کد خبر 657827
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

تلاش‌های دبیرکل اتحادیه عرب و امارات برای برقراری آشتی بین مصر و عربستان به در بسته خورد.

 به گزارش مشرق، به نقل از رسانه‌های منطقه، منابع دیپلماتیک در قاهره گفتند که احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب، در برقراری آشتی بین قاهره و ریاض شکست خورد.

این منابع گفتند که ابوالغیط چند روز قبل در سفری از پیش اعلام نشده، با هدف تحقق وعده‌اش هنگام انتخاب به سمت دبیرکلی اتحادیه عرب وارد عربستان شد.

بر اساس این گزارش، وی وعده داده بود که بعد از انتخاب به سمت دبیرکلی اتحادیه عرب، به بحران در روابط برخی از کشورهای عربی با هم پایان خواهد داد.

به گفته این منابع، ابوالغیط سه‌شنبه گذشته برای عرض تسلیت درگذشت شاهزاده ترکی بن عبدالعزیز برادر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به این کشور سفر کرد.

این در حالی است که قاهره هیچ نماینده‌ای برای عرض تسلیت درگذشت شاهزاده ترکی بن عبدالعزیز برادر پادشاه عربستان که یکی از برجسته‌ترین حامیان نظام السیسی به شمار می‌رود، نفرستاد و این امر نشان دهنده اوج تنش در روابط بین دو کشور است.

این هفتمین سفر ابوالغیط به یک کشور عربی از زمان انتخابش به سمت دبیرکلی اتحادیه عرب به شمار می‌رود.

این منابع افزودند که دبیرکل اتحادیه عرب امیدوار بود که بتواند بین مصر و عربستان آشتی برقرار و نقش خود را در این زمینه برجسته کند.

این منابع که هویتشان را اعلام نکرده‌اند، گفتند که دومین تلاش نیز از سوی امارات برای برقراری آشتی بین قاهره و ریاض صورت گرفت که این تلاش نیز با شکست مواجه شد.

از حدود دو ماه پیش روابط بین قاهره و ریاض به‌شدت تیره شده است و این بحران در روابط برای نخستین بار زمانی علنی شد که مصر بر خلاف میل و خواسته عربستان سعودی، به نفع پیش‌نویس طرح روسیه در شورای امنیت درباره سوریه رای داد.

روسیه، اوایل اکتبر در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس طرحی را با مضمون اجرای توافقات اخیر مسکو و واشنگتن برای رساندن کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره، لزوم پایبندی فوری همه طرف‌های درگیر به آتش بس، و جدا دانستن گروه‌های موسوم به میانه‌رو از گروه تروریستی «جبهه النصره» ( جبهه فتح الشام ) ارائه کرد، که مصر، چین و ونزوئلا به این طرح رأی مثبت دادند.

«عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام کرد که رأی مثبت مصر به پیش‌نویس طرح روسیه، برای آل‌سعود «دردناک» بود.

همزمان، وزارت نفت مصر نیز اعلام کرد که شرکت عربستانی آرامکو فروش مواد نفتی پتروشیمی به مصر را متوقف کرده است.

این در حالی است که ریاض و قاهره، سال گذشته با امضای سندی توافق کردند که شرکت آرامکو تا مدت پنج سال، سالانه 700 هزار تُن مشتقات نفتی به صورت ماهانه به مصر بفروشد و هزینۀ آن را طی 15 سال دریافت کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس