کد خبر 516537
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

پایگاه «فوربس» در مطلبی درباره قانون ایجاد محدودیت برای سفر به ایران نوشت که این نقض غیرمستقیم برجام و نشانگر آن است که آمریکا با سوء نیت در حال اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای است.

 به گزارش مشرق، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی ضمن اذعان به نقض «غیرمستقیم» برجام با قانون اصلاح روادید و ایجاد محدودیت برای سفرکنندگان به ایران،‌ از این اقدام انتقاد کرد.

اواسط آذر ماه بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آنرا نقض برجام و تحریم غیرمستقیم ایران ارزیابی کردند.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک آمریکا می‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

قوانین جدید آمریکا در زمینه ویزا، از تمامی این 38 کشور می‌خواهد اطلاعات مربوط به مسافران به خاک آمریکا را در اختیار کاخ سفید قرار دهد. کشورهایی که در همکاری در این زمینه قصور به خرج دهند، از برنامه سفر بدون روادید به آمریکا اخراج خواهند شد.

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره اصلاحات صورت گرفته در روادید این کشور و هدف قرار دادن ایران را مورد انتقاد قرار داد و درباره تبعات این اقدام بر روند اجرای برجام هشدار داد.

«فوربس» نوشت: «در طرح پیشنهادی برای اصلاحات روادید در ابتدا سوریه و عراق را به عنوان کشورهای "پرخطر"(تروریستی) معرفی شده بود اما در یک چرخش و پیچ ناگهانی ایران را به به عنوان کشور "پرخطر" شامل شد. این اقدام سبب ایجاد برخی تنش‌های بین‌المللی شد چرا که این اصلاحیه به طرز غیرشفافی برجام را نقض می‌کند».

در ادامه گزارش آمده است: «در پاراگراف 29، آمریکا پذیرفته که از هر سیاستی که به صورت خاص مستقیما بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران اثر بگذارد، اجتناب کند. اگرچه اصلاح روادید، مستقیما بر عادی سازی روابط اقتصادی در ایران اثر نخواهد گذاشت اما غیرمستقیم بازسازی اقتصاد ایران پس از(رفع)تحریم‌ها را دگرگون خواهد کرد».

این پایگاه آمریکایی معتقد است: «هیچ کس نمی‌تواند استدلال کند که اصلاح قانون ویزا،‌نقض آشکار تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای ایران است اما با این وجود می‌توان گفت که آمریکا در حال اقدام از روی عدم حسن نیت و سوءنیت در اجرای تعهدات خود در برجام است. این موضوع شاید کاملا برجام را فرونپاشد اما می‌تواند اثری منفی بر روانی و بی عیب و نقص اجرا شدن آن بگذارد».

پایگاه «فوربس» در ادامه نوشت: «قرار دادن ایران در مرحله آخر به لیست کشور "پرخطر" نشان می‌دهد که یک بار دیگر ایران در یک بلوا و آتشباری سیاسی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان گیر افتاده است. البته این موضوع تعجب‌برانگیز نیست چون همه اعضای جمهوریخواه در مجالس نمایندگان و سنا به نابودی و برچیدن توافق هسته‌ای دادند».

نویسنده این مطلب با تاکید بر «زمانبندی بسیار بد» ارائه طرح اعمال محدودیت در برابر سفر به ایران تصریح کرد: «ایران هم اکنون در فرایند کاستن از فعالیتهای هسته‌ای خود و تبعیت از تعهدات برجامی خود است. جاهلانه خواهد بود که طرح‌ها و قوانینی معرفی شوند که شاید سبب اختلال و وقفه در تبعیت ایران از برجام شود».

این تحلیلگر آمریکایی افزود: «ایران فعالانه در حال جنگ با داعش است که این در راستای منافع آمریکا است. چرا باید قانونی معرفی شود که شاید همکاری ایران برای محو کردن داعش را به خطر بیاندازد».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس