گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛کیهان:

هاشمی اگر مدعی رصد انحراف است پیوند فائزه با بهائیت را ببیند

آقای هاشمی برای یافتن نشانه‌های انحراف از اسلام و انقلاب کمی دقیق‌تر به اعمال و رفتار اعضای خانواده خود به ویژه فائزه هاشمی نگاه کند.

روزنامه جوان با اشاره به ملاقات اخیر فائزه هاشمی با یکی از سران بازداشت و محکوم شده باند انگلیسی-صهیونیستی بهائیت نوشت: فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه موسوم به بهایی‌های ایران این روزها و در دوران مرخصی خود از زندان، مهمان ویژه‌ای داشت؛ آیت‌الله‌زاده‌ای که با چادر و پوشش اسلامی به دیدن دوستان بهایی بی‌حجابش رفت تا عکس منتشره از این دیدار موجی از تعجب و انتقاد و اعتراض را برانگیزد. نشستی که ذیل عکس عباس افندی (عبدالبهاء) برگزار شد و طی آن فائزه هاشمی به دیدار کسی رفت که پیش‌تر در دوران حبس شش‌ماهه خود در اوین با او آشنا شده بود.
فائزه هاشمی قبل‌تر از روابط خوب خود با بهایی‌ها و منافقین آشکارا سخن گفته بود. وی در مصاحبه با روزنامه‌ فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت شش‌ماه در سال 2012 می‌گوید که «زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهایی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شدم که برای باورهای‌شان مبارزه می‌کنند.» او همچنین 20 فروردین 92 در مصاحبه با روزنامه بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها و مجاهدینی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و گفته بود: «در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند... بابا در ملاقات، گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهایی‌ها دارم.»
فائزه هاشمی البته اگر در زندان هم با این افراد از نزدیک آشنا نمی‌شد، مواضع سال 88 این فرقه نشان می‌دهد که با فائزه هاشمی در یک جناح محسوب می‌شدند و هر دو از مهره گردانان نسبتا اصلی فتنه 88 به شمار می‌رفتند.
این روزنامه با اشاره به سوابق دشمنی بهائیت با ایران و اسلام خاطر نشان می‌کند:
بسیاری از اعضای رده‌ بالای بهائیت  همچون همین میزبان فائزه هاشمی، به دلیل جاسوسی برای اسرائیل، اقدام علیه نظام و امثال آن در زندان بسر می‌برند. چندان ادعای گزافی نخواهد بود که بگوییم فائزه هاشمی در جغرافیای جمهوری اسلامی و با سوءاستفاده  از موقعیت فرزند یکی از مقامات نظام بودن، به اقدام علیه نظام مشغول است و باز ادعای گزافی نخواهد بود که بگوییم این اقدام فائزه هاشمی، اقدام آیت‌الله‌زاده‌ای است فراتر از علیه نظام، اقدامی علیه دین اسلام است.
چه نیکو خواهد بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خود مجتهد و مفسر قرآن است و خود برای به ثمر رسیدن این انقلاب و پیشرفت حکومت برآمده از آن، تلاش‌های بسیاری کرده، برای یافتن نشانه‌های «انحراف از اسلام و انقلاب» کمی دقیق‌تر به اعمال و رفتار اعضای خانواده خویش بنگرد و اگر قرار است موضعی علیه چنین اقدامی گرفته شود، اول از زبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری که از قضا پدر فائزه هاشمی است، انجام گیرد.
و از سویی دیگر، دیدار یک آقازاده با سران بهائیت، محل اعتراض و انتقاد است و اگر کسی به بهانه این دیدار کذایی، از ابروی بالای چشم فائزه هاشمی سخنی گفت، سریع حامیان آیت‌الله موضع نگیرند که چون با پدر مشکل دارید، به اعتراض با فرزند او مشغولید چه آنکه هر کسی غیر از فرزندان آیت‌الله هاشمی هم به این دیدار رفته بود، باب این اعتراضات باز می‌شد و اصل این دیدار آنقدر انگیزه برای اعتراض ایجاد می‌کند که کسی برای اعتراض به فائزه هاشمی، نیاز به انگیزه انتقام از پدر نداشته باشد و حتی جای این سوال خواهد بود که آیا آزادی عمل فائزه هاشمی، به دلیل استفاده او از رانت دختر هاشمی بودن نیست؟

وام 3 میلیونی پرداخت نمی‌شوداما وام 500 میلیونی مدیران چرا؟!
در حالی که برخی مدیران دولت وام‌های 500 میلیونی می‌گیرند پرداخت وام 10 میلیونی ازدواج برای جوانان با مشکل مواجه است.


به نوشته روزنامه همشهری، وام ضروری، 500 میلیون تومان، وام خودروی مدیران 100 میلیون تومان، وام ضروری 100 میلیون تومان، وام‌ها با عناوین دیگر: بین 100 تا 200 میلیون تومان. ارقام وام‌هایی که خواندید بخشی دیگر از پرده فیش‌های حقوقی چند ده میلیون تومانی است که کمتر دیده شد اما شاید اهمیتش از حقوق‌های چند ده میلیون تومانی هم بیشتر باشد. چرا که هر مدیری در مجموع بیش از 500 میلیون تومان تحت عناوین مختلف وام ضروری و اتومبیل و مسکن و ... دریافت کرده و در اقساط بلندمدت و بدون سود یا با سود خیلی کم بازپرداخت می‌کند. به همین دلیل هم هنوز ماجرای پرداخت‌های کلان به مدیران دولتی و بانکی و... ادامه دارد و در جدیدترین نمونه غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به علی‌ طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نامه نوشته و خواستار موشکافی دقیق پرداختی‌ها به مدیران بانکی و بیمه‌ای و... شده است. این نامه در شرایطی نوشته شده که 2 هفته پیش مدیران بانک مرکزی اعلام کردند پولی برای پرداخت وام ازدواج 10میلیونی وجود ندارد. پاسخ منفی بانک مرکزی به عملیاتی شدن افزایش وام ازدواج از 3 به 10 میلیون پس از آن شکل گرفت که نمایندگان مجلس اوایل ماه جاری در قالب تصویب لایحه بودجه سال 95 مقرر کردند وام ازدواج هر یک از زوجین از 3 به 10 میلیون (مجموعا 20 میلیون برای هر زوج) افزایش پیدا کند. اما دولت و متعاقبا بانک مرکزی آب پاکی را روی دست زوج‌های جوان ریختند و اعلام کردند پولی برای وام ازدواج 10 میلیونی وجود ندارد. در بحبوحه این مجادلات بود که فیش‌های جنجالی مدیران بیمه مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد هر مدیر ارشد علاوه بر حقوق کلان، بین 500 تا 700 میلیون تومان وام با اقساط بسیار درازمدت دریافت کرده است.

عارف از ریاست کوتاه نمی‌آیداما اصلاح‌طلبان 94 کرسی دارند

منتخب اصلاح‌طلب تهران با تأکید بر اینکه عارف حتماً نامزد انتخابات ریاست مجلس دهم خواهد شد، از قول وی گفت: «از شکست نمی‌ترسم».


محمود صادقی در مصاحبه با مجله مثلث گفته است: اینکه برخی دوستان معتقدند رقابت میان آقایان لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس به تقابل منجر می‌شود نظر درستی نیست ما باید ضمن حفظ ائتلاف به عنوان یک راهبرد کلی این مجال را فراهم کنیم که در صحن علنی مجلس تعیین ریاست پارلمان بر اساس یک کار فراکسیونی انجام شود. اگر بخواهیم بر سر این موضوع معامله کنیم به رأی مردم بی‌اعتنایی کرده‌ایم، باید توجه کنیم مردم به هیچ وجه انتظار ندارند افرادی را انتخاب کنیم که نماد وضع موجود هستند، آقای عارف نماد تغییر است و آقای دکتر لاریجانی به رغم تمام احترامی که برای او قائل هستم بیشتر نماد وضع موجود است. بنابراین معامله بر سر ریاست مجلس، جامعه را دچار یأس می‌کند.
وی در پاسخ این پرسش که «شما گفتید 130 منتخب اصلاح‌طلب در مجلس آینده حضور دارند، چند نفر قطعی حاضرند به ریاست مجلس آقای عارف رأی بدهند؟ اگر 36 منتخب مورد حمایت اعتدال و توسعه را جزو آمار حساب نکنیم؟ چون از اعلام مواضع آنها برداشت می‌شود که رأی‌شان به ریاست آقای لاریجانی خواهد بود» می‌گوید: ما 36 منتخب مورد حمایت اعتدال و توسعه را کنار نمی‌گذاریم چون نمی‌توانیم این طوری کلیشه‌ای قضاوت کنیم. هیچ کس نمی‌تواند به طور قطعی بگوید کدام نماینده به چه کسی برای ریاست مجلسی رأی می‌دهد. به هر حال مجلس یک فضای بسیار پیچیده‌ای دارد حتی پیچیده‌تر از آنچه خود من تصور می‌کردم است. پس نمی‌توان کلی گفت 36 منتخب اعتدالی به چه کسی رأی می‌دهند یا 130 منتخب اصلاح‌طلب لزوماً به چه کسی. این حدس‌ها در واقع یک نوع خوش‌خیالی است.
تا حالا برآوردی داشتید که آقای عارف چند رأی قطعی دارد؟ خیر، هنوز کسی رأی‌گیری نکرده است. اساساً ما در خود فراکسیون هم درباره این موضوع به طور مشخص بحث نکردیم. البته نامزد قطعی ما آقای عارف است اما هیچ آمار قطعی از آرای او نداریم.
صادقی درباره نظر برخی اصلاح‌طلبان برای حمایت از لاریجانی گفته است: با احترامی که به نگاه صاحب‌نظران قائلم اما نظر کاملاً متفاوتی دارم، باید دوستان توجه کنند که وضعیت آرایش نیروها نسبت به مجلس هشتم و نهم کاملاً تفاوت کرده است. در واقع ریاست آقای لاریجانی برای اداره و مدیریت مجلس هشتم و نهم مناسب بوده است و لزوماً به این معنا نیست که او حتماً در مجلس دهم که ترکیب و آرایش نیروهایش کاملاً نسبت به مجلس نهم تفاوت کرده باز هم بتواند مدیریت مؤثر داشته باشد. برنامه روز شنبه 18 اردیبهشت نشان داد که ظرفیت تعاملی در دوستان آقای لاریجانی خیلی ضعیف است و هنوز خودشان را با وضعیت جدید تطبیق نداده‌اند. باید توجه کرد آقای لاریجانی که به خوبی و به نحو تحسین‌برانگیزی مجلس نهم را مدیریت کرد نمی‌تواند مجلس دهم را مدیریت کند چون فضای مجلس دهم فضایی کاملاً متفاوت است.
وی آنگاه در تناقض با ادعای قبلی که گفته بود فراکسیون اصلاح‌طلبان به علاوه نامزدهای مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه 130 نفر است، می‌گوید: ادعای حداقل ما این است که اکثریت با ماست.
صادقی در ادامه گفت: آقای عارف می‌گوید ترس از رقابت، موهوم است و واقعیت ندارد. آقای عارف نظرش این است که اصلاً شکست در رقابت مهم نیست و هیچ ضربه‌ای به او نمی‌زند.» «به فرض اگر رأی نیاوردم به مردم این پاسخ را دارم که من به خواست‌شان عمل کردم ولی رأی نیاوردم» بنابراین او اصلاً چنین فکری نمی‌کند. باید مسئله رقابت برای ریاست مجلس را عادی کرد، مگر چه اتفاقی می‌افتد. نباید در برج عاجی آقایان عارف و لاریجانی را بنشانیم و بگوییم به آنها صدمه می‌خورد، خیر این طور نیست. آقای عارف فردی است که برای پذیرش یک مسئولیتی بزرگ آمادگی دارد اما اگر رأی نیاورد در بخش دیگری ایفای نقش می‌کند. در کل تحلیل یاد شده درست نیست و خیلی غلط‌انداز است.
وی در پاسخ این سؤال که «می‌گویند اگر آقای عارف رئیس مجلس نشود برای ریاست جمهوری وارد می‌شود، این احتمال وجود دارد که از نمایندگی مجلس استعفا دهد و نامزد ریاست جمهوری شود؟» می‌گوید: خود آقای عارف باید به این سؤال جواب دهد اما خیلی بعید می‌دانم چون او عزمش را برای کسب کرسی ریاست مجلس جزم کرده برای اینکه ان‌شاءالله یک مجلس الگو با مدیریت او شکل بگیرد و ان‌شاءالله چهار سال خدمتگزاری کند.

گشودن راه نفوذ بیگانه بد‌تر از بی‌غیرتی شخصی است

اصرار و شجاعت آیت‌الله جوادی آملی بر کاربرد واژه دیاثت و دیوث درباره کسانی که نسبت به نفوذ بیگانگان غیرت ندارند، در جهت معرفی جریان مسموم و خائن به کشور است.

روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: دیدار محمدرضا عارف و همراهانش با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به دلیل طرح بحث دیاثت سیاسی و اقتصادی، سر و صدایی ایجاد کرد. معظم‌له در این دیدار صریح و بی‌پرده فرمودند: «کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و سیاسی به روی کشور می‌گشایند، دیوث هستند.»
برخی خبرگزاری‌ها به جای واژه «دیوث» فقط به واژه «بی‌غیرت» اکتفا کردند و از این مبحث گذشتند اما برخی خبرگزاری‌ها این واژه را عینا آوردند. انتظار می‌رفت دفتر آیت‌الله جوادی آملی در توضیح این مطلب از آن عبور کند و به نوعی آن را رفت و روب نماید اما در توضیح این تعبیر بیش از 8 بار کلمه «دیاثت» و «دیوث» را به شرح زیر تکرار کرد؛
«آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد. توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء حدود و شهادات، براساس روایات معتبر امامان معصوم(علیهم‌السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده‌اند. همان‌طور که در کتاب شریف مجمع‌البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بی‌غیرتی گفته می‌شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد می‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است. در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیرزدایی تشکیل می‌دهد و غیرزدایی هم به این معناست که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
حضرت استاد (دام‌ظله) در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند: «کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.»
محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت تصریح می‌کند: اصرار له در کاربرد این واژه حکایت از یک جسارت و شجاعت در معرفی یک جریان مسموم و خائن در نهضت‌های یکصدسال اخیر دارد. در نهضت‌های یکصد سال اخیر ما با رجال سیاسی برخورد می‌کنیم که وابستگی خود را به اجانب و بویژه روس و انگلیس پنهان نمی‌کردند.
این جماعت هر وقت بحرانی رخ می‌داد با زدن پرچم انگلیس یا پرچم روس بر سردر خانه خود از هرگونه تعرض مصونیت پیدا می‌کردند. آن شب که مشروطه‌خواهان انگلیسی تهران را تصرف کردند به مرحوم شهید شیخ‌فضل‌الله نوری گفتند کافی است پرچم روس یا انگلیس را بر سردر خانه‌ات برافرازی تا از هرگونه تعرضی مصون بمانی. او گفت: «یک عمر برای اسلام و ملت کار کردم، آخر عمری برای نجات جان خود بروم زیر پرچم کفر؟ هرگز چنین نخواهم کرد.» او قهرمانانه ایستاد و زیر بار چنین ننگی نرفت و حلاج‌وار طناب ‌دار را بوسید.
آیت‌الله جوادی آملی یک حکیم متأله و یک فیلسوف و فقیه مبرز است. او معلم اخلاق و یک عارف بزرگ است. زشتی و شناعت کاربرد واژه یاد شده را در یک دیدار سیاسی می‌داند. هیچ سیاستمداری حاضر نیست در نطق‌های خود از این واژه استفاده کند، اما او حیا را در بیان این حقیقت کنار نهاد و چهره واقعی این جماعت بی‌غیرت را که منافع و مصالح ملی را در معرض تاراج بیگانگان قرار می‌دهند و نوامیس ملی را در ازای دریافت پول ناچیزی به حراج می‌گذارند، نشان داد. فلسفه اخذ پورسانت در یک خرید خارجی چیست؟ فرد پورسانت‌بگیر مامور می‌شود منافع یک شرکت تولیدی در خارج را به ضرر همان واحد تولیدی در داخل حفظ کند و در ازای آن پول بگیرد.
در حوزه سیاست، در فتنه 18 تیر 78 و نیز فتنه انتخابات سال 88 با عناصری برخورد می‌کنیم که بی‌پروا منتظر حمایت امپریالیسم خبری جهانی از مواضع خود بودند، به طوری که با افتخار تمام می‌گفتند: «یک بیانیه صادر می‌کنیم، به فاصله چند ثانیه بی‌بی‌سی آن را زیرنویس می‌کند.» به این هم اکتفا نکردند، کادرهای رسانه‌ای خود را به لندن، پاریس و واشنگتن فرستادند تا از طریق بوق‌های آنها پیام‌های خود را بارگذاری کنند. آنها اقتدار ملی و امنیت ملی را پیش‌فروش کردند و از این شنیع‌تر کسانی را به کنگره آمریکا فرستادند و پیام دادند تحریم‌ها را تشدید کنید تا دولت و ملت ایران به زانو درآید. آنقدر وقیح عمل کردند و اصراری هم بر پنهان‌کاری این وقاحت، نه آنها و نه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نداشتند.

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛آرمان امروز:

توضيح درباره حمله به ميرمحمود موسوي


استاندار تهران گفت: حمله به ميرمحمود موسوي سياسي و امنيتي نبوده است. سيدحسين هاشمي درباره پيگيري حمله چند روز گذشته به ميرمحمود موسوي اظهار كرد: سازمان اطلاعات استان و نيروي انتظامي گزارشي داده كه بحث حمله به ايشان امنيتي و سياسي نبوده است. وي افزود: با توجه به اطلاعاتي كه از محل حادثه كسب شده اين موضوع همچنان در حال پيگيري است و به محض اينكه نتيجه نهايي شود آن را اعلان خواهيم كرد. بر اساس گزارش‌هاي موجود، مير محمود موسوي، چند شب قبل در يكي از خيابان‌هاي تهران با سلاح سرد مورد حمله چند نفر قرار گرفت ولي آسيب نديد.

اعزام ۱۰۰ مستشار سپاه به سوريه و عراق

فرمانده دانشگاه افسري و تربيت پاسداري امام‌حسين(ع) از اعزام ۱۰۰ نفر نيروهاي اين دانشگاه به عراق و سوريه با هدف ماموريت‌هاي مستشاري، مربيگري و فرماندهي خبرداد. سردار مرتضي صفاري درباره اعزام مربيان و فرماندهان اين دانشگاه به سوريه و عراق با هدف ماموريت‌هاي مستشاري، گفت: در يك سال گذشته تعداد قابل توجهي از فرماندهان و مربيان ما كه نزديك به ۱۰۰ نفر هستند، براي ماموريت‌هاي دو ماهه به اين مناطق اعزام شدند. وي افزود: تعدادي از اين عزيزان پس از انجام ماموريت خود، پس از دو تا سه ماه به كشور بازگشتند و تعدادي ديگر شهيد و مجروح شدند. در اين ميان شماري ديگر از نيروها كه مورد نياز (جبهه مقاومت) بودند، در محل ماموريت خود ماندند.

۲۰۱ امضا براي الزام دولت به پيگيري اخذ غرامت

نماينده مردم همدان و طراح طرح الزام دولت به پيگيري جبران خسارات ناشي از اقدامات و جنايات آمريكا عليه ايران و اتباع ايراني از امضاي ۲۰۱ نماينده مجلس بر اين طرح خبر داد. به گفته ابراهيم كارخانه‌اي اين طرح تقديم هيات رئيسه مجلس شده و قرار است در نشست‌هاي هفته جاري خانه ملت مورد بررسي قرار گيرد. كارخانه‌‌اي گفت: در جايي كه كنگره، دولت و دادگاه‌هاي آمريكا به بهانه‌هاي واهي و دروغين عليه منافع جمهوري اسلامي ايران اقدام مي‌كنند جا دارد نمايندگان ملت نيز در اقدامي متقابل پاسخ اقدامات آمريكا را قاطعانه بدهند.

آغاز مجلس دهم با ۲۸۸ نماينده

آخرين نشست علني «مجلس نهم» ۴ خردادماه ۹۵ برگزار و مجلس دهم از ۸ خردادماه آغاز به كار خواهد كرد. انتخابات دهمين دوره مجلس همزمان با پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري ۷ اسفندماه در سراسر كشور برگزار شد تا تكليف ۲۹۰ كرسي پارلمان مشخص شود. اما در مرحله اول انتخابات مجلس تنها تكليف ۲۲۱ كرسي پارلمان مشخص شد و انتخابات در ۵۵ حوزه انتخابيه به مرحله دوم كشيده شد. حوزه انتخابيه اصفهان داراي ۵ كرسي در پارلمان است كه هر ۵ نفر در مرحله اول انتخابات مجلس حائز بيش از ۲۵ درصد آراي صحيح مأخوذه شدند اما شوراي نگهبان پيش از تاييد نهايي صحت انتخابات در حوزه انتخابيه اصفهان، آراي مينو خالقي را باطل اعلام كرد از اين رو انتخاب پنجمين نماينده اصفهان به انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس موكول شد. همچنين محمدعلي حسين‌زاده منتخب مردم مراغه و عجب‌شير در مجلس دهم كه براي حضور در نشست منتحبان مجلس دهم راهي تهران بود دچار سانحه شد و جان باخت. بدين‌ترتيب مجلس دهم با ۲۸۸ نماينده آغاز به كار خواهد كرد.

آيت‌ا... هاشمي:

نمي‌توان كسي را به زور، مومن كرد

آرمان: بدون دغدغه سخن گفتن موضوعي است كه همواره از خواست‌هاي اقشار مختلف جامعه است و جامعه پويا به اين موضوع اهميت مي‌دهد كه در كشور ما هم اين امر صادق است چنانكه ديروز آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در ديدار دبيران و اعضاي شوراي مركزي بيش از ۶۰تشكل دانشجويي سراسر كشور، با اشاره به اهداف انقلاب اسلامي، به ميدان آمدن مردم را در راستاي اهداف انقلاب دانست و گفت: در شرايط فعلي وضع نسبت به گذشته بهتر شده و مردم و جوانان بدون دغدغه حرف‌هاي خود را مي‌زنند كه اين حالت كشور را در مسير انتخاب احسن قرار مي‌دهد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين جمله كه «بايد فضاي گفت‌وگو در دانشگاه باز باشد»، گفت: اگر اين سنت حسنه جدي گرفته شود و دانشجويان در مناظره‌ها، حرف‌هاي گروه‌هاي متعدد را بشنوند، براي تصميم‌گيري‌ها بهتر است. ايشان با تاكيد بر اين نكته كه «پختگي بايد نصيب جوانان دانشجوي كشور شود»، به وجود بيش از ۲۵۰۰ دانشگاه در سراسر كشور اشاره كرد و افزود: گناه بزرگي است كه با توجيهات غيراستدلالي، جلوي فعاليت دانشجويان گرفته شود. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، قانون را ملاك دخالت و عدم دخالت نهادهاي ديگر در مسائل دانشگاه دانست و اظهار کرد: دانشگاه محل تحصيل، بحث، مناظره و بيان ديدگاه‌هاي مختلف است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با استناد به آيات قرآن، به بيان تفاوت‌هاي تسليم شدن زبان و ايمان قلبي پرداخت و گفت: گفتن‌هاي زباني مردم و كشور را به جايي نمي‌رساند و آنچه در اين مسير موثر است، اعتقادات و باورهاي قلبي است. ايشان با بيان مصاديقي از آيات قرآن و روايات بزرگان دين درباره اهميت حفظ امنيت منتقدان، درباره عقايد و عمل، افزود: عقيده از باور قلبي به دست مي‌آيد و نمي‌توان كسي را به زور، مومن واقعي كرد. وی درباره «آزادي»، رأي مردم را ملاك انتخاب راه دانست و با ارائه تحليلي از انتخابات تعيين نوع حكومت در سال ۵۸، گفت: ساختار نظام به گونه‌اي تنظيم شده كه همه مسئولان نظام، حتي رهبري با رأي مستقيم و غيرمستقيم مردم انتخاب مي‌شوند. ايشان عملكرد مسئولان با ساختار نظام را دو مقوله متفاوت دانست و گفت: اگر در مسال‌هاي مسئول عملكرد مناسبي ندارد، از طرف مردم كنار گذاشته مي‌شود كه اين هم با برگزاري انتخابات در ساختار نظام لحاظ شده است. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني انتخابات سال ۹۲ را بهترين مصداق براي تصميم مردم دانست و گفت: وقتي مردم ديدند دولتي آمده كه شوراي عالي را قبول ندارد و تصميمات فردي مي‌گيرد، در انتخابات تصميم ديگري گرفتند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رشد آگاهي مردم را معلول گستردگي تحصيلات در جامعه، به ويژه در قشر زنان دانست و گفت: يك زن حتي اگر در خانه بماند، يك مادر تحصيلكرده است. ايشان جوانان را صاحبان اصلي انقلاب دانست و گفت: سني از ما گذشته و كشور و آينده نظام مال شما جوانان دانشجو است.

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛شرق:

استاندار تهران: حمله به میرمحمود موسوی سیاسی نبود
ایسنا: سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، درباره پیگیری حمله چند روز گذشته به میرمحمود موسوی اظهار کرد: سازمان اطلاعات استان و نیروی انتظامی گزارشی داده که بحث حمله به ایشان امنیتی و سیاسی نبوده است. او افزود: با توجه به اطلاعاتی که از محل حادثه کسب شده، این موضوع همچنان در حال پیگیری است و به محض اینکه نتیجه نهایی شود، آن را اعلام خواهیم کرد. بر اساس گزارش‌های موجود، میرمحمود موسوی، چند شب قبل در یکی از خیابان‌های تهران با سلاح سرد موردحمله چند نفر قرار گرفت.

مصباح‌يزدي: از اصل افتاديم و به فرعيات دچار شديم

آنا: آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، گفت: اختلاف فتوا، نباید باعث تضعیف نظام شود. تفکیک دین از سیاست ایده‌ای شیطانی بود که از بعد از پیامبر شروع و موجب خانه‌نشینی اهل بیت(ع) شد و بعد هم سلاطینی به وجود آمدند که انواع جنایت‌ها را به اسم اسلام انجام داده‌اند و امروز تشکیل داعش هم دنباله همان تفکر است. خدا به وسیله امام راحل منت بر جامعه اسلامی گذاشت و گفت، دین در همه مسائل دخالت دارد حتی در مسائل اجتماعی و آن‌قدر مبارزه کرد تا توانست دخالت دین در سیاست و اجتماع را اثبات کند. در مباحث علمی نباید به موضوعاتی پرداخت که اصلا دردی از زندگی و جامعه را دوا نمی‌کند و اثری هم ندارد. متأسفانه از اصل افتادیم و به فرعیات وابسته شدیم و در تحقیقات هم این‌گونه عمل می‌کنیم.

موسوی‌لاری: اعتبارنامه خالقي بايد به مجلس برود
ایلنا: حجت‌الاسلام «عبدالواحد موسوی‌لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات، در مورد منتخب سوم اصفهان و اینکه آیا وزارت کشور می‌تواند با وجود عدم تأیید شورای نگهبان، اعتبارنامه خالقی را صادر کند، گفت: اولین فردی بودم که در ایام تعطیلات نوروز وقتی شنیدم شورای نگهبان این تصمیم را گرفته، نظر خود را گفتم؛ طبق قانون بعد از اتمام انتخابات، شورای نگهبان یا هیأت نظارت و هیأت اجرائی باید کار را در مسیر خود قرار دهند. طبق قانون بعد از پایان انتخابات، هیأت اجرائی و فرماندار باید اعتبارنامه را صادر کنند و به وزارت کشور بفرستند و از آنجا هم به مجلس برود. اگر هیأت نظارت و اجرائی و فرماندار استنکاف کردند، وزیر کشور اعتبارنامه را امضا می‌کند. او افزود: در اینجا اصلا قید نشده که وزیر باید امضای دیگران را هم بگیرد. وزیر کشور موظف است با همراهی هیأت نظارت، اعتبارنامه را امضا کند و به مجلس بدهد. اگر هیأت نظارت تأیید کرد بهتر، اگرنه مجلس باید تصمیم بگیرد که با اعتبارنامه‌ای که هیأت نظارت تأیید نکرده، چه کار باید بکند. تکلیف وزیر کشور روشن است و باید اعتبارنامه را امضا کند و آن را به مجلس بفرستد؛ من هم امیدوارم هیأت حل اختلاف به شکلی که قانون زیر پا گذاشته نشود، این مسئله را حل کند که در نتیجه منتخبان مردم در مجلس نسبت به موضوع تصمیم‌گیری کنند. ما معتقدیم بعد از مراحل قانونی همه باید به رأی مردم احترام بگذارند. «مینو خالقی» منتخب سوم اصفهان است که شورای نگهبان پس از تأیید انتخابات، آرای او را باطل اعلام کرد.

اعتراض به انتصاب فرماندار عسلویه
پارس خلیج: ستاد انتخاباتی سال ٩٢ «حسن روحانی» در شهرستان عسلویه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به انتصاب فرماندار این شهرستان انتقاد کرد. در بخشی از این نامه آمده: «نمی‌دانیم بر اساس کدام قاعده تدبیر، فردی که در طول هشت سال دولت پیشین در رأس شهرستانمان قرار داشت، در خسران و ویرانی این دیار سهیم بود و بی‌مهری‌های فراموش‌نشدنی را بر جای گذاشت، دوباره در مقام ارشدترین جایگاه اجرائی دولت قرار گیرد و نماینده شما باشد تا دوباره فرصتی برای بی‌مهری‌هایش پیش آید و نامهربانی‌هایش را پتکی کند بر سر تمام کسانی که از جان مایه گذاشتند تا امید مردم به تدبیر شما برسد یا براساس کدامین سیاست‌های دولت، افرادی که در سال۹۲ هم‌زمان هم در زمین دلواپسان بودند و هم سوار بر موج تدبیر، میدان‌دار این سرا باشند».

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛ایران:‌

حسام‌الدین آشنا: طراح گشت نامحسوس برکنار می‌شود
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری از برکناری طراح گشت نامحسوس و مقصر حمله به سفارت عربستان خبر داد.
به گزارش انتخاب، وی در گفت‌وگویی با مجله «اندیشه پویا» افزود: «من هیچ علاقه‌ای ندارم که دولت رئیس جمهوری قبل از خود را ممنوع‌التصویر کند. من اگر امکانات و اختیارات داشتم، روزی 12 سخنرانی برای محمود احمدی‌نژاد می‌گذاشتم که هر چه دلش می‌خواهد حرف بزند منتها تلاش می‌کردم که دیگران هم بتوانند حرف بزنند. برای این دولت افتخار نیست که رئیس جمهوری قبلی خودش را ممنوع‌الجلسه یا ممنوع‌الخطابه یا ممنوع‌التصویر بکند.»  آشنا تصریح کرده که پروژه مخالفین، عصبانی کردن دولت است و دکتر روحانی برجام داخلی را ادامه می‌دهد. به گفته وی، ماجرای منتخب سوم اصفهان هنوز ادامه دارد.

آمادگی آلمان برای دعوت از روحانی
شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد: «صدراعظم آلمان برای تقویت روابط با ایران آماده دعوت از حسن روحانی است.»
به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه تلویزیونی «بلومبرگ»، دولت آلمان با وجود احتمال خشم اسرائیل آماده دعوت از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای سفر به آلمان است.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به نشانه حمایت از احیای روابط با تهران آماده شده است از حسن روحانی دعوت به‌عمل آورد و این اقدام احتمال دارد موجب خشم تل‌آویو شود.
این در حالی است که هم‌حزبی‌های مرکل درباره ارسال نشانه غلط به اسرائیل که متحد آلمان است، هشدار داده‌اند.  بر اساس این گزارش، منابع مطلع از این موضوع گفته‌اند که دولت فعلاً برای انجام هر اقدامی در این زمینه دست نگه داشته و در حال بررسی آن است.  براساس این گزارش، سخنگوی دولت آلمان و وزارت امور خارجه این کشور تاکنون اظهار نظری درباره این موضوع نکرده و سفارت تهران در برلین نیز به خبرنگاران پاسخی نداده است.

پاسخ صریح مقام ایرانی به اتهامات عربستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «صدا و سیما»، رایزن سیاسی نمایندگی کشورمان در جلسه بحث عمومی جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به اظهارات سفیر سعودی در این شورا گفت: «جای بسی شگفتی است که عربستان، ایران را به فرقه‌گرایی متهم می‌کند و علیه فرقه‌گرایی داد سخن سر می‌دهد در حالی که همگان می‌دانند تفکر تکفیری از کجا سرچشمه می‌گیرد و مجری آن کیست.»
جواد صفایی که در پایان سخنرانی سفیر سعودی و اتهامات بی پایه و اساسی که وی به کشورمان وارد کرد سخن می‌گفت، افزود: «سخنان تحریک کننده مقامات سعودی و امامان جماعت این کشور در ترویج و اشاعه فرقه‌گرایی کاملاً روشن و بی‌نیاز از توضیح است.» وی ادامه داد: «به عنوان مثال امام جماعت مکه که منصوب دولت است؛ در سال 2015 می‌گوید: «من با صدای بلند اعلام می‌کنم که جنگ ما با ایران جنگ سنی و شیعه است؛ حتی اگر این جنگ فرقه‌ای نباشد، ما آن را فرقه‌ای می‌کنیم؛ مخالفت ما با آنان (شیعیان) تا زمانی که روی زمین وجود دارند، ادامه خواهد داشت!»

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛خراسان:

هشدار مکتوب دولت به 2 استاندار درباره سخنان جنجالی
بر اساس ابلاغیه یک مسئول مهم اجرایی به 2 استاندار، با اشاره به برخی سخنرانی ها و مصاحبه های این مسئولان در خصوص برخی مشکلات موجود در استان از جمله کمبود آب، تاکید شده است که استانداران مذکور نباید این موضوعات را بدین نحو مطرح کنند و تحریک مردم از هیچ کس پذیرفته نیست. در ادامه این ابلاغیه با تاکید بر لزوم ایجاد آرامش در میان مردم، از این 2 استاندار خواسته شده است ضمن انتقال واقعیت ها به ساکنان آن مناطق، از ایجاد تنش در استان بپرهیزند.

دستور کابینه به سیف برای کاهش هزینه انتقال ارز
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر کابینه به ولی ا... سیف، بانک مرکزی موظف شده است در راستای اجرای کامل سیاست های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، نسبت به انجام فعالیت هایی در حوزه سیاست های پولی اقدام کند که از جمله آنها کاهش تدریجی شکاف بین نرخ ارز مبادله ای و بازار، کاهش هزینه های جانبی نقل و انتقال ارز و همچنین شناسایی و معرفی ابزارهای جذب منابع خارجی ارز توسط این مجموعه است.

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اردیبهشت؛وطن امروز:
آیت‌الله سیدنورالدین طاهری‌شیرازی درگذشت
آیت‌الله سیدنورالدین طاهری‌شیرازی تولیت حوزه علمیه حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام و امام جماعت مسجد حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام خیابان سهروردی که از اساتید بنام اخلاق و از شاگردان مبرز آیت‌الله‌العظمی بروجردی بود بامداد دیروز [شنبه] درگذشت. این فقیه مجاهد از مبارزان انقلاب و استاد شخصیت‌هایی همچون آیات فاضل‌لنکرانی و موحدی کرمانی بود و در سال‌های اخیر وقت خود را برای تربیت طلاب جوان اختصاص داده بود. وی که از چند روز پیش به دلیل سکته مغزی بستری بود بامداد روز شنبه در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

طرح مجلس برای الزام دولت به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا
ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان و طراح طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در گفت‌وگو با فارس، از امضای 201 نماینده مجلس بر این طرح خبر داد. به گفته وی، این طرح تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و قرار است در نشست‌های هفته جاری خانه ملت مورد بررسی قرار گیرد. کارخانه‌‌ای در همین زمینه گفت: در جایی که کنگره، دولت و دادگاه‌های آمریکا به بهانه‌های واهی و دروغین علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند جا دارد نمایندگان ملت نیز در اقدامی متقابل پاسخ اقدامات آمریکا را قاطعانه بدهند. به گزارش فارس،  در بخشی از این طرح دولت مکلف شده اقدامات حقوقی را جهت جبران 10 عنوان خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده آمریکا به جهت نقش این کشور در خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332، خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه، خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی، خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223000 نفر و آسیب 600000 نفر ایثارگر (جانباز و آزاده)، خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17000 شهید ترور،خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی و خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده صورت دهد.

آمریکا می‌گوید اگر رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه معصومیه قم با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر حجم تهدیدات و اقدامات ضدایرانی دشمنان در مقایسه با گذشته 7 برابر شده است، گفت: همان‌گونه که حافظه تاریخی انقلاب گواهی می‌دهد ما سخت‌ترین تهدیدات از جمله تهدید بزرگ جنگ تحمیلی 8 ساله را که چندین استان ما متأثر از آن بوده و دشمن شهرهای بزرگ ما را اشغال و بیش از 30 کشور جهان در مقابل ما صف‌آرایی کرده بودند را به فرصت تبدیل کردیم؛ قادر هستیم تهدیدات امروز را نیز به فرصت تبدیل کنیم. به گزارش فارس، وی با بیان نمونه‌ای از قاطعیت نیروهای مسلح بویژه سپاه در مواجهه با آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس تصریح کرد: چرا نباید از زبان قاطعیت در زمینه‌های دیگر نیز استفاده کنیم؟ اگر در مقابل این اقدامی که آمریکایی‌ها کردند و پول ملت را دزدیدند ایستادگی و برخورد شود این عادت آمریکایی‌ها ترک می‌شود اما اگر خدای ناکرده در برابر آنها کوتاه بیاییم روزی دزدی آنها تا رقم 50-40 میلیارد دلار از دارایی‌ها و پول‌های بلوکه ایران خواهد رسید. حاجی‌زاده با اشاره به سناریوی فشار و تهدید آمریکایی‌ها در قبال توانمندی موشکی ایران اظهار داشت: الان می‌گویند راجع به مسائل موشکی حرف نزنید، اگر تستی و رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید، اگر ما این را پذیرفتیم آنها یک قدم جلو می‌آیند و می‌گویند فعلاً انجام ندهید، در منطقه خلیج‌فارس هم این کار را نکنید، سپس می‌گویند شما برد 2000 کیلومتر موشک‌های‌تان را برای چه می‌خواهید. وی با تکذیب شایعه دخالت صهیونیست‌ها در شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم که متأسفانه اخیراً در برخی رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: سردار طهرانی‌مقدم همواره مشغول نوآوری بود و در روز حادثه نیز در حال تست سوخت در کارگاه بودند که این اتفاق افتاد و پس از شهادت ایشان طرح‌هایشان به اتمام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    آیت الله هاشمی باید هرچه سریعتر موضع خودش رو درباره فائزه مشخص کنه
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    درود بر کیهان
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    دولت مذاکره باید بتونه از پس بازپسگیری 2 میلیلارد دلار بر بیاد!
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    فکر نکنم اصلاحات راضی به ریاست لاریجانی در مجلس باشه
  • علی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 0
    چرا اصلاح طلبان همیشه از ناهنجاری ها حمایت می کنند و برخلاف ادعایشان هیچ وقت به قانون تمکین نکرده اند.
  • مخاطب ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    اوووووف عالی بود
  • نیوشا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    یکم با رنگ ها بازی کن مشرق خسته کردی مارو
  • فرزاد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    لاریجانی رئیس مجلس میشود
  • صارمیان ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    1-مطالب خیلی طولانی مورد توجه خوانندگان قرار نمیگیرد.2-مردم همه مسؤلین را بخوبی میشناسند!!!!!!!!!3-چرا موقعیکه هاشمی وارد مصلا میشدند شعار میدادیم صلی علی محمد یار امام خوش آمد شاید نویسنده این مقاله نیز در همان زمان همین شعار را میدادند.!!!!!!!!!!
  • حقایقی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    درمورد ملاقات دختر رفسنجانی مصداق ابیات کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز بخوبی عیان است. باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس