کد خبر 582123
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

اگر چه آمریکا تاکنون نتوانسته در رقه دستاورد قابل ذکری داشته باشد اما با فرض اینکه این کشور بتواند پس از ویران سازی این شهر آن را آزاد کند امور آن را به گروه های مسلح مخالفی خواهد داد که از نظر واشنگتن، ریاض و آنکار نماینده قانونی مردم سوریه هستند.

 به گزارش مشرق، به نقل از «البدیل»، ورود نیروهای آمریکایی به رقه با هدف آزادسازی آن از دست داعش همان ادعای آمریکا در حمله به عراق با هدف آزادسازی، گسترش آزادی و مردسالاری در این کشور را در ذهن ها زنده می کند. ساکنان رقه از این سناریو نگران هستند. آنان بر این باورند که ورود نیروهای آمریکایی به رقه به اشغال این شهر و نه آزادی آن منجر خواهد شد.

ادامه نبرد در رقه

آمریکا به دنبال این است که به پیروزی بزرگی دست یابد که با پیروزی روسیه در شهر تدمر برابری کند تا در نتیجه آن دستاوردهای آمریکا و روسیه در سوریه یکسان باشد. از این رو آمریکا عملیات نظامی را در رقه آغاز کرده است. به طوری که منطقه رقه حمله های سختی را شاهد است که نیروهای دموکرات کرد آغازگر آن  بوده اند. آمریکا هم در زمین از این نیروها حمایت می کند و هم با پوشش هوایی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش از این حمله های پشتیبانی می کند. اما تاکنون هیچ پیشرفت راهبردی قابل ذکری به دست نیامده است.

«غریب حسو» نماینده حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه در کردستان عراق از برخی جزئیات طرح حمله به رقه پرده برداشت. او گفت عملیات نظامی به طور همزمان از سه محور و به طور مشخص از منطقه عین عیسی، تل ابیض و الجزیره آغاز می شود. او افزود: عملیات نظامی واقعی اکنون در حومه شمالی رقه در جریان است؛ به طوری که نیروهای کرد و همپیمانان آن تلاش می کنند ارتباط رقه را از مرزهای ترکیه که نیروهای داعش از آن تغذیه می شوند، قطع کنند. پس از پایان این اقدام های مقدماتی از همه محورها به شهر حمله خواهد شد.

همزمان با مقدمه سازی برای آغاز عملیات ائتلاف بین المللی در رقه برای نخستین بار جنگنده های این ائتلاف اطلاعیه هایی را به این شهر انداختند و از ساکنان آن خواستند شهر را ترک کنند.

ساکنان رقه نگرانند که آمریکا تلاش می کند شهر آنان را اشغال کند و نه اینکه از دست تروریست ها آزاد کند. یکی از جوانان این شهر گفت که می خواهیم رهایی یابیم. بسیار خسته شده ایم. اما با این وجود نمی توانیم به آمریکایی ها اعتماد کنیم. کسانی به آمریکا اعتماد دارند که در هتل های ترکیه نشسته اند. ما هیچ گناهی در این نبرد نداریم. ما عضو داعش نیستیم. حتی کسانی که از رقه به داعش ملحق شده اند برای حفظ آبروی خود که توسط تروریست های با تابعیت عربستانی، تونسی و لیبیایی لگدمال می شد، به این گروه پیوسته اند.

تلاش داعش برای تامین امنیت خود

داعش پیش از آغاز عملیات نظامی آمریکا در استان رقه پیش دستی کرده است و به حومه شمالی حلب حمله کرده و توانسته است به ضرر گروه های مسلح در آنجا پیشروی کند. به طوری که درگیری های سختی میان گروه های تروریستی مختلف در شهر مارع در استان حلب رخ داد. این مساله زمانی اتفاق افتاد که گروه تروریستی داعش توانست راه های کمک رسانی که شهر اعزار را به مارع ارتباط می دهد در کنترل خود در آورد. این اقدام سبب شد تا این گروه روستاهای جبرین، تل جبرین، کفرکلبین، تل حسین، وطامیه، بریشه، النده، النیاره را حومه شمالی حلب در کنترل خود در آورد. در این حمله ها شماری از نیروهای ارتش آزاد کشته شدند و تعداد زیادی از ساکنان این مناطق هم به سوی ترکیه پناهنده شدند. در نتیجه داعش توانست بخشی از حومه شمالی حلب را در کنترل خود در آورد.

بحران میان ترکیه و آمریکا

خبرگزاری فرانسه تصاویری از سربازان آمریکایی را منتشر کرد که برخی از آنان لباس نظامی یگان های حمایت مردمی کردها را بر تن دارند. این در حالی بود که برخی دیگر لباس نظامیان آمریکایی را پوشیده بودند. این مساله عصبانیت ترکیه را به دنبال داشت و ترکیه این اقدام را به منزله پشتیبانی آمریکا از یگان های حمایت کردها قلمداد کرد. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه واشنگتن را به سبب اینکه این یگان ها را تروریست به شمار نمی آورد به دورویی، نفاق متهم کرد. او گفت قابل پذیرش نیست که سربازان آمریکا از لباس های فرم یگان حمایت از کردها که آنکارا ان را تروریست به شمار می آورد استفاده کنند و این نفاق، دو رویی و سیاست یک بام و دو هوا است.

رقه به کدام طرف واگذار خواهد شد؟

با وجود ضعف عملیات آمریکا در رقه و به دست نیاوردن هیچ دستاورد قابل ذکری اما با در نظر گرفتن تحقق آرزوهای واشنگتن و توانایی نیروهای کردها و آمریکا برای آزادسازی رقه از کنترل داعش پس از نبردهای طولانی که این استان را به طور کلی ویران خواهد کرد و نه داعش را، اکنون این سوال مطرح می شود امور رقه به دست چه گروهی واگذار خواهد شد؟ چه گروهی خلا را پر خواهد کرد؟ نظام سوریه، کردها یا مخالفان مسلح؟ پاسخ این سوال روزهای آینده مشخص خواهد شد. اما اطلاعات نشان می دهد که این استان زیر هیچ شرایطی به نظام و ارتش سوریه واگذار نخواهد شد. دور از ذهن است که نیروهای آمریکایی در یکی از استان های سوریه وارد نبردی شوند تا آن را آزاد و به سرسخت ترین دشمن آمریکا واگذار کنند. همزمان با این نبردها سخن درباره پیوستن رقه به نظام فدرالی که کردها در شمال سوریه آن را اعلام خواهند کرد، افزایش یافته است. به طوری که غریب حسو نماینده حزب اتحاد دموکرات کردهای سوریه در کردستان عراق گفت شهر رقه پس از آزادی به نظام فدرالی که کردها در شمال سوریه پی ریزی می کنند ملحق خواهد شد. او گفت نیروهای دموکراتیک سوریه عملیات آزادسازی رقه را فرماندهی می کنند و منطقی است که این شهر پس از آزادی به طور خودجوش به نظام فدرالی که کردها برای پی ریزی آن در شمال سوریه تلاش می کنند بپیوندد. آمریکا مخالفان مسلح را تروریست به شمار نمی آورد. عربستان هم از آنان حمایت می کند از این رو ممکن است این گروه ها یکی از گزینه های آمریکا برای به عهده گرفتن زمام امور رقه پس از آزادی آن باشند. زیرا این گروه ها از دیدگاه ترکیه، عربستان و آمریکا نماینده قانونی مردم سوریه هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بشردوست ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    رقه با کمترین تلفات به کردها واگذار خواهد شد. زیرا آمریکا به کردها علاقه خاصی دارد!!! و علاقه آمریکا فقط به خاطر منافعی است که در آینده از این منطقه نصیب خود خواهد کرد. آمریکا با تبانی با داعش این منطقه را پس از ویرانی و وارد آوردن تلفات سنگین به مردم رقه ، آنرا به کردها تحویل خواهد داد تا بعنوان حیاط خلوت در آینده از آن بهره مند شود.
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    هدف امروز ارتش سوریه باید آزادسازی شهر رقه باشد و به این منظور باید فرودگاه طبقه در 60 کیلومتری رقه آزاد شود تا بتوان به شهر رقه حمله کرد چون داعش در حالی در حومه دمشق در 300 کیلومتری دمشق زور آزمایی می کند که در 20 کیلومتری مرکز خلافت خود شهر رقه یک شکست ساختگی را در مقابل 200 سرباز آمریکایی به نمایش گذاشته حال شما قضاوت کنید- پس ارتش سوریه نباید در غوطه های شرقی و غربی سر خودش را گرم کند- اینو خواهشا به مقامات برسانید
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اینا همش سیاه بازیه! آمریکا ستون پنجم داعشه!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    داداش اینجوری به مقامات مشاوره بدی دیگه کارشون تمومه. ارتش سوریه نمی تونه دمشق رو کنترل کنه. پس به نظر شما آیا واقعا می تونه عملیات آزادسازی الرقه رو شروع کنه و شهر طبقه و رقه رو ازاد کنه کمی فکر کنید برای آزادسازی یک روستا و شهرک ارتش سوریه یک هفته زمان می خواد. چه برسه مسافت زیاد. تنها پیروزی برق آسای ارتش سوریه در این چند ساله همون شکستن محاصره نبل و الزهرا بود واقعا این عملیات به نفع دولت سوریه بود. با همون عملیات بود که کردها و نیروی سوریه دموکرات هم توانست شهر تل رفعت و چند روستای دوروبر آن را پس بگیرند. منطقه ای با و سعت زیاد و تراکم جمعیتی زیاد در عرض 3 یا 4 روز آزاد شد. شهر القریتین که 2 ماه دولت سوریه مششغول آزاد سازی آن بودند اندازه شهر تل رفعت است که نیروهای سوریه دموکرات در عرض کمتر از یک روز آن را آزاد کردند. پس بهتره همون نیروهای سوریه دموکرات الرقه و طبقه رو کنترل کنند. ارتش سوریه بر روی حلب، دمشق و دیرالزور و .... متمرکز بشه بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس