اگر تحریم‌های جدید اجرایی شود، اولین اقدامات به اصطلاح تنبیهی مستقیم علیه ایران از سوی آمریکا، بعد از توافق هسته‌ای ماه جولای، خواهد بود. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها تاکید کردند که وضع تحریم‌های جدید، از نظر ایران نقض برجام محسوب خواهد شد.

 گروه بین‌الملل مشرق - همزمان با اقدامات ایران در راستای اجرای برجام، آمریکا هم هر روز برگ جدیدی از اقدامات خصمانه خود در دوران پسابرجام را رونمایی می‌کند. از وضع قانون جدید برای ایجاد محدودیت در قانون معافیت ویزای اتباع 38 کشور (جزئیات بیشتر) تا مصوبه مجلس نمایندگان برای تحت تعقیب قراردادن مقامات ایرانی که اعضای فرقه بهائیت را تحت تعقیب قرار می‌دهند (جزئیات بیشتر). و اتفاقاتی که در آمریکا پیرامون دارایی‌های ایران می‌افتد و دادگاه‌های این کشور چوب حراج بر اموال ملت ایران می‌زنند تا در پسابرجام حداقل‌ها هم دست‌گیر طرف ایرانی نشود (جزئیات بیشتر).

 چند ماه پس از جنجال بر سر آزمایش موشک بالستیک عماد، دو رو بعد از اقدام بسیار مهم ایران در اجرایی کردن برجام و خروج 11 تن اورانیوم غنی‌شده، یک روز بعد از انتشار خبر شلیک موشک‌های ایران در نزدیکی ناو آمریکایی تئودور روزولت که از سوی سپاه تکذیب شد، خبرهایی مبنی بر تصمیم دولت اوباما در تحریم برنامه موشکی دفاعی ایران منتشر شد.

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل
وزارت خزانه‌داری آمریکا

روز چهارشنبه، مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا از آمادگی این وزارتخانه در اعمال تحریم‌هایی علیه شماری از شرکت‌ها و شخصیت‌های ایرانی و بین‌المللی که ظن مشارکت آن‌ها در برنامه موشک‌های بالیستیک ایران می‌رود، خبر دادند.

منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال خبر دادند که تصمیم این تحریم‌ها در پی آزمایش‌های موشکی ایران در ماه‌های اکتبر و نوامبر گرفته شد. روزنامه گاردین مدعی است که یک سند محرمانه (به تاریخ 15 دسامبر) متعلق به یک گروه نظارت بر تحریم‌های ایران را در سازمان ملل رویت کرده  که در آن آزمایش موشکی ماه اکتبر ایران (آزمایش موشک متوسط برد عماد) نقض قطعنامه شورای امنیت خوانده شده است چرا که این موشک توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارد.

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل
موشک عماد

اگر این تحریم‌های جدید اجرایی شود، اولین اقدامات به اصطلاح تنبیهی مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، بعد از توافق هسته‌ای ماه جولای، خواهد بود. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی، و در راس آن‌ها، رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که هرگونه اقدام آمریکا و سایر طرف‌های غربی برای حفظ یا اضافه کردن بر تحریم‌ها، از نظر ایران نقض برجام محسوب خواهد شد. مقام معظم رهبری، در نامه مورخه 29 مهرماه خود به رییس جمهور محترم، که به عنوان «تایید مشروط برجام» معروف شد، در شروطی که برای پذیرش برجام برشمردند، خاطرنشان کردند:

«از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرف‌های مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمهاست. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریم‌ها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که تحریم‌های این کشور علیه ایران در زمینه‌های تروریسم، نقض حقوق بشر یا برنامه موشکی، مشمول تعهدات برجام نیست. یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفت که «ما به دنبال موقعیتی بودیم تا اقدامات تکمیلی، مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، را بر اساس دغدغه‌هایمان درباره فعالیت‌های ایران اتخاذ کنیم، از جمله آزمایش 10 اکتبر.»

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل

اینگونه اظهارات حاکی از این است که اصل حاکم بر ذهنیت مقامات آمریکایی، متهم بودن ایران در هر شرایط و تلاش برای مچ‌گیری از جمهوری اسلامی است.  وگرنه اگر استدلال اصلی اتهام زنی آمریکا علیه برنامه موشکی ایران را بررسی کنیم، ربط مستقیم آن به برنامه هسته‌ای کاملا آشکار است.

 آمریکا و همپیمانان آن همواره از این تهدید سخن می‌گویند که موشک‌های بالیستیک ایران توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را خواهند داشت. کل مذاکرات هسته‌ای و دعوای چندین ساله غرب با جمهوری اسلامی بر سر احتمال انحراف ایران به سوی رسیدن به قابلیت ساخت کلاهک هسته‌ای بود. اکنون، پس از آن که صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به تایید جهانیان رسیده، و بسته شدن پرونده PMD رسما مهر تایید بر راستی و درستی برنامه هسته‌ای ایران زده است، معلوم نیست که از نظر آمریکایی‌ها، کدام کلاهک هسته‌ای قرار است بر سر این موشک‌های بالیستیک نصب شود؟ همان مقام ارشد وزارت خزانه داری در مصاحبه سی‌ان‌ان ادامه داد:

«ما اجزاء مختلف مربوط با اقدامات تکمیلی، همین طور فعالیت دیپلماتیک مرتبط با منافع امنیت ملی را بررسی می‌کنیم. ما مانند همیشه کنگره را از مسایل مرتبط با تحریم‌های ایران آگاه می‌کنیم و به این روند ادامه خواهیم داد.»

این دست اظهارات نشان از آن دارد که گویی در نزد مقامات آمریکایی، با توافق هسته‌ای هیچ چیز تغییر نکرده است. در همین هفته‌های اخیر، مجلس نمایندگان آمریکایی، در قانون بازنگری در برنامه معافیت ویزا، به طور خاص افرادی را که در 5 سال اخیر از ایران و سوریه بازدید کرده‌اند، از شمول معافیت ویزا خارج کرد. اقدامی که به شدت و به طور مستقیم بخش تجارت خارجی ایران با غرب را در دوران پسابرجام متاثر می‌سازد. با این حال، همچنان در داخل کشور شخصیت‌هایی بودند (و هستند) که حساب کنگره را از دولت آمریکا جدا می‌دانستند و همچنان بر پایبندی قلبی اوباما و دولتش بر التزام به توافق هسته‌ای تاکید می‌کردند. با این اقدام وزارت خزانه‌داری، روشن شد که نگاه خصمانه حکومت آمریکا مختص کنگره نیست و دولت آمریکا هم بسیار بیش از آن که به توافق با ایران پایبند باشد، به تعهداتش با شریک راهبردی خود، رژیم صهیونیستی، پایبند است.

به هر حال، تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری، چند شرکت و شخصیت را در ایران، امارات متحده عربی و هنگ کنگ هدف قرار داده است که به ادعای آمریکایی‌ها مستقیم یا غیرمستقیم در برنامه موشکی ایران مشارکت دارند. بر این اساس، شرکت‌ها و اتباع آمریکا و سایر کشورها از انجام هرگونه معامله با این افراد و شرکت‌ها منع می‌شوند. به علاوه، همه اموال مرتبط با افراد و موسسات ذکر شده در این فهرست که در محدوده سیستم مالی ایالات متحده قرار گیرند، توقیف خواهند شد.

گرچه هیچ بهانه و دلیلی برای این تحریم‌های جدید ذکر نشده است، لیکن وال استریت ژورنال گزارش داد که بخشی از این تحریم‌ها به بهانه ارتباطات میان ایران و کره شمالی، از جمله خرید ملزوماتی از یک شرکت دولتی کره شمالی و همچنین فرستادن شماری از متخصصان ایرانی به کره شمالی برای ساخت تقویت کننده راکت تنظیم شده است. البته زمان بندی اعلام این خبر هم بسیار معنادار است، چرا که اعلام آن در پی اعلام خبری از سوی منابع آمریکایی مبنی بر شلیک موشک توسط نیروی دریایی سپاه در حدود 1.5 کیلومتری ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور اس. روزولت» و اعلامیه «فرماندهی مرکزی ایالات متحده»(CENTCOM) انجام گرفت. «کارل رینز»، سخنگوی سنتکام، در موضعگیری رسمی علیه این رویداد، اقدام سپاه پاسداران را «به شدت تحریک آمیز، ناایمن و غیرحرفه ای» خواند:

«این اقدامات به شدت تحریک آمیز، ناایمن و غیرحرفه‌ای است و تعهد ایران را به امنیت آبراه‌ها، که برای تجارت بین الملل حیاتی است، زیر سوال می‌برد.»

سردار رمضان شریف مسؤول روابط عمومی سپاه ضمن تکذیب این خبرسازی آمریکایی‌ها، انتشار اینگونه اخبار دروغ در شرایط جاری را بیشتر یک عملیات روانی دانست.

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل
ناو هواپیمابر تئودور روزولت

سناتور جان مک کین(جمهوری خواه از ایالت آریزونا) هم در ادامه این خبرسازی آمریکایی‌ها، توافق هسته‌ای با ایران را هم مورد انتقاد قرار داد:

«عجله برای کاستن از تحریم‌ها، خطر تشویق رژیم ایران را به همراه دارد که هیچ قصدی برای عادی سازی روابط با غرب یا عقب نشینی از سیاست «بدخیم» خود در بی‌ثبات‌سازی منطقه ندارد.»

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل
سناتور جان مک کین

در فهرست تحریم منتشر شده، نام شرکت اماراتی «مبروکه» و صاحب آن «حسین پورنقشبندی» به چشم می‌خورد. این شرکت متهم است که در تامین و همچنین انتقال پول برای تامین مواد مورد نیاز در صنعت موشکی ایران نقش دارد. شرکت مبروکه همچنین از سوی وزارت خزانه‌داری متهم است که از طریق یکی از اقمار خود در هنگ کنگ، شرکت «آنهوی لند گروپ»، کار خرید اقلام مورد نیاز ایران را دنبال می کند.

ماده اصلی که پورنقشبندی و شرکتش به تامین آن برای ایران متهم هستند، «فیبر کربن» است که نقشی اساسی در ساخت موشک دارد. این ماده به موشک قابلیت تحمل و انعطاف در برابر حرارت بسیار بالا را می‌دهد. جدای از این، نام «سید جواد موسوی»، مدیر تجاری «گروه صنعتی شهید همت» (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) هم در این فهرست جای دارد. سید مهدی فرحی و سید محمد هاشمی و 4 تن دیگر از مقامات وزارت دفاع ایران هم از سوی وزارت خزانه داری در فهرست قرار گرفته‌اند. گویا بهانه تحریم این شخصیت‌ها، ارتباط آن ها با «شرکت تجاری توسعه معدنی کره شمالی» در زمینه ساخت موشک‌های بالیستیک است.

مقام معظم رهبری در همان نامه 9 ماده ای خود به رییس جمهور، به صراحت بر این مساله تاکید کردند که هر گونه اقدام مقامات آمریکایی و سایر طرف های مورد مذاکره در تصویب تحریم‌های جدید، به بهانه‌های مختلف، از نظر نظام مصداق نقض برجام از سوی آن‌ها تلقی خواهد شد:

«در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامات لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.»


تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از رژیم صهیونیستی
جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنار جان کری

این در حالی است که روزنامه گاردین، به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی گزارش داده است شماری از اعضای کمیته تحریم‌های شورای امنیت، این نیت را دارند که افراد و موسسات ایرانی (یا مرتبط با ایران) بیشتری را در فهرست تحریم قرار دهند، لیکن به دلیل مخالفت روسیه و چین فعلا دست به این اقدام نزده‌اند. وزارت خزانه‌داری هم مدعی شده است که دو شبکه مرتبط با ایران که در زمینه برنامه موشکی فعال هستند مورد هدف این وزارتخانه قرار گرفته اند یا قرار خواهند گرفت.

تردیدی نیست که توان موشکی نقطه اتکای قابلیت‌های دفاعی کشور است و از این رو مستقیما با امنیت ملی جمهوری اسلامی، در یک منطقه پرآشوب و پر از دشمنی گره خورده است. توان موشکی کشور، همان گونه که رهبر انقلاب و مقامات نظامی کشور اعلام کرده‌اند، به هیچ روی قابل مماشات و مصالحه نخواهد بود. دولت آمریکا که اکنون برگه اتهام زنی به ایران را بر سر مساله هسته‌ای باطل شده می‌بیند، دست روی نقطه‌ای دیگر گذاشته که از اتفاق مساله‌ای حساس و حیاتی (به همان اندازه مساله هسته‌ای، بلکه بیشتر) یعنی مساله توان دفاعی موشکی است.

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل
شهر موشکی سپاه پاسداران در زیر زمین

 و این چیزی جز تحقق پیش بینی رهبر انقلاب نیست که در آستانه حصول توافق هسته‌ای، بر بی‌اعتمادی دیرین به آمریکا تاکید کردند و پیشاپیش از بهانه جویی‌های بعدی آمریکا (در مسایلی چون حمایت از تروریزم، حقوق بشر، موشکی و...) سخن گفتند. اکنون، انتظار آن است طرف ایرانی هم با قدرت و صراحت در برابر عهدشکنی آمریکایی‌ها موضع بگیرد و با جدیت بیشتری خود را برای پیمان شکنی‌های بعدی آمریکا و متحدانش آماده سازد؛ احتمالا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آستانه تحمل ایران در شرایط پسابرجام و وضع دوباره تحریم‌های ظالمانه را در همین ابتدای کار بسنجند و براساس واکنش ایران برای عهدشکنی‌های بعدی خود برنامه‌ریزی کنند.

«جزبیات و شرایط صحنه نشان می‌دهد که آمریکائی‌ها بدنبال حل این موضوع نیستند و می‌خواهند با باقی ماندن آن، بهانه‌ای برای فشار به ملت ایران و به قول خودشان فلج کردن ملت داشته باشند اما به کوری چشم دشمنان، ملت ایران فلج نخواهد شد .» (بیانات رهبر انقلاب در 1 فروردین 94)

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل

گفتنی است که ظهر روز پنجشنبه، حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در واکنش به خبر تحریم احتمالی وزارت خزانه‌داری، این گونه اقدامات را یکجانبه، خودسرانه و غیر قانونی خواند:

تحریم جدید دولت آمریکا علیه ایران در حفاظت از اسراییل

«جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا تذکر داده است همانگونه که آنها خود نیز پیش از این اعلام کرده‌اند موضوع موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند.»

رئیس جمهور هم در اقدامی متقابل، دستور تولید انواع موشک‌ها با سرعت و جدیت بیشتر را به وزیر دفاع ابلاغ کردند. (جزئیات بیشتر)


منابع:

http://edition.cnn.com/2015/12/30/politics/iran-sanctions-ballistic-missiles
http://www.wsj.com/articles/obama-administration-preparing-fresh-iran-sanctions-1451507921
http://www.swissinfo.ch/eng/u-s--preparing-sanctions-on-iran-over-ballistic-missile-programme---sources/41868416
http://www.middleeasteye.net/news/us-preparing-new-sanctions-against-iran-report-899726207
http://www.theguardian.com/world/2015/dec/31/us-planning-new-iran-sanctions-over-ballistic-missile-programme-report
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/a5a1b24c-af87-11e5-993b-c425a3d2b65a.html/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ناشناس ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    به فرموده رهبر معظم انقلاب هر گونه تحریم جدید نقض برجام است و برجام باید لغو بشود .
  • مهدی ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    آنهایی که دلشون خوش بود که آمریکا آدم شده و میتوان با آمریکا رابطه داشت و سفارت افتتاح کنیم و دوست باشیم و برعلیه داعش ائتلاف کنیم الان کجایید ؟ اونهایی که برای توافقات ژنو و لوزان و برجام کف و سوت زدند و کارناوال شادی در خیابانها راه انداختند کجاییند ؟ ببینید این آمریکا اگر تمام خواسته هایش هم براورده شود باز هم دست بردار نیست از سرنوشت قذافی و صدام عبرت بگیرید .
  • حسین ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    تا وقتی‌ اسراییل هست و تا وقتی‌ که صهیونیستها صاحبان قدرت سیاسی و اقتصادی در آمریکا هستند هیچ وقت آمریکا صلح و سازشی با ایران نخواهد داشت. اونهایی که فکر می‌کنن رویکرد آمریکا تغییر میکنه نسبت به ایران یا ساده هستند یا موافق با عملکرد آمریکا و صهیونیستها. البته این دلیل نمی‌شه که به دشمن و زیرکی و سیاست را کنار گذشت و مذاکره هم مذاکره با دشمن هست نه یک دوست و برای امام حجت و تنگ کردن عرصه بر دشمن هست .
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    عزیزم لجاجت کجا بود خباثت خالصه
  • فلانی ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خبر ها حاکی از اینه که دوباره این عیدی رو گرفتند و شیطان بزرگ اعلام کرد که فعلا دست از تحریم بر می داریم . وقتی خرشون از پل گذشت تحریم ها رو اعمال میکنند !!!
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خدا رو شکر که مثل سگ از ما میترسن. اینا زورشون فقط توی فیلم های هالیوود زیاده!
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    آقا از یک مشت وحشی خون ریز بی تمدن انتظار رفتار تمدنی و وفای به عهد داشتن منطقی نیست. اینها همانهایی هستند که قبل از اینکه جنگ تریاک را در چین راه بیاندازند ابتدا دولت محلی کانتون را مجبور کردند که توپهای دور زن ساحلی خود را تخریب بکند تا کشتی های جنگی عقب افتاده اشان بتواند به ساحل کانتون حمله کرده و این شهر را تصرف بکند. حالا از ما می خواهند که وسایل تدافعی نسازیم، توپ و تانک و هواپیما هم نخریم یا با اجازه آنها خرید بکنیم تا هر وقت که خواستند بتوانند به ما تجاوز بکنند. از نقطه نظر تاریخی چیزی که کشور آمریکا خوانده می شود فقط یک کف روی آب تاشی از یک موج بلند است و مثل خیلی دیگر از کشورهای مونتاژ شده منطقه با یک موج دیگر ناپدید می شود. اساسا اتکا به کف روی آب و تعهداتش از منطق به دور است.
  • پيرو رهبري ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    همانطور كه امام خميني فرمودند: "آمريكا شيطان بزرگ است". مطمئن باشيد مذاكرات با آمريكا نه تنها براي ايران سودي نخواهد داشت و بلكه آنها را گستاخ تر خواهد كرد. از تحريم هاي قبلي هيچكدام بر طرف نشده اند تحريمهاي جديد هم اضافه شده و خواهد شد!!!!
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مشرق نیوز بازم خبرای ضد احمدی نژادی بگذار...
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    الحق که باید سخن امام خمینی(ره) رو که گفتن:اگر در تک تک کوچه های امریکا مسجد بسازند بازهم شعار مرگ بر امریکا را رها نکنید
  • کمال ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    به کوری دشمنان فقط فقط موشکهای دوربر بسازین
  • میلاد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    دوستان که خیلی از موشک و تسلیحات اطلاع ندارند . بنده مطالعات زیادی در این زمینه داشتم . خیالتون راحت . همه موشک های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته اس رو دارند . اساسا موشک بالستیک از (معمولا) سه بخش تشکیل میشه . بخش نهایی که وارد جو زمین میشه بعد از شلیک ، یا همون (1)سر جنگی ، به راحتی قابل تعویض هستش و میشه نوع اتمی روی همون دو بخش (2)پیشران و (3)کنترل و هدایت نصب کرد . ینی تمام موشکای مارو که از نوع بالستیکن میشه با کلاهک اتمی هم تجهیز کرد . نمیدونم اون موقع که آقایون در حال امضای برجام بودن یه نفر نبود این مسئله پیش پا افتاده رو بهشون توضیح بده یا میدونستنو امضا کردن !!
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    عزیزم اینها همه بهانه است ما اگر از موشکها هم دست برداریم بحث حمایت از حزب الله و غزه را پیش میکشند اگر از آنها دست برداریم بحث حقوق بشر را پیش میکشند و اساسا"اینها با ماهیت نظام اسلامی که هژمونی امریکا رو به چالش کشیده مشکل دارند .
  • محمود ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    روحانی جون مچکریم آقای ظریف بابت روی خوشی که به امریکا نشون دادی ازتوهم مچکریم اصلا مااگرپیشرفت میخواهیم بایدتحریم باشیم.ایرانی جماعت توشرایط سخت دست بکارمیشه والی درحالت عادی همه منتظرهمدیگه هستیم ببینیم کی چکارمیکنه. ماتحریم میخواهیم.بیایین مافروش نفت روتحریم کنیم. نفت بشکه ای 30 دلار آیا برای ماانقدرصرفه داره که پول بشکه اش روتامین کنه. الان قیمت شیرگاوازنفت گرونتره.بیاین حالاکه شرایط مهیاست ازنفت بکشیم بیرون و خام فروشی روتعطیل کنیم.آقای روحانی گوش کن. انقدربه ریش مانخند. گریه ات میگیره ها.
  • مهدی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    برادران عزیزدر حال حاضر ما بیشتر ازهرچیزی نیاز به بصیرت داریم.باید بدانیدآمرکاییها تمام این کارها را ماه ها قبل در اتاق فکرهای خود پیشبینی وبرنامه ریزی کردند ومتاسفانه باوجود هشدار های مکرر مقام معظم رهبری در مورد تکیه بر توانهای داخلی وتوکل به خداوندونه اعتماد وتوکل به دشمن ,دولت بر خلاف نظررهبری همچنان در حال قدم برداشتن درجهت منافع و پیشبینی های دشمنه.مانیاز به بصیرت وشناخت درست حق و باطل داریم چون اونا میخوان بانفوذ دربخشهای مهم کشور یک نظام مطیع و سرسپرده روی کا ر بیایدیا و القا کنند راهی جز تسلیم وجود ندارد .چون دربخشی از بودجه سال آینده امریکا طرح نظارت وتسلط کامل برفضای مجازی ,شبکه های اینترنتی و رسانه ها در ایران وهمچنین در بخش ب ماده 7041 بودجه ای برای براندازی نرم نظام ایران با مبلغ دومیلیارد و308 میلیون دلارپیشبینی شده که این کار برعهده جان کری سپرده شده همون کسی آقایان ساده لوح در کنارش قدم میزدند ومیخندیدند غافل از آنکه در باطن اونا دارن به ریش ما میخندند وبازیچه دست اونا شدیم...
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خیالت جمع می دونستند اما نفوذ رو بچسب
  • اسفندیار ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    دکتر احمدی نژاد: «شما اسلحه را از سر ملت ایران بردارید بنده خودم با شما مذاکره می کنم» اما آقایان در زیر سایه تهدید و گزینه های روی میز و توهین به ملت ایران به خاطر مسائل حزبی و جناحی مذاکره کردند عاقبتش هم همین شد که می بینید
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    همانطور که مذاکرات برجام در مورد مسایل موشکی نبود ، تحریم موشکی هم نقض برجام نیست. اما در اینکه برجام باید لغو بشه بحثی نیست.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    فازت چیه؟؟ بحث ملی چه ربطی به روحانی و احمدی داره؟؟؟
  • حقیقت ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مشرق سلام: نتیجه میگیریم که شریعتمداری مدیر مسئول کیهان درست گفتند .خوشبین نباشید توافقی دربین نیست .من ایشان را از دولت مردان عالم تر .با سواد تر ومومن تر به انقلاب میدانم . مشرق امیدوارم منتشر شود
  • اهوازی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    باید بتوانیم از شرقی ترین جای ایران یعنی از خراسان و سیستان و بلوچستان اسراییل و کمی آنسوتر و تاسیسات گازی آن را با موشک های دقیق بزنیم.
  • مرتضیsk ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    منتظر دبه های 2016 امریکای شیطان صفت در سال جدید میلادی هستیم امید که توجیح های دلخوشان داخلی به کدخدا آپدیت شود و تکراری ماس مالی ننماین
  • ریاستی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    از امروز با یقین بیشتر فریاد میزنیم مرگ بر امریکا.شاید انها که خود را به خواب زدند بیدار شوند.البته اگر محور افکار شکم وسایر اعضا بدن باشد این قبیل ادمها حاضرند همه چیز را بفروشند برای هوی وهوس این دو روزه
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    اگه مرد بودین تمام نظرات منفی و مثبت رو با هم میگذاشتیدخاک برسر این سایت که فقط دارند نظراتی که به نفع مقامات هست رو میگذارند.به احتمال زیاد مثل ... میترسیدنظرات به حق رو منتشر کنیدکه مبادا در این .... رو گل بگیرند
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مشرق جان چرا سایت تو و برخی سایتهای دیگر در سیستم های اندرویدی بالا نمیاد؟ مشکلش چیه ؟
  • عباسی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    خدا رو شکر که مردم ایران این چیزها رو می فهمند ، امان از دست بعضی سیاستمداران کشورمان که اگر آمریکا به ایران هم حمله کنه بازم به وعده های دروغین آمریکا امیدوار هستند.
  • ایرانی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    کلید پیشرفت واسایش نهایی ایران نابودی اسراییل است ...........................درانتظار روز حمله به اسراییل
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    فعلا که امریکا بعد از برجام صنعت نفت و توریسم ایرانو داره از بین میبره ما با ترکیه سر جنگ داریم
  • فدایی ولایت فاطمه ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    به قول معروف که قدیمی هاگفته اند خر همان خره فقط پالانش عوض شده یعنی دولت جنایت کار امریکا همان دولت جنایت کار و تروریست سابق و گذشته است درس گرفته از دولتهای جنایت کار پیشین هستند تنها فرق آنها این است که وحشی تر و جنایت کارتر تروریست پرورتر به گفته مقام معظم رهبری که از اول فرمودند آمریکا قابل اطمنان نیستند مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا. مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.مرگ بر امریکا .مرگ برامریکا.
  • آریا آریایی ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    آخه ایران یه مورچس در مقابل آمریکا خجالت بکشین آخه امریکا بخواد تو چند دقیقه ایرانو نابود میکنه چقد خودبین و متکبرین بخاطر مردم ایران آمریکا دست نگه داشته
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بسمه تعالی لازم نیست که سپاه پاسداران اطلاعات دقیق خود را در باره ی پایگاههای موشکی نشان دهد . همینقدر که دشمن بداند ایران دارای یک قدرت به تمام معنا در منطقه است کافی است . اسرار نظامی را نباید به وضوح آشکار ساخت .ما در زمینه ی ساخت سلاح جنگی باید به روز باشیم ویک قدم نه بلکه ده قدم از دشمن خود جلو باشیم .ما با فرمول های بدست آمده باید توان نظامی خود را بالا ببریم ، ما باید هرروز در صدد ساخت سلاحی جدید ومدرن باشیم با قابلت های نوین وبه روز .به فضل خدا کشور ایران رو به پیشرفت وتوسعه گام برداشته وپیش می رود . ای مردان بزرگ در عرصه ی پیکار باخصم(امریکا) همچنان ثابت قدم بوده وبه فرامین رهبر انقلاب گوش داده ودر جهت منویات معظم له گام بردارید که انشاءالله پیروزید .زیرا خداوند می خواهد این کشور تنها کشوری باشد که بر روی کره زمین نام او را بلند ونام پیامبر اورا بلند نگاه خواهد داشت . یا علی مدد
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    مرگ بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس