اولین سیستم حفاظت فعال تماماً ایرانی طراحی و تولید شده و با موفقیت روی تانک ذوالفقار، تست شد.

به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در سطح منطقه و در جهان اسلام، موفق به طراحی و تولید "سیستم حفاظت فعال" برای نصب روی زره‌پوش‌ها، خودروهای زرهی و . . . شد.

کار سیستم حفاظت فعال این است که توسط رادارهایی که دارند، موشک‌های ضدزرهی که به سوی تانک یا خودروی زرهی شلیک می‌شود را شناسایی و پس از تعیین مختصات دقیق، اطلاعات ثبت شده توسط رادار به سامانه سلاح منتقل شده و سامانه سلاح به دو صورت ایجاد دیواری از گلوله‌های کوچک ساچمه‌ای در مقابل موشک و نهایتا برخورد و انفجار موشک قبل از رسیدن به زره‌پوش و یا شلیک تک پرتابه‌های دفاعی به سوی موشک ضدزره، آن موشک را قبل از رسیدن به هدف منفجر می‌کند.

این دستاورد بزرگ و بسیار مورد نیاز امروز نیروهای مسلح به خصوص نیروهای زمینی، تولید شده و نمونه راداری پالس داپلر آن روی تانک ذوالفقار نصب و توانسته موشک شلیک شده آر پی جی را قبل از رسیدن به تانک، منهدم کند.


در صورت تولید انبوه این سیستم و نصب روی اکثر تانک‌های ارتش و سپاه، یقینا تانک‌ها و زره‌پوش‌های ایرانی در مقابل موشک‌های ضدزره هر دشمنی مصونیت بسیار بالایی یافته و می‌توان گفت که تانک‌های ارتش و سپاه در صورت تجهیز به این سیستم پیشرفته، تقریبا دیگر توسط موشک‌های ضدزره، غیرقابل انهدام می‌شوند.

ابوطالبی یکی از مسئولان پروژه  طراحی و تولید سیستم حفاظت فعال ایرانی در صنایع الکترونیک ایران در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به این موضوع گفت: سیستم حفاظت فعال را ما کار کرده‌ایم و کار به این شکل است که اطلاعات هدف را گرفته و ردگیری می‌کنیم و سپس اطلاعات هدف (موشک ضدزره) که به سوی زره‌پوش در حال حرکت است را به سیستم سلاح تحویل می‌دهیم.

وی افزود: سیستم سلاح در حفاظت فعال هم ممکن است براساس تشکیل "دیواره آتش" در مقابل هدف بوده و یا اینکه براساس "شلیک متقابل" باشد. البته در بخش شناسایی و مختصات‌یابی هدف، برخی دوستان ما روی کشف و تِرک هدف، به صورت "اپتیکی و لیزری" نیز کار کرده‌اند.

این مسئولان پروژه  طراحی و تولید سیستم حفاظت فعال ایرانی تصریح کرد: در بخش راداری این سیستم، ما محصول را براساس "رادار پالس داپلر" تولید و تست کرده‌ایم و تست‌ها نیز موفقیت آمیز بوده‌اند. سیستم سلاح این سامانه نیز تولید شده و از نوع "دیواره آتش" است.

ابوطالبی ادامه داد: این سامانه قابلیت نصب روی نفربرهای زرهی و تانک‌ها را دارد که ما آن را روی "تانک ذوالفقار" نصب و با موفقیت تست کرده‌ایم. این سیستم،  طراحی کاملا داخلی دارد ولی در عین حال از روی نمونه‌های پیشرفته موجود در جهان نیز ایده‌برداری کرده‌ایم و این ایده‌برداری لزوما از یک سیستم خاص نبوده است بلکه چند سیستم را بررسی کرده و از ابتدا شروع به طراحی یک سیستم بومی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: البته نمونه مهندسی سامانه حفاظت فعال براساس رادار آرایه فازی نیز تولید شده و تست‌های اولیه میدانی این سیستم نیز انجام شده و این سیستم در مسیر نهایی‌شدن قرار دارد. هر دو سیستمی که تولید شده یعنی سیستم حفاظت فعال با رادار پالس داپلر و سیستم حفاظت فعال با رادار آرایه فازی، 4 سامانه سلاح داشته و در واقع پوشش 360 درجه دارند.

این مسئولان پروژه  طراحی و تولید سیستم حفاظت فعال ایرانی تاکید کرد: در مورد سامانه سلاح سیستم حفاظت فعال آرایه فازی، این سامانه بسته به نوع هدف عمل می‌کند، مثلا در دفاع نقطه با شلیک ساچمه‌های کوچک و تشکیل یک دیواره با هدف برخورد می‌کند و همچنین در مورد شناورها نیز این سامانه قابل استفاده بوده و برای هدف‌هایی با RCS پایین (سطح مقطع راداری کم)، امکان استفاده از سایر موارد نیست و باید از دیواره آتش استفاده شود.

ابوطالب در پایان اظهار داشت: پروژه تولید سیستم حفاظت فعال، زمان زیادی است که آغاز شده و احتمال این وجود دارد که روی "تانک کرار" نیز نصب شود اما بنده سیاست‌گذار این موضوع نیستم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد حسین ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    درود به شرفتون که با جون برای این مملکت مایه میزارید.
  • آرش ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    درصورت تولید انبوه....،!
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    واقعا خبر خوبیه به شرطی که تولید انبوه بشه.
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    اگه اینقدر که میگی خوبه روی جنگندهها هم استفاده بشه.....قیمت هواپیما کمتر از تاتک نیست....
  • مجتبی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    همچین سامانه ای رو چی میخوان نصب کنن؟ رو تی ۷۲؟ ذولفقار که تولید نمیشه در ثانی تولیدم بشه مالی نیست. کرارم که منطقی ترین طرح زرهی ایران بع نظر میاد( ارتقای تی ۷۲) هیچ هبری ازش نیست
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    اگر این خبر واقعیت باشد بهترین کار است و میشود تانک حلبی ساخت ولی سیستم پدافند مثل تروفی رژیم غاصب نصب کرد. اگر با کمک حزب اله تانک تروفی دار رژیم غاصب را بشود دزدید و با کمک دانشمندان مهندسی معکوس کرد بهترین کار است چون سایر ملل برای جان سربازانشان خیلی ارزش قائل اند و با ان تانکها اجسام پرنده مثل بالگرد را هم میزنند.
  • سینا ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    الله اکبر یعنی چیزی مثل تروفی ؟؟ اگه باشه چی میشه سطح نیرو زرهی میره بالا
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 1
    یک تانک تی نود ارنا دار روسی بخرید یا بدزدید و ارنای انرا با دانشمندان به قول معروف جوان و ماهر رمزگشایی و مهندسی معکوس کنید و انرا تولید و نصب کنید
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    دستکم نگیر تانک ذولفقار رو
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    چرا راجب چیزی که نمیدونید نظر می نویسید
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    1 0
    داستان نقل میکنی ؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    1 0
    چرا این خبرها یک فیلم و تصاویر نداره و همش گزارش و چندتا نوشته
  • ناشناس ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    3 0
    آقا مجتبی از کجا می دونی که تانک ذوالفقار تولید نمی شه؟ مدرک مستند داری؟ در ضمن این که میگی تانک ذوالفقار مالی نیست!!!!! مثل بعضی ها روی هوا میگی ، یا دلایل فنی و تخصصی منطقی هم براش داری؟یعنی این سامانه را روی تانکی که قرار نیست تولید بشه تست کردند؟!!! به نظرت منطقیه؟!!!! در ضمن این که تانک کرار ارتقای تی 72 است ، نظر شماست، ولی نظر تعدادی از کارشناسان که نظرشونو بیان هم کردند اینه که کرار بیشتر از اینکه شباهتی به تی 72 داشته بیشتر شبیه تانک تی 90 ام اس است، ودر تصاویری هم که از تانک کرار منتشر شده است ودر یکی از گزارش های مشرق هم اشاره شده بود، شباهت هایی به تی 90 ام اس داشت و البته تفاوت هایی هم داشت، ایران به خاطر ساخت سه نسل تانک ذوالفقار و تغییرات وارتقاهای متعددی که روی تانک های مختلف انجام داده است، قطعاً دارای تجربیات ارزشمندی است که به نوعی می توان تانک کرار را به عنوان یک محصول جدید نوآورانه در صنعت تانک سازی ایران دانست ، و از این امر هم تعجب نکرد، البته باید توانمندی داخلی در این حوزه را باور کرد.توانمندی که حتی منجر به ساخت امرپ طوفان با الگوگیری از امرپ تایفون شده است ،هر چند امرپ طوفان تفاوت هایی هم با امرپ تایفون در بحث طراحی و نوع لول حفاظتی دارا می باشد.
  • ناشناس ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    شاید در آینده تصاویر و فیلمشم منتشر بشه، ولی همه می دانیم که برخی دستاوردهای دفاعی هم هستند که حتی خبرشم در هنگام ساخت اعلام نمی شه وسالها بعد اعلام می کنندچه برسه به تصاویر و فیلم
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    فالانکس روی ناو رو برای تانک ساختید؟ برای جنگنده ها هم بسازید
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    ناشناس۰۳:۵۵. بس کنید این حرفا رو مگه گل یا پوچه ؟.هر دفعه این حرف رو میزنید.
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    من یه چیزی توی مشتم، باز نمی کنم تا کسی ندونه، باهاش خیلی کارها را میتونم بکنم، به موقعش باز میکنم تا جواب بقیه را بدم. برخی حرفها واقعا تکراری و خسته کننده میشند.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    2 0
    درود بر غیرت و شرف مهندس و طراحان پروژه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس