رئیس جمهوری سوریه با تأکید بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به اقصی نقاط این کشور حتی مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی تاکید کرد فقط اعلام آتش‌بس کافی نیست بلکه باید مستلزمات آن از جمله توقف حمایت از تروریست‌ها نیز فراهم شود.

به گزارش مشرق، بشار اسد در گفت‌و‌گو با روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» با تأکید بر اینکه، حمایت روسیه و ایران برای پیروزی در جنگ ضروری است، گفت: آتش بس باید با ضمانت‌هایی مبنی بر عدم حمایت تسلیحاتی تروریست‌ها از سوی ترکیه، پایه‌ریزی شود و در طی آتش‌بس اوضاع میدانی به نفع تروریست‌ها تغییر نکند.

حمایت ایران و روسیه برای پیروزی‌های ارتش سوریه ضروری است

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه گفت: شکی نیست که حمایت روسیه و ایران برای تحقق این پیروزی‌ها برای ارتش، ضروری است؛ ما به این کمک‌ها نیاز داریم چرا که تروریست‌ها از سوی 80 کشور حمایت شدید رسانه‌ای، مالی، لجستیکی، تسلیحاتی و از طریق اعزام جنگجو، حمایت می‌شوند.

اسد: وظیفه خود می‌دانم که سوریه را نجات دهم

وی در پاسخ به این سؤال که پس از ده سال خود را در چه وضعیتی می‌بیند؛ پاسخ داد: مسأله مهم‌تر این است که بعد از ده سال سوریه در چه وضعیتی به سر می‌برد چرا که من نیز جزئی از سوریه هستم و می‌خواهم که پس از ده سال توانسته باشم سوریه را از این بحران نجات دهم؛ اما این سخن به این معنا نیست که پس از ده سال هم من رئیس‌جمهور باشم؛ من از خواسته و پیش‌بینی خود حرف می‌زنم و وظیفه خود می‌دانم که سوریه را نجات دهم.

اسد: از ارسال کمک‌های انسانی به مناطق تحت سیطره داعش نیز دریغ نکردیم

بشار اسد درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به 7 منطقه در سوریه نیز تأکید کرد: ما هیچ منطقه‌ای را در سوریه محاصره نکرده‌ایم... مشکل برخی از مناطق این است که گروه‌های مسلح غذا و کالاهای اساسی را تصرف می‌کنند یا آن را به قیمت‌های گزاف به مردم می‌فروشند... ولی ما به عنوان دولت از کمک به هیچ منطقه‌ای دریغ نکردیم حتی مناطقی مانند رقه که تحت تصرف داعش بود.

نکته مهم برای آتش‌بس، اقدامات عملی طرف مقابل است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت سوریه آماده آتش‌بس و توقف عملیات نظامی است نیز تصریح کرد، ما اعلام آمادگی کردیم ولی مسئله فقط منحصر به اعلام نیست؛ زیرا طرف مقابل نیز این مسئله را اعلام می‌کند ولی چیزی که  مهم است مرتبط به اقدامات عملی طرف مقابل بر روی زمین است... مسئله مهم بعدی نیز ممانعت از اعزام تروریست‌ها و ارسال سلاح یا هر گونه کمک‌های لوجستیک به این تروریست‌ها است... ولی اگر این مستلزمات فراهم نشود تأثیر معکوسی بر کشور خواهد داشت و سبب افزایش هرج و مرج و تجزیه سوریه خواهد شد.

کنترل بخش اعظم «حلب» در اختیار ارتش سوریه است

رئیس جمهور سوریه درباره وضعیت میدانی شهر حلب نیز گفت: «ما در مرکز شهر قرار داریم، لذا بخش بزرگی از این شهر تحت کنترل دولت است... بیشتر ساکنان مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح به مناطق تحت کنترل دولت کوچ کرده‌اند... در واقع مسئله، به دست‌گیری کنترل شهر نیست بلکه مربوط به بستن راه میان ترکیه و گروه‌های تروریستی است... اخیرا موفق شده‌ایم برخی از راه‌های اصلی را قطع کنیم... ولی منطقه حد فاصل حلب و ترکیه نیز کاملا بسته نشده است...ولی این مسئله، رابطه ترکیه و تروریست‌ها را با سختی بیشتری مواجه می‌کند.

پیشروی نیروهای سوریه به سوی «رقه» در گرو نتایج جنگ‌های کنونی است

بشار اسد درباره احتمال حمله به شهر رقه نیز اعلام کرد، این مسئله از نظر اصولی امکان‌پذیر است ولی ارتش سوریه اکنون در بیش از 10 جبهه می‌جنگد. اخیرا نیروهای سوری به سوی رقه پیشروی داشته‌اند ولی از آن دور هستند. ارتش سوریه به سوی رقه و سایر مناطق در حرکت است ولی زمان آغاز حمله، به نتیجه جنگ‌های کنونی بستگی دارد، از این روی نمی‌توان زمان دقیقی را تعیین کرد.

اسد:‌در صورت مداخله، با ترکیه و عربستان مانند تروریست‌ها برخورد می‌کنیم

وی درباره مداخله احتمالی نظامی ترکیه و عربستان در خاک سوریه نیز گفت:‌«این مسئله در حد گمانه‌زمانی است... ولی اگر عملی شود با آنان مانند تروریست ها برخورد و از کشورمان دفاع خواهیم کرد. آنان حق مداخله سیاسی و نظامی در سوریه ندارد. این نقض حقوق بین‌الملل است... ما نیز به عنوان شهروندان سوریه تنها گزینه‌ای که پیش رو داریم این است که بجنگیم و از کشورمان دفاع کنیم».

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که اگر دولت سوریه بتواند همه اراضی خود را تحت کنترل درآورد آیا روند سیاسی آغاز می‌شود تأکید کرد: «این مسئله طبیعی است...اولا دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد که همه احزاب سیاسی بتوانند وارد آن شود...از این روی دولت، قانون اساسی جدیدی تدوین خواهد کرد... پس از آن قانون اساسی به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد و پس از آن باید انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار شود... در صورت لزوم انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار خواهد شد».

بیشتر آوارگان حامی دولت سوریه هستند

بشار اسد درباره بازگشت مجدد آوارگان به خاک سوریه نیز تأکید کرد: آنان حق دارند بازگردند... البته تا زمانی که شخص تروریست یا قاتل نباشد.. به نظر من شمار زیادی از آنها از حامیان دولت هستند و فقط به خاطر شرایط معیشتی طی سال های گذشته کوچ کرده‌اند. ما از مردم می‌خواهیم که به سوریه باز گردند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    هاشمی قهرمان. قهرمان بهرمان. بهرمان مهربان. مهربان خوش بیان. اینجا بمان.
  • سید اکبر کولر ساز ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    آتش بس کنید. اگر شیطونی کردند بزنید شتک شون رو پاره کنید
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    باید بپذیریم آتش بس رو اما در صورت عدول از قوانین آتش بس دیگه رحم نکنید
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    چه ربطي داشت؟!!!!!!!!!!
  • خودش ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    با کی کار داری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس