فرمانده کل قوا، شب گذشته دستوری مهم مبنی بر افزایش توان تهاجمی کشور، صادر کردند. به‌نظر می‌رسد که برای تحقق این فرمان، ۳ اولویت اصلی پیش روی مسئولان وجود دارد.

به گزارش مشرق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا روز گذشته بازدیدی مفصل از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح داشتند. در این نمایشگاه دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه‌های مختلفی همچون هوافضا، زرهی، دریایی، هوایی و . . . به نمایش در آمده و "فرمانده" برای بازدید از این دستاوردها بیش از 2 ساعت وقت گذاشتند.

در این نمایشگاه همچنین فناوری‌های پیشرفته، بومی و دانش‌بنیان که محصول تلاش، ابتکار و دانش محققان و متخصصان داخلی بود نیز به نمایش گذاشته شده و وزارت دفاع گزارشی درخصوص بخش راداری سامانه‌ی پدافند و تولید داخلِ «باور 373» نیز به رهبر انقلاب ارائه کردند؛ این سامانه قابلیت‌های بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارد.


** منظور از مشابه خارجی سامانه موشکی بربلند باور 373، همان سامانه موشکی اس 300 تولید کشور روسیه است

دستاوردهایی وزارت دفاع در زمینه‌ طراحی و ساخت انواع سامانه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ «موشکی»، «راداری»، «دریایی»، «اپتیکی»، «زرهی»، «پهپاد»، «مراکز ارتباطاتی»، «انواع سونارهای پیشرفته‌ شناورهای سطحی»، سامانه‌های راداری در انواع «مراقبت، کنترل شکاری و کنترل آتش الکترواپتیکی»، «سیستم عامل بومی نیروهای مسلح»، «رایانه‌ امن و ضدبدافزار ملی»، «افزایش دقت و نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک»، «ارتباطات برد بلند و دیجیتال امن»، «پیشرفت‌های ماهواره‌ای»، «تجهیزات جنگ الکترونیک پیشرفته» و «موشک‌های دوش‌پرتاب»، از جمله مواردی بود که درباره آنها به فرمانده معظم کل قوا گزارش داده شد و ایشان حضورا از این دستاوردها بازدید کردند.

۳ پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

پس از این بازدید 2 ساعته، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع وزیر، معاونین و متخصصان وزارت دفاع به سخنرانی پرداخته و در خلال سخنان‌شان نکته‌ای بسیار مهم به مسئولان وزارت دفاع گفتند، نکته‌ای که احتمالا یک "دستور نظامی" بود.

فرمانده معظم کل قوا در این دیدار فرمودند: "برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد."

این جمله برای اولین بار است که توسط رهبر انقلاب به کار برده می‌شود و ایشان تاکنون مشابه این جمله را شاید به‌کارنبرده بودند.

** جملات مشابه رهبر انقلاب

1- ما در مقابل تهدید، تهدید می‌کنیم. هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ی دریافت سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین کند (90/8/19 )

2- چرا غلط زیادی می‌کنند؟ می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا -  آن‌وقت هم تهدید می‌کردند - گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده است. این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد (94/2/16)

حالا رهبر معظم انقلاب با این جمله، یک "استراتژی جدید" را وارد چرخه دفاعی کشور کرده‌اند که شامل افزایش توان تهاجمی نیروهای مسلح برای تامین امنیت کشور و ملت می‌شود. برای تحقق این دستور فرماندهی معظم کل قوا، به‌نظر می‌رسد که 3 حوزه جزو الزامات اصلی برای محقق شدن این فرمان بسیار مهم است.

1- افزایش توان هوایی کشور

- نیروی هوایی امروزه در همه‌ی کشورهای جهان جزو اولویت‌ها و اولین راهبردهای تهاجمی به شمار می‌رود و کشورها مختلف از جمله در غرب، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این بخش کرده و شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که همواره مورد توجه نیروهای مسلح در سایر کشورها قرار می‌گیرد، حوزه هوایی به خصوص تولید و یا خرید جنگنده‌های پیشرفته است.

در کشور ما، از سالیان دراز با توجه به استراتژی بسیار مناسبی که برای پاسخ به حملات احتمالی به کشور با توجه به تجربیات جنگی تحمیلی وجود داشت، "تقویت بنیه موشکی" به درستی مورد توجه قرار گرفته و تا امروز، دستاوردها بسیار خوبی در این حوزه دست یافته‌ایم که موجبات حیرت بسیاری از کارشناسان نظامی و رسانه‌های جهان شده است.

۳ پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

اما با استراتژی جدیدی که از روز گذشته وارد ادبیات نظامی ایران شد، یعنی افزایش توان تهاجمی و با توجه به داشته‌های کشور در حوزه موشک و توان بسیار بالای نیروی هوافضای سپاه در این حوزه، اصلی‌ترین حوزه پس از موشکی، به‌نظر می‌رسد که اولین حوزه برای افزایش توان تهاجمی، افزایش چشمگیر توان هوایی کشور باشد.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توان نسبتا خوبی در حوزه هوایی داشته و با در اختیار داشتن جنگنده‌های متعددی از جمله اف 14، میگ 29، سوخو 24، سوخو22، اف 4، اف 5، صاعقه و . . . . و همچنین بالگردهای قابلی همچون کبرا، نیروی هوایی و هوانیروز قابل قبولی در اختیار دارد اما این توان برای تحقق دستور رهبر انقلاب برای افزایش توان تهاجمی، کافی نیست.

از این رو به نظر می‌رسد که ساخت و تولید انبوه یک جنگنده بومی و خرید تعداد بالای جنگنده خارجی با تمام پشتیبانی‌های پس از خرید، می‌تواند توان کشور را برای محقق شدن این فرمان مهم، به شدت افزایش دهد، چیزی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان بازوی کارشناسی مجلس در قالب یک پیشنهاد، آن را به مجلس ارائه کرده است.

البته ناگفته نماند که جمهوری اسلامی ایران حتما به تولید یک هواپیمای سنگین بمب‌افکن نیز نیاز جدی دارد، چیزی که در دستور کار ساخت نیز قرار دارد.

2- افزایش توان دریایی

یکی از مهمترین دستور کارهای نیروی مسلح در سالیان گذشته، افزایش توان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران بوده است تا جایی که فرمانده معظم کل قوا، دستور حضور در آب‌های بین‌المللی را صادر کرده و ناوهای نداجا نیز از آن زمان تاکنون سفرهای متعددی به نقاط مختلف دنیا داشته‌اند.

اما با این وجود، توان تهاجمی ناوهای نداجا نیازمند افزایش و به‌روز رسانی است چه اینکه تاکنون نیز چنین بوده و نداجا در آخرین مورد، ناوگان خود را به‌روز کرده و افزایش داده است و همچنین توان کروزی خود را با دریافت کروزهای قدیر، به برد 300 کیلومتر رسانده است. 

۳ پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

اما این توان باید در حوز زیرسطحی‌ها، هوادریا، هاورکرافت‌ها و . . . نیز گسترش یابد، چرا که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های تهدید، حوزه دریاست و حتما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه به‌منظور تحقق فرمان فرمانده برای "افزایش توان تهاجمی" صورت بگیرد.

شاید اولویت اول در افزایش توان دریایی کشور برای تولید قدرت تهاجمی، داشتن شناورها و زیرسطحی‌های مطمئنی است که بتوانند از خودشان دفاع خوبی کنند. می‌توان در این حوزه، اولویت بعدی دریایی کشور را افزودن توان پرتاب کروزهای برد بلند، افزودن توان شلیک موشک بالستیک، افزایش توان اژدری و . . . توسط شناورها و زیرسطحی‌ها قرار داد.

3- افزایش توان زرهی و زمینی

انسان روی خشکی زندگی می‌کند و هر کس که قصد حمله و یا تهاجم به کشور دیگری را داشته باشد، حتما باید روی زمین، نیروها و تجهیزات موثری داشته باشد. یکی از تهدیدات کشور، تهدید روی زمین است و این می‌طلبد که کشور توان دفاعی و تهاجمی قابل ملاحظه‌ای در این حوزه داشته باشد.

هم‌اکنون، نیروهایی مسلح کشورمان در قالب 3 نیروی بسیج، ارتش و سپاه، استعداد بسیار قابلی در حوزه زمینی داشته و از تجهیزات قابل قبولی در این حوزه برخوردارند اما توان کشور در تهاجم و دفاع در حوزه زمینی، "نیازمند توجه بسیار بیشتری است."

۳ پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

البته وزارت دفاع با تولید ادوات زرهی مختلفی به خصوص تانک پیشرفته کرار به عنوان محصولی کاملا ایرانی که می‌تواند توان کشور را در حوزه زرهی و تهاجمی بسیار افزایش دهد، گام بلندی در این زمینه برداشته است که حتما باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته و این حوزه (تولید ادوات زرهی داخلی) در اولویت قرار گیرد.

البته این کافی نیست و حتما باید توان زرهی و غیر زرهی کشور (اعم از سلاح‌ها و تجهیزات انفرادی، خودروهای تاکتیکی، توپخانه و . . .) در حوزه نیروهای زمینی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یابد تا نتیجتاً شاهد افزایش توان تهاجمی کشور، باشیم.

** نتیجه:

دستور جدید رهبر انقلاب در جمع وزیر، مسئولان و متخصصا وزارت دفاع بیان شده و این به معنای آن است که حتما وزارت دفاع اولین مخاطب این دستور است و باید گام‌های بلندی در این حوزه بردارد.

اگر همانند آنچه که فرمانده معظم کل قوا درباره اولویت‌دار بودن پدافندی هوایی فرموده و این جمله باعث ایجاد تحول در حوزه پدافند هوایی کشور شد، به دستور رهبری انقلاب مبنی بر اینکه "باید توان و قدرت تهاجمی را افزایش داد تا قدرت‌های زورگو، احساس تهدید کنند" یا این جمله که ""برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد"، نیز توجه جدی شود، حتما در آینده نه چندان دور، شاهد تقویت بنیه تهاجمی کشور خواهیم بود، چیزی که نتیجه‌اش این خواهد بود که کشورهای زورگو اعم از ارتجاع عرب و جبهه استکبار، هرگز فکر تهاجم به کشورمان را این بار نه‌بخاطر توان دفاعی ایران اسلامی، بلکه به خاطر توان تهاجمی کشور و از بیم "پاسخ تهاجمی"، نخواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ایرانی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    2 0
    هنگامیکه نظر ولی امر در نظر گرفته شود شوق و ابتکار نیروی هوایی وزارت دفاع و ارتش و سپاه با ساخت تجهییزات در این زمینه به ثمر نشسته و محصولات جدید و به روز و پیشرفته را شاهد خواهیم بود
  • حسين ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 3
    به ياري خدا تا چند ماه آينده قرارداد خريد 200 تا 250 فروند سوخو 30 سري SM نهايي ميشود. اين سري كه موتور و رادار و اويونيك يكسان با سوخو 35 دارد . 4 سال بعد از سوخو 35 عملياتي شد( سال 2012) و در حقيقت سوخو 35 دو كابينه است و به راحتي از پس تمام جنگنده هايي مثل اف 35 و تايفون و اف 15 و اف 16 و اف 18 بر مياد. در عرض مدت كوتاهي به اولين قدرت هوايي خاور ميانه تبديل خواهيم شد. البته در مرحله بعد هم بايد براي خريد 200 فروند سوخو 50 و همچنين ساخت جنگنده نسل پنجم ايراني اقدام كنيم و همزمان برنامه موشكي و فضايي و ماهواره هاي جاسوسي را هم پيش ببريم.
  • مغز متفکر متفکر ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    آواکس ؟
  • ناشناس ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    درود بر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی
  • علی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    دیر به فکر نقویت نیروی هوایی افتادیم،ولی هروقت جلو ضررو بگیریم منفعته
  • محمد حسین ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    ما برای نوسازی تسلیحات 80 میلیارد دلار پول لازم داریم.
  • بسم الله الرحمن الرحیم ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    موقتن میشه از هواپیماهای ترابری مون مثل c-130 و il-76 و an-74 به عنوان بمب افکن سنگین برای بمباران تروریستها استفاده کرد .
  • محمد حسین ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    برای توان تهاجمی این تسلیحات از نظر (بنده حقیر) لازمه.250 سوخو 30 - 100 سوخو 35 - 50 پاکفا - 150 قاهر 313 برای پشتیبانی نزدیک - 50 جت آموزشی کوثر 88 - 50 یاک 130 - 8 آواکس بریف آ 100 - 30 آنتونف 178 - 12 سوخت رسان آیلوشین 78 - بروز رسانی تی 72 ها به کرار - تولید 1000 کرار - خرید 1000 تی 90 (چون نیاز به تانک به تعداد زیاد داریم و مجبوریم بخریم وگرنه چه لزومی داره با وجود کرار امیر پوردستان بگه میخوایم بخریم) - تولید 2000 نفربر داخلی مثل تولپار ساخت ترکیه (تمام امکانات ساخت نفربر خوب داریم) - 100 میل 35 (قابلیت حمل نفر هم داره) - خرید 50 میل 26 - خرید 100 کامو 60 - ساخت 50 توپ خودکششی رعد 2 - تولید بالگرد داخلی(موتورش رو از اوکراین بخریم) - خرید 500 بی ام پی 3 - خرید 5 زیردریایی لادا - خرید 5 ناوشکن ساورمنی - تولید 5 ناوشکن کلاس لقمان (خلیج فارس) - تکمیل پروژه های سینا و موج - خرید 20 بالگرد ضد زیردریایی کامو 32------دوستان این تسلیحات درسته زیاده ولی خودمون میدونیم که ارتشمون فرسودست و میدونیم حداقل نیاز ما اینه و میشه این سلاح هارو طی 8 سال تحویل گرفت و سالی 10 میلیارد دلار به روسیه داد و روسیه این معامله پرسود رو رد نمیکنه و با این تسلیحات دیگه آمریکا جرئت تهدید ایران رو نمیکنه.
  • آریایی مسلمان ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 2
    نیروی هوایی سپاه را در زمینه جنگنده هوایی مجهز باید کرد .
  • مغز متفکر ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    آواکس و موشک ضد ماهواره از اوجب واجبات است . ماهواره ها باعث مسموم شدن ذهن مردم ما میشه . با تهدید و تهاجم اونارو باید تعطیل کنیم.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    متاسفانه توان واقعی ما بدون تعارف و تبلیغات در بعد تکنولوژیهای پیشرفته در اغلب ابعاد رمینی دریایی و بخصوص هوایی از همسایگانمان که خودرا تا بن دندان مسلح به آخرین ومدرنترین و گرانترین تسلیحات روز دنیا آنهم بتعداد بسیار زیاد تجهیز کرده اند عقبتر است و تعارفی ندارد ( به آمارهای همسایه ها و تولیدات حتی داخلیشان نگاهی بیاندازید) اول باید نیازهای واقعی مان را برآوردو در کوتاه مدت بهترینهایی که در بازار تکنولوٰی و تسلیحاتی دنیا می توان خرید را همراه با انتقال تکنولوژی برای درمان عقب ماندگیهایمان وارد کنیم ودر بلند مدت خودمان با تقویت صنایع دفاعی و شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی ودانشگاهها به روز کنیم.
  • danial ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ارتش و سپاه باید در تمام زمینه های نظامی و تحقیقاتی همکاری مشترک داشته باشن .در تمام پروژه های نظامی ارتش و سپاه باید با هم نظر بدن و هم فکر باشن چه تحقیقانی چه رزمایشی .این بار چهارم که دارم نظر میدم مشرق منتشر کن حرف توهین امیز که نمیزنم
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    الان يه بنده خدا مياد و ميگه:اواكس فقط اواكس كه واجب واجباته.
  • aras ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    طبق چیزی که رسانه های روسی گفتن ایران روی آپ گرید کردن جنگنده های قدیمی روسی داخل کشور و خرید تعداد زیادی سوخو 30 و تعداد کمتری سوخو 35 34 و 50 با روسها صحبت و توافق کرده ، متاسفانه تعهدات یکجانبه در برجام حداقل 7 سال میتونه این قراردادها رو به عقب بندازه اما چیزی که رسانه های روسی گفتن و خیلی خیلی خوبه اینه که ایران به دنبال روش معامله هند و روسیه در امور نظامیه یعنی تمامی خط تولید و بعد محوز های تعمیر و نگهداری یک یا تعدادی از مدلهای مختلف از جنگنده های روسی (احتمالا علاوه بر سوخو 30 ایران نظر داره روی مدلهای قدیمی تو این بخش سرمایه گذاری کنه تا هم خرج جنگنده های قدیمی رو کم کنه و هم راحت تر بتونه تو مهندسی معکوس وارد عمل بشه) حداقل تو یک مدل اسلحه انفرادی که شنیدیم لایسنس ها رو کاملا دریافت کردن اگه همین رویه تو این مدت که رابطه دو تا کشور به درجا همپیمان ارتقا پیدا کرده تو بقیه ادوات نظامی هم پیگیری بشه برای شاید2-3 دهه آینده بسیاری از مشکلاتمون به حداقل میرسه هیچ بلکه این دفعه با کمک گرفتن از قراردادهای نظامی جدید میتونیم سریع تر تولیدات بومی مون رو به سطح روز دنیا نزدیک کنیم
  • کارمند وزارت دفاع ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    ماشاالله همه پیشنهاد میدن!!...
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    این منفی هایی که دادید یعنی چی؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سوخو 30 و سوخو 35 به عنوان جنگنده و رهگیر چند منظوره و سوخو 34 بعنوان بمب افکن خوبه ایلوشین 76 و انتونوف 226 بعنوان باری و تانکر سوخت رسان بالگرد میل 17 و میل 35 و میل 28 و کاموف 52 هم باید بخرن بنظرم دولت در این زمینه خرید تسلیحاتی داره خباثت میکنه
  • محمد ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    قطعا چنین دستور یا فرمانی بی دلیل نیست وقتی که ائتلاف عربستان بزگترین بودجه نظامی بعد امریکار را برای خرید تسلیحات بسیار مدرن میکنند واز یک طرف ترکیه روابط خودرا با اسرئیل عادی میکند واحتمال تغییرات در منطقه بسیار زیاد است مثل ممکن است صنعا پایتخت یمن سقوط کند یا سوریه تجزیه شود یا غزه تسلیم شود به هرحال باید آماده بدترین شرایط باشیم چون دشمنان ما به لحاض فناوری وقدرت اقتصادی ازما برتر هستند وما فقط با ایمان راسخ وفکر اندیشه انقلابی درحال مبارزه نابرابر هستیم قطعا این مظلوم نمایی نیست بلکه حقیقت است.. اینکه نیروی هوایی در اولویت قرار گیرد کاملا درست است وبنده در این رابطه در سنترال یه مقاله در رابطه با این موضوع نوشتم Iran air force 2020 بهترین گزینه در شرایط امروز برای نیروی هوایی داشتن جنگنده ای در کلاس اف16 است واحتمالا نیروی هوایی زمینه وزیرساخت هارا برای ساخت چنین جنگنده ای اماده کرده باشد ولی چون تا الان نیروی هوایی در اولویت نبود نتایج ملموسی حاصل نشد یا به طور دقیقتر بودجه کافی تخصیص داده نمیشد البته طراحی یک سازه جدید بسیار زمان بر وپر هزینه است اگر بشود از سازه یا همان پلتفرم صاعقه استفاده کرد ویک جنگنده با ظاهری جدید وتک پیشران ساخت که چندمنظوره باشد تاحدی بسیار زیادی میشود جنگندهای اف5 وتعداد قابل توجهی اف 4 را بازنشسته کرد در رابطه با خریدهای خارجی سوخو 34 بهترین گزینه است یک بمب افکن بسیار مدرن وچند منظوره که داشتن 72 یا 60 فروند میتواند تاحدی پاسخ گوی تهدیدات یک دهه آینده باشند البته این را درحدیک آرزو میگویم که ای کاش میشد اف14 را با تغییراتی مهندسی معکوس میکردیم ودر آن از تجهیزات الکترونیک ورادار بومی ونیز پیشران بومی استفاده میکردیم اینگونه دیگر لازم نبود که از روسیه سوخو30 بخریم ومیلیاردها دلار هزینه کنیم ونیز متحمل هزینه های سیاسی شویم اما حوضه بعدی که در گزارش شما به آن اشاره کردید بحث ترابری است باید با کشور چین قرارداد خرید 25فروند ترابری استراتیژیک Y20رامنعقد کنیم و8 فروند از این ترابری ها را تغییر کاربری دهیم مثلا 3فروند به اواکس تبدیل شوند و5فروند به سوخت رسان و18فروند مابقی در همان وضعیت خواهند ماند چرا نیرویدهای هوابرد قوی نیازمند چنین هواپیماهایی است که بتوان هم نیرو وهم تجهیزات از قبیل توپ وتانک نفربر وهم خودروهای تاکتیکی را با چتر پشت خطوط دشمن احتمالی ارسال کرد قطعا چنین تجهیزاتی میتوانند قدرت تهاجمی ایران را افزایش میدهند امیدوارم که مسولین ارشد نظامی به دنبال خرید فقط نروند وبه صنایع داخلی بیشتر فرصت دهند هرچند که تجهیزات نظامی ما حداقل در بهترین شرایط نصبت به نمونه غربی 15سال عقبتر است ولی میتوان با یک برنامه دقیق این فاصله را کاهش داد
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    رو اینکه سوخو۳۰ از پس اف ۱۸ برمیاد بحثه بعد از کجا فهمیدی رقیب اف ۳۵ حساب می شه؟ یعنی نسل ۴ چرا باید بتونه نسل ۵ رو بزنه؟
  • سعید ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    روسیه متیازات زیادی برای فروش چنین حجمی از جنگنده طلب خواهد کرد.
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    گور بابای دلار
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    850 فروند
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    آقایون تا الان برای خرید 50-60 میلیارد دلاری هواپیمای مسافربری به تفاهم رسیدن . 80 میلیارد دلار که چیزی نیست دوستان منفی میدن
  • shadman ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    صحبتهای آقا الهام بخشه هر زمان دستوری به نظامیان دادن عین آن انجام شد مانند ساخت ناوشکن شک نکنید سربازان آقا بدون چون و چرا کردن این بار هم به این ندا لبیک خواهند گفت.
  • حسین ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    تقویت همه جانبه قدرت دفاعی و تهاجمی حقمونه و باید انجامش بدیم اما در کنار این امریکا موفق بفروش بسیار زیاد سلاحاش ب عربهای منطقه خواهد شد و سود زیادی ب جیبش میزنه. بامید رونمائیهای متعدد بومی مثل شفق و قاهر313 و ...باشیم ان شاالله.
  • سینا ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    رهبر انقلاب به خوبی با نیاز ها آشنایی دارد باید در این سه حوزه مثله موشکی پیشرفت کنیم رهبر انقلاب فرمودند خرید تعداد زیادی ، پس مثلا 80 تا سوخو 30 و 80 میگ 35 خوب به نظر میرسه و همین طور تولید داخل میشه برای یک جنگنده نسل 5 داخلی از ویژگی های سوخو30 - میگ 35 - اف 14 - خلاقیت - تجارب جنگ های هشت ساله و اخیر استفاده کرد و از آن جنگنده 350 فروند تولید کرد اما دریا، برای ساخت ناو هواپیمابر به دو چیز نیازه هواپیما و ناو برای محافظت از اون هواپیما که به نیروی هوایی مربوطه ولی نیروی دریایی باید ناو هایی در تناژ 1500 تا 3000 تن تولید کنه و همین طور زیر دریایی در وزن 500 تا 4000 تن به تعداد انبوه مثلا 40 تا و در عرصه قایق های تندرو باید تسلیحات بیشتر و سرعت بیشتر و تعداد بیشتر ایجاد بشه و برد موشک های ضد ناو رو از 300 به 600 برسونیم ، ناو هواپیمابر هم واقعا نیاز توان تهاجمیه و همین طور ناو پهپاد بر هم میتونیم استفاده کنیم اما نیروی زمینی اگر کرار از بهترین نوع تی 90 بهتره خب باید تولید انبوهش شروع بشه مثلا 2000 عراده و ضخامت زره بالا و همین طور خرید 300 تی 90 اس ام و تایپ 99 از چین مثلا 100 تا ، بعدش از تانک هایی مثل رخش و تیام و سبلان برای مبارزه با تروریست های شرق کشور و مرزهای غربی استفاده بشه و از هر کدوم 50 تا تولید کنیم ولی بخش خودروی زرهی که از نظر خودرو های ویژه چریکی مشکلی نداریم ولی از نظر خودرو های کلاسیک و مدرن مشکل داریم که میتونیم با ایده های نو خودروهای خوبی رو طراحی کنیم مثله اونیکه همراه تیام رونمایی شد و میتونیم خریداری هم بکنیم خودرویی مثله اتم روسیه و امثالهم ، توپخانه هم که واقعا کمبود داریم و داشته ها در حد جنگ هشت ساله هستش ولی هویزه چیز خوبیه ولی باید از 155 به 170 م م برسه و توپ های کششی جدیدی طراحی بشه که بر اساس ایده ی نو باشه نه توپ های قدیمی ، بالگرد هم باید طوفان و شاهد 216 و 285 رو تولید کنیم و حتی پیشرفته تر از اینارو و کاموف و میل 28 از روس ها بگیریم ، در زمینه اسلحه هم که کلاش جدید خریدیم باید بریم به طرف تولید داخل در تسلیحاتمون از رباط ها و سیستم های خودکار میتونیم استفاده کنیم با استفاده از استعداد های داخلی که داره خاک میخوره دانشجویان باید در بطن کار باشن در قبال چیزهایی که از روسیه میخریم میتونیم دارو و میوه و سبزیجات و فناوری نانو صادر کنیم
  • آعلی یار ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    عزیزم دیر به قکر نیافتادیم ، با توجه بر اساس منابع مالی و استراتژی پیش میرویم .قدم به قدم ...
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    جور میشه کم آوردی میفرستم برات
  • سینا ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر در کنار جنگنده برتری هوایی یه بمب افکن تو مایه های بی 52 طراحی کنیم بد نیستا
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 2
    با پیشرفت پدافند هوایی در دنیا که هواپیما را صدر صد کشف و منهدم میکند . هزینه کردن برای خرید هواپیما کاری اشتباه هست . مگر اینکه هدف حمله گروهکها و کشورهایی باشند که فاقد پدافند هوایی هستند که این کار هم با هواپیماهای معمولی هم انجام شدنی هست. پولها را صرف پدافند هوایی و موشک ها بالستیک بکنند.
  • حمید ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    خیلی خوش خیالی !!!!!زیاد وقت نداریم...اگر قرار بر تحویل هواپیما به ایرانه..شده خرید هواپیمای دست دوم از چین و روسیه یا از کشور ثالث !!!!!
  • محمد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    کسی که با قرآن مانوس است سخن و کلامش .عملش و ادبیاتش همه قرآنی میشود.ولایت فقیه ما نعمتی است بسیار عظیم و لطف و عنایت خداوند متعال است به ما شیعیان.باور کنید اگر به سخنان ایشان مردم توجه کنند خواهند فهمید چه نعمت عظیمی داریم.برای درک سخن های ایشان باید با قرآن و تفسیر قرآن و شیوه و ادبیات استفاده شده در قرآن آشنا بود تا از مفهوم لایه های موجود در کلام این بزرگوار لذت برد.در این دستور ایشان به توان تهاجمی شاید برای من بی سواد هم حتی لایه های زیادی عیان میشود.اعلام به دشمنان که توان دفاعی ما تکمیل شده و غلطی از ناحیه دشمنان سر نزند.دوم اینکه این داشته های فعلی که با خاک یکسان کردن تلاویو و حیفا و تمام شدن دوران بزن و درو و ... را چندین سال قبل فراهم کرده و در واقع توان تهاجمی که دستور آن تقویت دفاع بوده است بعد از دستور توان تهاجمی چه خواهد شد.سوم اینکه در سخنرانی علنی این دستور داده شده و معنی آن این است که به صورت خصوصی خیلی قبل تر در برنامه ریزی نیروهای مسلح قرار داده شده است .به انتصاب سردار باقری و دستورات و برنامه های اعلام شده سردار توجه کنید.چهارم این است که با وجود این همه موشک و ..که بعضی از آنها حتی بسیار خاص نیز هستند هنوز ظرفیت تهاجمی جای رشد دارد و آن افزایش برد موشکها و به طور خاص وجود قطعی برنامه توسعه جنگنده های کشور است (رونمایی موتور جت ).پنجم اینکه به احتمال زیاد تسلیح کرانه باختری اجرا و کامل شده و احتمالا مناطق دیگر شیعه و مسلمانان دارای زبان مشترک با شیعه نیز مسلح میباشند .ششم دستور به وزیر دفاع در ارتباط با سخنان اخیر سردار دهقان مبنی بر ساخت جنگنده قاهر در صورت وجود سفارش و همچنین بازدید سپاه و گذاشتن اصلاحاتی روی آن.هفتم استثنا در سلاح شیمیایی و هستهای و تاکید بر دفاع شیمیایی بلامانع است یعنی دفاع در برابر سلاح هسته ای هم در کشور وجود دارد.و همه انواع سلاح های دیگر به صورت تهاجمی قابل ساخت بوده و توان آن وجود دارد.ناو هواپیمابر..تهاجم سایبری..ماهواره ها و موشک های ضد ماهواره .لیزر و ...و ذکر سلاح هسته ای به معنی انرژی هسته ای نیست و استفاده از این انرژی مهمترین آیتم در ساخت شناورهای تهاجمی علیه دشمنان دوردست (آمریکا) میباشد. هشتم داشتن دفاع در برابر سلاح هسته ای مهم بوده و به نظر میرسد مهمترین گزینه دفاعی نیز ترس دشمن از وجود قابلیت ساخت آن است.یعنی پیامی که قبلا ایشان فرستادند که کمتر از شش ماه به شرایط قبل باز خواهیم گشت .نهم توان هجومی مقدمه اجرای دستورات آن امام موعود و حاضر میباشد که اگر چه از خیلی پیش تر این توان تهاجمی وجود داشته و دستور به ساخت کشتی نوح صادر شده است ولی باید به صورت علنی آب از تنور فوران کند تا ....انشاالله هم وطن عزیز شما را دعوت میکنم تمام سخنرانی های رهبر عزیزمان را درمورد برجام چندین بار گوش دهید و قطعا چندین باره از عقلانیت و مکتب حقه تشیع لذت ببرید. یا حق. هموطنان عزیز افتخار کنید به داشتن این رهبر و وجود این عقلانیت در شیعه و
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    الحمدلله که رهبری عزیز توجه ویژه ای به مباحث امنیتی کشور دارند. البته راه ساده ای نیست ولی از ایرانی مسلمان هر کاری بر می اید. یا علی مدد
  • مسعود ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    "جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توان نسبتا خوبی در حوزه هوایی داشته و با در اختیار داشتن جنگنده‌های متعددی از جمله اف 14، میگ 29، سوخو 24، سوخو22، اف 4، اف 5، صاعقه و . . . . و همچنین بالگردهای قابلی همچون کبرا، نیروی هوایی و هوانیروز قابل قبولی در اختیار دارد" شوخی می کنید!؟ شما به اینها میگید قابل قبول. این ها افتضاحه. هواپیما های از رده خارج. نمیدونم کی میخایم دست از این بزرگ نمایی ها ور داریم و به معنای واقعی یه کاری بکنیم . والا نیروی هوایی خیلی خیلی مهمه.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    الحمدلله که رهبری عزیز توجه ویژه ای به مباحث امنیتی کشور دارند. البته راه ساده ای نیست ولی از ایرانی مسلمان هر کاری بر می اید. یا علی مدد
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    پولش از کجا میاد؟ اینا که گفتید 20 ملیارد دلار پول میخواد. ما اگه پول داشتیم که وضعمون این نبود.
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    موشک قائم را باید عملیاتی کرد در جواب بدعهدی های برجام باید سریع تر موشک 4مرحله ای را عملیاتی کرد آخرین پروژه شهید تهرانی مقدم زمین مانده
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    حسین جان داری سوخو را می گی با پراید فرق داره هااا!! هاچ بک و صنوقدارش نمی کنن کلا 86 تا سوخو 30 اس ام قرار هست خریداری بشه احتمالا فناوری میراژ و تعدادی هم رافائل از فرانسه بعد از پایان تحریم نظامی خریداری بشود اف14 بومی هم که لنگ رابطه با آلمان و فناوری تورنادو هست که کلا کنسل شد جنگنده بومی صاعقه هم که مدل جنگنده "جینگ کو" کشور تایوان هست احتمالا با چین و پاکستان یک مدلی مثل جی اف 17 ثاندر در ایران هم تولید بشه
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    موشک قائم را باید عملیاتی کرد در جواب بدعهدی های برجام باید سریع تر موشک 4مرحله ای را عملیاتی کرد آخرین پروژه شهید تهرانی مقدم زمین مانده
  • سینا ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر بخواهیم برد موشک هارو بیشتر کنیم باید اول ماهواره بفرستیم فضا
  • danial ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    برای تامین بیشتر بودجه نظامی کافیه جلو ول خرجی هارو گرفت.دستمزد فوتبالیستها سالی دویست میلبون کافیه،نه بیشتر،میرن بازی میکنن دست از پا درازتر بر میگردن میگن مثلا حریف اسپانیا نمیشیم خب فوتبالو منحل کنین مگه هند فوتبال دارمگه چین فوتبال داشت ملتو مسخره کردن،پولهای میلیاردی میگیرن ماشینای انچنانی سوار میشن،میخندن به ریش ملت،دست اخر جونا مبرن دنبال یه ادمی مثل ارش برهانی و امسال پرسپولیسیش،میرن دنبال ادمی مثل گلزار که نبم ساعت فیلم بازی میکنه یه میلیارد مبگیره .اینم شد تقسیم بیت المال، صنعت هوایی رو تقوبت کنین که کشوری مثل ترکیه نیاد به ایران زور بگه.دشمن پشت مرزهاست ارتش و سپاه دارن شهید میدن برا امنیت ما .اون وقت جونا میرن دنبال بازیگرا و فوتبالیستها.ملت بیخیالشون.به فکر امنبت خودتون باشید.دستمزدهای میلیاردی روبرسونین به کمتر از حداقل.وقتی هواپیما بسازیم کشوری مثل عربستان جرعت نمیکنه پوستر تبلیغاتی بسازه که تو برج میلاد در حالی فرو ربختن هستش.ممنون خوندید
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 2
    ببخشيد الان شما سه تا پيشنهاد داديد؟ يا اينكه سه بخش نظامي را نام برديد و گفتيد اينا تقويت بشوند. اين مقاله اصلا تحليلي نبود و شعاري بود به نحوي كه ميخواست خودش تحليلي نشان بدهد!
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    الحمدلله که رهبری عزیز توجه ویژه ای به مباحث امنیتی کشور دارند. البته راه ساده ای نیست ولی از ایرانی مسلمان هر کاری بر می اید. یا علی مدد
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    همین امروز هم سفارش بدیم معلوم نیست چقدر طول می کشه تا تحویل بشه.یه ذره دیر شده ولی انشالله بشه با تدبیر واقعی مسئولین فکری برای این کمبود جدی کرد.نبرد در سوریه نشون داد که به روز بودن و دقیق بودن یه نیروی هوایی راهبردی چقدر می تونه سرنوشت نبرد را در کنار نیروی زمینی قوی تغییر بده.
  • حسین ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    آفرین دانیال جان درود بر غیرت و شرفت
  • حسین ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    بلطف خدا کشور از نظر تسلیحات دفاعی در رتبه اطمینان بخش و قوت قرار گرفته از این ببعد باید نیروهای پیرو اسلام حقیقی ومخالف استکبار جهانی تجهیز وتقویت بشن تا عرصه بر شیاطین تگ بشه. درود بر رهبر فرزانه ومدبر جهان اسلام حضرت آقا و سلام بر یاران باوفای ایشان وبسیجیان دلاور
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ایران تا این لحظه با جنگ نامتقارن جلو رفت چون با هزینه سازی فراوان ، جلوی حمله آمریکا و ناتو به ایرانو کامل گرفت اما الان در شرایطی هستیم که شرکای ما زیر آتش هستند و اگر این شرکا از میان برداشته شوند دقیقا امنیت ملی ما بخطر افتاده ، الان شما نگاه کنید آسمان عراق و سوریه کاملا در اختیار آمریکا ، صهیون ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، ترکیه و روسیس ، رو روسیه هم نمی شود قطعا حساب کرد می تونه جنگنده های ارتجاع عربی را هم بر روی آسمان سوریه دیده شود یعنی فقط ماییم که در آسمان شرکای خود !!!!! نیستیم چون جنگنده برای عملیات برون مرزی نداریم اما نیروهایمان و نیروهای مقاومت زیر این حجم پروازهای جنگنده های متجاوز هستند !!! در دریا هم همینطور ، انقدر باید ناوشکن ، زیردریایی های متوسط و بزرگ ، هاورکرافت ، هلیکوپتر و جنگنده و ... داشته باشیم که حداقل خلیج فارس تا دریای عمان تا میانه های اقیانوس هند و آب های یمن سخت افزار جنگی بسیار داشته باشیم دیگه پشتیبانی خارک بعنوان رزمناو نره !!!! امروز دقیقا کنار جنگ نامتقارن ، امکانات جنگ کلاسیک هم احتیاج داریم .
  • مخمد مسلم ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام در تیروی هوایی به آواکس اشاره نکردین همجنین به سومار ویا علی هواپایه در نیروی در یایی به ناو هواپیمابر و زیردریایی با توان پرتاب سومار و سجیل2000 کیلومتری در نیروی زمینی هم به بالگردها تهاجمی مثل کاموف52 اشاره نکردید.
  • مخمد مسلم ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام در تیروی هوایی به آواکس اشاره نکردین همجنین به سومار ویا علی هواپایه در نیروی در یایی به ناو هواپیمابر و زیردریایی با توان پرتاب سومار و سجیل2000 کیلومتری در نیروی زمینی هم به بالگردها تهاجمی مثل کاموف52 اشاره نکردید.
  • امير ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    كاملا با حرف رهبرى موافق هستم بايد ايران خود را با امكانات تهاجمى اماده كند ،ولى براى پشرفت و توليد ان و يا خريد ان ما نياز به سرمايه داريم كه هم نياز هاى داخلى مردم عادى تأمين شود و هم نياز نيروهاى نظامى ما ،پس بايد دو چندان كوشش شود از جلو كيرى دزدى ها و رانت مديران و دريافت درست ماليات ها و هم زمان رشد امكانات كنترل اين ناهنجارى ها با اموزش افراد واقعا عاشق اين انقلاب
  • محمد مسلم ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام در تیروی هوایی به آواکس اشاره نکردین همجنین به سومار ویا علی هواپایه در نیروی در یایی به ناو هواپیمابر و زیردریایی با توان پرتاب سومار و سجیل2000 کیلومتری در نیروی زمینی هم به بالگردها تهاجمی مثل کاموف52 اشاره نکردید.
  • حسین ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    تولید چیزی شبیه اف14 و کمی سبکتر عالی میشه بشرطی که نسل5 باشه با رادار قویتر وفکور200 ک م برد.
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    منفی دهندگان کسانی هستند که نخ و سوزن را در بازار با استفاده بی رویه خود افزابش داده اند ولی مهم نیست سخنان رهبرمان را عشق است آقا جان مثل اون 8 سال آماده ایم آماده . فقط لب تر کنید یا حسین
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    جای دکتر احمدی نژاد الآن واقعا خالیه تا شبانه امر رهبر رو روی تخم چشاش می گذاشت و تا دو ماه دیگه تحویل می داد همه چیز رو
  • هرکی میتونه کاری بکنه ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    مشکل اصلی مملکت ما نه نظامیه، نه اقتصادی : مشکل اول ما فرهنگی و اعتقادیه. نمیخواد خیلی عمیق مطالعه کنید، فقط کافیه چشماتونو با زکنید و یه نگاه به وضعیت حجاب و آمار طلاق و ... بندازین تا ببینین چطوری اعتقادات مردم داره بخار میشه میره هوا. انوقت که این قضیه کامل بشه دیگه بمب و موشک هم نمیتونه مانع از تعظیم ما در مقابل آمریکا بشه... تو عرصه فرهنگی و اعتقادی نیاز مبرم به چند تا سردار سلیمانی فرهنگی داریم...
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    مگه پارسال نمی گفتند که 180 میلیارد دلار توی خارج از کشور اموال بلوکه شده داریم و منتظر امضای برجام هستیم پس چی شد ؟؟ پس بدون اطلاع حرص نخور گاو نر می خواهد و مرد عمل مثل دکتر جون خودمون که انشاالله ...بزودی
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    بشدت موافقم . به نظرم ما داریم وارد ی دوره جنگ طولانی مدت میشیم و باید قدرتمندترین سپاه جهان باشیم
  • آریایی مسلمان ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    درود
  • محمد مسلم ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    4 0
    سلام به دلیل علاقه دوستان به بحث این که چرا ایران سوخو 30 را انتخاب کرد به بعضی از آنها می پردازیم الف) کلیه سلاح هایی که ایران می خواهد وارد کند بر اساس تجربیات جنگ سوریه و عراق می باشد. در این جنگ نیروی هوایی (به ویژه روسیه) نقش مهمی در پشتبانی نیروی زمینی بازی کرد در این تجربه وتجربه های دیگر ثابت شد که جنگنده های دو کابین درحمله به اهداف سطحی کارایی بهتری از جنگنده های تک کابین دارند(البته جنگندهای تهجمی استریت ایگل و سوفا و سوپرهرنت اف هم همگی دوکابین هستند)این تجربه همچنین درمورد باگرد های کاموف 50 ومیل 28 هم وجود داشت که به ساخت کاموف 52 منجرشد روسیه در نبرد سوریه به صورت گسترده از توپولوف22 وسوخو34 وسوخو30استفاده می کند از این رو ایران هم به دنبال یک جنگنده دو کابین می گردد . به همین دلیل کلیه جنگنده های تک کابین از لیست انتخاب حذف شدن دلیل انتخاب نشدن سوخو 35 هم تک کابین بودن آن می باشد. ب) از طرفی چون ایران به دلایل مختلف از جمله سرمایه گزاری روی خط تولید در درون کشور فقط خواهان خرید یک جنگنده است . پس کلیه جنگنده های تخصصی از لیست حذف می شوند.چون باید بیش از یک جنگنده خریداری شود. سوخو 34 هم چون یک جنگنده تخصصی تهاجمی است از لیست حذف شد. به این ترتیب ایران به دنبا یک جنگنده چند منظوره دوکابین است از میان جنگنده های کنونی روسیه فقط جنگنده های سوخو 30 و میگ 35 چنین شرایطی دارند(البته در آینده سو خو 50 هندی هم یک جنگنده دو کابین چندمنظوره خواهد بود.) میگ 35 داری را دار آرایه فازی فعال است و سطح مقطع راداری کمتری از سوخو30 دارد ولی سوخو 30 توان حمل مهمات بیشتر و سوخت بیشتری دارد یعنی میگ 35 رهگیر بهتری است و سو خو 30 جنگنده تهاجمی بهتری می باشد و برای یک جنگ مشابه سوریه بهتر از میگ35 است برای همین ایران سوخو 30 را انتخاب کرد . ج) اما چرا ایران به دنبال جنگنده های چینی نرفت در میان جنگنده های چینی کنونی فقط جی 16 شرایط مورد نظر ایران را دارد وجی10(این جنگنده دوکابین هم نیست) به دلایل مشابه میگ 35 از گردونه رقابت حذف می شود. منابع غربی جنگنده جی 16 (کپی چینی سوخو30 )را در بعضی از زمینه ها(مثلا رادار ارایه فازی و مهمات هوشمند دور برد) حتی از جنگنده روسی برتر می دانند اما فعلا چین این جنگنده را صادر نمی کند. دلایل مختلفی هم برای آن گفته شده از قبیل این که چین تا نیاز داخلی خود را تعمین نکند صادرات شروع نمی شود و دیگر این که چین نمی خواهد روابط خوب خود با روسیه را به خطر بیندازد و دیگر این که چین به علت وابستگی به روسیه در تولید موتور بدون کمک روسیه قادر به صادرات آن نیست و... د) البته یکی دیگر از دلایل انتخاب سوخو 30 این است که امکان تولید سفارشی و شخصی سازی و بروز رسانی آن به وسیله روسیه چین و هند و حتی ایران در زمینه های مختلف از جمله ایجاد توان ابرکروز و رادارها و هشدار دهنده های جدید و مهمات هوشمند دور برد وجود دارد و چون این جنگنده در چند کشور تولید می شود تحریمها اثر کمتری روی آن دارد و امکان واگذاری خط منتاژ آن به ایران بیشتر است. برای انتخاب یاک 130 هم دلایل مشابهی وجود دارد از جمله توانایی پشتیبانی نزدیک هوایی با تشکر .
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    موشک ضدماهواره هم
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    باید موشک ضدماهواره بسازیم شیاطین رو تهدید کنیم ماهواره ها تونو میزنیم ، اگر پخش این برنامه های مسموم رو متوقف مردند که ... وگرنه ماهواره هاشونو باید بزنیم
  • مغز متفکر ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ساخت بمب افکنهای سنگین از اوجب واجبات است .
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    موشکهای بالستیکی که از رده خارج کردید تبدیل کنید به ی بمب 7-8-10-15-20 تنی! بعد از سی-130 یا ایلیوشین76 بندازین سر داعش
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    واجبه
  • مغزمتفکر ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اینم بدل جدید
  • مغزمتفکر واقعی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    این قلابیه هستش مغزمتفکر الکی
  • مغزمتفکر ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    آواکس آواکس از اوجبات تاکیدیست اوجب واجبات است آواکس
  • سینا ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    باید کلی ناو و زیردریایی از خلیج فارس تا اقیانوس هند کار بزاریم
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خودت حاضری این هیولا رو ببری بالا سرشون؟!
  • کیوان ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    به نظرم ما باید تنوع جنگنده هامونو بیشتر کنیم. سوخو30 ،80فروند سوخو35 ،80فروند سوخو34 ،80فروند رافائل 80فروند میراژ2000 ،80فروند جی31 ،80فروند اس400هم بخریم برد موشکهامونو به15000کیلومتر برسونیم 80ناو و 80زیردریایی پیشرفته بخریم و مهندسی معکوس کنیم 400تانک تی95هم بخریم 4ناو هواپیمابر هم بسازیم.
  • سینا ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اگر مدیر دولتی به جای 200 میلیون 20 میلیون بگیره مشکله بودجه حل میشه
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    پول نداریم.
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آقایون دوستان بهتر ه تا فاصله ای که هواپیما های سفارشی رو دریافت میکنیم چند اسکادران جنگنده رو از روسیه اجاره کنیم و به عنوان شکاری و در نقش interceptor ازشون استفاده کنیم که خیال خام عربستان را برای حمله به ایران نقش به آب کنیم
  • مهدی ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    فقط بازی با ایران برای گرفتن امتیاز با غربه , چیزه دیگری نیست
  • مهدی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    نتیجه درگیری سوخو 30 با اف 18 معلوم نیست. ولی در مقابل اف 35 , سوخو واقعا حرفی برای گفتن نداره, در مقابل اف 18 سوپر هرنت نیز همین طور.
  • امیر ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    نهایتا 60 تا 100 فروند خریداری بشه اونم با زمان نامعلوم تحویل!!! ولی جنگنده خوبیه بد نیس از اف 18 واف15 های فعلی بهتره 200 فروند سوخو 50 کشش خود روسیه هم نیس چه برسه ما !! اون وقت میگن چرا منفی میدین این عدد ها شدیدا رویایی هست ایران حتی اگه 200 هم تحویل بگیره نصفشم به زور عملیاتی نگه داره اورهال و نگهداریم در نظر بگیرید
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آره ، ولی چند سال پیش تست خلبانی دادم رد شدم
  • آریایی مسلمان ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    درود . تجربه برجام میگه ما باید موشک آمریکاکوب داشته باشیم
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    موشک15هزار کیلومتری از اوجب واجبات است زیر دریایی موشک بالستیک دار از اوجب واجبات است
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    منم با نظر کیوان01:32 موافقم بهترین نظری که خوندم همین بود.
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ناشناس 17:15 اتفاقا سوخو30 میتونه از پس اف18 بر بیاد.
  • امید ج ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    برای خرید اینا حالا پولش هیچی اما واسه تولیدش 20 سال زمان لازمه
  • علی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دولت نهم و دهم 700 میلیارد دلار درامد داشت. نمیتونست ده درصدشو خرج این کارها کنه؟؟؟؟؟ با هفتاد میلیارد دلار میشد یک ارتش قوی ساخت. نمیخوام جناحی صحبت کنم ولی این دولت از این درامدها نداره. جهانگیری گفت ما در بهترین حالت سالی 30 میلیارد دلار درامد نفتی داریم قطعا یک مقدارش هم داره خرج سوریه میشه. تین خریدهای بلند بالایی که دوستان میگن پولش از کجا بیاذ
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    منم با نظر کیوان موافقم.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بعد مشروعیت میدیم؟
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    برادرعزیزاینکه شمامیگین باید بودجه نظامی آمریکاوعربستان روباهم قرض بگیریم
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ناشناس 22:17 : چی چی موگوی دادا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ساخت بمب افکن سنگین (60-70 تن مهمات) از اوجب واجبات است .
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    اعداد رویایی هستن امکان نداره ما روزی ما به اونا برسیم پکفا پنجاه تا خود روسیه هم نداره میل بیست شیش رو کی میخواد اورهال کنه
  • اجلّه ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    با توجه به اینکه اصولاً غربی ها حاضر نیستند در موضوع نظامی با ما هیچ گونه همکاری داشته باشند و قول و قرارهایشان همه ترفند و فریبی بیش نیست و هرگونه تعامل با آنها هدر دادن وقت و سرمایه است و نیز با توجه به کارآیی تجهیزات جدید شرقی که در صحنه های عمل همچون جنگ حزب الله با صهیونیستها در نبرد 33 روزه و نبردهای جاری در سوریه و یمن به اثبات رسیده است و اینکه کشورهای شرقی همچون چین و روسیه و حتی اوکراین برای کاهش هزینه های مربوط به تولید تجهیزات و صنایع نظامیشان به دنبال مشتری و شریک می گردند و به توافق رسیدن با آنها آسانتر است، بنابراین عقلانی هم همین است که به دنبال خرید تجهیزات نظامی به خصوص در زمینه انواع هواپیما و بالگرد و نیز تولید مشترک این تجهیزات با این گروه کشورها برویم. به عنوان مثال میتوان به خرید همراه با مشارکت در ساخت این پرنده ها اشاره کرد: جت جنگنه آموزشی یاک-130 روسی یا JL-10 چینی جنگنده برتری هوایی میگ - 35 جنگنده همه فن حریف سوخو - 35 بمب افکن سوخو - 34 پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و نیز خرید سوخو پاکفا T-50( هواپیمای نسل پنجم) پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و نیز خرید شین یانگ J-31 چین (هواپیمای نسل پنجم) هواپیمای ترابری آنتونف AN - 70 اوکراینی که جایگزین بسیار مناسبی برای سی -130 های فرسوده ارتش ما هستند و حتی با ایرباس 400 هم به خوبی رقابت می کنند. بالگرد تهاجمی میل 28
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    مقام معظم رهبری با روشن بینی وتیز هوشی خدادادیشان وبا اشراف کاملی که بحمدالله بر امور کشور از هر لحاظ دارند سخحن میگویند ! ودر امور مهم , شخصا وبی هیچ تعارفی پیگیر اوامرشان هستند ! وقتی میفرمایند در امور تهاجمی باید تقویت شویم , چه از لحاظ خرید خارجی وچه از طریق ساخت داخل , باید مسئولین مربوطه همهء تلاششان را به کار بگیرندتا دستور فرمانده کل قوا و ولی امرمان به مرحلهء عمل برسد ! وانشاءالله همین هم خواهد شد !
  • سینا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    جواب به علی اولا 700 میلیارد دلار نه و 700 هزار میلیارد تومان دوما کی گفته زمان دولت قبلی کار نشد؟ همین باور در باره ی قبل ساختش شروع شد ، جماران در دولت قبل ، قدرت گرفتن نیروی دریایی سپاه ، موشک های مختلف مثله فاتح 110 و فاتح 313 هم ساختش در دوره ی قبل بود ، فکر کردی تونل های موشکی در این دولت ساخته شده ؟ تانک ذوالفقار 3 و دهلاویه و ضد زره توسن جنگنده صاعقه ، قاهر که در سال 91 رونمایی شد و دیگر به عمر اون دولت نکشید که عملیاتی بشه ، همین کرار رو فکر کردی استارتشو کدوم دولت زده ؟
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    نیروی نظامی اصیل و معتبر و اصلی هر کشور ارتش هست ولی تو ایران به ارتش اصلا اهمیتی داده نمیشه و بهش توهین هم میشه و بیچاره ارتشی ها هم نمیتونن جواب این توهین ها و بی محلی هارو بدن چون دستشون بسته است و تجهیزاتشون کم و قدیمی و مستهلک. ***برای پیشرفت ایران باید ارتشی بزرگ و قدرتمند و پیشرفته و بروز داشته باشیم***
  • شکارچی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    مشرق موندم چه جور از تانکی که هنوز رونمایی نشده مینویسی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس