سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، پیشنهادی مبتنی بر فدرالیسم در سوریه را مطرح کرده است که البته این طرح، از سوی برخی رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آنها سعی کردند طرح این موضوع را در راستای توطئه آمریکایی برای تجزیه سوریه قلمداد کنند.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند
گروه بین‌الملل مشرق - مرحله پس از توافق آتش‌بس بین شبه‌نظامیان مسلح و دولت سوریه، مرحله‌ای تازه از حل و فصل سیاسی بحران پنج ساله این کشور است. شاخص‌های این مرحله نه در متن توافق و طرف های بین المللی حاضر در آن، بلکه بر اساس رویکردی است که باعث موافقت اردوگاه حامی دولت سوریه با برقراری آتش بس شده است.

با برقراری آتش‌بس در سوریه جبهه‌های مبارزات در این کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، سازمان ملل نیز تلاش دارد به عنوان راهکاری مقدماتی برای حل و فصل دایمی بحران، از این آتش‌بس حمایت کند، این در حالی است که طرف‌های غربی و رژیم های عربی منطقه چند روز پس از اجرایی شدن آتش بس متوجه شده‌اند که در "تله روسی" گرفتار شده اند. به همین علت است که در روزهای اخیر با صحبت از عدم پذیرش نقش بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مرحله آینده این کشور سعی دارند بار دیگر بازی را بهم بزنند.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

وقتی غرب گرفتار تله روسی می‌شود

مذاکرات سیاسی یک ماه اخیر در مورد سوریه که به آتش‌بس بین دولت این کشور و گروه‌های "غیر تروریست" مسلح در آنجا منتهی شد، نشان از سیاست هوشمندانه روسیه در مدیریت چند پهلوی عرصه مبارزات سوریه است. روسیه با این اقدام توپ انتخاب تروریست‌ها و تعیین دقیق گروه‌های تروریستی را به زمین جریان‌های غربی و رژیم‌های منطقه انداخته است، به این معنی که وقتی که در آتش بس مذکور از گروه های تروریستی و غیر تروریستی خبر داده می شود، باید تک تک گروه های مسلح سوریه که بالغ بر هزار گروه هستند، در یکی از این دو لیست قرار بگیرند تا موقعیت دولت سوریه نسبت به آن‌ها مشخص شود. این موضوع در سایه اختلافات طرف‌های بین‌المللی، پاشنه آشیل محور مداخله جو در سوریه است، چرا که آنها برای تعیین مصادیق جریان‌های تروریستی در سوریه اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند. به این ترتیب غرب گرچه توافق مذکور را امضا کرده، اما از تعیین چارچوب کلی این توافق برای جنگ با "تروریست‌ها" ناتوان است.

به این ترتیب فشار موجود بر روی دولت سوریه و هم‌پیمانان روس و ایرانی برای فرار از راهکار سیاسی جهت حل بحران سوریه کاهش پیدا می‌کند، همان‌طورکه گفته شد گروه‌های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره از دایره شمول آتش‌بس با دولت سوریه خارج هستند، همین موضوع دست دولت سوریه و متحدانش به همراه نیروی هوایی روسیه برای تشدید حملات بر ضد مراکز استقرار این جریان‌های تروریستی را افزایش می‌دهد. یکی از مشکلات عمده دولت سوریه در ماه‌های اخیر گستردگی جبهه‌های مبارزات بر ضد جریان‌های متعدد تروریستی بود. با برقراری آتش بس مورد نظر روسیه، جبهه‌های مبارزات فعال تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نظامیان حامی دولت می‌توانند تمرکز بیشتری برای سرکوب داعش و جبهه النصره در مناطق استقرار آنها داشته باشند.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

موضوع دیگری که روسیه در بحث آتش‌بس سیاسی از آن استفاده کرده است، برگه کردها است. مسکو با استفاده از مبارزات کردها بر ضد گروه‌های تروریستی خواستار مشارکت این جریان در روند سیاسی سوریه در مرحله پس از آتش‌بس شده است. آمریکایی‌ها گرچه در ابتدای تحرکات کردها برای مبارزه با جریان‌های تروریستی از آنها حمایت می‌کردند، اما در ادامه بنا به ملاحظاتی دست از حمایت خود از این گروه‌ها برداشتند. عواملی که باعث توقف حمایت آمریکایی ها از گروه های کرد شد، شامل موارد زیر است:

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

-    دولت آمریکا مبارزه کردها با جریان‌های تروریستی را مبارزه‌ای جدی و خارج از حد و مرزهای تعیین شده واشنگتن برای مهار – و نه ریشه کنی - جریان های تروریستی در سوریه می بیند، علاوه بر این که مناطق مبارزات کردها بر ضد گروه‌های تروریستی، از راهبردی‌ترین مناطق سوریه است که دولت‌های مداخله جو برای استمرار نقش‌آفرینی در بحران سوریه به ابقای این مناطق در دست گروه‌های تروریستی نیاز دارند.

-    فشار ترکیه یکی از مهم‌ترین عوامل کناره‌گیری آمریکا در حمایت از کردها است. آنکارا بنا به ملاحظات جدایی طلبان داخلی خود، کردهای سوریه و تحرکات نظامی آنها در مرزهای خود را تهدیدی موجودیتی برای خود قلمداد می‌کند و به هیچ وجه حاضر به معامله بر سر این تهدید با هیچ طرف بین المللی نیست. ترکیه از اهرم هایی نظیر پایگاه نظامیان آمریکایی اینجرلیک و استمرار نقش‌آفرینی در بحران ترکیه بر روی کاخ سفید فشار آورده تا آن را مجبور به توقف حمایت از کردها نماید.

-    عربستان همواره در تلاش‌های خود برای ایجاد اتحاد بین گروه‌های مخالف دولت سوریه، نقش کردها را نادیده گرفته است. ریاض تلاش می کند میز مذاکرات برای حل و فصل بحران سوریه را به گونه ای بچیند که آن ها تأثیری در روند سیاسی آینده این کشور نداشته باشد، به همین علت تلاش گسترده ای برای بی‌نتیجه بودن مبارزات این جریان سیاسی بر ضد گروه های تروریستی می کند. تحلیلگران مسائل منطقه‌ای از مهم‌ترین دلایل خصومت عربستان با کردها را مبارزه این گروه با جریان های تروریستی مورد حمایت ریاض می دانند.

به این ترتیب بود که وقتی کردها از استمرار حمایت طرف آمریکایی ناامید شدند، به سمت مسکو گرایش پیدا کرده و به این ترتیب یکی از برگه های مهم داخلی سوریه در میز مذاکرات سیاسی، در اختیار مسکو قرار گرفت.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

اقدام غرب برای فرار از تله روسی

غربی ها به عکس تصور ابتدایی خود، استمرار آتش‌بس در سوریه را به ضرر خود می‌دانند. به همین علت است که تریبون‌های تبلیغاتی خود را در خدمت پروژه متهم کردن روسیه به نقض آتش‌بس قرار داده اند.
با گذشت یک هفته از آغاز آتش بس در سوریه، مداخله‌جویان خارجی به این نتیجه رسیده اند که آتش بس براساس مفاد موجود هیچ یک از منافع آنها را تأمین نمی‌کند و در عین حال مبارزه بین دولت سوریه و روسیه برای سرکوب تروریست‌ها در محورهای اصلی این کشور همچنان ادامه دارد.

غرب برای جبران اشتباه خود در پذیرش آتش‌بس تصمیم گرفته کمک‌های تسلیحاتی و قاچاق عناصر مسلح برای جریان‌های تروریستی را از سر بگیرد. کانال اصلی ورود این تجهیزات نظامی و انسانی منطقه باب السلام در نزدیکی شمال حلب و بلندی های جبل ترکمان در مناطق مرزی لاذقیه است.


البته روسیه متوجه این تحرکات شده و با جنگنده های خود این مناطق را به شدت هدف موشک باران قرار می‌دهد. مناطق حضور متجاوزان نیروی زمینی ترکیه در "صراف" سوریه به عنوان حد فاصل ادلب، حماه و لاذقیه نیز از حملات نیروی هوایی روسیه در امان نیست، اما ترک ها با توجه به بسته مجازات های مسکو بر ضد آنکارا قدرت اعتراض رسمی به این حملات را ندارند. این تحرکات هوایی، روایت جریان‌های غربی مبنی بر نقض آتش‌بس از سوی روسیه و موشک باران این مناطق به عنوان کانال های حمایت لوجستیک برای تقویت جریان های تروریستی است.

البته ناظران محافل نظامی اعتقاد دارند که رسیدن مقادیری از تسلیحات سبک و نیمه سنگین و عوامل انسانی برای تروریست ها گرچه ممکن است رسیدن به نتیجه نهایی مبارزات نظامی را به تاخیر بیندازد، اما نمی‌تواند موازنه قدرت میدانی را به نفع جریان‌های شورشی تغییر دهد.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

فدرالیته سازی سوریه از سوی روسیه

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اخیراً طرحی مبنی بر تاسیس فدرالیته در سوریه مطرح کرد. البته این طرح از سوی برخی رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آنها سعی کردند طرح این موضوع را در راستای توطئه آمریکایی برای تجزیه سوریه قلمداد کنند.
ریابکوف ابتدا گفت که روسیه از تمامیت ارضی سوریه و استقلال تصمیم گیری آن دفاع می‌کند، سپس افزود که اگر سوری ها در ژنو  بر سر تشکیل فدرالیته توافق کنند، روسیه از این تصمیم جلوگیری نمی‌کند، اما مهم این است که این تصمیم سوری- سوری باشد، نه تصمیمی خارجی که از هزاران کیلومتر دورتر گرفته می شود.

گرچه برخی رسانه‌ها با شانتاژ تبلیغاتی سعی دارند اظهارات مذکور را در راستای عقب‌نشینی روسیه از حمایت از بشار اسد ارزیابی کنند، اما بی‌توجهی و استقبال گسترده غرب از این اظهارات نشان می‌دهد که آنها متوجه ماهیت واقعی این طرح در جانب‌داری از دولت سوریه شدند،
در میان طرف‌های غربی و منطقه‌ای تنها مسعود بارزانی است که از این طرح حمایت کرده و آن هم به علت طرفداری از جریان های کرد در داخل سوریه است. غربی‌ها می‌دانند که بر اساس سیگنال‌های تعریف‌ شده از سوی روسیه در مورد فدرالیته کردن سوریه، وارد شدن در این بازی، آب ریختن به آسیاب ائتلاف روسیه با محور مقاومت است.

همان‌طورکه گفته شد پیش شرط سوری- سوری بودن اجرای فدرالیته سازی سوریه در اظهارات ریابکوف قابل توجه است. این موضوع با هر برداشتی منافع سوریه را در منطقه تامین می کند. اگر بخواهیم این عبارت را به صورت توافق گروه های سیاسی و معارضان مسلح اعم از تروریست و غیر تروریست قلمداد کنیم، باید گفت که تحقق چنین شرطی عملا محال است، چرا که تجربه ماه های اخیر نشان داده که امکان تحقق این توافق حتی در میان گروه های مسلح نیز وجود ندارد، چه برسد به اینکه توافقی عمومی بر سر این موضوع محقق شود.

برداشت دوم از این شرط، موافقت همه مردم سوریه با آن است که طبعاً در سایه برگزاری انتخابات عمومی یا همه‌پرسی امکان‌پذیر است، چنین انتخاباتی می‌تواند بسترهای سیاسی مناسب برای پذیرش مجدد مشروعیت دولت بشار اسد را فراهم کند.


پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

این در حالی است که فضای عمومی سوریه و حتی مناطقی که در تسلط گروه‌های تروریستی نظیر داعش قرار دارد، نشان دهنده رویکردهای ضد تروریستی در این کشور است، به گونه‌ای که اخیراً حتی در ادلب که تحت سلطه گروه‌های تروریستی قرار دارد، تظاهرات ضد تروریستی برگزار شده است، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با اعلام این که دولت سوریه همچنان حقوق و مزایای کارمندان حاضر در این مناطق را پرداخت می‌کند، تاکید کردند که گروه های مسلح نباید حقوق آن ها را به نفع خود مصادره کنند.

تعیین ماهیت دقیق تروریست ها برای جلوگیری از تسلط آن ها بر مناطق فدرالی مورد نظر که پیشتر به آن اشاره شد، از دیگر مشکلات فراروی غرب برای اجرای طرح تجزیه سوریه است،‌ به این ترتیب است که غرب ترجیح داده بازی روسیه در راستای طرح فدرالیته سازی سوریه را نپذیرفته و به این ترتیب از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.

پشت پرده طرح روسیه برای تجزیه سوریه چیست؟/ چرا غربی‌ها از طرح تجزیه حمایت نکردند

به این ترتیب است که می توان گفت مرحله بعد از آتش بس در سوریه دوره ای است که گروه های حامی دولت علاوه بر دست برتر در موازنه های میدانی، ابتکار عمل را در عرصه سیاسی نیز در دست گرفته و بیش از پیش خود را به پایان بحران در سوریه نزدیک می کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فدارلیسم راه حل نهایی جلوگیری از تجزیه کشوزهای منطقه اسیاسی غربی ااست. اگر دولت مرکزی و مردم هوشیار باشند با دادن خودگردانی کنترال شده-غنی اداری-سایسی- ون مثا شمال عزاق که عملا دولت تشکیل داده اند- دادن حق اموز زبان مادی و احترام بهفرهنگ و مذهب جولی تجزیه شکورهایشان میگرند و طرح بزرگتری اتحدیه اسایسی غربی-مرکزی را پیاده کنند
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    انشاالله که تحلیلتون درست باشه بنده که همیشه به آمریکاوروسیه سوظن داشتم
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ما از ابتدای آغاز جنگ سوریه گفتیم کار اسد تمام است این توطئه اسراییل بود صهیونیسم خیلی با هوش عمل کرد در این جریان و این پیروزی عظیم را که بابتش نه خون داد و نه هزینه کرد.اینها پاداش هوش خود را گرفتند مبارکشان باشد
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    چقدر لباس نظامی به اسدنمیاد
  • پیمان پیروزی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مشرق جان هدف فدرالیته سازی سوریه و قبل از ان عراق و بعدها ترکیه برای بوجود اوردن کردستان بزرگ است. خواهشمندم هممیهنان گرانقدر را در این باره بیشتر روشن کنید.
  • پیمان پیروزی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فدرالیته سازی که توسط قدرتهای بزرگ چوپانی شود در راستای اهداف دراز مدت ایشان و در کل تحت هدایت فراماسونی جهانی رقم خواهد خورد. هدف فدرالیته سازی سوریه و قبل از ان عراق و بعدها ترکیه برای بوجود اوردن کردستان بزرگ است.
  • شاهرخ ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    جوری میگی کردستان بزرگ انگار که کردها دشمن ایرانی ها هستند در حالی که کرده ها قوم اصیل ایرانی هستند
  • نادر ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    من نمی دونم چرا شما بی دلیل همش از روسیه حمایت می کنید؟ کشوری که سوریه رو تجزیه کند خود روسیه خواهد بود ببین کی بهتون گفتم.
  • هادی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    روسیه از تجربه های جنگ جهانی اول بهترین استفاده ها را میکند ، استعمار غرب ( امریکا و انگلیس و فرانسه ) بعد از فروپاشی شوروی سابق ، بسیار ناشیانه و خیلی سریع وارد فاز نظامی شد (۱۱ سپتامبر و لشکرکشی به خاورمیانه) ، آنهم با استراتژی های نظامی قدیمی و پوسیده که روسیه با آنها کاملا اشناست و راه کار خنثی سازی آنها را دقیقا میشناسد. برای مثال ، استعمار غرب در جنگ جهانی اول ، سازمان های تکفیری مانند وهابی های عربستان را تشکیل دادند و بعد از پیروزی آنان را بدست آل سعود قلع و قمع کردند .( مانند فیصل الدویش یکی از رهبران وهابی وحشی آن زمان که آل سعود وی را بطرز فجیعی کشتند و از میان برداشتند ) و یا مثال دیگر ، تقسیم اقلیم کردستان در معاهده سایکس پیکو ، و یا تقسیم اقلیم کشمیر بین هند و پاکستان ، جهت کنترل منطقه و مانند اینها. استعمار غرب در لشکرکشی به منطقه خارومیانه ۳ اشتباه استراتژیک کرد. ۱- روی مزدوران امریکائی خود در اتحادیه روسیه زیادی حساب کرد و گمان نمی کرد ارتش روسیه به این زودی به صحنه رزم و نبرد برگردد. این یک شکست بزرگ اطلاعاتی امریکا است. ۲- بعد از روی آمدن دولت اصلاح طلب ، خیالش از ایران راحت شد ، و در محاسبات خود ، ایران را کشوری خنثی شده تلقی کرد . که این دومین شکست محاسباتی و اطلاعاتی امریکا است. ۳- روی سرویس های اطلاعاتی عربستان و ترکیه در کنترل گروهای تروریستی ، قوقاز ، چچن ، قفقاز ، مصر ، عربستان و دیگر گروهای عرب افاغنه ، حساب ویژه باز کرد ، که این از دو اشتباه قبلی بزرگتر است و بزرگترین اشتباه امریکا است. ۲۲ کشور عربی و سرویس های آنان در این گروه ها نفوذ دارند و امریکا مجبور است با همه آنها هماهنگ کند نه فقط عربستان و ترکیه !! که امری است محال . امریکا عملا شکست خورده است این ...
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مشرق جان اینقدر از روسیه تعریف آنچنانی کردی که حالا اگه پوتین با دست خودش اسد رو کنار بزنه باز هم اشتراکات منافع و دوستی عمیق روسیه و ایران رو از توش به زور در می آری !!!
  • ایرانی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فدرالیسم اگر درست اجرا شود، هیچ ربطی به تجزیه ندارد. خود روسیه یک سیستم کنفدرالی است که در یک سطح بالاتر از فدرالیسم قرار دارد. یعنی بعضی جمهوری های خودمختار روسیه مثل چچن خودشان رییس جمهور هم دارند.
  • رضا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تکلیف S300 اهدایی برادر پوتین چی شد
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    همون فرمالیته در عراق هست(کردستان) واسه هفت پشت عراق کافیه
  • پیمان پیروزی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    شاهرخ جان سو تفاهم پیش نیاید. شکی نیست که کردها که در طول تاریخ همواره حافظ قلمروی ایران بوده اند. تا قبل از قاجار هم که تقریبا کل کردستان بزرگ هماننده اذربایجان بزرگ و بلوچستان بزرگ اریانا ازبکستان جزیی از ایران بزرگ ان زمان بوده اند. هدف قدرتهای بزرگ و قراماسونری حاکم بوجود اوردن جمهوریهای تحت کنترل خودشان است تا از ان راه قدرتهای منطقه ای را کنترل کنند. هدف کل ایشان در راستای نظم نوین جهانی هموار کردن راه برای بوجود اوردن اسراییل بزرگ است.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ایرانی فدرالیسم اگر خوب بود در عراق جواب میداد در عمل در عراق شاهد دو دولت جدا از هم هستیم که فقط روی نقشه عراق نامیده میشود.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اره کم پژاک کومله حزب دمکرات و...جوانان ما رو به شهادت رسوندن.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    همین روسیه ای که سنگش رو به سینه میزنید بخاطر اسراییل دوباره از تحویل اس 300 به ایران خودداری کرده .تشکیل کردستان رو هم روسیه بخاطر لجبازی با ترکها راه انداخته و این کار در نهایت به نفع اسراییل و به ضرر ایران و ترکیه خواهد شد.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    روسها و غرب در هر زمینه ای با هم اختلاف داشته باشند در یک مورد از اول توافق داشتند اونهم تجزیه هر چه بیشتر کشورهای مسلمان که این سیاست از تجزیه عثمانی و حاشیه خلیج فارس شروع شده طرح کردستان بزرگ و داعش طرحی اسرائیلی و امریکایی بودند که الان خطر هر دو بشدت احساس میشه البته ترکیه و ایران سد محکمی برابر غرب و روسها هستند در این مورد
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هنوز که تمام نشده جشن گرفته اید . یک نفر را هم می شناسیم که پنج سال است وضویش را نگه داشته تا در مسجد اموی نماز بخواند . در خصوص صهیونیزم هم نگران باشید چون کار تکفیری ها تمام خواهد شد و آن وقت سپر بلایی نخواهد داشت که پشت آن پنهان شود در جنگ 33 روزه و 22 روزه و 50 روزه هم دیده ایم چه کاره اند !!!
  • ایرانی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فدرالیسم فقط در عراق اجرا نشده است که آنجا را مثال میزنید. خود آمریکا، کانادا، آلمان، سوییس و بسیاری دیگر از کشورها سیستم فدرالیسم را به خوبی اجرا کرده اند و نتیجه هم گرفته اند. همانطور که گفتم بعضی کشورها مثل روسیه و سوییس و ... از این هم بالاتر رفته اند و اختیارات زیادی به حکومتهای فدرال داده اند. مشکلات عراق ربطی به فدرالیسم ندارد و اگر فدرالیسم هم نبود وضعیت همین بود که میبینم و چه بسا بدتر، بلکه معضلات آنجا به موضوع دوری قومیتها و مذهبها به خاطر جنگها و سرکوبها در تاریخ گذشته و معاصر این کشور به خصوص در زمان صدام برمیگردد که کردها قتل عام و شیعیان سرکوب شدند. برای از بین بردن این خاطره منفی باید کار کنند که نمیکنند.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    جناب ناشناس محاهدین خلق و پیشه وریها و دموکراتهای آذربایجان و ... هم کرد بودن که جوانهای ایرانی رو به شهادت رسوندن؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هیچ هم فرمالیته نیست. کردستان عراق هیچی نداشته باشه لااقل امنیت رو داره نه مثل بغداد که هر روز ده ها نفر به خاطر بمب گذاری تیکه پاره میشن.
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    جناب نانشناس یک بار نظرت رو گفتی، دمت گرم، استفاده کردیم. با تکرار چیزی رو نمیتونی ثابت کنی. مثلا کنار هم گذاشتن موضوع کردها با داعش!!!! که چی مثلا؟ کردها از بهترین مبارزان علیه داعش به خصوص در سوریه بودن و برای همین هم از طرف حامیان داعش مثل عربستان و ترکیه تحت فشار هستن. تجزیه عثمانی هم به خاطر گستاخیهای خودشون در شروع جنگها و نسل کشیها بود، وگرنه کسی باهاشون کاری نداشت. ترکیه سدی در مقابل هیچی نیست، مگ در مقابل مخالفین داعش و نژادپرستی و عثمانی گری و ...
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    دیگه به جای مشرق باید بگیم مشرق اف گمون نکنم منتشر کنی ولی جون پوتین قسمت میدم منتشرکن ببینیم نظر بقیه چیه . به جون پوتین قسمت دادما
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فکر می کنم شما غرب و آمریکا دوستید بیشتر و از اینکه روسیه در راستای محور مقاومت عمل می کنه ناراحتید ببخشید دیگه به بزرگی خودتون
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    از بین بردن کردها و ایرانیان جزو الویت های فراماسون است.توی جنگ الحصبیه شکست خوردن و به انگلیس فرار کردن
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    جناب ناشناس12:48 اولا کردها در سوریه و عراق برای دولتهای مطبوعشون نمیجنگند و برای گسترش قلمروی خود و دفاع از شهرهای خودشون میجنگند دوما پس از شکست داعش همین کردهای سوریه بزرگترین تجزیه طلبان سوریه خواهند بود سوما گسترش سریع داعش در عراق هم با تبانی اقلیم صورت گرفت مشرق لطفا چاپ کن
  • سرباز ولایت ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    تمام مسایل منطقه بر سر تضمین نفت مورد نیاز غرب و امنیت اسراییل هست . اگر جمهوری اسلامی نبود تا کنون به تمامی اهداف خود رسیده بودند. متاسفانه کشورهای مزدور منطقه بهترین عامل اجرای نقشه های شوم آنها هستند . آنها نفت خود را در اختیار غرب و اروپا میگذارند ودر مقابل سلاح دریافت میکنند و همان سلاحها را در جهت سرکوب کشورهای مسلمان همسایه بکار میبرند . اشکال کار در این است که این سران خبر ندارند که پس از تغییر استراتژی غرب فاتحه آنها خوانده شده.
  • سرباز ولایت ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    تمام مسایل منطقه بر سر تضمین نفت مورد نیاز غرب و امنیت اسراییل هست . اگر جمهوری اسلامی نبود تا کنون به تمامی اهداف خود رسیده بودند. متاسفانه کشورهای مزدور منطقه بهترین عامل اجرای نقشه های شوم آنها هستند . آنها نفت خود را در اختیار غرب و اروپا میگذارند ودر مقابل سلاح دریافت میکنند و همان سلاحها را در جهت سرکوب کشورهای مسلمان همسایه بکار میبرند . اشکال کار در این است که این سران خبر ندارند که پس از تغییر استراتژی غرب فاتحه آنها خوانده شده.
  • ایرانی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    به ضرر ترکیه است به ضرر ایران نیست کردها اریایی هستن چاقو دسته خودشو نمی بره
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    کردها ضد داعش هستن حالت خوبه کدوم تبانی؟ نفوذ داعش در عراق بخاطر بی عرضگی و بی لیاقتی نوری المالکی بود .
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    چرا از کرد و کردستان می ترسید؟ چرا از کردستان بزرگ واهمه دارید؟ به جایی تون برمی خوره؟ ریشه ی ترستون دقیقا چیه؟ داعش و ترکیه باید از کردستان بترسه نه من و توی ایرانی. مشرق خواهشا منتشر کن
  • اریایی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    فدرالیسم به درستی و کامل در عراق اجرا نشد در اقلیم کردستان اجرا شد که انصافا نسبت به بخش های دیگر عراق وضعیتش خیلی بهتره. پیمان جان در رابطه با کردستان، ترکیه و داعش باید بترسه . نه یک ایرانی واقعی چون کردها دوست ما هستن ودر مقابل تروریستها و دشمنان ایران جانانه ایستادن. درود بر کردها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس