معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از تدوین چارچوب اولیه راه اندازی نخستین اپراتور ماهواره ای در بازار ارتباطات کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه ایجاد یک اپراتور ماهواره برای راه اندازی یک ماهواره در مدار و یا اجاره آن از برنامه های در دست انجام است، اظهار داشت: اصول حاکم بر فعالیت این اپراتور و قانونگذاری دراین زمینه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید به تصویب برسد. دراین زمینه چارچوبهای اولیه این مجوز فعالیت تدوین شده و درحال هماهنگی با سازمان فضایی ایران هستیم.

معاون رگولاتوری ادامه داد: اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی برای برنامه های درازمدت است و با توجه به اینکه تاکنون اپراتور ماهواره در کشور نداشتیم این طرح می تواند توسعه فناوری ماهواره را در کشور تحت تاثیر قرار دهد.

عباسی شاهکوه گفت: هم اکنون درکشور ۵ اپراتور ارتباطات ماهواره ای و یک اپراتور تلفن ماهواره ای فعال هستند  اما اپراتور پرتاب ماهواره قرار است خودش ماهواره داشته باشد و آن را در مدار زمین قرار دهد و یا با کشورهای دیگر در مورد پرتاب ماهواره همکاری کند .

وی گفت: واگذاری مجوز فعالیت به اپراتور ماهواره ای نباید با فعالیت ها و برنامه های سازمان فضایی ایران تناقض داشته باشد و براین اساس درحال هماهنگی برای اجرای این طرح هستیم.

به گزارش مهر گفته می شود با ایجاد این اپراتور شرایط برای ساخت ماهواره ملی فراهم می  شود. پیش از این معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: برای راه اندازی و ساخت ماهواره ملی در کشور نیازمند حضور یک اپراتور ماهواره ای هستیم. ماهواره ملی با حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال خواهد شد و علاوه بر آن بخش خصوصی باید در این پروژه انتقال تکنولوژی و مدیریت را مدنظر قرار دهد. براین اساس با حضور اپراتور ماهواره‌ای می توان درجهت استفاده از توان بخش خصوصی با همکاری دولت، برای ساخت ماهواره ملی، برنامه ریزی کرد.

با ایجاد این اپراتور، بهره برداران خدمات ماهواره‌ای ملزم خواهند شد از این اپراتور خدمات دریافت کنند.

این اپراتور می تواند ماهواره داشته باشد و خدمات ماهواره ای به سازمانهایی که نیاز به این خدمات دارند ارائه کند. براین اساس خدمات دهندگان ارتباطات ماهواره ای در کشور - SAP- ، شرکت ارتباطات زیرساخت و بانک مرکزی به عنوان بهره برداران خدمات ماهواره ای در کشور و استفاده کنندگان از این خدمات، باید از این اپراتور ماهواره ای خدمات دریافت کنند و حتی می توانند به عنوان سرمایه گذار در این پروژه مشارکت کنند.

این اپراتور باید نقطه مداری در اختیار بگیرد و امور مربوط به ماهواره ها را مدیریت کند و پس از آن به بهره برداران از این خدمات، سرویس دهی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مبارک باشه
  • اصلاح طلب ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    این خبر شدیدا مورد داره! اولا مگه سازمان فضایی قراره منحل بشه!؟ که اوپراتور خصوصی پرتاب و کنترل مدارهای ماهواره و ماهواره های ملی!! که ملی هستن یعنی دولتی و خصوصی هم نیستن! در ایران تشکیل بشه! دومآ اصلا بر اساس قانون اساسی داشتن حتی کانال ماهواره ای خصوصی در ایران ممنوع هست! حتی استفاده از اینترنت ماهواره ای و موبایل ماهواره ای هم در ایران ممنوع هست! چه رصد ماهواره خصوصی در ایران!!!! آیا مثلا صداوسیمای دولتی ما حاضر میشه بیاد پول بده به این اوپراتور که تنها کاری که می خواد بکنه خرید یا اجاره ماهواره های رادیو تلویزیونی خارجی هست یا دادن سفارش به روسیه چین فرانسه هند برای ساخت و پرتاب ماهواره رادیو تلویزیونی!!؟ در حالی که همین الان خودش همین کار رو با خرید یا اجاره فرکانس های ماهواره ای ماهواره های خارجی داره انجام میده!!؟ مگه دیوانه شده! چنین کاری بکنه بخصوص که این حضرات خصوصی هم سود خودشون رو هم روی اصل سود طرف خارجی می کشن!! دوما ایرانسل و همراه اول هم اوپراتور هستن هیچ کدوم موبایل و فرستنده نمی سازن! با وجود خود سازمان فضایی اصلا چه دلیلی برای تشکیل چنین اوپراتوری که دقیقا یه سازمان موازی دیگه هست وجود داره!! مگر وظیفه سازمان فضایی ساخت پرتاب و کنترل ماهواره ها نیست! سومآ اصولا پرتاب کننده ها توسط وزارت دفاع ساخته میشه و چون اون بخش نهادی هست که موشک های نظامی بالستیک و کروز و...رو هم می سازه اصولا امکان جدا کردن اون و خصوصی کردنش به اسم اوپراتور پرتاب خصوصی اصلآ نیست!!! به نظرم آقایون بعد از قبول اف ای تی اف یه گندی بالا آوردن الان هم ماندن توش و غربی ها رو خر فرض کردن فکر کردن با خصوصی کردن بخش هایی که بر اساس اف ای تی اف تحریم هست مثل وزارت دفاع سازمان فضایی صداوسیما و مدارهای ماهواره ای سپاه و.... می تونن سر غربی ها کلاه بزارن..و اونها نیاین این بخش های قبلا دولتی الآن به ظاهر غیر دولتی رو تحریم نکنن!!...
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    می دونم که خودت هم نفهمیدی چی شد!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    چند ماه دیگه از عمر این دولت نمونده و انتخابات نزدیکه بدون هیچ پرتاب موفق ماهواره ای هنوز دارن با الفاظ بازی می کنن ....شما چهار سال وقت داشتید برای عملی کردن این ادعاها جالبه زمان احمدی نژاد کمتر از یه سال سه تا پرتاب داشتیم الان چهار ساله دارن زر مفت می زنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس