کد خبر 631990
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

رییس سازمان فضایی ایران گفت: بیشترین تلاش ها برای طراحی و ساخت ماهواره های مدارپایین قرار گرفته است زیرا این نوع ماهواره ها کاربرد بیشتری دارند.

به گزارش مشرق، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و معاون اول رئیس جمهوری نیز سی ام فروردین ماه امسال اولویت های برای دستگاه ها و نهادهای مختلف را ابلاغ کرد که بر اساس آن 17 مورد بر عهده وزارت نیرو قرار گرفت.
 
رییس سازمان فضایی ایران، فکر، برنامه ریزی و تلاش را از مهمترین مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و درباره مقاومتی بودن ذات سازمان فضایی گفت: مجبوریم به دنبال تولید برخی فناوری ها در داخل باشیم. بقیه فناوری ها را می توان در تعامل با کشورهای دیگر جذب و خریداری کرد اما برای بهره گیری از آنها نیز باید آماده باشیم و این همان وجه مقاومتی بودن سازمان است.

** سازمان فضایی محصول انقلاب اسلامی
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که همه سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی است، یادآور شد: فقط برخی ایده ها به پیش از انقلاب باز می گردد که در آن زمان فرصت بروز پیدا نکرد.
 
عضو شورای تخصصی فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سرمایه گذاری هایی که تاکنون در این بخش انجام شده بیشتر در پرتاب و ساخت ماهواره بوده است زیرا این دو، پایه اصلی بقیه فناوری ها به شمار می آیند.
 
بهرامی به تلاش های انجام شده درباره تحقق دو مولفه پیش گفته اشاره کرد و ادامه داد: اکنون با توسعه چند سیستم پرتاب، خود را به چند صد کیلومتری مدار زمین رسانده ایم و با سفارش دادن و برنامه ریزی طراحی و ساخت ماهواره هم خود مان را از لحاظ دسترسی به استفاده از فضا پس از پرتاب کامل کرده ایم.
 
رییس سازمان فضایی ایران گفت: نیازهای ضروری کشور به استفاده از ماهواره را با تعامل از کشورهای دیگر برطرف و پروژه های ساخت و طراحی خود را نیز به طور مداوم پیگیری خواهیم کرد.
 
بهرامی دسترسی به ماهواره های مخابراتی و سنجشی را برای کشور بسیار ضروری توصیف کرد که سازمان فضایی درحال انجام اقدام های لازم در این زمینه است.

*ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
 
رییس ایرانی شورای سران سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه ساخت 2 نوع ماهواره مخابراتی و سنجشی را از برنامه های توسعه ای سازمان فضایی ایران برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.
 
دبیرشورای عالی فضایی به برنامه ساخت ماهواره سنجشی اشاره کرد و بیان داشت: مزیت این نوع ماهواره در این است که با رصد تحولات زمین، قدرت برنامه ریزی برای مهار حوادث را افزایش می دهد؛ بویژه می توان از اطلاعات آن برای مقابله با آتش سوزی ها استفاده کرد.
 
به گفته وی، در بیشتر آتش سوزی ها پس از وقوع حادثه از وجود آن آگاه می شویم اما با استفاده از ماهواره های سنجشی زمانی از وقوع حادثه اطلاع می یابیم که مهار آن آسان تر و کم هزینه تر می شود.
 
رییس سازمان فضایی ایران مزیت های دیگر ماهواره های سنجشی را تشخیص میزان پیشرفت کویر های کشور، استفاده در کشت محصول های کشاورزی و... برشمرد و بیان داشت: در حال برنامه ریزی برای ساخت و تکمیل ماهواره سنجشی با طول موج مرعی و همچنین رایزنی برای خرید تصاویر مورد نیاز هستیم تا با استفاده از آنها برنامه ریزی پیشگیرانه داشته باشیم.
 
به گفته وی، برخی ماهواره ها مانند «آت.ست» و «شریف» از ماهواره های سنجشی محسوب می شود.
 
بیست و دوم تیرماه امسال بهرامی در یک نشست خبری اعلام کرد ماهواره دوستی دانشگاه شریف آماده پرتاب است که نخستین پرتاب در امسال خواهد بود و سازنده ماهواره های امیرکبیر و ناهید1 نیز قول داده است آنها را برای امسال آماده پرتاب کند.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که امسال دستکم یک پرتاب خواهیم داشت اما برای پرتاب دوم یک رقابت سه گانه داریم و هر کدام از ماهواره ها که زودتر آماده پرتاب شد در مدار قرار می گیرد.

* خرید ماهواره های مخابراتی در کنار ساخت آنها
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برنامه طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی سازمان اشاره کرد و گفت: بیشترین تلاش ها برای طراحی و ساخت ماهواره های مدارپایین قرار گرفته است زیرا این نوع ماهواره ها کاربرد بیشتری دارند.
 
به گفته وی، ماهواره های مخابراتی دو نوع است که نوع مدار پایین آنها از 300 کیلومتری تا 64 هزار کیلومتری را پوشش می دهد.
 
دبیرشورای عالی فضایی بر همکاری با سایر کشورها برای استفاده از فرصت های ایجاد شده تاکید کرد و افزود: خرید ماهواره ها مخابراتی افزون بر تلاش برای طراحی و ساخت این ماهواره ها ادامه دارد.

* پیچیدگی ها، انگیزه حضور بخش خصوصی را کم کرده است
 
رییس سازمان فضایی ایران به تخصصی بودن فعالیت ها در این سازمان و نیز پیشرفت فناوری در این اشاره کرد و گفت: پیچیدگی کار و نیاز آن به سرمایه فراوان از دلایلی است که بخش خصوصی ایران را از فعالیت در این عرصه دور می کند.
 
بهرامی افزود: با هدف تشویق جوانان برای حضور در این عرصه مسابقه ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی برگزار شد که با استقبال زیادی روبرو شد.
 
دبیر شورای عالی فضایی اضافه کرد: دانشجویان در این مسابقه به طراحی و ساخت ماهواره های کوچک اقدام می کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره های دانشجویی به دلیل کوچک بودن کم هزینه است و پرتاب آنها به فضا بسیار ارزان تمام می شود؛ بنابراین می توانند برای اهداف کشور موثر باشند.
 
 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهوری با هدف تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب در این زمینه، 6 طرح افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ مگابیت بر ثانیه و حمایت از توسعه مرکزهای داده به شبکه توزیع محتوا، پروژه دولت الکترونیک و همراه، طرح ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی، پروژه ایجاد یک اهگذر فناوری اطلاعات و ارتباطات، طرح دو برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و ساماندهی منابع کمیاب ملی مانند طیف فرکانس و شماره را در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات طراحی و ارایه کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اسراعیل چند روز پیش ماهواره جاسوسی ضد ایران فرستاد فضا. ما هم باید بریم به سمت همین کار
  • سیاوش ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ماهواره بر سیمرغ و مرکز فضایی امام خمینی پس چی شد؟؟؟...
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    منتظر شجاع شدن کدخدا دوستان هستن!!
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    زمانی که این مدیریت نبود سه تا ماهواره پرتاب کردیم سه ساله لنگ یکی هستیم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس