عمليات در موصل نه تنها، عراق را وارد مرحله جديدي مي‌كند و پروژه امريكايي را هم در عراق با شكست روبه‌رو مي‌كند بلكه بر موازنه قوا در قبال تروريسم تكفيري در سوريه، آثار خود را به جاي مي‌گذارد.

 به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی نوشت: عمليات در موصل نه تنها، عراق را وارد مرحله جديدي مي‌كند و پروژه امريكايي را هم در عراق با شكست روبه‌رو مي‌كند بلكه  بر موازنه قوا در قبال تروريسم تكفيري در سوريه، آثار خود را به جاي مي‌گذارد. اين پروژه تروريستي كه ابزار تحقق سياست‌هاي امريكا در غرب آسياست، امروز هم در عراق و هم در سوريه با شوك عملياتي ضد تروريستي روبه‌روست و امريكا اگر چه با همان رفتار فريبكارانه، خود را ائتلاف ضد تروريسم مي‌داند ولي در عمل، از اين عنوان براي مديريت تحولات ضد تروريستي در عراق و سوريه بهره مي‌گيرد. امريكايي‌ها كه عزم و اراده ملي عراق را براي نابودي داعش، جزم شده مي‌بينند، اكنون كاري به جز كارشكني و سنگ‌اندازي در اين روند ندارند. گزارش‌هاي عراقي در همان هفته اول تأكيد كردند كه حمله نفوذي داعش به كركوك با كمك‌ هلي‌كوپترهاي امريكايي انجام شده تا به داعش نفس جديدي هديه كنند. چند روز بعد از اين اقدام، هواپيماهاي امريكايي به يك مقر ارتش عراق و حشدالشعبي شليك‌هاي محدودي داشتند و بعد هم عذرخواهي كردند.

مسئله مهم در عمليات موصل اين است كه نقش برجسته حشدالشعبي كه قرار است با آزادسازي تلعفر، راه فرار و انتقال داعش از موصل به سوريه را مسدود كند، از سوي امريكايي‌ها و سپس تركيه قابل تحمل نيست و دليلش اين است كه پروژه امريكايي در كل منطقه از طريق جريان‌هاي مقاومت در لبنان، سوريه و عراق به شكست رسيده است و اكنون نيز، داعش در كمين‌گاه حشدالشعبي شكار خواهد شد.

به همين دليل مقامات پنتاگون رسماً بر اينكه در عمليات موصل، از حشدالشعبي حمايت هوايي نخواهند كرد، تأكيد كرده‌اند و حتي از حضور حشدالشعبي در اين عمليات ابراز نگراني و ترك‌ها تهديد به مداخله كرده‌اند.   امريكا از طريق اقدامات ايذايي در كركوك يا مقرهاي نظاميان عراقي يا حمله به غيرنظاميان در موصل كه طي بمباران‌هاي هوايي در چند روز گذشته اجرا شده است، اكنون به نوعي مداخله در جنگ با داعش  در تلعفر هم رسيده است. پنتاگون با ارسال موشك‌هاي تاو به داعشي‌ها، امكان پايداري آنها در مقابل حشدالشعبي را تقويت كرده است ولي با به كار گيري ابزارهاي جنگال (جنگ الكترونيك) موجب اختلال در سيستم‌هاي ارتباطي حشدالشعبي شده و در برخي موارد آن را كور كرده‌ است تا شبكه آتشباري و ديده‌باني و ارتباط بين يگان‌هاي عملياتي و يا با مراكز فرماندهي و امداد را متوقف كنند و شانس حيات جديدي به داعش در تلعفر بدهند. شيطنت‌هاي امريكا اگرچه نمي‌تواند بنيان‌هاي طراحي شده در عمليات ضد داعش را متأثر نمايد ولي پرونده حمايت از تروريسم امريكا را قطورتر مي‌كند كه پس از داعش بايد بدان پاسخگو باشند. بديهي است كه «تيرهاي غيبي» براي مجازات حاميان داعش و تروريسم تكفيري از هم‌اكنون آماده مي‌شود و ليست اقدامات امريكايي بدون پاسخ نخواهد ماند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس