محمدرضا عارف از برچسب‌زنی‌های یاران اصلاح‌طلب خود گلایه دارد؛ اصلاح‌طلبان گاه او را «امنیتی» و گاه اصلاح‌طلب بدلی خطاب می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر حضور جدی عارف در کارزار رقابت برای کرسی ریاست بهارستان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

«لایت»‌ترین اصلاح‌طلب بهارستان کیست؟ / اصلاحات دست از ماجرای خالقی بر نمی‌دارندمجلس نهم تکرار صحبت‌های اسرائیل!؛ داریوش قنبری در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار به بررسی عملکرد مجلس نهم پرداخته است و در همین راستا اظهار داشت: « تعدادی از افراطیون که در این مجلس در مقابل منافع ملت ایران ایستادند و در عمل دیدیم که در قضیه برجام صحبت‌های اسرائیل با عربستان‌سعودی را تکرار کردند و منافع ملی را نتوانستند به خوبی تشخیص دهند مهم‌ترین نقطه ضعفی بود که این مجلس داشت و بی‌تردید این مهم تمام نقاط قوت این مجلس را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. سیاسی‌کاری فوق‌العاده نمایندگان تندرو از دیگر نقاط ضعف این مجلس بود به‌طوری که با هر عملکرد دولت تدبیر و امید مخالفت می‌کردند و اقدامات مثبت دولت را هم به چالش می‌کشیدند که به‌طور قطع این اقدام آنها به نفع کشور و نظام نبود. نمایندگان مجلس نهم در ارتباط با قانونگذاری که وظیفه اصلی آنها بود هم دارای نقاط ضعفی بودند به این صورت که یک‌سری مصوبات سیاسی را در جهت تحقق.»

تکرار رای مردم با عارف؛ حمایت‌ها از مرد «انصرافی» اصلاحات افزایش یافته است تا برآورد این جریان حمایت جدی با نگرش تغییرخواهی مردم با رای به عارف در انتخابات ریاست مجلس شکل بگیرد. محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: « ما اگر بخواهیم از بعد سیاسی به موضوع نگاه کنیم، فاکتور احترام به رای مردم و پاسخگویی به اعتماد آنان وجود دارد که موضوع بسیار مهمی است. مردمی که در تهران رای دادند بدون اینکه وابسته به حزبی باشند و بدون اینکه فرهنگ حزبی داشته باشند همانند یک حزب عمل کردند. مردم اکثریت لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان را نمی‌شناختند و تنها با پنج تا 6 نفر آشنایی داشتند، با وجود این به همه 30 نفر رای دادند. این موضوع فقط در تهران حاکم نبود و در بقیه شهرها نیز شاهد آن بودیم. رای مردم، رای به تغییر بود. ما باید به این تغییرخواهی مردم احترام بگذاریم و در جهت احترام به آن عمل کنیم.»

«لایت»‌ترین اصلاح‌طلب بهارستان کیست؟ / اصلاحات دست از ماجرای خالقی بر نمی‌دارندتردید در اجتهاد فقها شورای نگهبان؛ در چندماه گذشته حمله به شورای نگهبان به بهانه‌های مانند ابطال آرای خانم خالقی مجدد افزایش یافته است؛ اما برخی از حملات تکرار ترجع‌بند پدر بزرگ‌های سیاسی به است؛ آنانی که حتی توانایی تربیت اسلامی فرزندان خود را برای عدم مصاحبت با فرقه ضاله بهائیت ندارد.مرتضی مداح در گفت‌وگو با روزنامه قانون با تکرار اظهارات «رییس خود» اظهار داشت: « بايد در روند خود يك تجديد نظر كنند. خود افرادي كه در شوراي نگهبان هستند اجتهادشان در چه حدي است!؟ اين افراد مي‌توانستند به گونه‌اي برخورد كنند كه تا اين حد دافعه ايجاد نشود. در موضوع كانديداتوري سيد‌حسن‌آقاي خميني يك دغدغه براي ما پيش آمد كه چرا با توجه به اينكه بعد از سال‌ها يكي از خاندان امام(س) وارد عرصه خبرگان شد، اينگونه با وي رفتارشد. چرا يادگار امام را رنجاندند. ايشان از برخي افراد كه امروز در خبرگان هستند علميت بيشتري دارند. اي‌كاش بهتر عمل مي‌كردند تا جاذبه انقلاب مثل جاذبه خميني(س) بالا مي‌ماند.»

تردید نامزد ریاست جمهوری اصولگرایان؛ جریان اصلاحات نامزدسازی برای اصولگرایان در خرداد 96 را آغاز کرده است؛ آنان از افرادی چون احمدی‌نژاد، فتاح و ضرغامی سخن می‌گویند. در همین راستا روزنامه قانون از ابهام در اردوگاه اصولگرایان نوشت: « اصول‌گرایان برخلاف رقیب‌شان که روحانی را هنوز کاندیدای خود می‌دانند، در وضعیتی مبهم به سر می‌برند. ممکن است آنها برای تقویت شانس پیروزی خود نیروهای رادیکال را کنار بگذارند. اما آنها با عوامل دیگری به جز رقیب هم دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این عوامل محمود احمدی‌نژاد و یاران او هستند که گمانه‌زنی برای حضور او هم می‌تواند معادلات اصول‌گرایان را به هم بزند، به‌ویژه آنکه تحرکات احمدی‌نژاد در مدت اخیر بیش از قبل بوده است.»

«لایت»‌ترین اصلاح‌طلب بهارستان کیست؟ / اصلاحات دست از ماجرای خالقی بر نمی‌دارندفشار به دولت با اقتصاد مقاومتی!؛ نگرانی‌ها برای خرداد 1396 افزایش یافته است، حامیان دولت از «رکود» گلایه دارند؛ رکودی که دولتی‌ها آن را قبول ندارند. حامیان اصلاحات اجرای اقتصاد مقاومتی را طرحی برای «فشار» به دولت توصیف می‌کنند. روزنامه اعتماد نوشت: « اصولگرايان تصميم دارند تا رقابت با حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده را آغاز كنند. ركود اقتصادي و فشار به دولت براي اجراي طرح اقتصاد مقاومتي به همراه زير سوال بردن برجام از ديگر راهبردهاي اين جريان سياسي براي برهم زدن تمركز روحاني و دولت اعتدال است. از سوي ديگر همزمان با طرح چنين فضايي سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد افزايش يافته و اخباري با رنگ و بوي يارانه ٢٥٠ هزارتوماني در بازار افكار عمومي توزيع مي‌شود. در كنار اين اتفاقات برخي ديگر از نيروهاي جناح راست با اعلام مواضع تنش‌زا، دردسرهايي ديپلماتيك را براي دولت فراهم آورده‌اند.»

آثار عدم تغییر کابینه در خرداد 96، زمزمه‌ها برای تغییر کابینه با فعالیت مجلس دهم افزایش یافته است؛ غلام عباس توسلی در روزنامه آرمان امروز عدم تغییرات را به انتخابات ریاست جمهوری گره زد و در همین راستا نوشت: « اگر دولت نخواهد تغییراتی در کابینه ایجاد کند نتیجه چنین خواهد شد که دست آقای روحانی و تیم تدبیر و امید برای اقدامات اثرگذار و مطلوب در یکسال باقیمانده بسته خواهد شد و از سوی دیگر اقبال به روحانی در انتخابات ۹۶ هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با «لایت»‌ترین اصلاح‌طلب بهارستان کیست؟ / اصلاحات دست از ماجرای خالقی بر نمی‌دارندتوجه به حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو در مجلس دهم نباید از همان آغاز به کار مجلس انتظار داشت که ‌ترمیم کابینه به ‌سرعت انجام شود بلکه باید ملاحظه شود که روند مجلس در چه جهت و سمت و سویی حرکت خواهد کرد.»

ربیعی اولین تغییر در کابینه؛
پدربزرگ‌های سیاسی جریان اصلاحات از اقدامات علی ربیعی ناراضی هستند؛ آنان خواهان افشاگری مرد «پنهان» کابینه از رازهای محمود احمدی‌نژاد هستند. روزنامه آرمان امروز در اولین گمانه‌زنی پیرامون تغییر در کابینه با ادبیاتی تلویحی از اخراجی اول کابینه یازدهم سخن گفت و در همین راستا نوشت: « حضور علي ربيعي در اين وزارتخانه از همان روزهاي نخست بي‌حاشيه نبود و هنوز هم كه حدود ۳ سال از حضور ربيعي در وزارت كار و امور اجتماعي مي‌گذرد اين حواشي ادامه دارد. نكته قابل تامل در مديريت ربيعي چنين است كه او تمايلي به سخن گفتن درباره عملكرد اين وزارتخانه در دولت قبل ندارد و اين سكوت در شرايطي است كه تامين اجتماعي از پرحاشيه‌ترين نهادها در دولت احمدي‌نژاد بوده است و تخلفات مالي زيادي از آن كشف شده است اما ربيعي مشخص نيست به چه دليلي به مماشات با دولت قبل مشغول است.»

«لایت»‌ترین اصلاح‌طلب بهارستان کیست؟ / اصلاحات دست از ماجرای خالقی بر نمی‌دارند• «لایت» ترین اصلاحات برای ریاست بهارستان

محمدرضا عارف از برچسب‌زنی‌های یاران اصلاح‌طلب خود گلایه دارد؛ اصلاح‌طلبان گاه او را «امنیتی» و گاه اصلاح‌طلب بدلی خطاب می‌کنند.

روزنامه همدلی در بیانی کنایه‌آمیز اصلاح‌طلبی محمدرضا عارف را «لایت» دانست و در همین راستا نوشت: « در این مرحله سود اصلاح‌طلبانی که قصد از سرگیری روند اصلاحات در کشور را دارند، ایجاب می‌کند به جای انتخاب چهره‌ای محافظه‌کار برای ریاست مجلس، چهره‌ای اصلاح‌طلب را برگزینند، ولو آنکه این اصلاح‌طلبی او «لایت»تر از دیگر اصلاح‌طلبان باشد.»

از سوی دیگر برخلاف گمانه‌زنی‌ها پیرامون توافق برای ریاست مجلس؛ اصلاح‌طلبان خود را برای رقابت آماده می‌کنند و از «بده بستان‌هاي غير شفاف» برای پایگاه اجتماعی خود حکایت می‌کنند. روزنامه اعتماد نوشت: « اصلاح‌طلبان مي‌خواهند يك پيام روشن به بدنه اجتماعي خود بدهند: اينكه نه اهل بده بستان‌هاي غير شفاف هستند و نه اهل عقب‌نشيني از خواست و مطالبات راي‌دهندگان. به همين دليل نيز بي‌توجه به تعداد واقعي حاميان‌شان در مجلس دهم خود را براي رقابتي سالم در فضايي غيرخصمانه با علي لاريجاني آماده مي‌كنند؛ رقابتي كه نه در ذاتش اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل نهفته است و نه پيامدش مي‌تواند چنين اتفاق نامباركي باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • پری مجرد38ساله ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    فتوشاپه
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    پری پیدایت نیست گفتم شاید شوهر کردی !
  • ناشناس ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    این اصلاح طلبان به خودشون هم رحم نمی کنند و بی شرمانه با آبروی مینو خالقی بازی می کنند .
  • علی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    ح0000000000000000
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    این مرد است.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    من پری هستم یعنی پرویز
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    راست میگه...
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    مینو کیه دیگه. به فکر نام ما باشید
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    ما حلقه به دوشان هستیم
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    ح0000000000000000

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس