کد خبر 598437
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

پیشنهاد آمریکا برای هماهنگی با روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه مؤید این مطلب است که آمریکا به حضور بی‌ثمر ائتلاف بین المللی بدون مشارکت روسیه و نقش‌آفرینی ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم اذعان دارد.

 به گزارش مشرق، هنوز سخن از طرح «ب» آمریکایی برای سوریه است و هنوز هم رژیم آل سعود به طور عمد در هر مناسبتی بیشتر از خود آمریکایی‌ها تبلیغ آن را می‌کند. ماه‌ها گذشته و این طرح بیشتر شبیه به یک قصه خیالی است که برای کودکان قبل از خواب خوانده می‌شود چرا که امکان اجرا شدن آن در واقع امر وجود ندارد.

آمریکایی‌ها از هیچ کاری در حمایت لجستیک و اطلاعاتی از گروه‌های تروریستی در سوریه کوتاهی نکرده، و پادگان‌هایی را برای آموزش ایجاد و به ارسال سلاح و مهمات به دست تروریست‌ها پرداخته و حتی آنها را مورد حمایت سیاسی و رسانه‌ای خود قرار دادند.

سعودی‌ها هم در همه ابعاد سیاسی، رسانه‌ای، نظامی، مالی و حتی شرعی با صدور فتوا حمایت خود را از گروه‌های تروریستی نشان داده و از همه کشورها از بین تندروها سربازگیری کرده و به خاک سوریه فرستادند.

محاسبات رژیم آل سعود با همکاری اردن، روی جبهه‌های زیادی اعم از غوطه دمشق یا باقی جبهه جنوب در درعا و قنیطره یا در جبهه شمال شامل حلب و ادلب با همکاری ترکیه طی همه این سال ها موفق نبوده است، بنابراین چه زمانی امکان اجرای طرح «ب» در سوریه وجود دارد.

رژیم آل سعود بارها خواستار مداخله نظامی زمینی در سوریه شده و آمادگی خود را برای حمله به سوریه به شرط حضور در ائتلافی بین المللی اعلام کرده چرا که ریاض همچون دخالت نظامی خود در یمن جرات ندارد به تنهایی به کشوری دیگر حمله کند.

با مطرح شدن مجدد طرح «ب» در سطح بین المللی، «کورو بشو» نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد که در ماه جاری میلادی سخنگوی شورای امنیت نیز هست، اعلام کرد که سخن از این طرح به عنوان راه حل بحران سوریه خیلی زود است و حل و فصل بحران سوریه بسیار پیچیده است.

اظهار این مقام بین المللی صرفا آرام بخشی بود که به منتظران مداخله نظامی در سوریه و در راس آن عربستان ترزیق شد چرا که اجرای طرح «ب» به معنای عملیات نظامی زمینی در سوریه است و این امر محال است چون امریکایی نیازی به غرق شدن مجدد در باتلاق جنگ مستقیم دیگری در خاورمیانه همچون جنگ عراق و افغانستان را ندارند و سعودی ها و همچنین ترکیه هم به تنهایی جرات مداخله نظامی تنهایی را ندارند در حالی که روسیه، ارتش سوریه را تنها قدرت زمینی قادر به مبارزه با تروریسم می داند.

علاوه بر اینکه اعلام آمادگی واشنگتن برای هماهنگی بی سابقه با روسیه در مبارزه با تروریسم این نظریه را تایید می کند که اجرای طرح نظامی «ب»، تنها با موافقت و اشراف روسیه در کنار آمریکا امکان پذیر است و آن زمان است که ارتش عربی سوریه نقش اصلی در آن ایفا می‌کند.

بر اساس اعلام منابع خبری، دولت آمریکا در تلاش برای تشکیل ائتلافی نظامی با روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه است و در مقابل از روس‌ها می‌خواهد به مناطق تحت کنترل نیروهای مورد حمایت غربی‌ها حمله نکنند.

پیشنهاد این همکاری هفته گذشته از سوی واشنگتن مطرح شده و اکنون دولت آمریکا منتظر پاسخ روسیه است. تصمیم آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف نظامی با مسکو، چرخشی بزرگ در سیاست این کشور در سوریه تلقی می‌شود چرا که پیش از این مقام‌های آمریکایی دائما از عملیات نظامی روسیه در سوریه انتقاد کرده‌اند.

طبق طرح پیشنهادی، نیروهای هوایی آمریکا و روسیه در سلسله عملیات مشترک مواضع گروه تروریستی جبهه نصره، شاخه القاعده در سوریه را هدف قرار خواهند داد. در مقابل، روسیه متعهد می‌شود به مواضع گروه‌های مورد حمایت آمریکا حمله نکند و به دولت بشار اسد هم فشار بیاورد که به حملات هوایی خود به این مناطق پایان دهد.

خبر پیشنهاد جدید واشنگتن به مسکو را روز پنجشنبه روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد. طبق گزارش این روزنامه، متن پیشنهادی آمریکا برای توافق دوجانبه میان واشنگتن و مسکو برای روس‌ها ارسال شده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در عکس العمل به گزارش واشنگتن پست، تنها به تأیید «وجود برنامه‌ای برای افزایش همکاری‌ها میان دو طرف» بسنده کرد و جزئیات بیشتری از طرح مذکور ارائه نکرد.

موافقان طرح ائتلاف نظامی آمریکا و روسیه معتقدند درصورت شکل‌گیری این همکاری، مسیر برای حمله به پایتخت داعش در سوریه یعنی شهر رقه هموار می‌شود. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند به‌دنبال تقویت نیروهای نظامی به‌اصطلاح میانه رو مخالف دولت اسد و همچنین کردهای سوریه هستند تا این نیروها در عملیات مشترک، شهر رقه را از دست نیروهای داعش خارج کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    ازآمریکای جنایتکاروبدقول بایدترسید ازخیروشرش بایدگذشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس