کد خبر 535861
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به درخواست ایران و عربستان از سوئیس برای عهده‌دار شدن حفاظت از منافع ۲ کشور گفت: بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک دولت سوئیس حفاظت از منافع تهران و ریاض را به عهده خواهد گرفت.

 به گزارش مشرق، حسین جابری‌انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره حرکت‌های پراکنده ترکیه و عربستان در چند روز گذشته برای ورود نظامی به سوریه و اینکه آیا در سفر اخیر معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در این خصوص با مقام‌های ترکیه رایزنی صورت گرفته است یا خیر ؟ گفت: سفر آقای رحیم‌پور معاون آسیایی وزیر امور خارجه به ترکیه در چارچوب همکاری‌ها و تبادل مستمر هیات‌ها بین ایران و ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: در این سفر در خصوص مسائل مختلف دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگوهایی بین دو طرف انجام شد و این سفر بسیار هم موفق بود.

جابری‌انصاری مسئله دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه را از جمله موارد اختلاف بین ایران و ترکیه برشمرد و افزود: ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به یک بحران پیچیده و چند لایه تبدیل شده است و هرگونه اقدام جدیدی که بدون هماهنگی با دولت سوریه و خلاف حق حاکمیت سوریه انجام شود تنها به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدام‌های تروریستی منتهی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اگر مسیری که تا کنون در بحران سوریه طی شده نتیجه بخش بوده ادامه بحران آفرینی برخی بازیگران هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. ما معتقد هستیم که ادامه این سیاست‌ها تنها به تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن موضوع و خارج شدن بیشتر پرونده سوریه از کنترل منجر خواهد شد که نتایج وخیم منطقه‌ای و بین‌المللی از نظر صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم که همه کشورها در هرگونه اقدام این مسائل را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه انتخاب حافظ منافع بین ایران و عربستان به این معنا است که دو کشور به طور ضمنی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان احیای روابط وجود ندارد؟ گفت: وقتی قطع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها اتفاق می‌افتد اگر منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد که اقتضا کند حداقل مجرای دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز باقی بماند، مطابق توافقی که صورت می‌گیرد از ساز و کار حفاظت منافع توسط یک کشور دیگر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف هر دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد از جمله و به ویژه مسئله حج و صدود روادید تعداد زیادی از اتباع و حجاج ایرانی و همینطور برخی مسائل دیگر، که در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی وجود حافظ منافع را ضروری می‌کند.

جابری‌انصاری اضافه کرد: قبلا ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود که این نقش را برای ایران در عربستان انجام دهد و با توجه به درخواست مشابهی که عربستان هم در روزهای اخیر از سوئیس داشت و پذیرش دولت سوئیس، از این پس بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک لازم دولت سوئیس حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان و حفاظت از منافع عربستان در ایران را به عهده خواهد گرفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس