کد خبر 544711
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۳

در طرح سهمیه‌بندی آب بر اساس کد ملی الگوی مصرف هر فرد ابتدا بر اساس سه قالب مشخص شده و در فاز بعدی با تعیین الگوی مصرف آب در بخش خانگی هر شهر و روستا، الگوی مصرف هر شخص بر اساس شهر یا روستای محل زندگی آن فرد مشخص می‌شود.

به گزارش مشرق، جدیدترین طرح دولت برای بحران اصلی امروز و آینده کشور یعنی آب، روز گذشته در نشست خبری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به‌صورت گذرا بیان شد.

این طرح که با عنوان "سهمیه‌بندی آب بر اساس کد ملی" می‌توان از آن نام برد، در حال حاضر یک طرح مطالعاتی است که قرار است با همکاری وزارت نیرو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار مطالعات آن به‌زودی آغاز شود. علت انتخاب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت برای همکاری با وزارت نیرو در زمینه انجام مطالعات و اجرایی کردن این طرح این است که اکثر بانک‌های جامع اطلاعاتی کشور در بخش معیشت و اقتصاد از مسیر این وزارتخانه تهیه می‌شود و برای تعیین نیاز آبی هر شخص نیز، دولت نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات کمیت‌ها و کیفیت‌های زندگی هر شخص است.

در این طرح قرار است ابتدا با تعریف فازهای مطالعاتی، مکان سکونت فرد به فرد مردم شناسایی شده و در قالبهای کلان‌شهرنشینی، شهرنشینی و روستانشینی، افراد مختلف در سراسر کشور طبقه بندی شوند. سپس طبق الگوهای مصرف مشخص شده در هر قالب زندگی، الگوی مصرف هر شخص تعیین شود.

در این صورت الگوی مصرف هر فرد ابتدا بر اساس سه قالب مذکور مشخص شده و در فاز بعدی با تعیین الگوی مصرف آب در بخش خانگی هر شهر و روستا، الگوی مصرف هر شخص بر اساس شهر یا روستای محل زندگی آن فرد مشخص می‌شود.

در این طرح دیده شده که با مشخص شدن الگوی مصرف هر فرد، میزان آب مورد نیاز در بخش خانگی به افراد جامعه اطلاع رسانی شود و می‌توان با این کار بسترهای حذف فاصله قیمت واقعی تأمین آب و هزینه دریافتی از مشترک را فراهم کرد.

در این خصوص دو سناریوی ابتدایی مطرح است که قرار است مورد مطالعه قرار گیرند:

1. با مشخص شدن نیاز آبی هر فرد، یارانه‌ای به حساب بانکی فرد یا به حساب سرپرست خانوار، به‌میزان نیاز آبی پرداخت شود و قیمت دریافتی از افراد جامعه بابت مصرف آب، همان قیمت تمام شده تولید و تأمین آب شرب باشد.

2. با مشخص شدن نیاز آبی هر فرد در هر خانواده، هزینه دریافتی از مشترک بابت مصرف آب به‌میزان مجموع نیاز آبی خانواده، کمتر از قیمت تمام شده تولید و تأمین آب شرب باشد و بیشتر از این میزان، برابر با قیمت تمام شده تولید و تأمین آب شرب محاسبه شود.

به‌گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، حداقل زمان مورد نیاز برای تکمیل مطالعات این طرح و آغاز اجرای آن، 2 تا 3 سال است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • 666 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    نوعی دیگر از ...
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یاد سهمیه بندی بنزین بخیر که آزاد شد ...
  • حجت ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    راهی جدید برای گرفتن پل زور از خلق الله
  • شیرین صفوی ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خودتون هم فهمیدین چی گفتین ؟!؟!
  • حسن ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام لطفا دوستان ارجمند در اپارات فرمایشات استاد گرانمایه اقای پرفسور پاپولی یزدی را حتما ببینند. مطمئن باشید که این کار برای حصر بیشتر مردم هست،.
  • طهمورث ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام مدیران بیکار چه طرحهای زشتی جوانان بیکار و هی معتاد میشن وزارت خانه ها در فکر طرحهای بچه بازی
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    کم کم باید آب رو با خون مردم معاوضه کنن
  • احسان ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یارانه وقتی بنزین 400 تومان بود با الان که به هزار تومان رسیده هیچ فرقی نکرده تازه یواش یواش دارن حذفش هم میکنن.طرح خوبی هست اما باید منصفانه اجرا کننند. نه سر ملت کلاه بذارن
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سهمیه بندی بی سهمیه بندی ازروزی که برداشتن اب کشاورزی روبارانی وقطره ای کردن خداهم ازایرانی ها روبرگردونده میگه این ملت باهمه چیز میسازن ما مسلمانیم اروپاوامریکارواب برداشته
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    دولت محترم به جای این کارها بهتراست به فکر تعیین الگویی مصرف بخش کشاورزی باشندچرا که دربسیاری ازمناطق 1:کشاورزی مکانیزه نیست 2:محصولاتی که نیازبه اب فراوان دارد کشت میشود مثلا خربزه وهندوانه که وارذکردن انه بسیاربه صرفه ترازکشت انهاست (برای یک هندوانه نزدیک به1500لیتر اب مصرف میشود) 3:چاههای کشاورزی غیرمجاز که تعداد انها چندبرابر تعدادچاههای مجاز است
  • وحید ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    الآن وقت کنترل آب مردم شد. اهداف فراماسونری و صهیونیست ها دارد به شکلی دیگر در ایران هم پیگیری می شود.
  • حامد ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مگه هر خانواده یه کنتور داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الان من تو یه ساختمان 10 واحدی هستم با یه کنتور....
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    بابا دیگه برجام که اجرایی شد باید مشکل اب خوردنمون حل بشه نه اینکه قطع بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس