نامزدسازی اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان جهت ایجاد انشقاق و اختلاف سیاسی این جناح است تا با حضور نامزدهای متعدد در انتخابات آتی ریاست جمهوری آرای آنان تقسیم شده و رای کمتری را نسبت به رقیب سیاسی خود کسب کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روز هفته را با تمرکز بر سفر حجت‌الاسلام روحانی به قم آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. همه رویای‌های هاشمی؛ لیست سلبی هاشمی رفسنجانی با وجود موفقیت اندک ولی همچنان برای رویای او ناکارآمد است؛ اصلاح‌طلبان که خود را پیروز انتخابات خبرگان رهبری معرفی می‌کردند پس از سه ماه اعتراف تلخ شکست را بیان کردند تا راحت‌تر کرسی ریاست مجلس خبرگان را در اختیار علمای بارز لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ببیند. در همین راستا روزنامه آرمان امروز با اعلام تلویحی عدم حضور هاشمی در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی نوشت: « برخی معتقدند که به دلیل راه ‌نیافتن آیت‌ا... محمد یزدی و آیت‌ا... مصباح یزدی به خبرگان آینده و همچنین راه‌یافتن تمامی گزینه‌های مورد حمایت آیت‌ا... هاشمی از تهران به این مجلس، مسیر برای ریاست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هموار شده است؛ اما باید توجه داشت که همه افراد حاضر در لیست متبوع آیت‌ا... هاشمی، دقیقاً همسو با ایشان نبودند. نمونه بارز آن آیت‌ا... موحدی کرمانی است که خود گزینه جدی و مهمی برای تصدی این مقام است. باید توجه داشت که فضای کلی حاکم بر خبرگان پنجم تفاوت چندانی با دوره قبل نداشته و افرادی که به لحاظ مشی سیاسی تا حدودی با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اختلاف نظر داشتند، در دوره پنجم نیز در تقریبا اکثریت حضور را دارند و این می‌تواند شرایط را کمی تغییر دهد.»

2تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. قالیباف نامزد ریاست جمهوری دوازدهم؛ اصلاح‌طلبان گمانه‌زنی‌های خود برای رقیب حجت‌الاسلام روحانی را کامل کردند؛ این روزنامه‌ها پیش از این حضور احمدی نژاد، ضرغامی و فتاح در خرداد 96 برای کسب کلید پاستور خبر داده بودند.

روزنامه شرق از حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و در همین راستا نوشت: « وقتی شهردار تهران لب به انتقادات گزنده از روحانی و دولتش می‌گشاید یک گمانه به ذهن می‌رسد:

شاید سردار شهردار، برای سومین‌بار سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد که در فاصله یک‌سال تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، این‌گونه خود را به‌عنوان ستاره مجلس مخالفان دولت، به رخ می‌کشد و سعی می‌کند در انتقاد از دولت، گوی سبقت از چهره‌هایی چون شریعتمداری، حسن عباسی و سعید قاسمی برباید. به‌خصوص که برگزارکنندگان مراسم، کاریکاتوری از شهردار تهران، البته در لباس سوپرمن به او هدیه داده و او را به این طریق نماد نقدپذیری معرفی کردند.» البته این نامزدسازی اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان جهت ایجاد انشقاق و اختلاف سیاسی این جناح است تا با حضور نامزدهای متعدد در انتخابات آتی ریاست جمهوری آرای آنان تقسیم شده و رای کمتری را نسبت به رقیب سیاسی خود کسب کنند.

3تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. پیام هفتم اسفند؛ فعالان سیاسی اصلاحات در تفسیر پیام هفتم اسفند 1394 بر «تغییر» هیات رییسه تعبیر می‌کنند. محمود میرلوحی در یادداشت روزنامه اعتماد نوشت: « رأی مردم در انتخابات اخير رأی به تغيير بود. يكي از راه‌هايي كه در ابتداي تشكيل مجلس دهم مي‌توان در پيش گرفت تا نتيجه رأی و تصميم مردم را به نمايش گذاشت در تعيين رياست و هیئت‌رئیسه پارلمان خواهد بود. نمايندگان بايد كمر همت ببندند تا ساختار مديريت و هيات‌رييسه مجلس تركيبي كارآمد و توانمند به خود ببيند. باوجود هیئت‌رئیسه‌ای با ظرفيت مي‌توان اميدوار بود همه ظرفيت‌هاي مجلس فعال شود تا زمينه‌اي را فراهم آورد كه مجلس بار ديگر به رأس امور بازگردد و نماد فضيلت‌هاي ملت شود. پيام هفتم اسفند اين بوده و مردم با انتخابشان مجلسي را روي كار آوردند كه به‌جای سنگ‌اندازي در مسير ناهموار دولت به ياري او بشتابند تا برنامه‌هايش را عملي كند.»

4. خیز جدی احمدی‌نژادی‌ها؛ همه کاستی‌های کشور مقصر «احمدی‌نژاد» است و همه رفتارهای احمدی‌نژاد «انتخاباتی» است؛ این کوتاه‌ترین توصیف تحلیل روزنامه‌های اصلاحات از الگوی سیاست‌ورزی رییس‌جمهور سابق هست.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛در همین راستا روزنامه فرهیختگان نوشت: « بااینکه حدود یک‌سال به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده، منتقدان روحانی همایش‌های انتخاباتی خود را کلید زدند. سفرهای استانی، سخنرانی‌های عمومی، حضور در هیئت‌ها، دیدارهای مردمی در منطقه نارمک و حالا نشست‌‌های سراسری «بازخوانی گفتمان امام (ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب»، همه و همه استراتژی‌‌های محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق برای بازگشت به قدرت است. او به همراه دولتمردان سابق خود پنجشنبه دومین نشست سراسری «بازخوانی گفتمان امام (ره) و رهبری و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب» را در تهران برگزار کرد.»

5. برجام ملی؛ بعد از اینکه حجت‌الاسلام حسن روحانی «برجام» را از آن «خدا» است و اظهار داشت: « مگر ما برجام را آوردیم؛ خدا برجام را آورد» یکی از اعضای کارگزاران سازندگی برجام را خواست «مردم» دانست. شهربانو امانی در روزنامه ابتکار نوشت: « گذشته از گشایش‌های اقتصادی که از طریق رفت‌وآمد با دنیا می‌تواند در کشور حاصل شود، باید گفت که برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک تصمیمی است که بر اساس خواست ملی بنانهاده شده است. به‌گونه‌ای که در یک نظرسنجی بیش از 70 درصد مردم کشور از دولت، تیم هسته‌ای ازجمله وزیر امور خارجه کشور پشتیبانی به عمل آوردند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛· برجام 2 مورد تایید مراجع تقلید!

«زماني كه برجام ۲ از سوي آقاي روحاني مطرح شد اين موضوع مورد تاييد مراجع و علما قرارگرفت» گزارهی عجیب از سوی اصلاح‌طلبان برای تحلیل دیدار حجت‌الاسلام روحانی با مراجع تقلید است؛ این تحلیل از هیچ‌یک از سخنان مراجع تقلید در سفر اخیر رییس جمهور استنباط نمی‌شود. مسعود ادیب در روزنامه آرمان امروز نوشت: « عملكرد تعاملي و سازنده آقاي روحاني مورد استقبال و تاييد مراجع و علماست چراكه آنان اهل تندروي نيستند بلكه عضو جريان‌هاي سياسي هستند كه معقول، آرام و سنجيده عمل مي‌كنند. آن‌ها به توافقنامه برجام از منظر مثبت و سازنده نگريستند و آن را به خير و صلاح دولت و ملت دانستند. البته ممكن است در برخي موضوعات ميان مراجع اختلاف نظر وجود داشته باشد اما آن‌ها در مسئله برجام به شكل يكسان از اقدامات دولت حمايت كردند. زماني كه برجام ۲ از سوي آقاي روحاني مطرح شد اين موضوع مورد تاييد مراجع و علما قرارگرفت و برجام اخلاقي در كشور را لازم دانستند. بنابراين آن‌ها موضع مثبت نسبت به پرونده برجام اتخاذ كردند، تندروي را امري مذموم دانستند و نسبت به بي‌اخلاقي هشداردادند.»

از سوی دیگر روزنامه وقایع اتفاقیه حمایت‌ها مراجع تقلید که همراه با گلایه‌های از دولت یازدهم پیرامون امور معیشتی بود را به منزله از دست دادن پایگاه دینی دلواپسان دانستند و در همین راستا نوشت: « درست در روزهایی که دلواپسان، دوباره برجام و روابط حسنه دولت یازدهم با دنیا را هدف قرار داده‌اند تا از رهگذر آن تخریب دولت را برای مقاصد سیاسی و جناحی خودشان دنبال کنند، پایگاه مرجعیت دینی در دیدار با حسن روحانی از عملکرد دولت یازدهم دفاع کرده تا مشخص شود حملات دلواپسانه برخی جناح‌های سیاسی نه‌تنها پایگاه مردمی ندارد بلکه از سوی پایگاه دینی که پشتوانه مهمی برای حکومت و جامعه محسوب می‌شود نیز پذیرفته‌شده نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با روحانی مسئله بدعهدی امریکا و عمل نکردن آنها به تعهداتشون در برجام را مطرح کردند.
  • اسفندیار ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    همه ی خبر ها در ایران به احمدی نژاد ختم می شود در تبس به یوزارسیف
  • سید حسین ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    جناب اسفندیار خان ،احتمالا فامیل شما مشایی نیست ؟!
  • علی ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    احمدی نژاد رو ولش کن ، دکتر جلیلی رئیس جمهور است
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    از بس این کلمه "برجام " رو شنیدیم خسته شدیم به خدا، دولت باید کار بکنه نه این که همش حرف بزنه. رای که بخواد با خراب کردن احمدی نژاد جمع بشه مدت زیادی دوام نمیاره!
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    خواهشا اصلاح طلبان در مورد اخلاق و وفاداری و چیزهایی از این قسم که در قاموسشان راه ندارد اظهارنظر نکند و پای مراجع را به بازی های کثیفشان نکشانند که تو دهنی جانانه ای از جانب رهبری و مردم خواهند خورد نشان به همان نشان یاحسین سال سراسر فتنه 1388
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    بله. اما راه مسدود است و نظام جمهوری اسلامی نابود شدن و استحاله شدن به دست سکولارها را ترجیح می دهد و با همه قدرت مانع بازگشت احمدی نژاد خواهد شد.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    قالیباف گزینه خوبی هست به خصوص که میتواند جواب توهین های سابق روحانی را رو در رو بدهد اما بالاخره باید اجماع شود..
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    احتمالا اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند به احمدی نژاد رای بدهند وگرنه این آدم که گزینه اصولگرایان نیست.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    درود بر خادم ملت ایران جیگردارمردمی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس