گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********
 
 
کیهان
 
انزجار 8 نفر از هر 10 آمریکایی نسبت به تبلیغات انتخاباتی
نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز و سی‌بی‌اس‌نیوز از انزجار اکثر رأی‌دهندگان نسبت به سیاست‌های آمریکا حکایت دارد.
نیویورک‌تایمز دراین‌باره نوشت: اکثر رأی‌دهندگان آمریکایی از سیاست‌ در این کشور انزجار دارند و بسیاری در این‌باره تردید دارند که نامزد اکثریت بتواند پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این کشور را متحد کند.
اکثر رأی‌دهندگان آمریکایی بر این باورند هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای دموکرات‌ و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌توانند پس از پایان یافتن فصل رقابت‌های انتخاباتی، کشور را بار دیگر متحد کنند.
براساس این نظرسنجی، از هر 10 آمریکایی، 8 نفر می‌گویند مبارزات انتخاباتی بیشتر از آن که سبب هیجان‌زده شدن آنها شود سبب ایجاد احساس انزجار در آنها شده است و این موضوع پیروز نهایی کارزار انتخاباتی را - چه هیلاری کلینتون باشد، چه دونالد ترامپ - تهدید می‌کند زیرا رأی‌دهندگان آمریکایی آنها را افرادی فریبکار می‌دانند.
در حالی که رقابت انتخاباتی از اواسط‌ماه اکتبر تنگاتنگ شده است، کلینتون همچنان به سبب امتیاز جدی که در بین زنان و رأی‌دهندگان غیرسفیدپوست دارد، در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. او از حمایت چهل و پنج درصدی رأی‌دهندگان احتمالی برخوردار است و این در حالی است که ترامپ از حمایت چهل و دو درصدی بهره‌مند است. گری جانسون، نامزد حزب لیبرترین از حمایت پنج درصدی و جیل استین از حزب سبز از حمایت چهار درصدی برخوردار هستند.
 

تدبیری برای پنهان ماندن تعداد اعضای فراکسیون امید
ملاقات اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهور، به دیدار اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون با روحانی تبدیل شد.
اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید در حالی روز پنج‌شنبه به دیدار روحانی رفتند که خبرهای هفته‌های قبل از ملاقات اعضای فراکسیون با وی حکایت می‌کرد. این ملاقات بارها از سوی رئیس‌جمهور به تاخیر افتاده و موجب برخی اعتراض‌ها شده بود. فراکسیون امید حدود 100 عضو دارد و به همین دلیل عارف نتوانست بیش از 103 رای در انتخابات ریاست مجلس به دست آورد. اما گردانندگان آن اصرار دارند خود را اکثریت مجلس جا بزنند و به همین دلیل هم احتمالا ترجیح داده‌اند تمام اعضا را پیش روحانی نبرند.
به گفته صادقی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید، «به صورت تلویحی از اظهارات روحانی می‌شد احتمال ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی را هم احساس کرد.» در عین حال بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون به ایلنا گفت «در ملاقات با روحانی تاکید شد همراهی نمایندگان اصلاح‌طلب در دوره گذشته مجلس و همراهی اعضای فراکسیون امید با دولت در دوره فعلی، از سر اجبار نیست بلکه اختیاری است.»
اخیرا محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید به عصر ایران گفته بود: نحوه تعامل دولت در معرفی وزرا مثبت نبود و انتقادهای جدی از سوی اعضای فراکسیون امید مطرح شد و آنها گلایه‌مند بودند. رئیس‌جمهور با فراکسیون هیچ مشورتی نکرد و گلایه نمایندگان به حق بود؛ حتی خیلی از نمایندگان  می‌خواستند به وزرای پیشنهادی رای ندهند.
 

نتیجه سخنان روحانی تبرئه مفسدان بزرگ اقتصادی است
سخنان رئیس‌جمهور در توجیه فساد هزار میلیاردی، عملا به مفهوم دفاع از مفسدانی مانند آریا و زنجانی است.
روزنامه وطن امروز در تحلیلی نوشت: رئیس‌جمهور محترم در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس فرمودند: «من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است اما انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده؛ نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند. اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم.»
ریاست محترم جمهور که اخیرا علاقه زیادی به ساده‌سازی مفاهیم کلان پیدا کرده‌اند، آنچنان ساده درباره یکی از بزرگترین فسادهای تاریخ ایران صحبت می‌کنند و از بزرگ کردن آن می‌گویند که انسان انگشت حیرت به دهان گزان می‌ماند. احتمالا در نگاه ریاست محترم جمهور اینکه در این پرونده 90 درصد اعتبارات صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت غیرقانونی و بدون در نظرگیری ضمانت‌نامه‌های معتبر تنها به 30 نفر از مرتبطان داده شده است که تنها سهم یک نفر 3 هزار و 900 میلیارد تومان- یعنی بیشتر از رقم فساد مالی امیرمنصور آریا- بوده است و بر اثر این امر در حال حاضر 7 هزار میلیارد تومان معوقات غیرقابل وصول وجود دارد مسئله جدی‌ای نیست.
البته نباید از این نگاه ریاست محترم جمهور تعجب کرد، بالاخره دولت ایشان میراث‌خوار دولتی است که ریاست آن [هاشمی رفسنجانی] با جمله «اینقدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را خراب نکنید. وقتی که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلا 10 میلیارد خرج می‌کنیم، ممکن است از قبل آن، 500 میلیون هم اختلاس شود اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ کس نمی‌تواند از این سد اختلاس یا دزدی کند.» بنیانگذار چنین ساده‌انگاری‌هایی در عرصه سیاست شدند. اما نکته‌ای که درباره این ساده‌انگاری سیاسی قابل تامل است این است که ریاست محترم جمهور در حالی این فساد بزرگ را ساده می‌بینند که طی این سال‌ها خود ایشان و دولتمردان‌شان در باب فسادهای به مراتب کوچک‌تر بحق دلواپس بوده‌اند و عزم خود را بر «اعلان فساد» جزم کرده بودند و معاون اول ایشان به هر مناسبتی از غارت‌های رفته و پول‌‌های خورده شده صحبت می‌کردند و حتی وزیر نفت ایشان نگران فساد عظیمی بود که از سود 300 تومانی مابه‌التفاوت فروش چند لیتر بنزین دونرخی به جیب کارگران جایگاه‌های بنزین می‌رود! اما حال که قرعه به نام دولت خود ایشان افتاده و چنین فسادی واقع شده است ایشان از پرده‌پوشی و عدم اشاعه فساد می‌گویند!
اگر دیگران نیز بخواهند این نگاه «ساده‌‌سازانه» ریاست محترم جمهور را در پیش بگیرند لاجرم 2 فساد بزرگ «3 هزار میلیاردی» و «پرونده بابک زنجانی» که به کرات مورد توجه دولت محترم قرار گرفته است، داستان دیگری خواهد یافت. در این صورت پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی نیز چیزی نیست جز اینکه امیرمنصور آریا که به صورت تقسیطی در بانک صادرات 3 هزار میلیارد تومان اعتبار ال‌سی باز کرده بود همان ال‌سی را به صورت نقد در بانک ملی کیش تنزیل کرده است! جالب اینجاست که برخلاف متهمان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان که وام گرفته شده را پس نداده‌اند، امیرمنصور آریا تا زمان دستگیری تمام اقساط ال‌سی گشایش یافته را در سررسید تأدیه کرده بود، پس اگر با منطق «رئیس‌جمهور حقوقدان» حساب کنیم امیرمنصور آریا نه تنها مستحق اعدام نبود بلکه باید جایزه خوش‌حسابی نیز دریافت می‌کرد و تخلف و رشوه‌های داده شده در جریان گشایش ال‌سی را هم نباید به حساب آورد و باید نادیده گرفت چون اصل ماجرا همان «بدهی معوق» است!
همچنین می‌توان به پرونده بابک زنجانی نیز اشاره کرد که طبق گفته‌‌های مکرر وزیر محترم نفت یکی از دلایل اصلی شکایت «بدهی معوق» بابک زنجانی به وزارت نفت است و به خاطر چنین بدهی معوقه‌ای که از نظر ریاست محترم جمهور علی‌الاصول چیز خاصی نیست و نیاز به «بالا پایین کردن» آن نیست.
 

دولت وعده‌ای داده که نه راه پیش دارد و نه راه پس
سبد ارزی بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز خالی است و عدم مدیریت صحیح می‌تواند به اتفاقات تلخی مانند تورم شدید سال 72 منتهی شود.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: یکسان‌سازی نرخ ارز برای اجرا شرایطی را لازم دارد. مهم‌ترین ضرورت لازم برای اجرای این طرح داشتن سبد ارزی متنوع است که هر زمان بازار به هم ریخت، بانک مرکزی به عنوان متصدی بازار پولی وارد معرکه شود و اجازه آشفتگی زیاد قیمت‌ها را ندهد. اما درست در سال پایانی دولت یازدهم  که نگاه‌ها به میزان تحقق وعده‌های داده شده است،‌ با تصویب طرح تسعیر نرخ ارز برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها سبد ارزی بانک مرکزی خالی شد.
اگر بانک مرکزی به وعده یکسان‌سازی نرخ ارز عمل کند، باید خود را برای یک شوک تورمی و بازار ارزی آشفته آماده سازد. اگر هم این وعده را عملیاتی نسازد، یک وعده دیگر به وعده‌های عمل نشده مقامات پولی آن هم در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری اضافه می‌شود. اینجاست که مثل نه راه پس داشتن و نه راه پیش داشتن برای بانک مرکزی مصداق پیدا می‌کند.
منابع تسعیر  ارز در واقع ذخایر ارزی بانک مرکزی است که از رشد دو برابری نرخ ارز مرجع، ناشی شده بود با این افزایش دولت در ماه‌های پایانی تصمیم گرفت بدهی‌های خودش، شرکت‌های دولتی و بانک‌های دولتی را تسویه کند و مجلس هم با دولت همراهی کرد و بنا شد 45 هزار میلیارد تومان از این سبد به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود.
اما عقیده صاحب‌نظران اقتصادی بر این است که شناسایی مابه‌التفاوت تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، باید بعد از استقرار نظام تک‌نرخی مدیریت شده و کشف نرخ یکسان قابل دفاع و قابل دوام در بازار ارز انجام شود. چرا که اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و داشتن نظام شناور مدیریت شده هزینه‌هایی خواهد داشت که تامین این هزینه‌ها از محل مابه‌التفاوت تسعیر نرخ ارز باید انجام شود در غیر این صورت احتمال دارد پایه پولی با رشد قابل توجه مواجه شده و مانند اتفاقی که در نیمه اول سال 1370 در اثر بحران بدهی‌های خارجی رخ داد، ایجاد شود.
آن تجربه بسیار تلخ بود و عمر چندانی نداشت.
اعتماد در ادامه می‌نویسد: باید به یاد داشته باشیم که ایجاد شوک قیمتی از ترمزهای اجرای این سیاست است. تجربه دو دوره اجرای یکسان‌سازی شوک‌های تورمی قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشته است...
در صورتی که بانک مرکزی نتواند این نوسانات را مدیریت کند، یکسان‌سازی به انتظارات تورمی دامن زده و منجر به بروز تورم می‌شود. اگر بانک مرکزی منابع کافی در اختیار نداشته باشد، تک‌نرخی شدن می‌تواند انتظارات تورمی داشته باشد که اثرات منفی بر تورم خواهد داشت.
می‌گویند برخی افراد که در سیاست به جای دیانت رسیدن به قدرت را اصل قرار می‌دهند، فراموشکار هم می‌شوند جمله جناب رئیس‌جمهور که اسفند ماه سال 92 گفته بود: «نام مفسدان باید بر سر زبان‌ها باشد» اما حالا...
 
 

فساد، فساد است آقای روحانی چرا یک بام و دو هوا می‌کنید
آقای روحانی در جلسه رأی اعتماد باز هم با معیارهای دوگانه سخن گفت.
روزنامه صبح نو نوشت: نطق آقای روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رونمایی مجددی بود از معیارهای دوگانه ایشان. رئیس‌جمهور در نطق خود رسانه‌ها را به ناامید ساختن مردم متهم کرد و سنگینی بار اعتیاد و افسردگی جامعه را متوجه آنان دانست اما ایشان فراموش کردند که خود و اعضای کابینه تدبیر و امید با اظهارات و عملکردشان بیشترین تاثیر را در ناامید کردن جامعه داشته‌اند.
همین 10 روز قبل بود که آقای روحانی در همایش روز روستا رسما اعلام کرد دولت در برابر حجم تقاضای مردم برای ایجاد اشتغال ناتوان است و نمی‌تواند به این همه درخواست پاسخ بگوید. حال آنکه بر اساس نظرسنجی‌ها بالاترین نگرانی مردم بیکاری و تامین امنیت شغلی آنهاست.
از جمله معیارهای دوگانه دیگر آقای رئیس‌جمهور، اعتراض به توجه رسانه‌ها به پرونده فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بود. اما آیا ایشان به رسانه‌‌های همسو با دولت که ماه‌ها درباره فساد دولت قبل تیتر می‌زدند هم اعتراض کردند؟! در پشت تریبون‌های عمومی از فساد گذشتگان سخن می‌گویند و آقای معاون اول بی‌سند و مدرک ادعای فساد بی‌سابقه دولت قبل و گم شدن پول نفت را مطرح می‌کند اما پای پرونده تخلف دولتی‌ها که پیش می‌آید، فرد هم‌خط و هم‌فکرشان که حقوق نجومی دریافت کرده، می‌شود امانت‌دار و ذخیره نظام یا فریادها بلند می‌شود که چرا «بدهی معوق!» یا مثلا صندوق فرهنگیان چرا اختلاس نامیده شد و چرا آب به آسیاب دشمن ریختند؟!
حتما ناامید کردن مردم، گناه بزرگی است همان‌طور که امید واهی به مردم دادن و آنها را به دشمن امیدوار کردن گناه نابخشودنی است؛ هر شخص و جریانی که به فساد آلوده شد باید آن را تقبیح کرد و نمی‌توانیم جایی فساد را ببینیم و در جایی دیگر چشم خود را به روی آن ببندیم.

 
ترامپ خطرناک است اما کلینتون خطرناک‌تر است
اسلاوی ژیژک فیلسوف اسلوونیایی می‌گوید: اگر در آمریکا زندگی می‌کردم به دونالد ترامپ، نامزد دست‌راستی جمهوری‌خواهان رای می‌دادم.
ژیژک که از حامیان فتنه سبز هم بوده، گفته است: «من از ترامپ وحشت می‌کنم، اما فکر می‌کنم که هیلاری خطر اصلی است.»
او در مصاحبه‌ای با شبکه 4 بی‌بی‌سی گفت: «یک چیزی که با ترامپ در آن موافقم آن است که وقتی برنی سندرز از هیلاری کلینتون حمایت کرد، دونالد ترامپ گفت انگار یکی از جنبش‌ اشغال وال‌استریت، از بانک لیمن برادرز حمایت کند.»
او گفت: متوجه خطرات بالقوه قدرت گرفتن دونالد ترامپ هست، اما هیلاری کلینتون خطرناک‌تر است، چرا که نامزدی مرتبط با بانک‌های بزرگ و سرمایه‌داران است اما خود را مترقی جا می‌زند. دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون غیرمحبوب‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا هستند.
 
 
خراسان
 
 دردسرهای بخشنامه دولت سابق برای کارکنان یک سازمان
در حالی که مطابق قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنائی، پنج سال خدمت دولتی رضایت ‌بخش در سازمان یاد شده از هر نظر از جمله بازنشستگی شش سال محسوب می‌شود، اما به علت یک بخشنامه دولت سابق، کارکنان این سازمان که بین سال های 88 تا 91 درخواست بازنشستگی داشته اند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند که این موضوع باعث شکایت تعدادی از مشمولان این بخشنامه به دستگاه قضایی و دولت شده است.
 
طرح دولت برای توسعه نانو در صنعت کشاورزی و آب
بر اساس پیشنهاد یک عضو کابینه که با موافقت مسئولان نهاد ریاست جمهوری، در حال بررسی توسط دولت است، مقرر شده با توجه به گذشت بیش از یک دهه از تصویب سند برنامه 10 ساله توسعه فناوری ‌نانو در سال 1384 توسط هیئت وزیران  سند جدیدی برای رسیدن به اهدافی مهم در افق 1404 تدوین شود که از جمله آن ها، استفاده از فناوری جدید برای رفع کمبودها و توسعه بخش کشاورزی در ایران و تصفیه آب و پساب است که بر این اساس، مقرر شده نقش وزارتخانه های اقتصادی نیز در این سند جدید پررنگ باشد.
 
 
ایران
 
نگاه مطهری به تسخیر سفارت امریکا
نایب رئیس مجلس به مناسبت 13 آبان، یادداشتی را در اینستاگرامش منتشر کرد. به گزارش خبرآنلاین،  مطهری نوشت: اصل تسخیر سفارت امریکا را می‌توان به حساب شور و هیجان اوایل انقلاب و عکس‌العمل طبیعی مردم ایران در مقابل اقدامات امریکا بر ضد انقلاب اسلامی پس از پیروزی گذاشت ولی طولانی شدن اشغال این سفارتخانه به نفع انقلاب و مردم ایران نبود، چون در طول 444 روز اشغال سفارت امریکا در اثر تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی چهره نامناسبی از انقلاب اسلامی در تمام دنیا به نمایش گذاشته شد و ما نتوانستیم چهره واقعی این انقلاب را به دنیا نشان بدهیم و پیام آن را ابلاغ کنیم. وی نوشته است: در نتیجه در یک انزوای غیر ضروری واقع شدیم و صدام هم از این انزوا استفاده کرد و به کشورمان حمله کرد و دیدیم که هیچ کشوری از ما که مورد اشغال واقع شده بودیم، حمایت نکرد چون قبلاً چهره‌ای مانند داعش از ایران به نمایش گذاشته شده بود. بعداً هم قرارداد الجزایر در مجموع به ضرر ما بود و خسارت‌های مالی زیادی بر ما تحمیل شد. به هر حال بهتر بود اشغال سفارت امریکا در مدت کوتاهی پایان می‌پذیرفت.


نظر وزارت خارجه امریکا درباره شعار «مرگ بر امریکا»
سخنگوی وزارت خارجه امریکا با ادعای اینکه شعار «مرگ بر امریکا» تنها اظهارات سیاسی و احساسی است، تأکید کرد که اینگونه شعارها مانع همکاری ایران و امریکا نخواهد شد. به گزارش ایسنا، مارک تونر در واکنش به شعار «مرگ بر امریکا» توسط ملت انقلابی ایران در ۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا به دست دانشجویان و دانش‌آموزان گفت: فریادهای مرگ بر امریکا که روز پنجشنبه در ایران سر داده  شد، چیزی جز اظهارات سیاسی نیست و مانعی بر سر راه همکاری امریکا و ایران نیست. وی اعلام کرد که دولت اوباما معتقد است سیاست رسمی ایران بر پایه «مرگ بر امریکا» نیست. تونر ادامه داد: تا جایی که بتوانیم با ایران به طور سازنده در مسائل منطقه همکاری خواهیم کرد ولی به این مسأله نیز توجه داریم که رفتار ایران تغییری نکرده است.


توقف بررسی جاسوسی از هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران
دادستان سوئیس اعلام کرد چند کامپیوتر هتل پنج ستاره در ژنو که میزبان مذاکرات حساسی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران بوده به نوعی بدافزار مجهز شده بودند که هدف از این بدافزارها جاسوسی بوده است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، این درحالی است که دفتر دادستان دولتی سوئیس اعلام کرده است به دلیل شناسایی نشدن هویت عامل یا عاملان این حمله سایبری، مجبور به توقف روند این پرونده شده است. «آندره مارتی»، سخنگوی دفتر دادستان سوئیس در این باره به روزنامه «زیتونگ» گفت: در صورتی که شواهد جدیدی دیده شود، تحقیقات از سرگرفته خواهد شد. 
 
 
آرمان
 

پیام تبريك به ميشل عون

رئيس‌جمهوري در پيامي، با تبريك انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس‌جمهوري لبنان، گفت: بدون شك، حضور آن جناب در مسند رياست‌جمهوري لبنان، نويدبخش شكوفايي و اقتدار آن كشور در عرصه داخلي و منطقه‌اي، و نماد تقويت وحدت و روحيه ايثار و مقاومت ملت شريف لبنان خواهد بود. يقين دارم در دوره رياست‌جمهوري جناب‌عالي، روابط دو كشور دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران و جمهوري لبنان بيش از پيش گسترش خواهد يافت.

اصلاح‌طلبان سكوت نكرده‌اند

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي مي‌گويد اگر اختلافي هم بين اصلاح‌طلبان باشد به‌خاطر حمايت يا عدم حمايت از حسن روحاني نيست. الياس حضرتي با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان همچنان روحاني را كانديداي نهايي خود در انتخابات سال ۹۶ مي‌دانند، به خبرآنلاين گفت: اصلاح‌طلبان سكوت نكرده‌اند و بارها حمايت خود از آقاي روحاني را بيان داشته‌اند. وي اظهار داشت: اگر هم اختلافي بين اصلاح‌طلبان باشد ربطي به حمايت از روحاني ندارد، آن اختلافات در رابطه با شكل كار است و اينكه شوراي سياستگذاري مبناي تصميم‌گيري باشد يا احزاب. اين مباحث ربطي به انتحابات رياست‌جمهوري ندارد.

 

تكذيب تغييرات در دفتر روحاني

به دنبال انتشار برخي شايعات در شبكه‌هاي اجتماعي مبني بر تغييرات و جابه‌جايي‌ها در دفتر رئيس‌جمهور و نهاد رياست‌جمهوري، يك منبع آگاه در دفتر رئيس‌جمهور اين گمانه‌زني‌ها را از اساس كذب و غير واقعي دانست و آن را تلاش و تحرك معني‌دار برخي گروه‌هاي سياسي مخالف دولت عنوان كرد. اين منبع آگاه در ادامه هرگونه تغيير در دفتر رئيس‌جمهور و همچنين برخي گمان‌زني‌هاي اعلام شده درباره رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري را تكذيب كرد و گفت: گزينه نهايي رياست سازمان ميراث فرهنگي به زودي از سوي رئيس‌جمهور منصوب خواهد شد.

ظريف هفته آينده به لبنان مي‌رود

سخنگوي وزارت امورخارجه با اعلام سفرظريف به لبنان گفت: با توجه به نوع روابط جمهوري اسلامي ايران و لبنان و تاثيري كه اين كشور در صلح و ثبات منطقه دارد، رايزني‌هاي دوره‌اي بين دو طرف وجود داشته و دارد و اين سفر به زودي انجام خواهد شد. بهرام قاسمي با بيان اينكه برنامه‌ريزي‌ها براي سفر وزيرامورخارجه كشورمان به بيروت در حال انجام است، افزود: ظريف احتمالا در هفته آينده، براي ديدار با مقامات عالی‌رتبه و شخصيت‌هاي برجسته لبنان و همچنين رايزني‌هاي دو جانبه و چگونگي گسترش همكاري‌هاي دو كشور در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي در دوران جديد و رايزني درباره تحولات منطقه، موضوع سوريه و همكاري‌هاي بين‌المللي به بيروت سفر خواهد كرد. سفرظريف به لبنان درهفته آينده درحالي انجام مي‌شود كه درهفته جاري پس از دو سال و نيم ميشل عون به عنوان رئيس‌جمهوري اين كشور انتخاب شد.

گزارش چهارم درباره برجام منتشر مي‌شود

هماهنگ‌كننده آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه گزارش چهارم اين سازمان درباره برجام به زودي منتشر مي‌شود. كومل فروتا در سخنراني خود در كنفرانس منع تكثير و خلع سلاح اتحاديه اروپا در بروكسل گفت كه اين سازمان تاكنون ۳ گزارش درباره اقدامات ايران در چهارچوب آژانس ارائه كرده است و چهارمين گزارش نيز به زودي منتشر خواهد شد. وي همچنين بر اهميت صدور ويزا و دسترسي براي بازرسان آژانس از سوي ايران تاكيد كرد. در همين راستا، رابرت آينهورن، مقام پيشين و از تحليلگران ارشد آمريكايي نيز گفت كه آمريكا امروز هيچ نشانه‌اي از فعاليتهاي مخفي هسته‌اي ايران نمي‌بيند. با اين حال وي گفت كه اگر چه توافق هسته‌اي در واشنگتن زير حملات مخالفان است اما خطر اصلي در اين زمينه از ناحيه تهران است. وي تاكيد كرد كه نااميدي ايران از تسهيل آهسته تحريم‌ها اصلي‌ترين چالش براي توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ۱+۵ است.

 

هيات حل اختلاف قوا به نفع دولت راي داد

عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس گفت: هيات حل اختلاف بين ۳ قوا براي بررسي لايحه جامع وكالت در مجلس، از ميان ۳ لايحه پيشنهادي از سوي قوه قضائيه، نمايندگان و دولت به لايحه تنظيم شده دولت راي داد. محمد‌علي پورمختار افزود: در حال حاضر اين لايحه به كميسيون قضائي ارسال شد و بررسي و بازنگري آن بعد از تعطيلات از سوي نمايندگان و مسئولان مربوطه آغاز مي‌شود. وي ادامه داد: در لايحه جامع وكالت ايراداتي وجود دارد كه با بررسي‌هايي كه انجام خواهد شد در جهت رفع آن تلاش مي‌كنيم. عضو كميسيون حقوقي و قضائي گفت: يكي از اقدامات ما براي رفع ايرادهاي اين لايحه، تعيين تكليف وكلايي كه زيرنظر قوه قضائيه در برنامه چهارم توسعه جذب شده و فعاليت مي‌كنند، خواهد بود.

 

انتظار حكم بالاتر از ۱۳۵ ضربه شلاق

عضو هيات رئيسه مجلس اظهار كرد: انتظار داشتيم حكمي بالاتر از ۱۳۵ ضربه شلاق براي مرتضوي صادر مي‌شد. به گزارش خانه ملت، بهروز نعمتي در واكنش به حكم دادگاه بدوي براي پرونده شكايت از مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي اظهار كرد: دادگاه صالحه تصميم خود را درباره پرونده سعيد مرتضوي در سازمان تامين اجتماعي گرفته و اميدواريم راي قانوني باشد. نماينده تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس ادامه داد: اما بر اساس اطلاعاتي كه در گزارش تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي ارائه شد انتظار داشتيم حكمي بالاتر از ۱۳۵ ضربه شلاق براي مرتضوي صادر مي‌شد. اميدواريم در دادگاه تجديد نظر حكم تغيير كند. عضو كميته تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در مجلس هشتم تاكيد كرد: گزارش كميته به قوه قضائيه ارسال شده است و انتظار داريم آيت‌ا... آملي لاريجاني و همكارانش با رسيدگي دقيق، احكامي درباره پرونده شكايت از مرتضوي در سازمان تامين اجتماعي صادر كنند. نعمتي گفت: اعضاي كميته تحقيق و تفحص از سازمات تامين اجتماعي دلايل حكم صادرشده براي مرتضوي را پيگيري خواهند كرد.

 
جمهوری اسلامی
 
اعتصاب غذای روحانی بحرینی در زندان 
 
*‌ شیخ میرزا محروس یکی از روحانیون و رهبران مردمی بحرین که در زندان به سر می‌برد، در اعتراض به نقض حقوق خود اعتصاب غذا کرده است. به گزارش مرآه البحرین، علیاء راضی، همسر شیخ علی سلمان رئیس جمعیت وفاق و از رهبران انقلاب بحرین اعلام کرد: همسرم گفته است که شیخ محروس به اعتصاب غذای خود تا تحقق خواسته‌هایش ادامه خواهد داد. راضی در صفحه شخصی خود در تویتر نوشته است: مسئولان زندان جوّ به شیخ محروس مرخصی نمی‌دهند که به ملاقات خاله بیمارش برود. شیخ علی سلمان و شیخ میرزا محروس در زندان جوّ بحرین به سر می‌برند.
 
عربستان یک معترض نابینا و ناشنوا را اعدام می‌کند

* به گزارش العالم، روزنامه گاردین روز جمعه در مطلبی به قلم خبرنگار امور خاورمیانه خود، نوشت: عربستان تصمیم گرفته است یک مرد نابینا و ناشنوا را به اتهام شرکت در اعتراض‌های ضد دولتی اعدام کند. دادگاه جنایی ویژه ریاض آدم منیر 23 ساله را به اتهام «حمله به نیروهای پلیس» در اعتراض‌های مناطق شیعه نشین عربستان در سال 1391 به اعدام محکوم کرده است. منیر در سال 1391 دستگیر شد. گاردین افزود: خانواده منیر با صدور بیانیه‌ای، ضمن مخالفت با حکم صادر شده علیه او، تاکید کردند که وی زیر شکنجه به اتهاماتی که ضدش مطرح شده، اعتراف کرده است. خانواده آدم منیر، همچنین، اعلام کردند که او، در جریان شکنجه، شنوایی جزئی یکی از گوش‌هایش را که تنها با آن می‌شنید، کاملاً از دست داده است. تعدادی از کشورهای همپیمان عربستان، مانند انگلیس، از این کشور خواسته‌اند آدم منیر را آزاد کند.
 
کشته شدن 2 نظامی آمریکایی در پایگاه نظامی الجفر اردن
*‌خبرگزاری فرانسه گزارش داد 2 نظامی آمریکایی بر اثر تیراندازی در پایگاه نظامی الجفر اردن در جنوب امان پایتخت این کشور، کشته شده‌اند. به گفته یک منبع آگاه ارتش اردن، در پی عدم اطاعت این نظامیان آمریکایی که مربی بوده‌اند از دستور نگهبانان برای توقف در برابر ورودی این پایگاه، نگهبانان به سوی آنان تیراندازی کردند که به کشته شدن این دو نظامی آمریکایی منجر شد. ارتش اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان این تیراندازی که صبح جمعه در ورودی پایگاه هوایی امیر فیصل در جنوب امان رخ داده، یک افسر اردنی و یک آمریکایی دیگر نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به جزییات بیشتر این حادثه، اشاره‌ای نکرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    دولت به وعده هایش عمل کند بد نیست!
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    برجام باید مشکلات مردم رو برطرف میکرد اما
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    دولت با بی تدبیری و اتخاذ سیاست کاپیتالیستی مصداق و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاخشیناهم فهم لا یبصرون شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس