کد خبر 644743
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

روابط مصر و عربستان که اخیرا تحت تاثیر تحولات متعدد از جمله قطع کمک های نفتی ریاض به قاهره متشنج شده بود، روز گذشته با اعلام خبر سفر هیئت رسمی سوری به قاهره وارد مرحله پیچیده تری شد.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه المصریون، روابط مصر و عربستان که اخیرا تحت تاثیر تحولات متعدد از جمله قطع کمک های نفتی ریاض به قاهره متشنج شده بود، روز گذشته شاهد تحول جدیدی دیگری بود که در سفر هیئت رسمی سوری به قاهره نمود یافت تا جایی که به نظر می رسد مصر بر عصبانی کردن عربستان پافشاری و تعمد دارد.

آغاز بحران روابط مصر و عربستان

به نوشته این روزنامه، نشانه بحران روابط مصر و عربستان ابتدا با قطع کمک های نفتی عربستان به مصر نمود یافته و پس از آن نارضایتی ریاض از حمایت مصر از روسیه در خصوص آتش بس در حلب در شورای امنیت ادامه یافت.

این در حالی است که موضع اخیر مصر در حمایت از روسیه بر خلاف رویکردهای و خواست عربستان اتخاذ شد، حال آنکه ریاض معتقد است نظام حاکم مصر از بشار اسد و نظام او حمایت می کند که این کاملا با امنیت ملی عربستان و به طور کلی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تعارض دارد.

شدت پیچیدگی تنش روابط مصرو عربستان

اما بحران روابط بین دو طرف به اینجا ختم نشد، بلکه پس از اینکه خبرگزاری رسمی سوریه روز گذشته اعلام کرد که سرلشگر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در سفری رسمی و به دعوت طرف مصری عازم قاهره شده است، پیچیدگی تنش روابط مصر و عربستان دو چندان شد.

مملوک روز گذشته در این سفر یک روزه با سرلشگر خالد فوزی رئیس سرویس اطلاعات و مسئولان امنیتی بلندپایه مصری دیدار کرد که این نشان دهنده پافشاری نظام حاکم مصر بر ورود به کشمکش با عربستان و به طور کلی کشورهای عرب خلیج فارس است.

پیام‌های سفر مملوک به قاهره چیست؟

در این ارتباط «جمال سلطان» روزنامه نگار مصری در مقاله ای که در روزنامه المصریون منتشر شد، نوشت: سفر مملوک به مصر پیام های روشنی را با خود به همراه دارد و اولین پیام آن ارسال پیام سیاسی به کشورهای عرب خلیج فارس به ویژه عربستان است.

واکنش مصر به نشست اخیر عربی- ترکی در ریاض

پیام دوم اینکه این سفر در واکنش به نشست اخیر کشورهای مزبور و ترکیه در ریاض پایتخت عربستان و بررسی بحران ها و مشکلات منطقه خاورمیانه بدون حضور مصر  صورت گرفت که این نشانه دردناکی است با این مضمون که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دیگر روی مصر چندان حساب نمی کنند و یا اینکه متقاعد شده اند که رهبری مصر محاسباتی جدا از منافع آنان دارد و اولویت های امنیت ملی خلیج فارس با دیدگاه السیسی در ارتباط با امنیت ملی مصر بسیار متفاوت است در نتیجه این کشورها به دنبال شریکی دیگر به غیراز مصر هستند.

سلطان همچنین توضیح داد که نظام کنونی مصر با نزدیک شدن روابط به بشار اسد در حال از دست دادن مهم ترین و قوی ترین متحدان خود در منطقه خلیج فارس است حال آنکه این وضع مشکلاتی را بر نظام السیسی که با بحران های شدید اقتصادی روبه رو است، تحمیل می کند.

به عقیده او، علاوه بر این کشورهای عرب خلیج فارس سرمایه گذاری های کلانی در مصر دارند و بزرگترین سرمایه گذاران در این کشور به شمار می آیند و سپرده های آنان در بانک های مصر نیز حدود 12 میلیارد دلار است که از سقوط ذخیره نقدی مصر جلوگیری می کند.

همچنین دست کم پنج میلیون مصری در کشورهای مزبور مشغول به کار هستند.

سفر مملوک به ضرر روابط مصر و عربستان نیست

همچنین «حسن ابوطالب» کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و راهبری «الاهرام» گفت: سفر سرلشگر مملوک به مصر در راستای هماهنگی دو طرف در مبارزه با تروریسم صورت گرفت نه به ضرر منافع کشورهای عرب خلیج فارس به ویژه عربستان با مصر.

به گفته وی، روابط مصر و عربستان شامل محورهای متعددی است و اختلاف بر سر سوریه بر ماهیت این روابط تاثیر نمی گذارد.

ابوطالب افزود: نظام مصر و یا دیپلماسی این کشور با پرونده سوریه بر این اصل تعامل دارد که باید از کشور سوریه و نهادهای مختلف آن که در حال سقوط در دست گروههای تروریستی مانند داعش هستند، حمایت کرد به اضافه اینکه گزینه سیاسی راه حل بحران این کشور است و این ملت سوریه است که باید سرنوشت خود را تعیین کند.

به گفته وی، راه حل های نظامی بحران سوریه موجب پیچیده شدن بحران می شود و در حل و فصل آن تاثیری ندارد و این چیزی است که با گذشت پنج سال از بحران کاملا روشن شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    السیسی مزدور دو طرفه برای غربی ها و عربهای خلیج فارسه
  • محمد ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    موضع گیری السیسی رااعتباری نیست احتملا بنا به سفارش دوستان ومشاوران امریکایی چنین وظیفه ای برایشان تعریف شده ویامثل عمرالبشیر قصد اخاذی ازال سعوددارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس