قطع صادرات نفتی عربستان سعودی به مصر برای دومین ماه متوالی نشان می‌دهد که بین دو کشور اختلافات ریشه‌ای وجود دارد.

به گزارش مشرق، منابع رسانه‌ای مصر اعلام کردند که شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی برای دومین ماه متوالی از ارسال هرگونه محموله نفتی به این کشور خودداری کرده است.
 
به نوشته روزنامه «یئنی شفق» ترکیه، روزنامه الوطن مصر، ماه نوامبر جاری از زبان «حمدی عبدالعزیز» سخنگوی وزارت نفت مصر اعلام کرد که شرکت آرامکو محموله‌های مشتقات نفتی مربوط به ماه جاری را به مصر نفرستاده است.
 
عبدالعزیر همچنین گفته است: مصر هیچگونه موعدی برای تحویل محموله‌های نفتی 700 تنی که برای بر طرف کردن نیازهای داخلی خود هر ماه از عربستان وارد می‌کرد، دریافت نکرده است.
 
روزنامه مصری الیوم نیز نوشت که شرکت عربستانی تا به این لحظه هیچ گونه واکنشی یا توضیحی در این خصوص نداده است.
 
شرکت ملی نفت آرامکوی عربستان از ماه اکتبر (شهریور ماه) صادرات نفت خود به مصر را متوقف کرد که این مسئله منجر شد این کشور برای جبران آن، اقدام به وارد کردن نفت از منابع جایگزین کرد.
 
بعد از این ماجرا، وزیر نفت مصر ابتدای ماه جاری، در سفری که بغداد داشت، با نخست وزیر عراق دیدار و بر لزوم تقویت همکاری های نفتی و گازی دو کشور تأکید کرد(جزئیات بیشتر).
 
تحلیلگران و کارشناسان معتقدند بعد از آنکه قاهره در رابطه با قطعنامه‌های و طرح‌های اخیر شورای امنیت علیه سوریه موضعی مخالف با موضع عربستان گرفت، روابط مقامات ریاض با قاهره به سردی گراییده است.
 
این هفته برخی رسانه‌های از ورود نیروهای مصری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در کنار ارتش سوریه خبر دادند.
 
اگر چه وزارت خارجه مصر این خبر را تکذیب کرد، با این حال بعید نیست که مصر از این به بعد در خلاف جهت خواسته‌های سران عربستان حرکت کند.
 
کارشناسان معتقدند، اقدام ایران در خصوص شرکت دادن مصر و عراق در گفت‌وگوهای بر سر راه حل بحران سوریه با هدف سنگین کردن کفه ترازو به سمت خود و دور کردن قاهره از ائتلاف با عربستان جهت پیوستن به محور مقاومت بوده است؛ چرا که مصر با عربستان در ارتباط با بحران سوریه اختلافات ریشه‌ای دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    خب از ایران نفت بخره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس