کد خبر 652734
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

روزنامه‌ای اسرائیلی در گزارشی با اشاره به مشکلات اقتصادی مصر، فشار عربستان و اعتراضات مدنی به دلایل اوضاع نابسامان اقتصادی را مهمترین چالش‌های پیش روی قاهره دانست.

 به گزارش مشرق، روابط مصر و عربستان در آغاز به قدرت رسیدن ملک «سلمان بن عبدالعزیز» و «عبدالفتاح السیسی» دوران جدیدی را آغاز کرد.

وعده‌های کمک مالی عربستان به مصر که در دوسال گذشته بالغ بر 25 میلیارد دلار بود، از جمله منابعی بود که اقتصاد مصر برای خروج از بحران بشدت به آن نیاز دارد اما اختلافات جدید بین دو کشور، نه تنها تحقق این وعده‌ها را غیرعملی می‌کند بلکه به نوشته روزنامه «اسرائیل هیوم» در عربستان سخن از مجازات مصر در میان است.

در گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم» آمده «مخالفت مصر با حضور در ائتلاف نظامی علیه یمن و رأی موافق به قطعنامه روسیه درباره سوریه بر خلاف نظر عربستان سعودی که از گسترش قدرت ایران در منطقه بویژه در سوریه و یمن هراس دارد»، توافقات قبلی بین دو کشور در زمینه کمک‌های مالی را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم» می‌افزاید: «به دنبال این اقدامات مصر، شرکت نفت آرامکوی عربستان، عرضه نفت ارزان قیمت به مصر را متوقف کرد».

این روزنامه مدعی است اگرچه در مصر از این اتفاقات با عنوان «اختلافات تجاری» با عربستان یاد شده اما «واضح است که موضوع تحریم در میان است».

اوضاع آشفته اقتصادی مصر هفته گذشته دولت سیسی را ناچار کرد بر اثر فشارهای صندوق بین‌المللی پول، به کاهش 50 درصدی ارزش پول ملی این کشور تن دهد.

بر اساس گزارش ‌«اسرائیل هیوم» آثار کاهش ارزش پول ملی بسرعت در بازار مصر خود را نشان داد و مردم عادی پیامدهای این اقدام را در افزایش 50 درصدی قیمت کالاها احساس کردند. به عنوان نمونه «قیمت شکر از 5 جنیه (پوند مصری) به 11 جنیه افزایش یافته است».

 سیسی در توجیه گرانی‌های اخیر دولت را ناچار به این اقدام دانست اما وعده داد که «بزودی از این وضع خارج خواهند شد».

روزنامه «اسرائیل هیوم» وعده‌های سیسی را برای مردم مصر متقاعد کننده ندانست و نوشت، تا زمانی که سیسی به «پاکسازی حکومت از فساد و لغو امتیازات اعطاشده به طبقات قدرتمند جامعه» اقدام نکند، وعده‌های او برای مصری‌ها فایده‌ای نخواهد داشت.

«رکود صنعت گردشگردی مصر به دنبال حادثه سقوط هواپیما در شرم الشیخ که پایه اصلی اقتصاد این کشور است» بزرگ‌ترین مشکلی است که طبق این گزارش، خروج از بحران اقتصادی را برای دولت سیسی بسیار دشوار کرده است.

این روزنامه در بخش بعدی گزارش به مسائل اجتماعی مصر پرداخته و ‌می‌نویسد: «رسانه‌های اروپایی با هیاهوی فراوان از بهار عربی استقبال کردند اما این واقعیت‌ها را نادیده گرفتند که 75 درصد مصری‌ها دین و قوانین اسلامی را به عنوان «قانون دولت» قبول دارند. 85 درصد آنها کشتن مرتدها را مجاز می‌دانند و به جنبش‌های اسلامی مثل اخوان المسلمین و جنبش النور و نظائر آنها که سازمان الدولة الاسلامیة (داعش) را تایید می‌کنند، اعتقاد دارند».

«اسرائیل هیوم» در جمع‌بندی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی مصر نوشت که «اعتراض برنامه‌ریزی شده می‌تواند به نافرمانی گسترده مدنی منجر شود. حکومت  مصر تلاش دارد تا بشدت با این پدیده مبارزه و قدرت‌های خارجی را به تلاش برای کودتا در این کشور متهم می‌کند. دولت مصر گمان می‌کند استفاده از پلیس و قدرت نظامی برای سرکوب جمعیتی که به نان شب خویش محتاج است و از سرنگونی حکومت هراسی ندارد، کافی است».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس