوس‌های اروپایی و انجام اصلاحات مد نظر آنها.

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت تصریح می‌کند: خانم موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش برای اجرایی کردن این سند راهبردی به تهران آمد که در خبرها فقط آمده بود ایشان برای رسیدگی به بحران سوریه به ایران آمده است. اولین حرف او تاسیس دفتر یا بهتر بگوییم سفارت اتحادیه اروپا در تهران بود. «چالش اصلی» و «پیچیدگی» روابط با اتحادیه اروپا برمی‌گردد به مواضع مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا و تحقیر دولت و ملت ایران و احیای نوع پیشرفته‌ای از کاپیتولاسیون! چرا وزارت امور خارجه در این مورد روشنگری نمی‌کند و با دیپلماسی عمومی، مردم را در جریان امور قرار نمی‌دهد؟ در سند راهبردی اتحادیه اروپا در پسابرجام ایران تهدید شده است که اگر به تعهدات خود در برجام عمل نکند، تحریم‌ها به سرعت بازمی‌گردد.

آنها هنوز تحریم‌ها را برنداشته‌اند. سفیر جدید ایران در لندن جناب آقای تخت‌روانچی که عضو تیم مذاکره‌کننده هم بوده است، می‌گوید حساب بانکی سفارت ایران در لندن هنوز مسدود است و 2 پوند پول نمی‌توانند در لندن جابه‌جا کنند، آن وقت اتحادیه اروپا سخن از برجام و اجرای یک‌سویه تعهدات دارد، این واقعا شرم‌آور است. در برابر این رفتار تحقیرآمیز متاسفانه دستگاه دیپلماسی ساکت است و پاسخ گستاخی‌های آنها را نمی‌دهد!

روح سند راهبردی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آنها ایران را یکی از مستعمره‌های اروپا می‌د‌‌انند و برای دولت و ملت ما دستورالعمل صادر می‌کنند. مردم از خود سوال می‌کنند: چرا پاسخ گستاخی اتحادیه اروپا داده نمی‌شود؟ اگر دولت سکوت کرده حداقل مجلس پس از قوه قضائیه در این‌باره موضع شفاف و روشن بگیرد.

احترام به حقوق مطبوعات یا عملیات گازانبری علیه منتقدان؟!

مشاور رئیس‌جمهور می‌گوید روحانی دنبال مسیرهای کم‌خرج‌تر از دادگاه است.

حسام‌الدین آشنا در نمایشگاه مطبوعات، با بیان این‌که ما تاکنون در کشور، رئیس‌جمهور حقوقدان نداشتیم، گفت: «وقتی دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به صراحت می‌گوید «نباید هر کاری را به قاضی و دادگاه سپرد و باید به دنبال مسیرهای کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای‌تر باشیم» به این معنی است که او می‌خواهد تخلفات حرفه‌ای، در نظامی حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. در مقابل رئیس قوه قضائیه این‌چنین پاسخ داده است که «تشخیص جرم برعهده قاضی است و ارجاع به غیر از قاضی و تحمیل آن بر قاضی خلاف شرع است»، در حالی که این دو گفته تعارضی با هم ندارند.»

آشنا ادامه داد: «متاسفانه کسانی که اطلاعات را در اختیار رئیس قوه قضائیه می‌گذارند، دقت کافی و توجه ندارند و نمی‌توانند تخلف حرفه‌ای و جرم را از هم تمیز دهند.»

آقای آشنا باید توضیح بدهند که به خاطر همین راه‌‌های کم‌هزینه‌تر است که برخی وزرا و معاونین رئیس‌جمهور لنگه در دستگاه قضایی و دادگاه‌ها را برای احضار و محاکمه مدیران مسئول نشریاتی چون کیهان از جا کنده‌اند و مدام به قوه قضائیه برای این سخت‌گیری و فشار بر منتقدان افزون‌تر می‌کنند؟!

ثانیا این چه حقوقدانی است که در نمایشگاه مطبوعات ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهد و می‌گوید قلم‌ها را نشکنید و دهان را نبندید اما بارها کتبی و شفاهی، با واسطه و بی‌واسطه به قوه قضائیه فشار می‌آورد که با فلان سایت و روزنامه برخورد کنید یا نزد رهبری گلایه می‌کند که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه و سایت برخورد نمی‌کند؟! آیا این رویکردها، احترام به حقوق مطبوعات است یا تقلا برای عملیات گازانبری علیه مطبوعات منتقد؟!

مرثیه زیباکلام برای غارتگران اموال و تحریم‌کنندگان ملت ایران

صادق زیباکلام برای پایان یافتن دوره اوباما و رای نیاوردن هیلاری کلینتون مرثیه‌سرایی کرد.

وی در مصاحبه با نسیم آن‌لاین گفت:‌ آن قدرها طول نخواهد کشید که خیلی‌ها از ایران چراغ به دست خواهند گرفت و به دنبال روزهایی که آقای اوباما در راس کاخ سفید بود و آقای جان کری سکان وزارت خارجه آمریکا را در دست داشت بگردند، آن روز متوجه خواهند شد که چه روزهای خوبی بود که می‌شد با آمریکا به تفاهم رسید، به سمت تنش‌زدایی رفت اما این فرصت طلایی را ما در ایران از دست دادیم.

آقای زیباکلام توضیح نداده که آیا کسی غیر از هیلاری کلینتون بود که از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران رونمایی کرد؟ و آیا مثلا عمه اوباما بود که دستور غارت 2/3 میلیارد دلار از اموال ملت ایران پس از برجام را صادر کرد؟ یا اینکه مطبوعات غربی به کسی جز هیلاری کلینتون لقب «الهه جنگ» داده‌اند؟ آیا جنگ‌های ویرانگر سوریه و یمن- و تشکیل داعش در شمال عراق و شرق سوریه- جز با طراحی و حمایت آمریکا انجام شد؟!

به اوت زدن اصلاح‌طلبان شوکی بزرگ‌تر از پیروزی ترامپ دیوانه

افتضاح روز چهارشنبه نشریات اصلاح‌طلب در پیروز انتخابات معرفی کردن کلینتون با استهزاء و اعتراض یک روزنامه وابسته به همین طیف مواجه شد. روزنامه‌هایی مانند شرق، آرمان، خبرجنوب، دنیای اقتصاد، آسیا و روژان و... صبح چهارشنبه که انتخابات تمام شده بود، هیلاری کلینتون را به عنوان پیروز انتخابات آمریکا معرفی کردند.

روزنامه فرهیختگان در تحلیلی نوشت: وقتی در واپسین روزهای رقابت‌ افشاگری‌های جدید علیه دونالد ترامپ موجب کاهش آرای او نشد، این پرسش مهم در ذهن بسیاری از تحلیلگران نقش بست که چرا این افشاگری‌ها که یکی از آنها نیز می‌توانست یک رئیس‌جمهور را ساقط کند، دیگر برای رای‌دهندگان اهمیت ندارد. آیا حجم گسترده  توهین‌های  کلامی که در سخنان هر دو نامزد به کرات استفاده می‌شد، موجب کاهش حساسیت شهروندان ایالات متحده به این مهم شده بود؟ از سوی دیگر اگرچه در فضای مجازی و رسانه‌ای فضا به سود هیلاری بود، اما حضور دونالد ترامپ میان مردم بسیار بیشتر از وزیر امور خارجه اسبق ایالت متحده بود. کافی است به تعداد برنامه‌های مردمی ترامپ در هفته‌های منتهی به انتخابات نگاه کنید تا دریابید که او بیش از دو برابر هیلاری به صورت چهره به چهره با شهروندان آمریکایی دیدار داشته و تلاش کرده است خود را متفاوت از سایر دولتمردان آمریکا نشان دهد. این رویداد نشان داد که هنوز نمی‌توان به صورت کامل به فضای مجازی اعتماد کرد و برای پیروزی در رقابت‌های سیاسی هنوز روش‌های سنتی، پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ای خواهد بود. مطمئنا درباره این انتخابات و پیامدهای آن تا ماه‌ها شاهد تولید محتوا خواهیم بود.

این روزنامه می‌افزاید: فارغ از این مباحث این انتخابات تجربه‌ای تلخ برای روزنامه‌نگاری ایران را هم به همراه داشت. اگر فضای امروز رسانه‌ای کشور ماننده 10، 12 سال پیش بود، احتمالا وقتی از خواب بیدار می‌شدید به روال اکثر روزها بدون تماشای تلویزیون و رادیو، خود را به محل کار می‌رساندید، با مشاهده دکه‌های مطبوعات شهر تصور می‌کردید که سرکار خانم هیلاری کلینتون اجاره‌نامه کاخ سفید را امضا کرده است و بیل کلینتون هم در حال انتخاب رنگ پرده‌های این عمارت بزرگ است. تازه اواسط روز با شنیدن رادیو یا چک کردن اینترنت درمی‌یافتید که ای داد بی‌داد، این ترامپ است که بیرق پیروزی به دست دور میدان مسابقه رژه می‌رود. در حالی که این روزها اکثر اهالی جراید وطنی از دوران شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال سخن می‌گویند و خواهان زندگی با ملزومات جدید هستند، به نظر می‌رسد در عمل رفتاری کاملا سنتی و مطابق با دوران پیش از شبکه‌های اجتماعی از خود نشان می‌دهند. شاهد این مدعا نیز نوع مواجهه بسیاری از روزنامه‌ها با انتخابات سه‌شنبه ایالات متحده بود؛ رقابتی که نتایج آن تا بامداد دیروز امکان اعلام نداشت.

فرهیختگان خاطرنشان کرد: در این بزنگاه برخی روزنامه‌ها با انتشار عکس‌ها، تحلیل‌ها و حدسیات خود را به عنوان خبر منتشر کردند. در رویدادی چون فقره اخیر اگر خود را دانای کل نبینید، اگر خود را نوستراداموس نپندارید و به علوم خفیه و رمل و اسطرلاب نیز دسترسی نداشته باشید، از همه مهم‌تر برای مخاطب خود احترام قائل باشید، چه باید انجام دهید؟

... شاید در بسیاری از موارد سکوت بهتر از تکرار تجربیات دوران گذشته در عصر جدید باشد.
 
 
 ایران
 
ارسال نامه به رئیس دیوان محاسبات درباره احکام صادر شده علیه احمدی‌نژاد

نماینده مردم تهران در مجلس از نامه خود به رئیس دیوان محاسبات کشور برای در اختیار داشتن اطلاعات تفصیلی نسبت به احکام مربوط به احمدی‌نژاد خبر داد. محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه احکام صادر شده علیه احمدی‌نژاد فراتر از سه حکمی است که صادر شده، گفت: برای اینکه قدمی جلوتر برداشته باشیم، بنده نامه‌ای را چهارشنبه رسماً به رئیس دیوان محاسبات نوشته و درخواست کردم اطلاعات تفصیلی را در اختیار ما بگذارند. نماینده  تهران افزود: در این نامه درخواست شد که اطلاعات مفصلی درباره تعداد احکام صادره محکومین به ما داده شود که کدام یک از این احکام اجرایی شده و کدام یک نشده است لذا این مسأله را پیگیری می‌کنیم.

 واشنگتن‌پست: ترامپ احمدی‌نژاد امریکا است

واشنگتن پست در مقاله‌ای درخصوص پیروزی دونالد ترامپ او را «احمدی‌نژاد امریکا» خواند و نوشت: «ترامپ به طرز دردناکی پوپولیست و غیرقابل پیش‌بینی است. به گزارش انتخاب، در ادامه تصریح شده که  او ورژن امریکایی رئیس جمهوری سابق ایران محمود احمدی‌نژاد است.»

صدور کیفرخواست علیه 4 تبعه ایرانی و ترکیه‌ای در امریکا

دادگاهی در امریکا ۴ عضو ایرانی و ترک از یک خانواده را به نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران از طریق انتقال صدها میلیون دلار پول برای دولت ایران و شرکت‌های فلزات این کشور متهم کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، براساس کیفرخواست مطرح شده نزد دادگاه حوزه منهتن نیویورک که روز پنجشنبه منتشر شد، حبیب‌الله زارعی، نسترن زارعی دنیز، بورا دنیز و عبدالله اورن‌اردم، برای دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران از سال 2014 تا حداقل ژانویه 2016 تبانی کرده‌اند.

یک ایرانی- امریکایی معاون فرماندار ایالتی در امریکا شد

یک امریکایی ایرانی‌الاصل برای نخستین بار به عنوان معاون فرماندار ایالتی در امریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه سیاتل تایمز، سیروس حبیب، ۳۵ ساله که در حال حاضر سناتور دموکرات از شهر بلویو در ایالت واشنگتن امریکا است، در انتخابات معاونت فرمانداری برای این ایالت پیروز شد. سیروس حبیب، اولین امریکایی ایرانی‌الاصل است که از حزب دموکرات به سنای ایالت واشنگتن راه پیدا کرد.
 
وی بالاترین مقام ایرانی تبار به شمار می‌آید که تاکنون در انتخابات در امریکا موفق شده است، در دوران کودکی در اثر بیماری بینایی خود را از دست داد. وی پس از مهاجرت والدینش به امریکا در ایالت مریلند متولد شد. بعدها والدینش به ایالت واشنگتن رفتند و او در آنجا از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. سیروس حبیب همچنین در دفتر سناتور هیلاری کلینتون در نیویورک فعالیت کرده است.
 
 
آرمان
 
تعبیر جالب بقایی از ترامپ


شنیده شد که معاون رئیس‌جمهور سابق در کانال تلگرامی‌اش به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داده است. حمید بقایی نوشته است؛ دونالد ترامپ ناشناسی بزرگ به‌شمار می‌رود. او مصداق بارز استیلای شهرستان بر کلان‌شهر است، مصداق پیروزی روستا بر شهر. ترامپ در زمینه سیاست داخلی به نخبگان سیاسی تعلق ندارد.

بازداشت ۳۶ ایرانی در عراق

شنیده شد که معاون کنسولی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تمامی زائران کشورمان باید ویزا و گذرنامه قانونی را برای سفر به عتبات در اختیار داشته باشند، گفت: متاسفانه ۳۶ نفر از زائران بدون ویزا و گذرنامه معتبر در ۴۸ ساعت گذشته در عراق بازداشت شده اند. سید حسن قشقاوی در درباره موضوع روادید و گذرنامه معتبر زائران اربعین اظهار کرد: تمامی زائرانی که از ایران برای سفر به عتبات در ایام اربعین رهسپار هستند باید ویزا و مدارک قانونی را در اختیار داشته باشند.

ادامه بازداشت مدیران شهری بناب

شنیده شد که ادامه سریال دنباله‌دار بازداشت‌ها در شهرداری و شورای شهر بناب یک کارمند دیگر شهرداری و یک عضو شورای اسلامی شهر دستگیر شدند. انتخاب نوشت؛ به‌دنبال دستگیری شش کارمند شهرداری و همچنین یکی از معاونان شهردار بناب در دو هفته گذشته، اخیرا نیز یک کارمند شهرداری و همچنین یک عضو شورای اسلامی این شهر با دستور و حکم مقام قضائی دستگیر شدند. یکی از کارمندان دستگیرشده قبلی همزمان عضو شورای اسلامی یکی از شهرهای همجوار شهرستان بناب بوده است.

دلیل تعویق دادگاه ۷ اصلاح طلب

شنیده شد که یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب عدم دسترسی به محتوای پرونده را دلیل تعویق دادگاه هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد. آذر منصوری اظهار کرد: قرار بود دادگاه من و آقایان محمدرضا خاتمی، محمد نعیمی‌پور، محسن صفایی فراهانی، حمیدرضا جلائی‌پور، حسین کاشفی و علی شکوری‌راد ۱۷ آبان ماه برگزار شود اما با توجه به اینکه دو نفر از این دوستان وکیل نداشتند و بنابراین به محتوای پرونده دسترسی نداشتند و از آن اطلاع نداشتند طبق ماده ۳۵۱ آیین دادرسی کیفری درخواست کردند که زمان برگزاری دادگاه به تعویق بیفتد و بر همین اساس زمان دادگاه یک ماه به تعویق افتاد.

رسیدگی به وضعیت علی شریعتی

شنیده شد که وکیل‌مدافع علی شریعتی از مسئولان قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها خواست به وضعیت جسمی علی شریعتی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، رسیدگی شود. ایسنا نوشت؛ محمدصالح نقره‌کار گفت: موکلم به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکم شده است.
 
وی افزود: پخش کردن نذری برای گشایش وضعیت سیاسی کشور یا تجمع برابر مجلس برای مقابله با اسیدپاشی نمی‌تواند مصداق اجتماع علیه امنیت ملی باشد و موازین جزایی دلالت بر وجود سوءنیت و قصد اضرار به امنیت در این جرایم دارد که در مورد موکل من صادق نبوده، ولی در هر صورت حکم قطعی ۵ سال حبس علیه وی صادر شده است.

حمله به مسلمانان آمریکا

شنیده شد که مقامات ایالت کالیفرنیای آمریکا روز گذشته اعلام کردند که در پی پیروزی دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا، دو دانشجوی محجبه مسلمان از سوی دو نفر در معرض حمله قرار گرفته اند. شفقنا نوشت؛ پلیس اعلام کرده است که دستکم یکی از این حملات به انگیزه دشمنی با مسلمانان صورت گرفته است.
 
حراست دانشگاه دیگو در ایالت کالیفرنیا در این باره گفت: یکی از دانشجویان محجبه دانشگاه گفته است که در داخل پردیس دانشگاه از سوی دو نفر هدف حمله قرار گرفته و خطاب به وی اظهاراتی درباره ترامپ و مسلمانان به زبان اورده اند. «رونالد بروسارد» سخنگوی حراست این دانشگاه در این باره گفت: افرادی که در این حادثه در حال تحقیق هستند، معتقدند که انگیزه این حمله دشمنی با مسلمانان بوده است.

قاچاق سالانه ۲۰ تن طلا به کشور

شنیده شد که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه مصرف طلا در کشور حدود ۶۰ تن و تولید حدود ۴۰ تن است،‌گفت: سالانه حدود ۲۰ تن طلا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شود. محمد کشتی‌آرای افزود: قاچاق طلا به صورت ریشه‌ای است زیرا به اندازه مصرف کشور تولید طلا وجود ندارد. وی افزود: طبق قانونی که از قبل از انقلاب تا کنون وجود دارد واردات طلا به کشور ممنوع بوده و به نظر من باید این ممنوعیت برداشته شود تا دولت به حق و حقوق واردات رسمی برسد و همچنین قاچاق طلا در کشور برچیده شود. وی گفت: همانگونه که قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد برخی از کالاهای خاص مانند سیگار بیشتر از نرخ معمولی است و در مورد برخی از کالاها مانند کشاورزی صفر است، نباید از اصل سرمایه یعنی طلا مالیات ارزش افزوده گرفته شود.
 
کشتی‌آرای همچنین رکود اقتصادی را عامل کاهش مصرف طلا دانست و گفت:‌ باید مالیات ارزش افزوده از اصل جنس طلا برداشته شود تا رونق به صنعت طلا باز گردد. وی با اشاره به انتخابات آمریکا و اثر آن بر بازار طلا گفت: برای کشور ما هیچ فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود چون آمریکا با کشور ما دشمنی دارد البته به صورت موقت قیمت سهام کاهش پیدا کرد و جو روانی باعث تغییر قیمت طلا شد اما بعد از پایان ابهامات و مشخص شدن رئیس‌جمهور قیمت طلا ثابت شد. وی گفت: البته امروز قیمت جهانی طلا ۲۴ دلار بیشتر از روزهای قبل کاهش پیدا کرد.

 
جمهوری اسلامی
 
آمادگی غرضی برای نامزدی در انتخابات
 
 * سید محمد غرضی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد. به گزارش افکارنیوز، وی که در سال 92 نیز نامزد ریاست جمهوری شده بود، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم گفت: اگر عمری باقی باشد در انتخابات سال 96 شرکت خواهم کرد.
 
 ساخت دانشگاه بزرگ اسلامی درننگرهار

* دولت عربستان، در نظر دارد با استفاده از ابزار علمی و فرهنگی، نفوذ سیاسی خود در افغانستان را افزایش دهد این کشور، ساخت یک دانشگاه بزرگ اسلامی را در منطقه‌ای بین شهرستان‌های «رودانو» و «بنی کوت» ولایت ننگرهار در شرق افغانستان آغاز کرده است.
 
براساس گزارش‌ها، این سومین دانشگاه بزرگ اسلامی پس از دانشگاه اسلامی پاکستان و مالزی محسوب می‌شود و قرار است با هزینه 500 میلیون دلار در 160 هکتار زمین در ولایت ننگرهار با کمک مالی عربستان ساخته شود. کارشناسان نسبت به ساخت این دانشگاه هشدار داده‌اند و آن را در جهت ترویج افکار افراطی و وهابی می‌دانند. شهرستان‌های بنی کوت و رودانو از مراکز مهم داعش در ولایت ننگرهار هستند.
 
 تصادف نوه صدام در ترکیه

* رسانه‌ها در ترکیه گزارش دادند نوه دیکتاتور معدوم عراق در این کشور حضور دارد و بتازگی با موتورسیکلت تصادف کرده است. به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» مسعود عدی هفته گذشته در شهر تفریحی «موغله» در جنوب غربی ترکیه با موتورسیکلت خود از جاده خارج شده و از ناحیه شانه دچار شکستگی شد. همین گزارش می‌افزاید: شاهدان محلی با خبر کردن آمبولانس، او را به بیمارستان رساندند. مادر مسعود بعد از جدا شدن از پسر صدام، زمانی که او را سه ماهه باردار بود، به ترکیه گریخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    مشرق زمین خورد
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    با این وعده ها. دولت هم زمین خورد
  • ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    این زیبا کلام رو چرا بازداشتش نمیکنند خیلی حرف های مفت میزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس