کد خبر 621032
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست

به گزارش مشرق، همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران ، سردار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ،جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما  با نام  اوج رونمایی شد.

سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح این دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طی سخنانی اظهار داشت: موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسید.

سردار دهقان گفت: با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می‌شود، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد.

وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
 
اولین موتور توربوجت ملی رونمایی شد+عکس

سردار دهقان اضافه کرد: دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.

وی با حائز اهمیت توصیف کردن دستاورد رونمایی شده گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.

سردار دهقان با اشاره به اینکه با  طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت ،  جمهوری اسلامی ایران   از نظر علمی و فناوری های نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می شود تصریح کرد، افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت های دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهام بخشی و امید آفرینی به عنوان الگوی اسلامی  پیشرفت از مشخصه های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب می گردد.

وی ، ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان های زیرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و  شرکت های خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای بکارگیری ظرفیت های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی ذکر کرد.

سردار دهقان در پایان ضمن گرامیداشت روز صنعت دفاعی و هفته دولت با  تشکر و قدردانی از تدابیر و حمایت های فرمانده ی معظم کل قوا ، ریاست محترم جمهور و زحمات مدیران، دانشمندان ومتخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، نیروی هوایی ارتش ج.ا.ایران و شبکه گسترده همکاران صنعتی–تحقیقاتی که با روحیه،  تلاش و مدیریت جهادی این افتخار ملی را رقم زدند تأکید کرد: باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده با شتاب بخشیدن به تحقق این گونه فناوری های راهبردی،  فرامین معظم له را  با قدرت و صلابت اجرا نموده، اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور را عملیاتی کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    4 0
    متاسفانه رونمایی کردن تجهیزات در ایران بسیار ابتدایی هست نه عکس درست ونه توضیحات کافی! مهمترین پارامتر برای یک موتور جت نیروی تراست تولیدی هست که اصلا ذکر نشده! طبق معمول هم عکس درستی هم نگذاشتند
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    موتور j-85
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    متاسفانه رونمایی کردن تجهیزات در ایران بسیار ابتدایی هست نه عکس درست ونه توضیحات کافی! مهمترین پارامتر برای یک موتور جت نیروی تراست تولیدی هست که اصلا ذکر نشده! طبق معمول هم عکس درستی هم نگذاشتند
  • محمد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    مبارکه انشاالله جنگنده
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خدا قوت به همه دانشمندان و متخصصان غیور کشورم. لعنت به خائنین.
  • نیما ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    موتور j85 جنگنده اف5 است . البته طبق معمول دوستان عادت ندارن در مورد تواناییهای محصول توضیح کامل بدن تا این شبهات پیش نیاد با همین توضیحات نصف و نیمه که دادن که همون موتور j85 هست . الان متخصصین نظامی میریزن اینجا منفی میدن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    قابل توجه پزشکانی که کارانه های نجومی میگیرن و زیرمیزی رو هم حق مسلم خودشون میدونن و فکر میکنن چون نخبه هستن حقشونه اینجوری بگیرن. نخبه مهندسان مکانیک و برقی هستند که اینگونه ارزش افزوده برای کشور ایجاد میکنند. البته اگر بودجه کارانه ها رمقی برای تحقیق و توسعه صنعت بذاره.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    قابل توجه پزشکانی که کارانه های نجومی میگیرن و زیرمیزی رو هم حق مسلم خودشون میدونن و فکر میکنن چون نخبه هستن حقشونه اینجوری بگیرن. نخبه مهندسان مکانیک و برقی هستند که اینگونه ارزش افزوده برای کشور ایجاد میکنند. البته اگر بودجه کارانه ها رمقی برای تحقیق و توسعه صنعت بذاره.
  • یاسین ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    احسنت آفرین به شما ،این نشون می‌ده چیزی نیست که که نشه بساز یمش
  • پدرام دانش ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خدا قوت انشاالله موفقیت در ضمینه های عظیم تر ،به امید نابودی تروریسم در منطقه و خاری در چشم دشمنان ایران زمین
  • علی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    داداش!این موتور سبکه،برای جنگنده نیست دیروز جناب وزیر دفاع فرمودند گام بعدی رفتن به سمت ساخت موتور جت سنگینه
  • محمد حسین ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    من پیشنهادم اینه که موتور توربوفن رو هرچه سریع تر توسعه بدیم چون توربوفن ترکیبی از موتورهای توربوجت و توربوپراپ هست و ما تکنولوژی این دو رو داریم و فقط نیاز به چاشنی تولید گاز داغ که چندوقت پیش رونمایی شد داریم تا فلز تیتانیوم رو با سرعت بالا بسازیم تا صاحب موتور توربوفن بشیم.
  • آرش ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    دستشان درد نکنه ، ولی توربوجت که منسوخ شده باید به فکر توربوفن باشیم
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    تبریک میگم به تمامی مهندسان عزیز
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    چقدر تراست تولید میکنه؟
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خوبه ولی!!!!!!! سال 2016 موتور توربوجت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    عزیز جان موتور جی85 یه موتور بین نسلی هست که نسل سه موتورهای جت حساب میشه ساخت اون از موتور اف چهار فانتوم یا حتی اف چهارده هم سخت تر هست همین موتور در امریکا توربوفن شده و بیشترین درصد نرخ تولید رو در امریکا داشت!...تا دیروز که حتی ادعا میشد حتی بدنه F-5 یا صاعقه هم در ایران ساخته نمیشه و ادعاهای ایران دروغ هست ...و خیلی ها هم در داخل باور کرده بودن و رسما می گفتن بدنه تایگرهای قدیمی رو می زارن روی صاعقه!
  • علیرضا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این نمونه مهندسی معکوس موتور توربوجت j85 هست که بر روی شکاری اف پنج و جت آموزشی تالون هم نصب شده. این موتور در نمونه های مختلف توان تولید ده تا بیست و یک هزار نیروی رانش را دارد که باید ببینیم نمونه ی ایرانیش در چه سطحی می باشد. و اینکه انتظار میره از این پیشرانه در هواپیماهای آموزشی استفاده بشه.
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    به غیر از چین در آسیا کدوم کشور همین موتور توربوجت رو می زنه؟ عزیز من کلی اف-5 و اف چهار در دنیا هست که با موتور توربوجت پرواز می کنن!
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    خیلی عقبیم ... باید خیلی کار کنیم. سال 2016 رسیدیم به تکنولوژی 60 سال پیش ... باید روندمون رو سریعتر کنیم.
  • دکتر ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    20 سال هست طرح هایی مثل آذرخش صاعقه شفق کوثر و اخیرا قاهر منتظر موتور بودن برای پرواز...انشاالله که به صورت عملیاتی تولید انبوه بشه!!!!!!!!!
  • ناصر ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد!! این که دو برابر توان J-85 هست!!
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    علی جان شوخی می کنی! این موتور حتی از موتور J-85 هم کمی طولش بیشتر هست که روی اف-5 نصب هست و حتی برای جت کوثر و شفق دو موتوره و قاهر دو موتوره هم کافیه...
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اگر واقعا همین موتور حی85 هم باشه یعنی میشه به تولید انبوه شفق کوثر و قاهر امیدوار بود!
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    تولیدومونتاژموتورj85 متعلق به 50سال پیش مارو در زمینه موتورهای هوایی بی نیاز میکنه.انشالله خلبانی هم پیدا بشه که با این موتور بپره.به هر حال خسته نباشین.قدم های اوله.
  • محمد حسین ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    من پیشنهادم اینه که موتور توربوفن رو هرچه سریع تر توسعه بدیم چون توربوفن ترکیبی از موتورهای توربوجت و توربوپراپ هست و ما تکنولوژی این دو رو داریم و فقط نیاز به چاشنی تولید گاز داغ که چندوقت پیش رونمایی شد داریم تا فلز تیتانیوم رو با سرعت بالا بسازیم تا صاحب موتور توربوفن بشیم.
  • علی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    داداش! منظورم از جنگنده ،بالای 30 تنه
  • کاپیتان ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق منتظر یه گزارش خوب و فنی راجع به اوج هستیم
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    صبر
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اینقدر زود قضاوت نکن.....ظاهرش شبیه هست اما شاید باطنش فرق داشته باشه
  • حسين ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    موتور جت چيزي نيست كه هر سال ساخته بشود. خود آمريكايي ها هم از موتورهاي F-100 دهه هفتاد ميلادي( 40 سال پيش) بر روي اف 15 و اف 16 استفاده ميكنند. موتور TF-119 هواپيماهاي اف 22 متعلق به دهه 80 ميلادي است.
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    شفق
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    بابا موتور که راه اندازی ساختش مال دولت قبله و حتی مهندسی معکوسش این وزارت دفاع تا حالا هیچ پیشرفتی نسبت به وزارت دفاع قبل نداشته امیدوارم یه تکونی به خودشون بدن و حداقل پروژه های نیمه تمام قاهر وشفق را با این موتور تکمیل کنن چون تبدیل یه موتور جت به توربوفن کار زیادی نداره اگه به خاطر چوشامد دیگران البته بودجه اش را بدن بابا اقای دهقان یه کاری حداقل به حال نیرو هوایی کن رهبری هم که دستورش را خیلی وقت پیش دادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس