در سال 2014 میلادی تعداد آرایشگرها در انگلستان از اعضای ارتش این کشور بیشتر بوده است. بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده است 185 هزار نفر در انگلستان در شغل آرایش گری به کار مشغول بوده و این در حالی است که کل پرسنل ارتش انگلستان در همین زمان در حدود 159 هزار نفر است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، زمانی نه چندان دور، ارتش انگلستان به عنوان نیرومند ترین ارتش جهان، منافع امپراطوری اشغالگر بریتانیا را در سرتاسر دنیا تامین می کرد اما امروزه کار به جایی رسیده است که بسیاری از کارشناسان و حتی کشورهای متحد آمریکا، نسبت به کاهش چشمگیر نیروهای مسلح انگلستان هشدار داده اند.

ارتش انگلستان در قرن 19 میلادی در اوج قدرت جهانی خود بود. مستعمرات این کشور در تمام کره زمین، خصوصا در آفریقا و شبه قاره هند توسط ارتش انگلستان خصوصا نیروی دریایی انگلستان تامین می شد. با آغاز قرن بیستم میلادی، ظهور قدرت جدیدی به نام آلمان در قاره اروپا باعث شد تا انگلیسی ها خطر را در نزدیک خود حس کنند و با شروع جنگ اول جهانی با فرانسه و روسیه و سپس آمریکا وارد یک اتحاد نظامی بشوند.

ارتش انگلستان در سال 1918 میلادی یعنی سال آخر جنگ اول جهانی، دارای نیروی انسانی در حدود چهار میلیون و 500 هزار نفر بود. در فاصله دو جنگ جهانی این رقم شدیدا کاهش پیدا کرده و به حدود بیش از 300 هزار نفر رسید. با شروع جنگ دوم جهانی حجم نیروهای نظامی انگلستان دوباره افزایش شدیدی پیدا کرده در سال 1945 میلادی این رقم به چهار میلیون و 900 هزار نفر رسید.

ارتش بریتانیا: نیرویی با نفراتی کمتر از آرایشگران انگلیسی! (آماده نیست)
نیروهای انگلیسی در جنگ جهانی اول

با پایان جنگ دوم جهانی، انگلستان به عنوان یکی از کشورهای پیروز از نبرد خارج شد اما حجم آسیب های وارده به اقتصاد و صنعت این کشور به حدی بالا بود که انگلستان به نوعی موقعیت خود به عنوان قدرت اول جهانی را از دست داد. در سالهای بعد و خصوصا در دهه 1950 میلادی حجم کل ارتش انگلستان در تمام بخش ها شدیدا کاهش یافت. نیروی دریایی انگلستان که تا قبل از جنگ دوم جهانی به عنوان قوی ترین یگان دریایی جهان شناخته می شد ناچار شد تا حجم زیادی از شناورهای سطحی و زیر سطحی خود را کاهش داده و عملا به یک بازیگر کوچک در مقایسه با آمریکا یا شوروی سابق بدل شد.

انگلستان حجم زیادی از ناوهای هواپیمابر، ناوشکن ها، و زیردریایی های خود را در دهه 1950 به دلیل مشکلات اقتصادی از خدمت خارج کرده و عمده آنها را براق اوراق شدن به فروش رساند. در ادامه نیز انگلیسی ها به ناوگانی بسیار کوچک تر از ناوشکن ها و ناوهای محافظ به همراه ناوهای هواپیمابر سبک روی آوردند. در عین حال با پیشرفت های زیادی که در بخش ضد هوایی صورت گرفته بود، بحث حمل سلاح اتمی از نیروی هوایی انگلستان گرفته شده و به نیروی دریایی سپرده شد.

زیردریایی های اتمی شاید تنها بخشی از نیروی دریایی انگلستان بود که به معنای واقعی قدرت بازدارندگی را برای انگلیس ایجاد می کرد.

در بخش هوایی هم انگلیسی ها به دلایل مسائل مالی حجم زیادی از جنگنده ها و بمب افکن های خود را در بعد از جنگ جهانی از خدمت خارج کرده و به عصر جت وارد شدند. در سالهای پس از جنگ دوم جهانی، صنایع این کشور در بحث هواپیماهای جنگی بسیار پیشرفته ظاهر شد اما کمک به دلیل مسائل مالی و نفوذ گسترده آمریکا و شوروی سابق پرنده های ساخت انگلستان مشتری زیادی در سطح جهان پیدا نکرد.

وضعیت ارتش انگلستان در جنگ سرد و پس از آن

به طور کلی در طول جنگ سرد نیروهای مسلح انگلستان استعداد انسانی خود را بین عدد 300 الی 400 هزار نفر حفظ کرد. حضور نظامی این کشور در عمده مناطقی از آسیا جنوب شرق و آفریقا رو به کاهش رفته و به غیر برخی از پایگاه ها در هنگ کنگ، جبر الطارق و فالکلند انگلیسی ها از عمده مناطق جهان خارج شدند. در دهه 1960 نیز سیستم نظام وظیفه نیز در انگلستان پایان یافته و ارتش حرفه ای جایگزین آن شد. دکترین دفاعی انگلستان از آن زمان به این سو بر اساس داشتن یک ارتش کوچک با سطح آموزش و فناوری بالا بوده است.

با پایان جنگ سرد اما روند کاهش حجم نیروی های نظامی انگلستان کاهش بیشتری گرفت و حتی حضور نظامی در دو کشور افغانستان و عراق هم نتوانست افزایش آنچنانی را برای انگلیسی ها به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید که این کاهش هزینه ها برای نمونه باعث شده است که نیروی دریایی انگلستان از سال 2010 میلادی تا به این لحظه فاقد ناوهواپیمابر باشد. قرار است دو فروند ناو هواپیمابر کلاس "ملکه الیزابت!" ساخته شده و در سالهای 2017 و 2020 وارد خدمت شوند.
 
زیردریایی های انگلستان کلا 10 فروند بوده که شامل 6 زیردریایی تهاجمی و 4 فروند حامل موشک های قاره پیما است. نیروی دریایی انگلستان دارای 6 فروند ناوشکن و 13 ناو محافظ است. انگلستان مدتی قبل و با مطرح شدن مسئله استقلال اسکاتلند در آستانه از دست دادن پایگاه های زیر سطحی خود در آنجا بود که با رای نزدیک مردم اسکاتلند به ماندن در اتحاد با لندن این پایگاه ها حفظ شدند.

تعداد اسکادران های نیروی هوایی انگلستان هم از 13 اسکادران در سال 2000 میلادی، به 9 اسکادران در سال 2013 میلادی کاهش یافته است.

ارتش بریتانیا: نیرویی با نفراتی کمتر از آرایشگران انگلیسی! (آماده نیست)
جنگنده های تایفون نیروی هوایی انگلستان

جالب است بدانید که در سال 2014 میلادی تعداد آرایشگرها در انگلستان از اعضای ارتش این کشور بیشتر بوده است. بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده است 185 هزار نفر در انگلستان در شغل آرایش گری به کار مشغول بوده و این در حالی است که کل پرسنل ارتش انگلستان در همین زمان در حدود 159 هزار نفر است.

ارتش بریتانیا: نیرویی با نفراتی کمتر از آرایشگران انگلیسی! (آماده نیست)
نیروهای انگلیسی در عراق

اما اخبار بد برای ارتش انگلستان به همین جا نیز ختم نشده و این کاهش ها ادامه دارد. بر اساس برنامه انگلیسی ها، استعداد انسانی ارتش این کشور به این شکل خواهد بود : 82 هزار نفر در نیروی زمینی، 30 هزار نفر در نیروی دریایی و 35 هزار نفر در نیروی هوایی که بر روی هم به عدد 147 هزار نفر می رسد.

ارتش بریتانیا: نیرویی با نفراتی کمتر از آرایشگران انگلیسی! (آماده نیست)
وضعیت تعداد پرسنل ارتش انگلستان از سال 1900 الی 2013 میلادی

در این حال فرماندهان و برخی سیاسیون انگلیسی بر این عقیده هستند که ارتش انگلستان به دلیل بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته کاهش نیروی انسانی خود را جبران می کند اما بسیاری از کارشناسان و حتی متحدین انگلستان در شرایط فعلی و خصوصا با بحث تحولات صورت گرفته در اوکراین، از این شرایط در ارتش انگلستان ابراز نگرانی کرده است.

فرید زکریا تحلیلگر و مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان نیز چندی پیش در یادداشتی با تاکید بر اینکه انگلیس دیگر قدرت جهانی نیست،‌ نوشت: «در چند سال آینده،‌ ارتش بریتانیا به 80 هزار نفر کاهش می‌یابد. گزارش بنیاد نیروهای پادشاهی متحده پیش بینی می‌کند که تعداد ارتش شاید تا 50 هزار نفر هم کاهش یابد».

او در مطلبی که در ستون نظرات واشنگتن پست منتشر شده، افزود: «این تعداد کمترین میزان از سال 1770 تاکنون بوده و همانطور که دیوید روتکپف در مجله فارن پالسی تاکید کرده، تقریبا برابر با تعداد نیروهای اداره پلیس نیویورک است».

تحلیلگر آمریکایی در ادامه نوشت: مرکز مطالعات بین المللی و استراتژی نتیجه‌گیری کرده که "طی 5 سال اخیر 8 تا 9 درصد کاهش بودجه دفاعی انگلیس سبب کاهش 20 تا 30 درصدی توانمندی متعارف نظامی این کشور شده است". جای تعجب نیست که انگلیس در حملات هوایی به داعش، تبدیل به متحدی بی‌میل و جزئی شده است.


ارتش بریتانیا: نیرویی با نفراتی کمتر از آرایشگران انگلیسی! (آماده نیست)
ناو هواپیمابر انگلیسی ها در حال ساخت

ژنرال ریموند اودیرنو فرمانده نیروی زمینی آمریکا نیز از کاهش بودجه دفاعی انگلیس که موجب بررسی فوری چگونگی استقرار نظامیان انگلیسی در کنار نظامیان آمریکایی در درگیری های احتمالی آینده شده است، به شدت ابراز نگرانی کرد.

 ژنرال  اودیرنو در مصاحبه ای، خواستار حفظ بودجه دفاعی انگلیس دست کم معادل دو درصد تولید ناخالص ملی این کشور شد. وی با هشدار درباره پیامدهای کاهش بودجه دفاعی انگلیس گفت: "ممکن است نظامیان انگلیسی در نهایت به جای مبارزه در کنار نظامیان آمریکایی مجبور شوند در قالب واحدهای نظامی آمریکا فعالیت کنند."

اودیرنو با اشاره به درگیری های گذشته در عراق و افغانستان تاکید کرده بود که: « در گذشته واحدهای نظامی انگلیس در کنار واحدهای نظامی آمریکا همکاری می کردند. در حال حاضر ممکن است یک تیپ از نظامیان انگلیسی مجبور به فعالیت در چارچوب یک لشکر آمریکایی شود، یا حتی یک گردان از نظامیان انگلیسی در یک تیپ از نظامیان آمریکایی گنجانده شود. هر چند وزارت دفاع انگلیس در این باره اظهارنظر نکرده است، اما این وزارتخانه قبلاً اعلام کرده بود طرح های فعلی نشان می دهد بودجه دفاعی انگلیس در سطح دو درصد (که مورد توافق ناتو است)در سال مالی کنونی و آینده حفظ خواهد شد.

این در حالی است که ژنرال بن هاجز، فرمانده ارتش آمریکا در اروپا در دسامبر2014 با ابراز نگرانی درباره احتمال کاهش بودجه نظامی انگلیس به کمتر از حدی که ناتو تعیین کرده است گفت ارتش انگلیس پول کافی برای تامین نیازهای خود را ندارد."

در حقیقت باید گفت که در صورت حذف سلاح های اتمی از توان نظامی انگلستان واقعا ارتش این کشور در حد یک کشور عادی قرار خواهد گرفت و حتی از وضعیت فعلی خود هم بسیار بیشتر سقوط می کند. با توجه به شرایط فعلی و باقی ماندن اختلافات در بحث اوکراین و همچنین رشد بیش از پیش پدیده تروریسم در منطقه خاورمیانه -که البته دولت انگلستان هم از بانیان این ایجاد و رشد بوده است - باید دید که آیا ارتش انگلستان در آینده توان دفاع از خود را خواهد داشت ؟ به نظر شیر انگلیسی یال و دم و اشکم خود را برای همیشه از دست داده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    "در دهه 1960 نیز سیستم نظام وظیفه نیز در انگلستان پایان یافته و ارتش حرفه ای جایگزین آن شد. دکترین دفاعی انگلستان از آن زمان به این سو بر اساس داشتن یک ارتش کوچک با سطح آموزش و فناوری بالا بوده است." براشون تعداد نفرات مهم نیست ، امکانات و تکنولوژی مهمه. با کم کردن نفرات پول بیشتری برای خرید تجهیزات مدرن دارن. با تشکیل اتحادیه اروپا هم نیاز به نیروی زمینی بزرگ ندارن و روی دریایی و هوایی شون سرمایه میذارن در واقع از نیروهای ناتو و اتحادیه اروپا به نفع خودشون استفاده میکنن. جکار میشه کرد ؟انگلیسین دیگه!
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    د آخه به شما چه؟! یکی مرد جنگی به از صدهزار با همین نیروهای محدودش پدر دنیا رو در میاره و ماموریتاش رو خوب انجام میده
  • خداپرست ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اولاً یاد بگیر مؤدب صحبت کنی. ثانیا انگلیس تنها به وسیله نیروی نظامیش پدر دنیا رو در نیاورده؛ بلکه با سیاست معروف «تفرقه بیانداز و حکومت کن» این کار را انجام می‌دهد و البته با استفاده از افراد ساده‌لوح یا خائن و وطن‌فروشی که در سایر کشورها حاضرند به خدمت این سیستم شیطانی دربیایند. نمونه این سیاست‌ها را در تقسیم‌بندی‌های کشورهای منطقه‌ی خودمان می‌توانید مشاهده کنید؛ مثل کردستان ایران، کردستان عراق یا ترکیه، بلوچستان ایران، بلوچستان پاکستان، کشمیر تحت کنترل هند، کشمیر تحت کنترل پاکستان و...
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    البته سابق به دروغ کبیرش می خواندند اشتباه نکنید!!!
  • داریوش ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اظهارات فرمانده نیروی زمینی امریکا و فرمانده ارتش امریکا نظرات شما رو نقض میکنه
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    فرمانده ارتش امریکا بخاطر منافع خودش این حرف زده
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کبیرررررررررررر،؟
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    احتمالا از این در حدود 159 هزار نفر هم 150 هزار تاش آرایشگران دربار انگل ستان هستن!
  • مجید ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کم کم دارین جو رو برای افزایش مدت سربازی آماده می کنین ....
  • افشین تهران ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    البته همین نیروهای اموزش دیده با فناوری جدید بعد از دستگیری در ابهای ایران دوبار لباس زیر خود را کثیف کردن.
  • رسول ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    بی رودرواسی میگم،بعنوان یه ایرانی که چند نسلش از این بی همه چیزا ضربه خورده،مثل قحطی بزرگ که تو جنگ جهانی جون ۹میلیون [آره ۹ میلیون] ایرانی رو گرفت و بد بختیایی که واسه خودش هزار تا کتابه، از اینکه میبینم هرروز مفلوک تر و حقیرتر میشن از شادی بال در میارم، اگه تاریخ مملکتمونو ورق بزنید ،،تا همین امروزشو،، خط به خط پره از ،خباثت این لعنتیا درمورد ایرانیا ،...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس