شب گذشته انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یکی از میدان‌های اصلی و مرکزی آنکارا، و در ساعات پر رفت و آمد شهر 34 کشته و بیش از 125 زخمی برجای گذاشت که حال 20 نفر از مجروحین وخیم گزارش شده است.اردوغان در اولین واکنش گفته است: «ترکیه به مبارزه خود با تروریسم ادامه خواهد داد.»

گروه بین‌‌الملل مشرق - آنکارا پایتخت ترکیه برای دومین بار در سال جاری میلادی که دومین هفته از سومین ماه آن را سپری می‌کنیم، بار دیگر شاهد یک انفجار تروریستی بود که تلفات سنگینی برجای گذاشت. همچنین این سومین انفجار در شش ماه گذشته است. در انفجار ماه اکتبر 2015 آنکارا بیش از یکصد نفر کشته شدند که داعش مسؤولیت آن را برعهده گرفت. چهار ماه بعد، انفجار یک خودروی دیگر، 120 کشته و زخمی در پی داشت.

{$sepehr_media_1432986_400_300}
لحظه انفجار خودروی بمب‌گذاری شده
دانلود

شب گذشته انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یکی از میدان‌های اصلی و مرکزی آنکارا، و در ساعات پر رفت و آمد شهر 34 کشته و بیش از 125 زخمی برجای گذاشت که حال 20 نفر از مجروحین وخیم گزارش شده است.

انفجار آنکارا

این انفجار در منطقه «کیزلای» آنکارا که یکی از مناطق پرتردد و تجاری پایتخت ترکیه است، رخ داد و تا شعاع وسیعی خودروهای اطراف محل انفجار را نیز منهدم کرد. این انفجار در نزدیکی دو اتوبوس رخ داد که به همین علت آمار تلفات این انفجار را بسیار افزایش داده است.

شباهت این انفجار با انفجار ماه گذشته در آنکارا که آن نیز 28 کشته برجای گذاشته بود، در نحوه عملکرد عامل انتحاری است که هر دو با توقف خودرو در کنار اتوبوس‌های عمومی، گرفتن بیشترین تلفات انسانی ممکن را در برنامه داشته‌اند. ماه گذشته نیز عامل انفجار، خودروی خود را در کنار یک اتوبوس حامل نظامیان ارتش ترکیه منفجر کرد. حادثه ماه قبل از نظر محل وقوع نیز به فاصله کمی از این حادثه رخ داده بود که در نقشه بالا مشخص شده است.

180 کشته و زخمی در دومین انفجار آنکارا طی یک ماه + تصاویر و نقشه

به گزارش مشرق، روزنامه حریت ترکیه گزارش داده است که این انفجار در اولین ساعات شب گذشته رخ داد و مأموران امنیتی بلافاصله بدلیل احتمال انفجار ثانویه، منطقه را بطور کامل تخلیه کردند. درپی این انفجار، کابینه ترکیه جلسه امنیتی فوق‌العاده تشکیل داد و وزیر کشور ترکیه خودروی بمب‌گذاری شده را عامل انفجار اعلام کرد. اما مقامات امنیتی این کشور از جمله وزیر کشور، اعلام نظر قطعی درباره عامل حمله را به روز آینده (امروز دوشنبه) موکول کردند.

به گزارش خبرنگار سی‌ان‌ان در ترکیه، انفجار در جایی رخ داد که دست کم 10 اتوبوس مسافربری متوقف بودند و بعضی از آنان نیز مسافر داشتند.

جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که به هنگام انفجار، سفیر این کشور تنها 20 متر با محل حادثه فاصله داشته است و از نزدیک شاهد انفجار بوده اما جان سالم به در برده است.

{$sepehr_media_1432978_400_300}
دانلود
تصاویری از محل انفجار و امدادرسانی به مجروحین

اردوغان: ترکیه قربانی بی‌ثباتی در منطقه است!

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در استانبول به سر می‌برد، پس از مکالمه تلفنی با وزیر کشور ضمن قرارگرفتن در جریان آخرین اخبار این حادثه، با صدور بیانیه‌ای، آن را محکوم کرد. اردوغان در بیانیه خود تاکید کرده است که «ترکیه به دلیل بی‌ثباتی‌های موجود در منطقه هدف حملات تروریستی قرار گرفته است». البته رئیس جمهور ترکیه در بیانیه خود به حامیان این بی‌ثباتی و بحران پنج ساله در سوریه و عراق اشاره‌ای نکرده است اما اظهار داشته است: «ترکیه به مبارزه خود با تروریسم ادامه خواهد داد.»

به گزارش مشرق، مانند انفجارها و حوادث تروریستی قبلی در ترکیه، شورای عالی رادیو و تلویزیون این کشور، انتشار هرگونه خبر، تصویر و فیلم از این حادثه و قربانیان آن را ممنوع اعلام کرده است. همچنین دادستانی ترکیه هم دستور مسدودشدن دسترسی به فیسبوک و توییتر را صادر کرده است.

180 کشته و زخمی در دومین انفجار آنکارا طی یک ماه + تصاویر و نقشه

نکته جالب توجه دیگر درباره این انفجار این است که سفارت آمریکا در آنکارا سه روز پیش در بیانیه‌ای از احتمال حملات تروریستی در این شهر خبر داده و از شهروندانش خواسته بود از تردد در محدوده برخی مناطق نزدیک به ساختمان‌های دولتی خودداری کنند.

تا کنون هیچ گروهی مسؤولیت این حادثه را نپذیرفته است. همانند گذشته پیش‌بینی می‌شود داعش (که مسؤولیت هر انفجار در هر نقطه از جهان را می‌پذیرد) اعلام کند که این حمله نیز از سوی عوامل این گروه انجام شده است؛ مگر اینکه پیش از آن دولت ترکیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را عامل انفجار معرفی کند و بر حملات خود بر مناطق کردنشین این کشور، بیافزاید.

180 کشته و زخمی در دومین انفجار آنکارا طی یک ماه + تصاویر و نقشه

در عین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی ترکیه خبر داده است که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد حزب کارگران کردستان یا گروه‌های وابسته به آن این انفجار را طراحی و اجرا کرده باشند.

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه ماه گذشته پس از انفجار قبلی از تشدید تدابیر امنیتی و رویکرد تازه این کشور در مقوله تأمین امنیت خبر داده بود که به فاصله کمتر از یک ماه، انفجار دیگری در پایتخت رخ داد. نخست وزیر ترکیه پس از این انفجار هم گفته است «می‌دانیم کجا و چگونه پاسخ این انفجار را بدهیم. ‌آن‌ها که این اقدامات را بر ضد مردم ترکیه طراحی می‌کنند، بهای آن را خواهند پرداخت، اما اینکه چگونه و در کجا، ما تصمیم می‌گیریم و وقتی به آن‌ها پاسخ بدهیم، همگان خواهند دید که ترکیه توان پاسخ دادن به هر چالشی را که برایش ایجاد شود، دارد».

180 کشته و زخمی در دومین انفجار آنکارا طی یک ماه + تصاویر و فیلم

انفجارهایی با اهداف سیاسی؟

اما یک کارشناس مسائل سیاسی در ترکیه، نگاه دیگری به این انفجارها دارد.

180 کشته و زخمی در دومین انفجار آنکارا طی یک ماه + تصاویر و فیلم

به گفته این کارشناس ترک و از همکاران اندیشکده چتم هاوس، ناامنی به یک مقوله عادی در این کشور تبدیل شده است. او می‌گوید ناامنی و بی‌ثباتی در ترکیه یکی از متغیرهای نوین در سیاست این کشور و جامعه آن است.

«هر دو انفجارهای اخیر در ترکیه در آستانه نشست این کشور با اتحادیه اروپا رخ داده است، بنابراین ظن من این است که گروهی که این انفجارها را ترتیب می‌دهد، به دنبال شهرت بیشتر نه تنها در ترکیه بلکه در جهان است تا بوضوح اعلام کند که ترکیه کشوری بی‌ثبات و ناامن است.»

{$sepehr_album_37659}
گزارش تصویری از انفجار شب گذشته آنکارا

منابع:

http://www.bbc.com/news/world-europe-35798517
http://www.hurriyetdailynews.com/explosion-hits-central-ankara-wounded-reported.aspx?pageID=238&nID=96403&NewsCatID=509
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/ankara-explosion-several-reportedly-injured-after-big-explosion-in-turkish-capital-a6928926.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بعله اقا خردوغان خودکرده را تدبیر نیست حالا برو باز تو کار کشورهای دیگه فضولی کن
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    ترکیه داره تاوان جنایت هاش در سوریه و عراق رو پس می ده!!! چیزی که عوض داره گله نداره!!!!
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خود کرد را تدبیر نیست. حمایت از وحشی های داعش و النصره و... = تف سربالا.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خردوغان جان تو سوریه خر داغ می کنن مواظب باش
  • سیاست ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    ایران هم باید منتظر چنین صحنه هایی باشه اگه همین جور پیش بره/ شاید هم بدتر
  • اهل سنت ایرانی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من یک اهل سنت اهل غرب ایران هستم ولی اگر حتی برادرم هم عضو داعش شود با دستان خودم او را خواهم کشت.
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    امپراطوری راه انداختن هم این درد سر ها رو داره وقتی بخشی از ملت یک کشور تروریست نامیده میشن وقتل عام میشن این اتفاقات میوفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس