روزنامه‌های اصلاح‌طلب صفحات امروز خود را به سفر استانی رئیس‌جمهور به کرمان و پایان مجلس شورای اسلامی نهم و تحولات آغازین مجلس دهم اختصاص دادند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

روزنامه‌های اصلاح‌طلب صفحات امروز (چهارشنبه 23 اردیبهشت سال 95) خود را به سفر رئیس جمهور به کرمان و پایان مجلس شورای اسلامی نهم و تحولات آغازین مجلس دهم اختصاص دادند.

1میراث تلخ مجلس که برجام را تصویب کرده است برای مجلس دهم / عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاط- ترس اصلاح‌طلبان از لابی در مجلس دهم؛ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم اقدام به یارگیری از میان نمایندگان مستقل کردند تا مدعی پیروزی در انتخابات شوند. اما اینک اعلام می کنند که گرایش سیاسی نمایندگان مجلس دهم ژله‌ای است و حال از لابی‌گری در مجلس شکایت می‌کنند و آنرا خطرناک می‌خوانند. روزنامه آرمان در این باره نوشت:‌ « آيا لابي كردن شيوه صحيح براي جلوس بر اين كرسي‌ها است؟ آيا توانايي افراد با تاييد چند همفكر سياسي براي جلوس بر كرسي هيات رئيسه احراز خواهد شد؟ اصلا مگر از الزامات كانديداتوري براي حضور در هر انتخاباتي ارائه برنامه نيست تا با بررسي آن بتوان توانايي فردي كه خود را داراي شرايط لازم براي جلوس بر كرسي‌هاي انتخاباتي مي‌داند را سنجيد؟ بسياري از آگاهان و دلسوزان كشور بارها تاكيد داشتند، نبايد براي حضور در مناصبي كه در تصميم‌گيري‌هاي ملي داراي اهميت است مواضع سياسي را در مدنظر قرار داد، بنابراين مشخص نيست اين لابي‌ها و گعده‌ها بر چه اساسي شكل گرفته است كه طبق شنيده‌ها در دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا رواج دارد؛ هر چند در طيف اصولگرا اين لابي‌ها پررنگ‌تر است.» این درحالی است که همین روزنامه چندی پیش به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده بود که به اتفاق هاشمی رفسنجانی در میان دو کاندیدای مطرح ریاست مجلس قرار بگیرند و قضیه را حل و فصل کنند.

2میراث تلخ مجلس که برجام را تصویب کرده است برای مجلس دهم / عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاط- پایان جنجال‌های اصلاح‌طلبان بر سر مینو خالقی؛ کاندیدای زن اصفهان که توانسته بود بعد از انتخابات به عنوان منتخب سوم به مجلس راه یابد به دلایلی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. این ماجرا سبب جار و جنجال فراوان اصلاح‌طلبان شد و رسانه‌های زنجیره‌ای به طور مداوم توپخانه خود را علیه شورای نگهبان آتش کردند اما این مساله به هیئت رفع اختلاف قوا اجرا شد و این هیئت رای شورای نگهبان را تایید کرد تا پایانی بر جنجال‌ها و مسموم سازی افکار عمومی توسط اصلاح‌طلبان باشد. این درحالی است که روزنامه آرمان با وجود اینکه هیئت رفع اختلاف نیز نظر خود را داده است با یک حقوق‌دان گفتگو کرده و وی در نظری کاملا سیاسی بیان داشته که کلید حل موضوع خالقی در مجلس است.

3- تخریب مجلس نهم به شیوه دولت دهم؛ تخریب مجلس نهم که یک مجلس با اکثریت اصولگرا بوده به طور گسترده در جریان اصلاح‌طلب کلید خورده است. مجلسی که برجام در آن به تصویب رسید قرار است به شیوه دولت‌های نهم و دهم مورد تخریب قرار گیرد آنهم به جرم اصولگرایی. داریوش قنبری نماینده اصلاح‌طلب در این زمینه به ابتکار گفت: « بسیاری از اقداماتی که مجلس نهم انجام داده با رنگ و لعاب سیاسی در جهت آسیب ‍رساندن و چوب لای چرخ دولت تدبیر و امید گذاشتن، بوده است کمااینکه در مورد موضوع برجام عملکرد نمایندگان این دوره از مجلس را دیدیم. البته بنده کلیت عملکرد مجلس نهم با توجه به برخورد فراکسیون رهروان ولایت و شخص آقای لاریجانی با دولت را منفی نمی‌بینم و معتقدم آقای لاریجانی سعی کرد تا حدود زیادی عملکرد مجلس را تلطیف کند. » جالب اینجاست این روزنامه ادعا می‌کند که مجلس دهم میراث تلخی برای مجلس آینده به جای گذاشته این درحالی است که همین مجلس برجام را تصویب کرد؛ برجامی که اصلاح‌طلبان همواره از آن تعریف و تمجید کرده و خواهان آن هستند که به عنوان یک الگو در حوزه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

4میراث تلخ مجلس که برجام را تصویب کرده است برای مجلس دهم / عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاط- عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاط؛ علی‌اکبر صالحی که در اسفندماه سال 94 درباره عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در حوزه اقتصادی سخن گفته بود و با واکنش منفی روحانی روبرو شد که جایگاه وی در موضوع فنی هسته‌ای است نه اقتصادی، ‌اینک در حوزه خود سخن گفته و بیان کرده که غارت اموال ایرانیان توسط آمریکا سبب احتیاط دولت در فروش آب سنگین به این کشور شده است.

5- سفر روحانی به کرمان با ذکر دو نام؛ دو نام در سخنرانی رئیس‌جمهور در میان مردم کرمان ذکر شد. دو کرمانی که یکی در سیاست و دیگری در دفاع از کیان ملت ایران نقش اساسی داشته‌اند بر زبان روحانی آمد تا رسانه‌های اصلاح‌طلب با قرار دادن این دو نام در کنار هم وجهه دیگری به پایگاه سیاسی خود دهند. هاشمی رفسنجانی و سردار سلیمانی دو نامی بودند که رئیس‌جمهور آنان را افتخار کرمان نامیده است. در این زمینه روزنامه آرمان که نزدیک به هاشمی است از سخنان روحانی استفاده کرده و فضای کرمان را طوری روایت کرده که گویی مردم با شعار استقبال از هاشمی به دیدار روحانی رفته‌اند. جالب اینجاست که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب تنها نام هاشمی را پررنگ کرده‌اند.

6ترس اصلاح‌طلبان از لابی در مجلس دهم / عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاط- تغییر در جام جم و غرض‌ورزی اصلاح‌طلبانه؛ اصلاح‌طلبان نگاه ویژه‌ای به رسانه ملی دارند. تخریب رسانه ملی از جمله دستور العمل‌های هر روز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب است. در این میان بازار گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای هم کنار خبر احتمالی استعفای سرافزار، رئیس صدا و سیما داغ است. همین موضوع بهانه‌ای شده برای پرداختن به ماجرای ریاست سرافراز در رسانه ملی و تخریب وی که از هر روزنه‌ای در این زمینه این جراید وارد شده‌اند.

7- تهدید فراکسیون رهروان توسط اصلاحات؛ محمدرضا تاجیک که به عنوان یکی از تئوریسین‌های مطرح جریان اصلاحات شناخته شده است در تحلیلی تهدیدآمیز نسبت به فراکسیون رهروان ولایت از آنان خواست تا در مدار منافع اصلاح‌طلبان حرکت کنند. وی در این باره در روزنامه شرق نوشت: « اراده‌ معطوف به کسب ریاست توسط «رهروان» هرچه باشد، عقلانیت معطوف به ارزش نیست. به بیان دیگر، این اقدام آنان نه‌تنها فی‌نفسه ارزش و ارزشمند نیست، بلکه ضدارزش نیز هست. زیرا در این‌صورت حجاب از چهره‌ واقعی خود برگرفته‌ و بر همگان نمایان می‌کنند که برای رسیدن به هدف (قدرت) بهره‌بردن از هر ابزار و وسیله‌ای را مباح و مجاز می‌دانند. این اقدام را همچنین نمی‌توان با عقلانیت عاطفی توجیه و تحلیل کرد و آن را اقدامی تحت‌تأثیر احساسات - مثل رفتار پدر و مادر با فرزند، یا دوست با دوست- یا با عقلانیت سنتی- اقدام بر اساس عادت و سنت - فرض کرد. از رهگذر این اقدام – با تمامی تمهیدات و ترتیب‌ها و تدبیرهایی که برای تحقق آن به‌عمل می‌آید – نصیب این جریان نخواهد شد – حتی در صورت نشستن بر کرسی ریاست - زیرا در فردای این ریاست، فردای دیگری هم هست؛ فردایی که رهروان این طریق و طریقت دیگر نه می‌توانند به همیاری اصلاح‌طلبان و نه به یاری اصولگرایان امید داشته باشند.»

میراث تلخ مجلس که برجام را تصویب کرده است برای مجلس دهم / عقب‌نشینی دولت از جنس احتیاطاعتراف به عملکرد بحران‌ساز و غوغاسالارانه اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلب‌هراسی خنثی شده است؛ این موضوعی است که محمود میرلوحی بدان اشاره کرده اما این ذهنیت درباره اصلاح‌طلبان را نه به شیوه عملکردی و غوغاسالاری و بحران‌زایی این جریان بلکه به شیوه تبلیغاتی اصولگرایان نسبت داده است. سالهای نه چندان دور در مجلس ششم اصلاح‌طلبان به گونه‌ای رفتار کردند که هر نه روز کشور وارد یک بحران شد. در سال 88 همین بحران‌زایی ادامه یافت و 8 ماه کشور را درگیر خود ساخت. حال اصلاح‌طلبان مدعی هستند که آنان با پیوند با دولت و وجهه اعتدال‌گرایی توانسته‌اند خود را از بند ذهنیتی که در جامعه به واسطه اعمال گذشته آنها وجود داشته رها سازند.

محمود میرلوحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات در این باره به همدلی می‌گوید:‌ « اصول‌گرایان آنقدر با شمشیر آخته جلو آمدند که ما توانستیم با حامیان دولت متحد شویم. برخلاف اصلاحات‌هراسی سال‌های گذشته آنها، اولا اصلاحات نشان داد که به دنبال اصلاح از درون است. ما توانستیم اصلاحات‌هراسی را خنثی کنیم و اصول‌گرایان به سوی مواضع اصلی اصلاحات که اجرای قانون اساسی، توجه به حقوق اساسی مردم در قانون و آزادی اندیشه است آمده اند. ثانیا اصلاح‌طلبان توانستند در یک فضای محدود موفق شوند و ثالثا به راحتی انسجام پیدا کردند.»

وی می‌افزاید: « اگر نمایندگان رای مردم را پاس ندارند و به جای تعامل با دنیا بخواهند سراغ سیاست‌های دوره آقای احمدی نژاد بروند، به فکر رونق اقتصادی و اشتغال نباشند و بی اعتنا به حقوق شهروندی باشند از مردم پاسخی خواهند گرفت که مردم در انتخابات به نمایندگان دوره‌های قبل دادند. نه تنها بعد از چهار سال، بلکه مردم در این چهار سال در حوزه‌های انتخابیه مواضع خود را صریح بیان می‌کنند. امروز دیگر مثل قدیم نیست که تنها یک تلویزیون و شبکه وجود داشته باشد امروز هر شهروند یک شبکه است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. البته کسی نمی‌تواند چک سفید امضا بدهد که این نمایندگان هرچه گفته‌اند را عمل می‌کنند. من خودم برآوردم این است که برخوردهای نمایندگی خوب خواهد بود. ما از یکشنبه تاریخی که برجام اجرا شد و عصر همان روز اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند از چندین مرحله خوف و رجا گذشته‌ایم. اما از زمانی که لیست‌ها را بستیم تا کنون،من مرتبا به منتخبان تهران خوشبین‌تر می‌شوم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس