پلیس مصر روز گذشته (جمعه) تجمع شهروندان مصری را در چند استان این کشور سرکوب و تعدادی از معترضان را نیز بازداشت کرد.

 به گزارش مشرق، روزنامه القدس العربی چاپ لندن روز شنبه در همین رابطه گزارش داد، نیروهای پلیس مصر روز گذشته تجمع های اعتراض آمیز را در تعدادی از استان ها سرکوب کردند.

برخی از کاربران اینترنتی در ماه های گذشته از مردم مصر خواستند به عنوان اعتراض به بحران اقتصادی و برکناری عبدالفتاح السیسی در 11 نوامبر تظاهراتی با عنوان انقلاب فقیران برگزار کنند.

پلیس مصر به منظور جلوگیری از تظاهرات تعدادی از معترضان از جمله چند روزنامه نگار را بازداشت کرد.

نیروهای پلیس با استفاده از گاز های اشک آور تجمع دهها معترض مصری را در روستای المنصوریه و منطقه العمرانیه در الجیزه در غرب قاهره سرکوب کردند.

تظاهرات معترضان در مناطق 'الرمل' و 'المنتزه' در استان اسکندریه در شمال قاهره و دو شهر فویسنا و السادات در استان المنوفیه و همچنین شهرهای حوض عیسی و کفر الدوار در استان البحیره و المنیا و بنی سویف در مرکز و منطقه الاربعین در استان السویس در شمال شرق مصر سرکوب شد.

شاهدان در این باره گفتند نیروهای امنیتی در ورودی های روستای العدویه در استان الشرقیه و محل تولد محمد مرسی اولین رئیس جمهوری مصر بعد از سرنگونی حسنی مبارک مستقر شده بودند .

برپایه این گزارش در دو منطقه فیصل و ناهیا در استان الجیزه نیز تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد.

معترضان با در دست داشتن پرچم مصر و تابلوهایی که بر روی آنها عبارت 'انقلاب فقیران' ، ' میدان ها را باز کنید' ، ' ای مردم بپاخیزید' ، ' مصری ها بیدار شوید' نوشته شده بود، اعتراض های خود را نسبت به بحران اقتصادی اعلام کردند.

در ادامه این گزارش آمده است، در میدان القائد ابراهیم در اسکندریه دهها تن از هواداران عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به طرفداری از وی تجمع کرده و مخالفت خود را با تجمع های اعتراضی اعلام کردند.

در میدان التحریر در قاهره نیز تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس و نیروهای ویژه و نیروهای پلیس با لباس شخصی مستقر شده بودند.

بر اساس گزارش های اولیه از سوی منابع امنیتی مصر پلیس 147 تن ازجمله 4 زن را در میدان التحریر در مرکز قاهره و 10 تن در جیزه و 10 معترض را در المنوفیه و 5 تن از تظاهر کنندگان را در اسکندریه و 98 تن را در البحیره و 4 شهروند مصری را در استان المنیا و 10 تن را در السویس و 5 تن را در بنی سویف بازداشت کرده است.

جنبش روزنامه نگاران علیه شکنجه (تشکل غیر دولتی که مقر آن در قاهره است) در صفحه اجتماعی در فیسبوک اعلام کرد که پلیس 3 تن از روزنامه نگاران را در میدان التحریر و منطقه الهرم در استان الجیزه بازداشت کرده است.

مصر اکنون دچار بحران اقتصادی و کاهش شدید کالاهای اساسی مثل بنزین و برنج است و این درحالی است که قیمت کالاها در این کشور به خصوص بعد از آنکه شرکت آمریکایی سعودی آرامکو اعلام کرد از ارائه مواد نفتی و فرآورده های آن به مصر خودداری می کند افزایش یافته است.

در ماه های گذشته تعدادی از کاربران اینترنتی از مردم مصر خواستند به عنوان اعتراض به سیاست های اقتصادی روز 11 نوامبر در سراسر این کشور تظاهرات برگزار کنند. در همین حال جماعت اخوان المسلمین که از سوی دستگاه قضایی مصر یک گروه تروریستی اعلام و فعالیت های آن ممنوع شده به همراه ائتلاف حمایت از مرسی پنجشنبه گذشته خواستار برگزاری تظاهرات شدند.

عبدالفتاح السیسی در نیمه اکتبر گذشته گفت دعوت به برگزاری تظاهرات با نام انقلاب فقیران با شکست مواجه می شود.

وی دوشنبه گذشته از فرماندهان ارتش و پلیس و سازمان اطلاعات خواست هوشیار و تیزبین باشند.

در همین حال مقامات امنیتی در فرودگاه بین المللی قاهره بازرسی از مسافران را تشدید کردند.

مقامات امنیتی مصر در منطقه سینا (شمال شرق ) نیز اقدام به تدابیر شدید امنیتی کرده و وضعیت فوق العاده به خصوص در شمال سینا اعلام کردند.

مقامات مصری همچنین پنجشنبه شب ایستگاه السادات مترو را که به میدان التحریر منتهی می شود بستند و امروز بعد از آرام شدن اوضاع این ایستگاه را باز کردند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس