نیروهای آمریکایی می‌دانستند که در صورت عدم پشتیبانی، «ارتش جدید سوریه» در عملیات خود شکست خواهد خورد و با این حال، جنگنده‌هایش را از عملیات «بوکمال» به جای دیگر فراخواند.

 سرویس جهان مشرق - به گزارش «اسپوتنیک»، گروه مسلح ضد دولت سوریه موسوم به «ارتش جدید سوریه»، بعد از آن که جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در میانه ماموریتی از پیش برنامه‌ریزی شده مسیر خود را به سوی فلوجه در عراق عوض کردند، در عملیات علیه داعش شکست خورد.

جنگنده های آمریکایی در میانه عملیات ضدداعش، صحنه را ترک کردند

این عملیات در 28 ژوئن با هدف پس گرفتن شهر «بوکمال» در شرق سوریه از دست داعش آغاز شده بود. روزنامه «واشینگتن پست» به نقل از مقامات آمریکایی مطلع از ماجرا، نوشت که در میانه عملیات، هواپیماهای جنگی آمریکایی دستور ترک منطقه را به مقصد حومه شهر فلوجه دریافت کردند. در نتیجه، نیروهای موسوم به ارتش جدید سوریه مجبور به عقب نشینی حدودا 300 کیلومتری از منطقه شدند.

جنگنده های آمریکایی در میانه عملیات ضدداعش، صحنه را ترک کردند

با آزادی بوکمال، ارتباط شبه نظامیان داعش در سوریه و عراق با یکدیگر قطع می‌شد. همچنین تجمع یک نیروی نظامی قابل توجه در منطقه می توانست به یک شورش قبایلی علیه داعش هم کمک کند.

با این حال، به نقل از سخنگوی ارتش آمریکا، سرهنگ «کریس گارور»، هواپیماهای حاضر در هجوم به بوکمال، به سوی فلوجه عراق تغییر مسیر دادند تا یک کاروان داعش را در حال فرار از شهر هدف قرار دهند. گفته شده که این کاروان با همکاری نیروی هوایی آمریکا، بریتانیا و عراق منهدم شد.

جنگنده های آمریکایی در میانه عملیات ضدداعش، صحنه را ترک کردند

 نیروهای آمریکایی می‌دانستند که در صورت عدم پشتیبانی، ارتش جدید سوریه در عملیات خود شکست خواهد خورد و با این حال، جنگنده‌هایش را از آن عملیات به جای دیگر فراخواند. پنتاگون آگاه بود که این گروه شورشی ضد دولت و مورد حمایت آمریکا، چندان قابلیت جنگیدن ندارد. سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه، یحیی سلیمان در این زمینه می گوید:

«این نخستین باری نیست که آمریکا تلاش می‌کند از میان نیروهای به اصطلاح «میانه رو» ضد دولت سوریه، یک نیروی نظامی برای مبارزه با داعش بسازد.» سرتیپ سلیمان در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوِستیا» اضافه می‌کند، «صدها میلیون دلار هدر رفته است. ارتش جدید سوریه یک پروزه مشترک دیگر میان امریکا و اردن است. این گروه از اعضای قبایل مستقر در شرق سوریه تشکیل شده، ولی قابلیت‌های رزمی آن ها کافی نیست.»

به اعتقاد آقای سلیمان، گرچه این به اصطلاح «ارتش جدید سوریه» را مربیان آمریکایی و اردنی تعلیم داده‌اند و مورد حمایت اطلاعاتی این دو کشور هستند، گروه قادر به اجرای اهداف تاکتیکی و راهبردی خود نیست.

جنگنده های آمریکایی در میانه عملیات ضدداعش، صحنه را ترک کردند

همزمان، سخنگوی ارتش آمریکا تاکید می‌کند که این گروه یک متحد آمریکا در سوریه باقی می‌ماند و آمریکا به پشتیبانی از عملیات آن ادامه می‌دهد.

در همین زمینه، نویسنده «واشینگتن پست»، پرسشی مهم را مطرح می کند:

«تغییر ماموریت نیروی هوایی (در عملیات بوکمال) این پرسش را به میان می‌آورد که آیا ارتش آمریکا و متحدانش منابع کافی را برای جنگ با داعش اختصاص داده‌اند، جنگی که در جبهه‌های متعدد در سرتاسر قلمرو سوریه و عراق در جریان است.»

حسن هانی زاده، تحلیل گر سیاسی، به اسپوتنیک گفت:

«این رویداد ثابت می‌کند که راهبرد آمریکا و متحدانش کارآمد نبوده است. حالا، امریکا انتخابی جز همکاری با ایران و روسیه برای شکست تروریست‌ها ندارد.»

به نظر ژنرال روسی، «والری زاپارنکو»، هدف احتمالی این است که نظامیان به واشینگتن پیام دهند که نیروهای آمریکایی در منطقه کافی نیستند و باید تقویت شوند:

«محتمل است که سیاستمداران آمریکایی تصمیم بزرگ تر کردن نیروهای خود را در غرب آسیا بگیرند.»

اگر این گمانه درست باشد، چنان طرحی از منظر فرماندهی نیروهای آمریکایی منطقی و روشن است. آمریکا می‌خواهد نقش کلیدی در شکست داعش بازی کند و امتیازات بیشتری هم از بابت این پیروزی به دست بیاورد. از این رو واشینگتن مایل است که نیروهای خود را در مناطق نبرد در سوریه و عراق گسترش دهد.

کارشناس نظامی، «الکساندر پِرندژیف»، معتقد است که نیروهای آمریکایی ثابت کرده اند که برای نبرد در شرایط دشوار آماده نیستند:

«نظامیان آمریکایی عادت به جنگیدن در یک جنگ متعارف دارند. شرایط در سوریه متفاوت است. تروریست‌ها در گروه های کوچک عمل می‌کنند که شناسایی آن‌ها را دشوار می‌کند. نیروی هوایی نمی تواند دشمن را تشخیص دهد و به سادگی از منطقه دور می شود.»

«آناتولی سیگانوک»، تحلیل گر امور نظامی، با این نظر موافق نیست که نیروهای آمریکایی برای عملیات بوکمال آماده نبودند:

«هدف اصلی آمریکا در سوریه، سرنگونی رییس جمهور بشار اسد است. حمایت از نیروهای کرد و نبرد علیه داعش اهداف فرعی هستند.»

سید عبدالمجید زواری، تحلیل گر ایرانی هم این نظر را قبول دارد. او اضافه می‌کند که آمریکا علاقه‌ای به جنگ با داعش ندارد، چرا که می‌تواند از گروه‌های تروریست برای تحت فشار قرار دادن رقبای خود در منطقه، یعنی روسیه و ایران، استفاده کند.

حسن شمشادی، خبرنگار ویژه ایرانی در سوریه و عراق اعتقاد دارد که آمریکا قصدی برای از بین بردن داعش ندارد تا این گونه توجیهی برای حضور نظامی در منطقه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    خخخخ کدخدای نامرد...
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    یاعلی
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    300 کیلومتر خخخخخ
  • سید سعدی علوی ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام، مدتهاست از مدافع حرم (ابو شهد الجبوری) خبری نیست،لطفا خبری از این بزرگوار منتشر کنید
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    رهبر معظم انقلاب در حرم امام (ره): هر کسی به آمریکا اعتماد کند سیلی می‌خورد
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    منتظر ابراز نظر خبرنگار ویژه ایرانی بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس