کد خبر 533565
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

نخست‌وزیر ترکیه در جمع اعضای فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه از تداوم پیروزیهای ارتش سوریه در حلب ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش مشرق، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه در جمع اعضای فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه در سخنانی، بار  دیگر نارضایتی خود از پیروزی‌های ارتش سوریه در «حلب» را نشان داد.

وی با اشاره به تحولات اخیر در «حلب» سوریه گفت: زمان آن فرا رسیده که در کنار شهر حلب که جنگنده‌های روسی در حال بمباران آن هستند، قرار گیریم. بمباران‌هایی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. اگر این حملات روسیه ادامه یابد، شمار پناهجویان افزایش خواهد یافت.

داوود اوغلو در ادامه ادعا کرد: 90 درصد از حملات روسیه، غیرنظامیان و معارضان میانه‌رو را هدف قرار می‌دهد نه تروریست‌ها را.

نخست‌وزیر ترکیه تصریح کرد: ملت سوریه همچنان در رنج است و ما صدای خود را برای مسئله سوریه بلند می‌کنیم. اگر سوری‌ها نمی‌توانند صدای خود را به جهانیان برسانند، ما صدای ملت سوریه می‌شویم و این موضع ماست که تغییر نخواهد کرد. روسیه و رژیم اسد همچنان در حال کشتار سوری ها و بمباران منازل، مدارس و مساجد آنها هستند. این ملت از سوی دولت خود و با حمایت طرف‌های مختلف تحت ظلم قرار گرفته است.

وی ادعا کرد: زمانی که نظام اسد در خاموش کردن مطالبات سوری‌ها شکست خورد از شبه‌نظامیان و نیروهای ایرانی کمک گرفت. اما نیروهای روسیه در سوریه شکست خواهند خودر و همانطور که شوری در افغانستان ناکام ماند، روسها نیز از سوریه شکست‌خورده بازخواهند گشت. آنها از نابودی سوریه پشیمان خواهند شد و بابت این مسئله، بازخواست خواهند شد. هر انسانی که در قبال این مصیبت در سوریه سکوت کند، مسئول غرق شدن همه کودکان آواره است. اما ما به وظیفه انسانی و دینی خود عمل می‌کنیم. اروپا از پناهجویان می‌ترسد و تنها ترکیه و آلمان کشورهایی هستند که تلاش می‌کنند، این بحران را حل کنند.

داوود اوغلو گفت: آمریکا و روسیه و جامعه بین‌الملل باید با حقیقت روبرو شوند.

وی سپس به مسائل داخلی در ترکیه پرداخت و نوشت: ما برای برقراری برادری، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز تلاش خواهیم کرد. 10 قضیه است که در طرح جدید ما در مبارزه با تروریسم و توسعه مناطق جنوب شرقی کشور وجود دارد. 

10 پرونده مورد اشاره نخست‌وزیر ترکیه در این سخنرانی در ادامه می‌آید:

1- پرونده نخست مربوط به ارتباط میان ملت و دولت، آشتی میان آنها و رفع کلیه اختلافات به منظور پر کردن کلیه شکافهاست. کسانی که برای تجزیه سوریه و خاورمیانه تلاش می‌کنند، در تجزیه ترکیه شکست خواهند خورد.

2- پرونده دوم، تدوین راهکاری مربوط به نظام اجتماعی و تعامل با رحمت با ملت و برخورد جدی و قاطع با تروریست‌ها  است. ما تلاش می‌کنیم تا نظام اجتماعی کشور را بدون هیچ تبعیضی حفظ کنیم. ما ایست‌های بازرسی متعددی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده‌ایم و از نیروهای امنیتی و محافظان مردم روستاهای مختلف، پشتیبانی می‌کنیم.

3- اصلاحات سیاسی پرونده سوم است. ترکیه به گذشته باز نمی‌گردد و به سوی جلو پیشرفت خواهد کرد و به مطالبات اجتماعی و دموکراتیک پاسخ خواهد داد. 

4- ما در هر مکانی که تروریست‌ها آن را به آتش می‌کشند، گل خواهیم گذاشت و به تمامی خانواده‌هایی که از تروریست‌ها خسارت دیده‌اند، کمک خواهیم کرد. آینده دانش‌آموزان کشور، آینده ما و کشورماست. 

5- پرونده اقتصادی و تداوم سیاست توسعه و رشد کشور به ویژه در مناطق جنوب و جنوب شرق ترکیه، پنجمین پرونده است.

6- بخش تماس‌ها، ارتباطات و مخابرات پرونده مهم دیگر ماست. کمیته‌های برای انتقال کلیه اطلاعات به آنکارا تشکیل خواهد شد و رسانه‌ها نیز در این روند مشارکت خواهند داشت. ما از رسانه‌های انتظار داریم که مواضع عادلانه‌ای در این زمینه داشته باشند.

7- اجازه نمی‌دهیم که ترکیه به سالهای دهه 90 که در آن رسانه‌ها دولت را ساقط کردند، بازگردد. ما از همه می‌خواهیم که در کنار دولت با چالشهای فرارو مقابله کنند.

8- وضع قوانین جدید و جامع در کشور است که شامل قوانین جامع برای شهرداری‌های مختلف نیز خواهد بود.

9- پرونده بعدی، مبارزه با فساد اداری و مالی است ما هر کارمندی را که با تروریست‌ها در ارتباط باشد با بیت‌المال را هدر دهد، اخراج خواهیم کرد.

10- تسریع در روند اصلاحات دموکراتیک بر اساس حقوق بشر و توسعه روابط کشور با تجاور و اتاق‌های صنایع و تجارت دهمین پرونده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    برو خاله ریزه
  • هموطن ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    پس بدین ترتیب ترکیه برای کودکان سوریه اشک میریزد غافل از اینکه خود اردوغان قاتل زنان وکودکان سوری است اشاره ای نکرده چون کم کم راه دزدیدن نفت سوریه برای ترکیه بسته میشود طرف ناراحت است ماهم میگیم ناراحت باش واز این ناراحتی بمیر
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    پس دراين چند سال كدام گوري بوديد كه تروريست ها وداعشيهاي تحت حمايت شما سرهاي مردم سوريه را مي بريدند مسبب قتل عام ها وآوارگيهاي مردم سوريه شما كفتارها هستيد ودنيا بهتر مي داند مرگ برشما وآل سعود.
  • وحید ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    برو بمیر خاک بر سر نفهم حتماً تو و اردوغان و بن سلمان و بن نایف و نتانیاهو پیروز می شوید؟!!!!
  • امیر ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
  • آرش ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    داغ کرده جوش اورده یه لیوان آب سرد بش بدین
  • امیر ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    عزیزم سوت بزن
  • امیر ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    عزیزم سوت بزن
  • ناشناس ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    خاله ريزه شيشه هم زده، احمق متوهم، مي گفتند مردم تركيه شيشه مصرف مي كنند، اين هم يكيش!
  • و یگ ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا خوب گفته
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    خفه خون بگیر ، به زودی نابودی خودت و ترکیه را میبینی
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    پوتین چرا در ترکیه خرابکاری نمیکند؟
  • مرصاد ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    ایشالا بعد از پاکسازی سوریه از تروریستها نوبت ترکیه هس که از این دیکتاتورها خلاص شود
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    خواهیم دید
  • وحید ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    خود اردوغان به اندازه کافی این کشور را به ...ُه کشیده است.
  • و یگ ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    خفقه خون یعنی چه؟
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    برو بمیر
  • ناشناس ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    حیف این مردم ترکیه با این سیاست مداران احمق دورو بزدل کثیف خوناشام دزد نفت سوریه
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    داوود دغولو و عر دوالاغ هردو تکرکن دیگه اگه خر بدمستی کند تازه میشود دوقولو و ع ر دولاغ که لعنت خدا بر هردو باد که کا رتل صادرات تروریست به سوریه شدند
  • عباس ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    باسلام به این اقا بگویید شما شرخود را از سر سوریه وعراق وحمایت مالی واسلحه وخرید نفت دزدیده شده مردم عراق وسوریه بردارید واجازه ورود به تروریست ها را ندهید کافیست تا منطقه خاورمیانه ارام شود وشما اگر قصد امپراتوری عثمانی را دارید اول به تاریخ خود در مورد ایران باستان بنگریید بعد به فکر دولت عثمانی بزرگ باشید باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس