دبیر کل ناتو از تصمیمات این ائتلاف نظامی برای استفاده از هواپیماهای آواکس ناتو درعملیات های شناسایی بر فراز سوریه و عراق و جمع آوری اطلاعات برای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خبر داد.

 به گزارش مشرق، به نقل از نشریه "دی سایت"، دبیر کل ناتو در آستانه برگزاری نشست این ائتلاف نظامی در ورشو از عملیات هواپیماهای شناسایی آواکس ناتو در عراق و سوریه خبر داده است.

وی اعلام کرد که ناتو خود را برای عملیات هواپیماهای شناسایی آواکس و مشارکت در ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه آماده می کند.

"ینس استولتنبرگ"، دبیر کل ناتو در آستانه نشست این ائتلاف نظامی  که در هشتم و نهم جولای (18 و 19 تیر) در ورشو برگزار می شود همچنین تصریح کرد که ما تصمیم می گیریم که هواپیماهای شناسایی آواکس ناتو اطلاعاتی را به ائتلاف بین لمللی ضد داعش ارائه دهند.

بر اساس برنامه های ائتلاف نظامی ناتو، این هواپیماهای مجهز به رادار و فناوری های ارتباطی از ترکیه و سواحل دریای مدیترانه پروازهای نظارتی را بر فراز عراق و سوریه انجام می دهند. ماهها بود که در ائتلاف نظامی ناتو درباره شروع چنین عملیاتی اختلاف نظر و مناقشه وجود داشت.

اگر این عملیات ناتو بر اساس تصمیم های اتخاذ شده بعد از تابستان آغاز شود انتظار می رود که سربازان آلمانی هم در این عملیات شرکت کنند. بر اساس اطلاعات ارتش آلمان احتمالا حدود یک سوم خدمه 16 هواپیمای آواکس ناتو در این عملیات را این کشور فراهم می کند.

دبیر کل ناتو همزمان از تصمیمات خود برای گفتگوهای سریع با روسیه خبر داده و تاکید کرد که شورای روسیه-ناتو نقش بزرگی را در راستای گفتگوها، تبادل اطلاعات و کاهش تنش ها ایفا می کند. از این رو ما با روسیه در این راستا کار می کنیم که کمی بعد از برگزاری نشست ناتو دیداری را در این شورا برنامه ریزی کنیم. مذاکرات درباره یک دور گفتگوها در شورای ناتو قبل از برگزاری نشست ناتو با شکست مواجه شد.

اختلافات با روسیه همچنین تاثیراتی بر بودجه دفاعی کشورهای عضو این ائتلاف نظامی داشته است. بر اساس اطلاعات این ائتلاف نظامی هزینه های دفاعی بدون در نظر گرفتن کانادا و آمریکا حدود سه درصد افزایش پیدا کرده است.

استولتنبرگ در این ارتباط تاکید کرد که برخی کشورها هزینه های دفاعی خود را افزایش و برخی کاهش داده اند، اما این روند در مسیر درستی قرار دارد.

قرار است در نشست روزهای آینده ناتو در ورشو سران کشورهای عضو این ائتلاف نظامی همچنین درباره اعزام چهار یگان چند ملیتی با حدود 4 هزار نیرو به مناطق شرقی این ائتلاف نظامی تصمیم گیری کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس