نوع و حجم نیروهای ناتو و بویژه آمریکا در کشورهای اروپای شرقی نشانگر این امر است که این حضور صرفا نه یک اقدام بازدارنده در قبال تحولات اوکراین بلکه شروع یک جنگ سرد جدید و محاصره روسیه از سمت غرب است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در یک سال اخیر میزان حضور نظامی ناتو و خصوصا نظامیان آمریکایی در منطقه شرق اروپا و در مرزهای کشور روسیه به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و به نوعی می توان علائم زمان جنگ سرد را در آن یافت. کارشناسان نظامی و سیاسی اعتقاد دارند که به علت عدم وجود ثبات در کشور اوکراین، این امکان وجود دارد که شرایط در این کشور دوباره همانند سال گذشته رو به وخامت رفته و این بار ارتش روسیه به صورت کامل به طرف اشغال اوکراین خواهد رفت.

اما نوع و حجم نیروهایی که در حال حاضر در کشورهای اروپای شرقی قرار دارد در حقیقت نشانگر این امر است که حضور ناتو در منطقه شرق اروپا صرفا نه یک اقدام بازدارنده در قبال تحولات اوکراین و بلکه شروع یک جنگ سرد جدید و محاصره روسیه از سمت غرب است. برای فهم بهتر این مسئله کمی بیشتر به ابعاد این احتمال خواهیم پرداخت.

در هفته گذشته بزرگترین رزمایش هوابرد ناتو در خاک اروپا پس از پایان جنگ سرد آغاز شد که در جریان آن نظامیان از 11 کشور به استعداد 5000 نفر شرکت می کنند. به صورت سنتی و با نگاهی به دکترین ناتو، وظیفه یگان های هوابرد در حقیقت ایفای نقش در بحث یگان های واکنش سریع هستند که به سرعت آماده استقرار در یک منطقه شده و با پرش در مکان مورد نظر، آنجا را تا زمان رسیدن یگان های سنگین تر پیاده و زرهی حفظ می کنند.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
رزمایش هوابرد Swift Response 15 در اروپا

جالب اینجاست که در جریان این رزمایش، لشکر 82 هوابرد آمریکا بعد از 14 سال غیبت به اروپا باز خواهد گشت. این یگان که از جمله قدیمی ترین واحدهای هوابرد ارتش آمریکا محسوب می شود در سالهای جنگ سرد یکی از اصلی ترین یگان های ارتش آمریکا در منطقه اروپا محسوب می شد.

بسیج کردن این حجم از نیروهای نظامی آن هم برای مدت 4 هفته تمرین در چند کشور مختلف پدیده ای است که در سالهای اخیر به هیچ عنوان سابقه نداشته است. این یگان ها در کشورهای آلمان، بلغارستان، ایتالیا و رومانی به تمرین می پردازند. در همین حال منابع خبری اعلام کردند که یگانی جدید از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا مجهز به تانک، توپخانه و خودروهای زرهی سبک شناسایی برای حمایت از متحدان ناتو عازم بلغارستان شدند.

از سوی دیگر، بیش از ۱۶۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا همراه با چهار تانک آبرامز، سه یگان توپخانه هویتزر، شش خودروی زرهی سبک و برخی ادوات دیگر وارد آلمان شده‌اند و قرار است راهی بلغارستان شوند. واحد تفنگداران نیروی دریایی آمریکا قرار است با استقرار در بلغارستان به مدت سه دوره شش ماهه متحدان و شرکای خود را آموزش دهد.

مسئله بعدی ارسال برخی سلاح های خاص به کشورهای شرق اروپا است. ایالات متحده از چند ماه قبل تصمیم خود را برای استقرار 250 دستگاه تانک آبرامز به همراه حجم گسترده ای از نفربرهای بردلی و توپهای خودکششی در کشورهای استونی، لیتوانی، بلغارستان، رومانی و لهستان اعلام کرده است که بخش عمده ای از این تجهیزات در حال حاضر در این کشورها استقرار پیدا کرده اند.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
تمرین تانک های آمریکایی در لتونی

ذکر این نکته بسیار مهم است که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق و از بین رفتن پیمان ورشو در سال 1991 میلادی، بسیاری از یگان های ارتش آمریکا در منطقه اروپای غربی به خاک اصلی ایالات متحده بازگشتند. یگان های زرهی و واحدهای هوایی با تخصص ضد زره از جمله این یگان ها به شمار می آمدند.

بازگشت پرخبر A-10 به اروپا

در بخش هوایی نیز شاهد حضور هواپیماهای جالبی هستیم. از چند سال قبل وظیفه گشت هوایی بر روی دریای بالتیک و زیر نظر داشتن فعالیت های هوایی روسها در این منطقه به عهده ناتو بود و هر کدام از اعضای این سازمان به صورت دوره ای این وظیفه را انجام می دادند. اما اخیرا هواپیماهایی مثل A-10، F-15C و F-22 نیز به منظقه شرق اروپا وارد شده اند.

حضور هواپیمای ضد زره A-10 که بعد از جنگ سرد اروپا را ترک کرده بود برای بسیاری از کارشناسان یک علامت مشخص و واضح از بحرانی شدن اوضاع در شرق اروپا بود. این هواپیما که در دهه 1970 میلادی به قصد ایفای نقش پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی و نابودی قوای زرهی و پیاده دشمن طراحی و ساخته شد و در طول جنگ سرد تعداد بالایی از آنها در خط مقدم ناتو در برابر شوروی سابق حضور داشت.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
هواپیماهای A-10 در استونی

در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در کنار دوازده فروند A-10 حاضر در اروپای مرکزی و شرقی 12 فروند دیگر از این هواپیما را به این منطقه ارسال کند. این هواپیما ها به صورت مرتب در کشورهایی مثل لهستان و استونی به تمرین می پردازند.

حضور جنگنده های برتری هوایی F-15C و F-22 در اروپای شرقی اقدام دیگری بود که بسیاری از کارشناسان را به این باور رساند که شرایط در شرق اروپا به هیچ وجه رو به آرامش نرفته است. در حال حاضر دو فروند جنگنده اف 22 آمریکایی در کشور لهستان حضور داشته و به تمرین با نیروی هوایی این کشور می پردازند. این اولین حضور اف 22 ها در منطقه شرق اروپا محسوب می شود.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
فرود جنگنده F-15C در هلند

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
جنگنده های اف 22 در لهستان

تحول اخیر دیگر در بخش هوایی در منطقه اروپا حضور 3 فروند بمب افکن B-52 و دو فروند بمب افکن B-2 در انگلستان است که در راستای افزایش حضور نظامی آمریکا برای تقویت ناتو بر ضد روسیه تفسیر شده است. حضور این بمب افکن های راهبردی یکی از مهمترین نشانه های بدتر شدن اوضاع در منطقه شرق اروپا می باشد.

مسئله بعدی افزایش عجیب تمرین های نظامی ناتو در شرق اروپا است که در یک سال اخیر توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. تمرین های نظامی گسترده در بخش های زمینی، هوایی و دریایی به صورت مشخص برای افزایش آمادگی ناتو برای مقابله با روسیه انجام می شود.

 این تمرین های نظامی به همراه افزایش حضور شناورهای آمریکایی در منطقه دریای سیاه حتی در مواردی به برخوردهای نزدیک بین طرفین و افزایش تشنج در منطقه نیز شده است. حضور هواپیمای سوخوی 24 روسیه در نزدیک ناو آمریکایی یو اس اس دونالد کوک از جمله این حوادث بود که در طی آن ناو آمریکایی به سمت بندری در رومانی عقب نشینی کرد.

در بحث کمک های نظامی هم آمریکا حجم گسترده ای از کمک های آموزشی و تسلیحاتی را به کشورهای شرق اروپا آغاز کرده است که در میان آنها موشک های "جاولین" نقش بسیار ویژه ای را دارند. نگاهی به ساختار ارتش روسیه نشان می دهد که تانک و نیروی زرهی برای روسها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر حمله ای بر پایه و مرکزیت قوای زرهی برنامه ریزی خواهد شد. حال آمریکا می خواهد با تحویل موشک های ضد زره جاولین قوای زرهی روسها را با چالش مواجه کند.

اخیرا آمریکا قصد دارد تا تعدادی از این موشک ها را به کشور استونی تحویل دهد. از سوی دیگر دولت اوکراین شدیدا به دنبال تهیه این موشک هاست و حتی رییس جمهور این کشور در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" گفته است که کشورش برای مقابله با قوای زرهی جدایی طلبان شرق اوکراین به حدود 1200 تیر موشک جاولین نیاز دارد. البته در حال حاضر سیاست آمریکا مبنی بر عدم فرستادن کمک های مرگبار به اوکراین تحویل این موشک ها به اوکراین را متوقف کرده است.  البته روسیه نیز درباره تحویل هرگونه سلاح، خصوصا موشک های جاولین به اوکراین، هشدار داده است.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
موشک جاولین

اما شاید بتوان بخش دیگری از سیاست های مربوط به محاصره روسیه را در بحث عدم جمع آوری سامانه های دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا دانست. در ابتدا آمریکایی ها به بهانه واهی تهدید موشکی ایران تشکیلات عریض و طویل راداری و موشکی را در شرق اروپاف خصوصا کشور لهستان نصب کردند.

پس از امضاء توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 ، روسیه فورا از آمریکا خواست که بر اساس صحبتهای پیشین خود مبنی بر این که در صورت حل و فصل موضوع هسته ای ایران سپر موشکی از شرق اروپا برچیده خواهد شد به حضور این سامانه در شرق اروپا پایان دهد. مسئله ای که تا به امروز آمریکا از آن سرباز زده و موجبات نارضایتی شدید روسها را فراهم کرده است.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
موشک پاتریوت در لهستان

آنچه که در بالا آمده است نگاهی کوتاه به افزایش حضور نظامی ناتو در منطقه شرق اروپا است. در حال حاضر تعداد نیروها و جنگ افزارهای ناتو در منطقه اروپای مرکزی و شرقی بمانند شرایط زمان جنگ سرد نیست اما مسلما در صورت هرگونه وخامت بیشتر اوضاع در شرق اوکراین این حضور گسترده تر خواهد شد و در صورتی که درگیری ها در شرق اوکراین دوباره به صورت علنی بین طرفین با سلاح های سنگین آغاز شود امکان بروز هر پیشامدی وجود دارد؛ حوادثی که حتی به نظر برخی از رسانه ها می تواند به آغاز جنگ جهانی سوم منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    همش ادا و اطوار هست،واقعاً در حضور پدافند های رنگارنگ روسیه دیگه حضور نیروی هوایی بی معنی هست،در ضمن به مدد موشک های کوتاه برد بالستیک این همه نیروی زمینی توانایی جنگ بدون دغدغه را ندارند،در عمل اینکار ها در یک درگیری واقعی اصلاً کارآمد نیست،با این کارها فقط روسبه تحریک میشه که در مرز ها مهره هاش رو بچینه
  • Reza ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    خدا کنه بزنه این روسیه رو له کنه
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    چه بخواهیم و چه نخواهیم جنگ های بزرگ نظامی اتفاق می افتد
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    جو الکی ندین دیگه هر چی این دوتا قرن گذشته با هم جنگیدن الانم میجنگن ولی به هر حال اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • امیرعلی ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    تجهیزات نوینو عشقه
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    آمریکا جرات رودرو شدن نظامی با هیچ قدرتی رو نداره
  • سردار احمدی ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    به اطلاع شما مردم ایران می رسانم در طول تاریخ جنگهایی که اتفاق افتاد دو جنگ جهانی اول و دوم صورت گرفت . مطمئناً ومطمئناً جنگ جهانی سوم هم اتفاق خواهد افتاد ودر این جنگ بدون شک وتردید شکست قطعی وبازنده ی این میدان امریکا خواهد بود که تا سالهای متمادی نتواند کشور خود را بسازد وهمینطور اسرائیل هم پیمان او نیز نابود ومحو می گردد و اثری از آدمهایش باقی نخواهد بود . ایران وروسیه دو قطب بسیار قوی وخطرناک در منطقه می باشند که اگر امریکا دست از پا خطا کند نابودی اش حتمی است .
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    امریکا باید بداند که دیگر دوران گردن کلفتی تمام شده است ودیگر توان زور گفتن به کشورها را نخواهد داشت امروز مردم جهان بیدار شده اند واین بواسطه جمهوری اسلامی ایران است .انقلاب ایران دنیا را دگرگون نمود . زیرا خداوند چنین مقدر کرده است جهان اسلام باید در برابر امریکا وظلم ایستادگی نمایند وهر جا که ظالمی دیدند با اومقابله کرده ونابودش نمایند .
  • سردار احمدی ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    امریکا هر مقدار که سلاحها وجنگ افزارهای خود را به نمایش بگذارد ونشان دهد باز در برابر سلاحها وجنگ افزارهای ایران کم است وتوان مقابله نیست وندارد چون به تمام لحاظ پیشرفته تر از آنهاست .و از قدرت نخریبی بسیار بالایی برخوردار می باشد وهمه ی اینها بواسطه ی وجود فرزندان خمینی کبیر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • سردار احمدی ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    1 0
    من نمی خواهم واجازه هم ندارم که اسرار نظامی را فاش سازم فقط به ملت قهرمان ایران بگویم که سلاحهای جنگی ایران اعم از سبک وسنگین وسایر ادوات جنگی از قدرت بسیار بالایی برخوردار است واصلاً قابل قیاس با هیچ کشوری نیست .ودر لفافه نیز بگویم تجهیزات نظامی ایران در طول این سالها سپاه پاسداران توانسته است بطور شگفت آوری دست پیدا کند به آنچه که می خواست والحمدالله دست پیدا کرد وامریکا بداند یارای مقابله وتوان نظامی نخواهد داشت تا به ایران حمله ی نظامی نماید زیرا در ثانیه ها ودقیقه های تجاوز محو ونابود خواهد شد .
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    الله اکبر خامنه ای رهبر مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    الله اکبـــــر جانم فـــدای رهبر امریکا دست از پا خطا کنی به خدای محمد قسم خونت را می ریزم وتا نابودی کامل شما تعقیبت کرده جانت را می گیرم
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    امروز ایران هم پیمانی بنام روسیه دارد و در این میان چین هم با ایران است مطمئناً امریکا نمی تواند کاری از پیش ببرد چون نابودی اش حتمی است .
  • قاسم ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اگر دقیق نگاه کنیم می بینیم پس از جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا با هیچ ارتش مقتدری رودررو نشده تا بتوانیم قدرت واقعی آنها را بسنجیم.بیشتر این تصور قدرت مبتنی بر تیلیغات گسترده و فیلمهای هالیوودی است.آمریکا که از درگیری با ایران امتناع می کند چطور می تواند با روسیه با آن همه تسلیحات پیشرفته درگیر شود؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    کاملا صحیح است.و اغلب باید حریفش رو تا سر حد ممکن ضعیف کنه.امریکا حتی هزینه حمله به کوبا تو دو متریش رو هم نمی تونه بده.
  • مجید ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اینبار نوبت به اتش کشیدن اروپای شرقی است!!!!
  • شهرام ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    این برای روسیه باید عبرتی باشد تا بعد از این در هیچ چیزی امریکا را همراهی نکند امریکا ارزوی نابودی روسیه رو دارد چون مهمترین رقیب او در صنعت نظامی است چند سال پیش هم با ادعاهای دروغین که ایران میخواهد به بمب اتمی دست یابد روسیه رو گول زد و ایران را تحریم کردند حالا از فرصت پیش امده امریکا نهایت استفاده رو میبرد از جمله خود روسیه رو هم تحریم کرده است.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    توهمات مشرق و مشرقیون!! کلا عقل ندارید شما
  • سینا ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    ...روسیه له بشه تنها حامی قدرتمند ما از بین میره مغزت فقط به درد کله پزی می خوره
  • سینا ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    تو داری بسه
  • یه بشر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    شما نه عقل داری نه ادب
  • علیا ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بهترین و کارآمد ترین سیستم های پدافند متعلق به روسیه هست. اما این دلیل نمیشه که روسیه رو از قبل برنده ی نبردهای هوایی بدونیم. به هر حال دست بالای دست بسیار است.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اینطوری امریکا فقط اروپا را به زیر سلطه خودش نگه داشته
  • ياور ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    ابن مشرق عزیز ما یا از این طرف بام می‌افتد یا از آن طرف! آمریکا نمی‌تواند حریف روسیه شود. اگر هزینه جنگ را در نظر بگیریم به ازای هر یک میلیارد یورو (نه دلار نه روبل) هزینه، هشتصد میلیونش هزینه آمریکا خواهد بود و در آن طرف آن دویست میلیون روس‌ها تعیین کننده سرنوشت جنگ است. آمریکایی‌ها هزینه میکنند تا پیچیده، گران و خوشگل بسازند. روس‌ها هزینه می‌کنند تا کارآمد، محکم و ارزان بسازند. به جز این روسیه با فاصله‌ای بسیار زیاد نسب به آمریکا قدرت اول موشکی است. یعنی آمریکا رتبه دومش خیلی با رتبه اول موشکی روسیه فاصله دارد. در جنگ هم این موشک‌های به روز شده خ-101 و خ-55 و توپل ام و بولاوا و یارس هستند که سرنوشت را مشخص میکنند. این سامانه‌های اسکندر و اسمرچ هستند که از مرزها حمایت می‌کنند. آمریکا در هر صورت بازنده این نبرد است اما احمق‌تر از آن هستند که این چیزها را بفهمند.
  • سینا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مهمترین دلیلش مناطق پنج گنه است.( روایات) میخواد اینجا عملیات کنه رفته چاقوشو زیر گلوی را روسیه گذاشته که دست از پا خطا نکنه و. تا روسیه واردخاورمیانه نشه که اگه بشه آمریکا تهدید کنه که مسکو رو میزنه. مشرق این حرف منو. پشت گوش ننداز
  • رحمن ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    آمریکا با آوردن نیروهایش در اطاف اوکراین در حقیقت روسیه را دارد تهدید می کند چون اخیرا روسیه قصد دارد در سوریه نقش موثرتری ایفا کند و نیرو از چند کشور جمع کرده و به سوریه وارد شود پوتین باید تصمیم بگیرد مرگ یکبار و شیون یکبار دنیا مثل سابق نیست که مثلا با یک مانور بتوان کار را تمام کرد بلکه این بمب های اتمی هستند که کار را تمام می کنند پس این مانور ها هیچ ارزشی و خطری برای روسیه ندارد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    چرا ایران از این فرصت استفاده نمیکنه و با نزدیک نشون دادن خودش به روسیه تکنولوژی نظامی روسیه رو وارد نمیکنه ک به جای 20 سال هزینه و کار در 5 سال به فناوری برسیم ؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    فقط باید به خودمان متکی باشیم هیچکی حامی ما نیست جنگ هشت ساله بیشتر تسلیحات صدام روسی بود
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    نمیخاد به اطلاع برسونی پورفسور
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بسی خندیدیم
  • سید حسین ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    دوستان عزیز. سلام. خواهشمندم به این چند نکته توجه فرمایید. 1. در جنگ منظم عملیات از استراتژیک شروع می شود و سپس به جنگ تاکتیکی روی آورده می شود. در مرحله استراتژیک ابتدا با استفاده از طراحی های قبلی طرفین سعی در از بین بردن ساختارهای حیاتی و ایجاد اختلالات طولانی مدت در زیرساختای پشتیبانی هستند. مثل زدن سد ها، نیروگاه ها، چاه های نفت و گاز، مراکز اصلی اقتصادی و ... ابزارهای استراتژیک مثل F29، سوخوی 51، موشک های بالستیک سرعت بالای 14 ماخ و ... در این مرحله نقش اساسی را دارند. همراه اینها نیروهای نفوذی اقدام به خرابکاری و حذف افراد کلیدی خواهند کرد. مثل ترور معزهای متفکر جنگی، خرابکاری و بمب گذاری مراکز امنیتی و ... در مرحله تاکتیکی طرفین شروع به پیشروی، دفاع، تصرف، و یا تخریب اهداف زمینی می کنند. اینجاست که شما شاهد حضور نیروی زمینی، چتربازها، هواپیماهایی مانند F22, F15, سوخو 31، و ... می شوید. استراتژی استفاده از این گونه ابزار هم کم کم به پایان دوره خود نزدیک می شود. چرا که با پیشرفت های به عمل آمده در علم کم کم تولید زره های غیر قابل نفوذ غیر ممکن می شود و با پیشرفت موشک ها و ابزارهای الکترونیک هدایت کننده دیگر عملا فرار از آنها غیر ممکن می شود. لذا در بعد طراحی زرهی جهت گیری بر روی خودروهای بدون سرنشین و یا خودروهای با تحرک بالا و نه لزوما خیلی پر زره است. هم روسیه و هم امریکا سرمایه گذاری زیادی در این زمینه کرده اند و به زودی شاهد عمل این گونه ابزارهای تاکتیکی خواهید بود. 2. ابزارهای تکنیکی مثل جاولین و یا مسلسلهای 75 میلی متری و بالاتر ضد زره (ساخت روسیه) همگی ابزارهایی در دست افراد برای مقابله با خودرو های زرهی هستند. لیکن در میدان جنگ هر کدام ضعف ها و قوت های خود را دارند. خدمه شلیک کننده جاولین نیازمند این است که در یک نقطه خاص برای چند دقیقه توقف کند تا بتوانند شلیک کنند. همین کافی است تا توسط پهپاد های همراه زرهی ها مورد اصابت گلوله قرار گیرند، آن هم گلوله های 24 یا 32 میلی متری با نواخت شلیک 2400 تا 6400 در دقیقه. یعنی در عرض کمتر از چند ثانیه تکه تکه خواهند شد. به همین ترتیت مسلسل های خود کششی ضد زره روسی هم سیبل های خوبی برای هدف گیری موشک ها و خمپاره های هدایت شونده امریکایی هستند و در تعداد بالا قطعا برد با طرف مقابل خواهد بود. 3. کشورهای غربی نیروی نظامی سرسخت به تعداد زیاد در اختیار ندارند. لذا توان مقابله با نیروی رزمی پیاده نظام روسیه را نخواهند داشت. تجهیز نیروهای کشورهای اروپای شرقی هم بیشتر برای جنگ ایزایی خواهد بود. چرا که اگر جنگ همه جانبه در بگیرد روسیه بدون تعارف این کشورها را به ما قبل تاریخ خواهد برد. عمده تلاش غربی ها برای پیروزی در جنگ در دو جبهه داخلی روسیه و جبهه سیاسی و بین المللی خواهد بود و اصولا به جز یک مرحله جنگ استراتژیک چند روزه غرب چیز دیگری در چنته برای عرضه در بعد نظامی نخواهد داشت. 4. عمده تجهیز غرب در اروپا در حال حاضر برای بازدارندگی و جنگ روانی با روسیه است. هدف آن جلوگیری از دخالت روسیه در دفاع از کشور سوریه در صورت دخالت ناتو به نفع تروریست های وهابی است. ان شاءالله خداوند اسلام عزیز را پیروز و ظهور حضرت مهدی را هر چه زودتر برساند.
  • ياور ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بی‌سوادهای غربزده اگر الان میگفتم آمریكا روسیه را له ميكند 100 تا مثبت ميزدند.
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    روسیه بیش از غرب صبر داره اما صبرش لبریز شود ضربات کاری می زند که آخرینش کریمه بود که غرب پرمدعا تنها توانست تحریم هایی به اجرا بگذارد ، غرب از روسیه وحشت داره اما نمی تونه ذات سیری ناپذیر استعماریشو کنترل کنه و لابه لای حوادث روسیه ، سوریه ، خاورمیانه ، چین و ... دنبال به تاخیر انداختن تاریخ جایگزینی با قدرت های جدیده ، مطمئنم در اولین اقدام احمقانه غرب مثل نشاندن بی 52 در مرزهای روسیه ، روسیه با شدت تمام پاسخ خواهد داد جوری که غرب به غلط کردن بیافتد ، بدجوری دست تو کندو عسل می کنن .
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    پس روسیه داره.ضعیف کشی با حمله به کشورهای کوچیک همسایه اش.
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    شما وکیل مدافع روسیه تشریف دارین که خونتون به جوش میاد
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    پس روسیه برنده شده یه بار به افغانستان حمله کرد از چندتا مجاهد طالبان شکست خورد.
  • ناشناس ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    نه پس تو عقل داری با این تربیتت ! آفرین به پدر و مادرت واقعا !
  • ناشناس ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    با این حرفت ثابت کردی خیلی بچه ای . آخه نیم وجبی اصلا آمریکا توی نیروی نظامی قابل قیاس با روسیه اس ؟ همینه دیگه میشینید فیلمهای هالیوودی میبینین فکر کردین آمریکا چی هست حالا !
  • محمد ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    به نظر من حقیر و کم سواد جنگ جهانی سوم راه خواهد افتاد و کشور های روسیه وآمریکا و اروپایی با بمب اتم از خجالت هم درمیان و کشتار میلیونی به و جود میاد و چین میشه قدرت اول جهان شک نکنید چین میشه قدرت یک...اون گوشه داره پیشرفتشو میکنه ...توی ده سال اخیر پیشرفت چین خیره کننده بوده واقعا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس