گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

 کیهان
 
 معیشت مردم، روحانی را در مناظره‌های انتخاباتی به چالش می‌کشد
عضو مرکزیت سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب می‌گوید: معیشت مردم، چالش روحانی در مناظره‌های انتخاباتی خواهد بود.
فیض‌الله عرب‌سرخی در مصاحبه با آرمان گفت: مسئله‌ای که در مناظرات انتخاباتی می‌تواند مورد توجه منتقدان دولت قرار بگیرد وضعیت اقتصادی نامناسب مردم جامعه است. این در حالی است که عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل قبول بوده است. با این وجود دولت در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارد و موفق نشده وضعیت اقتصادی مردم را بهتر از گذشته کند.
وی می‌افزاید: شاید مهم‌ترین چالش انتخاباتی آقای روحانی در سال 96 همین مسئله اقتصاد جامعه باشد که آقای روحانی باید در این زمینه سیاست‌های اقتصادی دولت را برای مخالفان و مردم تشریح و تبیین کند.
عرب‌سرخی گفت: اگر ایشان موفق نشود اقدامات اقتصادی خود در طول چهار سال اول را به خوبی برای افکار عمومی تبیین کند با مشکلات جدی در پایگاه رای خود مواجه خواهد شد.
وی همچنین گفته است: اگر آقای روحانی نتواند نخبگان جامعه را برای عدم کارایی در برخی زمینه‌ها اقناع کند با وضعیت دشواری مواجه خواهد شد که در نهایت به سود وی تمام نخواهد شد.

آمریکا سرشکسته بود /شما بزرگش کردید آقای ظریف!
وزیر خارجه می‌گوید بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است.
محمدجواد ظریف در جمع تعدادی از نخبگان و اندیشمندان سیاسی هند گفت: دوره سلطه‌گرایی به پایان رسیده است.
وی درک غلط از قرن بزرگ آمریکایی را سبب خسارات فراوان در منطقه غرب آسیا دانست و هشدار داد: درک این واقعیت اهمیت دارد که صحبت از بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است زیرا دوران سلطه‌گری به پایان رسیده است.
البته اصل سخن آقای ظریف حرف بسیار درستی است، همچنان که آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان و سپس مدیریت جنگ‌های نیابتی سوریه و یمن با ناکامی مطلق مواجه شد. اما در عین حال باید توجه داشت شخص آقای ظریف  در بزرگ‌نمایی غلط و نا‌به‌جای قدرت آمریکا نقش‌آفرینی می‌کرد. او در ماه‌های اول وزارتش در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مدعی شد آمریکا تجهیزاتی دارد که ظرف 5 دقیقه می‌تواند تمام توان دفاعی و نظامی ما را نابود کند(!!)
وی همچنین طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود اگر دولت آمریکا با ما به توافق نرسد، مردم ایران چند ماه دیگر در انتخابات فرصت خواهند داشت انتخاب دیگری بکنند؛ همچنان که قبلا اتفاق افتاد.

تحریم‌های 10 ساله آمریکا نقض کدام بندهای برجام است؟
تمدید 10 ساله تحریم‌های ضدایرانی موسوم به ISA، نقض آشکار تعهدات آمریکا در برجام است.
در پی تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا در کنگره آمریکا (مجالس نمایندگان و سنا) که با اتفاق آرا صورت گرفت، برخی محافل بزک‌کننده شیطان بزرگ مدعی شده‌اند که این اقدام نقض برجام نیست.
محمدجواد ظریف 23 خرداد گذشته ضمن گزارشی به مجلس تصریح کرد که تمدید این تحریم‌ها، نقض برجام خواهد بود. وزارت خارجه نیز دیروز در بیانیه‌ای همین واقعیت را مورد تاکید قرار داد.
علت روشن است. این دسته از تحریم‌های آمریکا برای اولین‌بار در سال 1996 علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسید. به گزارش رویتر، «قانون تحریم‌های ایران؛ تحریم‌هایی در زمینه‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز آزمایش‌ موشک‌های بالستیک وضع می‌کند». همچنین به گزارش دویچه وله، «قانون تحریم‌های ایران (Iran Sanctions Act)، فعالیت‌های تجاری، حوزه انرژی، نظامی و بانکی مربوط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را مشمول تحریم و جریمه می‌کند.»
درست به همین دلیل که تحریم‌های مذکور هسته‌ای است، نقض مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است.
در بند «ه» مقدمه برجام آمده است: «برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی و انرژی می‌شود.»
ماده 21 برجام اشعار می‌دارد: «ایالات متحده منطبق با این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به نحو مشخص شده در پیوست 5، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد.»
ماده 24 برجام تاکید می‌کند: «اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت‌ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌نمایند و آنها لغو خواهند نمود.»
همچنین ماده 26 برجام تاکید می‌کند:
«...ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این توافق و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 خودداری می‌نماید.»

نمادهای بانکی بورس 5 ماه است بسته شده است!
«نمادهای بانکی در بورس از تیرماه گذشته بسته شده و تا امروز متوقف مانده است. این اقدام می‌تواند به زیان سهامداران خرد تمام شود.»
روزنامه دولتی ایران ضمن انتشار این خبر نوشت: بسته ماندن و توقف طولانی نمادهای بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهاد ناظر بازار و سهامداران است. نمادهای بانکی که از اواخر تیرماه امسال برای رفتن به مجامع عمومی بسته شده بود و طبق روال باید ظرف چند روز دوباره باز و برای سهامداران آنها قابل خرید و فروش می‌شد، تا امروز همچنان متوقف مانده و باعث سرگردانی سهامداران شده است. سرگردانی که به احتمال زیاد در نهایت با زیان بخشی از سهامداران و تاثیر بر شاخص کل خاتمه پیدا می‌کند.
ارزش کل سهامی که به دلیل متوقف بودن نماد بانک‌ها در بورس منجمد شده بیش از 27 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 8 درصد ارزش کل بازار سرمایه است.
موضوع بسته شدن نماد بانک‌های بورسی به اواخر تیرماه که فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها است بازمی‌گردد؛ زیرا الزام بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر رعایت استانداردهای بین‌المللی IFRS در تدوین صورت‌های مالی و اسناد حسابرسی بانک‌ها و مشروط شدن صدور مجوز برگزاری مجامع به ارائه صورت‌های جدید مالی و نیز تعلل بانک‌ها موجب توقف نماد آنها شد.
در واقع اصلاح استاندارد صورت‌های مالی شبکه بانکی باعث شده بانک‌هایی که پیش از آن سود شناسایی کرده بودند و قرار بود این سود میان سهامداران تقسیم شود، اکنون با زیان‌های میلیاردی مواجه شوند. هرچند در ابتدا لزوم رعایت استانداردهای جدید برای انتشار و تصویب صورت‌های مالی که از سوی بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته بود، دلیل اصلی باز نشدن نماد بانک‌ها در بورس بود، ولی طی روزهای اخیر بانک مرکزی اعلام کرد که پس از اصلاحات انجام شده، از نظر این بانک هیچ مانعی برای باز شدن نمادهای بانکی وجود ندارد.اما موضوع این است که تبدیل صورت‌های مالی سودده به زیان‌ برخی بانک‌ها سورپرایزی است که علاوه بر سهامداران کل بازار و شاخص‌های آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اکنون، گذشت چند ماه از توقف این نمادها با وجود برگزاری مجمع عمومی اغلب بانک‌ها، موجب سرگردانی سهامداران شده است زیرا تا زمان بسته بودن نماد یک شرکت در بورس، مالکان امکان خرید و فروش سهام خود را ندارند.
محمد جمالی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه به یک‌باره اعلام سود برخی بانک‌ها به زیان تبدیل شده است، گفت: به اعتقاد من مقصر اصلی در این ماجرا بانک مرکزی است، چرا که به یک‌باره اجرایی کرده و باعث سردرگمی بازار و سهامداران شده است.
وی ادامه داد: در این مسئله سهامداران خرد بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. در حالی که آنها بر اساس صورت‌های مالی و تایید شده قبلی اقدام به خرید سهام بانک‌ها کرده‌اند و اکنون با تغییر یک‌باره صورت‌های مالی این سهامداران خرد هستند که بدون تقصیر زیان می‌کنند.

اجرای غلط طرح تحول سلامت به زیان مردم تمام می‌شود
یک خبرگزاری اصلاح‌طلب نسبت به اجرای غلط طرح تحول سلامت و زیان آن برای مردم هشدار داد.
ایلنا از قول ابراهیم رزاقی اقتصاددان نوشت: ادامه اصرارها بر اجرای غلط طرح تحول سلامت، به صورت قطع به زیان بیمه‌شدگانی تمام خواهد شد که وزارت بهداشت درصدد تجمیع منابع مالی متعلق به آنهاست.
رزاقی گفت: اگر طرح تحول سلامت به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند از طریق رصد غیرمتعارف هزینه‌های درمانی به فرصتی برای سوء استفاده بیشتر تبدیل شود.
وی با طرح این دیدگاه که سوء استفاده بیشتر از امکانات متعلق به صندوق‌های درمانی به معنی زیان بیشتر بیمه‌شدگان است، گفت: اگر متولیان طرح تحول سلامت صادقانه و با دیدگاه صحیح و غیررانتی مدیریت اداره منابع طرح تحول سلامت را برعهده بگیرند قطعا نتیجه کار به سود آحاد ملت خواهد بود.
وی ادامه داد: عمده‌ترین علت بحران صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی دخالت‌های نابه‌جای دولت است.
رزاقی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که برخی مدیران خواهان اختیار بدون مسئولیت پاسخگویی هستند، گفت: تا به یک مدیری هم تذکر می‌دهی که کارت اشتباه است، ناراحت و عصبانی می‌شود.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر انسان‌هایی که خدمتگزار هستند و در مدیریت شفاف عمل می‌کنند، در راس امور قرار بگیرند وضعیت خیلی بهتر خواهد بود.
وی با اشاره به تبعات اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دهه 70، گفت: به نظر می‌رسد که از زمان به اجرا درآمدن این سیاست‌ها تاکنون‌، معیار انتخاب مدیران تنها تخصص بوده و به جنبه تعهد اجتماعی آنها توجهی نشده است.

ناکارآمدی و عصبانیت ریزش رأی روحانی را تشدید می‌کند
مردم از هر چه چشم بپوشند از ناکارآمدی چشم نمی‌پوشند و همین عامل عصبانیت مقامات دولتی است.
رجانیوز در تحلیلی به قلم دکتر سلیمانی استاد دانشگاه علم و صنعت نوشت: ممانعت از سخنرانی افراد هتاک و دریده دهن گرچه از ترویج فکر انحرافی یا وابسته یا خودباخته جلوگیری و به نحوی ایمن‌سازی می‌کند، ولی باید توجه داشت که هرچه این افراد بیشتر سخن بگویند، بیشتر عِرض و آبروی خود را می‌برند و تاریخ مصرفشان زودتر تمام می‌شود. از طرفی دیگر سخن آنها بیشتر موجب افول سریع‌تر ستاره بختشان می‌شود. آیا اگر دکتر سروش به زبان خودش به قرآن حمله نمی‌کرد و اعجاز قرآن را منکر نمی‌شد، به این راحتی از صحنه خارج می‌شد؟ آیا اگر افرادی مثل مهاجرانی و اکبر گنجی و محسن کدیور و آغاجری و غیره با لبهای خود آن توهین‌ها را بر سر زبان نمی‌آوردند، به این سادگی قابل طرد شدن بودند؟ تجربه نشان داده است که افرادی که راه انحراف را پیش می‌گیرند یا خودباختگی را پیشه می‌کنند و مغرور کف و سوت‌های پوشالی می‌شوند، بر سرعت انحراف خود می‌افزایند و لذا زودتر سقوط می‌کنند. آیا اگر آقای علی مطهری آن جسارت را به امام رضا(ع) نکرده بود، امروز این‌قدر نفرت برای خود می‌آفرید؟ درست است که این جسارت دل هر انسان آزاده‌ای را، خواه مسلمان و خواه نامسلمان، می‌آزارد و متأسف می‌کند و غمگین می‌نماید، ولی چند برابر آن ماهیت‌ها رو می‌شود و افول تسریع می‌گردد.
اما ورود رئیس محترم‌ جمهور به این موضوع را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. یکی اینکه قابل فهم و درک است که آرای رئیس‌جمهور ریزش و سقوط کرده است. نتایج نظرسنجی‌ها هر روز موجب پریشانی بیشتر می‌شود. لذا باید مترصد چنین فرصت‌هایی بود تا شاید بتوان چند رأی جمع‌آوری شود. مردم از رئیس‌جمهور طلب اشتغال، وام، رونق اقتصادی، رفع رکود، جلوگیری از تعطیلی کارخانجات، توسعه و عمران و آبادی، می‌خواهند، که دست ایشان در همه این زمینه‌ها کوتاه و خالی است. مردم در این 38 سال مرتب شاهد بوده‌اند که عده‌ای هر چه بیشتر دم از آزادی بیان زده‌اند، در عمل سختگیری بیشتری کرده‌اند و منتقدان را کوبیده‌اند و موافق خود را فقط میدان داده‌اند. این وجه در دولت یازدهم از برجستگی خاصی برخوردار است. بنابراین اگر بیانیه سیاسی رئیس‌جمهور در مورد لغو سخنرانی مشهد به این منظور صادر شده باشد، باید مطمئن باشند که مردم به این نوع بیانیه‌ها توجهی نخواهند کرد.
از منظر دیگر، برجام به فرجام نرسید. برجام به جنازه‌ای بی‌خاصیت به ضرر ایران و پُر خاصیت به نفع دشمنان تبدیل شده است. لذا رئیس‌ محترم جمهور عصبانی هستند و لذا در این‌گونه مواقع زود دست به حکم می‌شوند و حکم صادر می‌کنند. غافل از اینکه صدور حکم در زمان عصبانیت را هیچ‌کس توصیه نمی‌کند. درست است که به دلیل افزایش 30درصد بیکاری در دولت یازدهم، سه برابر شدن نقدینگی، بردن پولها توسط نجومی‌بگیران، اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و دستبرد به  سرمایه قشر زحمت‌کش تعلیم و تربیت، زمزمه عبور از روحانی، بی‌اعتباری پاسپورت ایرانی، گرانی و عدم همخوانی نرخ تورم اعلام شده با جیب مردم، تخصیص فقط و فقط حدود 10 درصد بودجه عمرانی به عمران و آبادی کشور، دو و نیم برابر شدن بودجه جاری و پر خرجی دولت، رکود در مسکن و صنعت فولاد و سیمان، زمین‌گیر شدن کشاورزان و عدم پرداخت به موقع مطالبات آنها، عدم پرداخت وام‌های ازدواج، عدم توزیع سبد کالا، تناقض در آمارها، نزدیک به بن‌بست رسیدن طرح تحول پزشکی، کاهش قدرت خرید عموم، افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، عدم تحقق رشد اقتصادی مورد‌نظر، اجبار دولت به حمایت از نجومی‌بگیرها، همه و همه در دولت یازدهم موجب عصبانیت و نگرانی می‌شود، ولی باید بر عصبانیت چیره شد. فرد عصبانی همیشه بازنده است. هر چه حاشیه‌سازی بیشتر و گرد و غبار درست کردن بالا رود، برخلاف مصلحت دولت مستقر است و ظاهرا گوش شنوا نیست. ناکارآمدی دولت و رئیس دولت، با عصبانیت بیشتر می‌شود. دولت عصبانی عنان مدیریت را از دست می‌دهد و مرتب به جاده خاکی می‌زند. به جای عصبانیت باید برای مردم کار کرد، مشکلات مردم را حل کرد و در وسط میدان خدمتگزاری بود. با فحش و حمله و دری وری گفتن به منتقدین و سایر قوا، گشایشی ایجاد نمی‌شود و رأی آن‌چنانی جمع نمی‌شود. بلکه ناکارآمدی بیشتر می‌شود و شیب ریزش رأی صعودی‌تر می‌گردد.
 
 
خراسان
 

تداوم دردسرهای شرکت مشهور منحله پس از 8 سال
در حالی که سال ها از انحلال یک شرکت مشهور وابسته به دولت به علت تخلفات متعدد در زمینه قاچاق کالا و سوء استفاده از مجوزهای اعطایی می گذرد، گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اجرایی نشان می دهد که همچنان مبالغ قابل توجهی طلب از این شرکت و زیرمجموعه های آن وجود دارد که دستگاه های اجرایی موفق به وصول آن نشده و بهتر است با ارسال نامه هایی به ادارات کل امور اقتصادی استان ها اعلام شود در صورتی که این شرکت ها مطالباتی نزد آنها دارند، جهت استفاده از این مطالبات برای تسویه بدهی های مذکور اقدام شود.


هشدار به مدیران دولتی درباره واگذاری سرباز
بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، تصریح شده است با توجه به ﻣﺎده 74 قانون خدمت وظیفه عمومی، ﻫﺰﻳﻨﻪ آﻣﻮزش ﻣﺸﻤﻮﻟﻴﻦ وﻇﻴﻔﻪ ﻣﺎﻣﻮر، ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دوﻟﺖ ﺑﻮده و می ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻘﺮرات ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ شود و در اﺧﺘﻴﺎر ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﻗﺮار بگیرد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ در جدول های پیوست قانون بودجه سال 95، ردﻳﻒ اﻋﺘﺒﺎری ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻮﺿـﻮع ﭘﻴﺶ بینی نشده، ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻳﻦ دستگاه های اجرایی باید ﻫﺰﻳﻨﻪ آﻣﻮزش سربازان ﻣﺎﻣﻮر را ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و پرداخت کنند تا امکان واگذاری ﺳﻬﻤﻴﻪ به آنها فراهم شود.

 
 ایران
 
انتقاد ائمه جمعه بجنورد و جیرفت از مطهری
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در واکنش به نامه انتقادی علی مطهری به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: بعضی سایت‌ها حرف‌هایی نقل کردند اما با این حرف‌ها ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم، چرا که ما راست قامتان جاودانه تاریخ بوده، هستیم و خواهیم بود. به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی افزود: برخی مدعی می‌شوند که چرا در خطبه‌های نماز جمعه، مواردی درباره آنها مطرح شده است که باید به این افراد گفت خود شما جلوی آزادی بیان را گرفته‌اید؛ این شما هستید که الان اعتراض کرده و در حقیقت قانون و حرف خودتان را زیر پا گذاشته‌اید. حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور امام جمعه جیرفت هم با اشاره به برنامه حضور نایب رئیس مجلس در دانشگاه شهید باهنر کرمان به مناسبت روز دانشجو گفت: سخنرانی علی مطهری باید لغو شود و در غیر این‌صورت مردم انقلابی نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد. به گزارش جماران، وی افزود: غیرت دینی مردم و مسئولان مشهد موجب شد تا نگذارند این فرد سخنرانی کند، حالا باید دید غیرت دینی مسئولان استان ما چقدر است.


دیدار ظریف با بانوی ایرانی متهم به قتل  در هند
در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به هند، وی صبح دیروز با «نرگس کلباسی» بانوی ایرانی متهم به قتل در هند در محل سفارت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی الف به هند، نرگس کلباسی اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاه‌های هند و سریلانکا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آنها، اقدام به تأسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند، می‌کند. اتهام قتل غیرعمد یک کودک و سهل‌انگاری وی که منجر به غرق شدن یک کودک که در زمان پیک نیک در کنار رودخانه‌ای به بازی مشغول بوده، او را از ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش باز می‌دارد.



 بیانیه دادسرای ویژه روحانیت قم درباره حکم احمد منتظری
روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت قم پس از اعلام حکم دادگاه بدوی احمد منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق انتشار اسناد محرمانه و برخی شایعه پراکنی‌ها در این زمینه، در بیانیه‌ای نوشت که تلاش برای مظلوم جلوه دادن منافقین قابل اغماض نیست.
به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه آمده است: متعاقب صدور در رأی دادگاه بدوی، نامبرده و بعضی افراد معلوم‌الحال با موج‌آفرینی و اتهام‌زنی درصدد مظلوم‌نمایی و توجیه اقدامات مجرمانه خود علیه ارکان نظام و امنیت ملی برآمده‌اند. بدیهی است این مجموعه قضایی براساس رسالت قانونی و بدون در نظر گرفتن فشارها و فضاسازی‌ها با هرگونه اقدام و جوسازی علیه نظام و انقلاب برخورد قاطع خواهد کرد و اقدامات و فتنه انگیزی‌های اخیر را نیز با رصد اطلاعاتی تحت نظارت داشته و قاطعانه مورد رسیدگی قضایی قرار خواهد داد. 
 
 
آرمان
 

افزايش ۲۰ درصدي مستمري‌بگيران كميته امداد

نماينده مردم سنندج در مجلس با بيان اينكه اين كميسيون مصادف با روز جهاني معلولان ماده‌اي را در راستاي حمايت از معلولان تصويب كرده است، افزود: براساس اين مصوبه دولت موظف است درسال آينده و از ابتداي برنامه ششم توسعه دريافتي مددجويان تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد را افزايش دهد كه اين افزايش حداقل ۲۰ درصد از حقوق و مزاياي آنها براساس مصوب شوراي عالي كار و تامين اجتماعي است.

نامه رئيس‌كميسيون‌كشاورزي به روحانی

رئيس كميسيون كشاورزي براي جبران خسارات برف اخير به رئيس‌جمهور نامه نوشت. علي‌محمد شاعري در نامه خود از رئيس‌جمهور خواست خسارات وارده به باغات مركبات شمال كشور در جريان سرماي اخير جبران شود. در نامه رئيس كميسيون كشاورزي تاكيد شده است كه سرما به استان‌هاي مازندران، گلستان و گيلان بالغ بر ۱۱. ۶۷۷ ميليارد ريال به بخش‌هاي مختلف كشاورزي به ويژه توليد مركبات خسارت وارد كرده است. وی در ادامه اين نامه درخواست جبران خسارت و خريد محصولات كشاورزان، تامين تسهيلات كم‌بهره و تامين بار مالي استمهال تسهيلات دريافتي كشاورزان آسيب‌ديده را مطرح كرده است.

برگزاري همايش امر به معروف و نهي ازمنكر

همايش يكروزه امر به معروف و نهي از منكر با شركت جمعي از فرماندهان، مسئولان و كاركنان ستاد ارتش برگزار شد. رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح استان تهران طي سخناني امر به معروف و نهي از منكر را از ضروريات ايمان و رستگاري در جامعه دانست و خاطرنشان كرد: به همان اندازه كه اين فريضه باعث رستگاري انسان مي‌شود، دست كشيدن از نهي از منكر و بي‏‌اعتنايي به رواج منكرات نيز جامعه را به سمت تباهي سوق مي‌دهد. حجت‌الاسلام والمسلمين عباسعلي فراتي به شيوه‌هاي گوناگون امر به معروف و نهي از منكر اشاره و درباره دوام و اثرگذاري هر چه بهتر اين فريضه مهم افزود: بايد آمران به معروف و ناهيان از منكر طوري رفتار كنند كه مردم، اعمال آنان را گوياتر از سخنانشان ببينند تا در نهايت آنان را دركنار خود حس كنند نه در مقابل خود.

ادعاي كسب تكليف روحاني از رهبري درباره اوپك

خبرگزاري رويترز طي گزارشي مدعي شد كه توافق اوپك حاصل مذاكرات پشت‌پرده ايران، روسيه و رياض بوده است و رهبر ايران حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي درباره اين توافق به رئيس‌جمهور و وزير نفت دستوراتي داده است. پس از توافق اوپك، خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي شد كه اين توافق حاصل رايزني‌هاي پشت‌پرده مسكو، تهران و رياض بوده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در كنار گذاشتن اختلافات عربستان و ايران براي پيش بردن نخستين توافق اين سازمان با روسيه در ۱۵ سال گذشته، نقش كليدي داشته است. اين گزارش به نقل از منابع اوپك و غيراوپك مدعي است رايزني‌هايي در آستانه نشست اوپك ميان ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، محمد بن سلمان، وليعهد پادشاه عربستان و آيت‌ا... خامنه‌اي، رهبر ايران و حسن روحاني رئيس‌جمهور اين كشور صورت گرفته است.

بررسي استيضاح وزراي علوم و اقتصاد

كميسيون‌هاي آموزش و اقتصادي بررسي درخواست استيضاح از وزراي علوم و اقتصاد را در دستور كار دارند. كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري سه شنبه ۱۶ آذر به بررسي درخواست استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري و نمايندگان متقاضي استيضاح مي‌پردازد و در روز يكشنبه نيز بررسي تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي را با حضور نمايندگان درخواست‌كننده در دستور كار قرار داده است. همچنين كميسيون اقتصادي نيز در روز (سه شنبه) هفته جاري با استناد به ماده ۲۲۳ آيين نامه داخلي، بررسي تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس درباره طرح استيضاح وزير امور اقتصادي و دارايي را در دستور كار دارد و در همين روز نيز سوالات جداگانه ۱۵ نماينده از وزير اقتصاد را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

ظريف و صالحي به مجلس توضيح دهند

يك عضو كميسيون اصل نود مجلس خواستار حضور ظريف و صالحي در جلسه علني مجلس براي ارائه توضيحات درباره مصوبه اخير سنا و اقدام متقابل احتمالي در اين رابطه شد. ولي داداشي اظهار كرد: پيش از اين هم قابل پيش‌بيني بود كه آمريكا حتما برجام را نقض خواهد كرد و با مصوبه اخير مجلس سناي آمريكا درباره تمديد تحريم‌هاي ايران اين اتفاق افتاد. البته ما تمهيداتي انديشيده بوديم كه اگر برجام نقض شد حرفي براي گفتن داشته باشيم و دولت اقدامات لازم را انجام دهد. وي افزود: مطالبه من به عنوان يك نماينده اين است كه آقايان ظريف و صالحي با حضور در جلسه علني مجلس، نمايندگان را در جريان جزئيات مصوبه سناي آمريكا و اقدام متقابل احتمالي ايران قرار دهند تا مجلس تصميم مقتضي را در اين رابطه اتخاذ كند.

تداوم همكاري ايران با روسيه

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي ايران به همكاري خود با روسيه در حوزه دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ادامه خواهد داد. علي اكبر ولايتي عصر شنبه در حاشيه ديدار با لاورنتيف نماينده ويژه رئيس‌جمهور پوتين در امور سوريه درباره جزئيات اين ديدار افزود: نماينده رئيس‌جمهور روسيه سفر فوري و مهمي به ايران داشتند و حامل پيامي از پوتين براي آقاي روحاني رئيس‌جمهوري ايران بودند كه بعد از ملاقات با ايشان با بنده ملاقات كردند. وي يادآور شد: در اين ديدار روابط رو به رشد و توسعه ايران و روسيه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؛ چرا كه رابطه دو كشور راهبردي است و هر روز بيشتر از گذشته توسعه و تعميق مي‌يابد و در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، منطقه‌اي، بين‌المللي و دفاعي در حال شكل‌گيري و پيشرفت است.

 

پروژه‌هاي سفر روحاني به البرز اجرايي مي‌شود

استاندار البرز گفت: در سفر رئيس‌جمهوري به البرز، دولت خود را مكلف به اختصاص ۹ هزار و ۹۵۰ ميليارد ريال اعتبار كرد و ما نيز تعهد داريم ظرف دوسال پروژه‌هاي خود را اجرايي كنيم. سيد حميد طهايي اظهار كرد: مسئولان و فرمانداران بايد اقدامات لازم را انجام دهند تا در زمان مقرر شاهد اجرايي شدن طرح‌ها باشيم. وي ادامه داد: در اين سفر اعتبار خاصي نيز براي راه طالقان كه سال‌ها نيمه كاره مانده بود، اختصاص يافت كه اين نيز از بركات حضور رئيس‌جمهوري به اين استان بود. استاندار استان البرز گفت: از طرح‌هاي پيشنهادي در اين سفر چهار خطه كردن ريل تهران- كرج با اعتبار يك هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال بود كه قرار شد از اعتبارات ملي محاسبه شود تا ما اعتبارات اين سفر را در طرح‌هاي مهم‌تري اجرايي كنيم.

 
جمهوری اسلامی
 
امام جمعه جیرفت: سخنرانی مطهری در روز دانشجو باید لغو شود 
* امام جمعه جیرفت گفت: سخنرانی علی مطهری در روز دانشجو باید لغو شود و در غیر این صورت مردم انقلابی نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد. به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام رضا کرمی پور گفت: اگر این سخنران در کرمان سخنرانی کند مردم پی به این مطلب می‌برند که برخی از مسئولان ما غیرت دینی و اعتقادیشان را از دست داده‌اند. حجت‌الاسلام کرمی افزود: ان شاءالله تا 16 آذر ماه جاری برخی مسولان ما حواسشان را جمع کنند در غیر این صورت با مردم انقلابی و در صحنه ما طرف خواهند شد و نمی‌گذارند، چنین اتفاقی رقم بخورد. وی با اشاره به اظهارنظر علی مطهری در زمینه برگزاری کنسرت در مشهد و این مطلب که اگر امام رضا(ع) هم بود در کنسرت شرکت می‌کرد، گفت: این سخنان بی‌احترامی به مقدسات است.
 
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: کلید حل بحران سوریه برکناری اسد است
* وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد کلید و رمز حل بحران سوریه برکناری اسد است. لیبرمن در یک سخنرانی در همایشی در واشنگتن گفت: «حل و فصل بحران سوریه نیازمند برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت و عقب نشینی نیروهای ایرانی از اراضی سوریه است.» این مسئول اسرائیلی با این ادعا که «اسد شخصیت مورد قبولی در صحنه بین الملل نیست!» دونالد ترامپ را ترغیب کرد که خود را از حوادث خاورمیانه کنار نکشد. وی تاکید کرد اسرائیل امیدوار است دولت جدید آمریکا دست به تلاش‌های فعالی جهت حل و فصل بحران سوریه بزند. همچنین ترامپ، دیروز گفت به دنبال براندازی دولت‌ها نخواهد بود. لیبرمن همچنین تشدید تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد.
 
اسلواکی دین اسلام را به رسمیت نمی‌شناسد!

* دولت اسلواکی لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دین اسلام در این کشور اروپایی به رسمیت شناخته نمی‌شود. این قانون توسط حزب ملی راست افراطی اسلواکی مطرح شد که به تصویب رسید. همچنین براساس قانون جدید اسلواکی ادیانی که بیش از 50 هزار نفر پیرو داشته باشند می‌توانند درخواست به رسمیت شناختن خود را به دولت مطرح کنند. این رقم پیش از این 20 هزار نفر بود اما شامل دین اسلام نمی‌شود. با توجه به آخرین سرشماری، تعداد مسلمانان در اسلواکی بیش از دو هزار نفر است. اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی است که جمعیت آن حدود 5٫4 میلیون نفر است و هشتاد درصد مردم مسیحی کاتولیک هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس