با توجه به هزینه‌های هنگفت امریکا برای نیروی دریایی خود، این تصور در میان بسیاری وجود دارد که حتما در این کلاس نیز یکی از بهترین تولیدات، مربوط به صنایع نظامی این کشور است که باید گفت دیگر اینگونه نیست.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ناوهای محافظ که در زبان انگلیسی با عنوان "frigate" شناخته می شوند، نسلی از شناورهای سریع و مانور پذیر هستند که از قرن 17 میلادی به این سو در نیروهای دریایی دنیا وارد خدمت شدند. این شناورها توانایی انجام عنوان مختلفی از امور مثل جنگ های ضد سطح، ضد زیردریایی، ضد هوایی، دفاع از کاروان های تجاری و حتی نقش کنترل و فرماندهی را دارند.

امروزه اکثر نیروهای دریایی مدرن جهان، تعدادی از این شناورها در خدمت داشته و تولید مدل های جدیدتر و همچنین نوسازی گونه های قدیمی تر نیز در دستور کار اکثر این کشورها قرار دارد و به نوعی یکی از ستون فقرات کشورهای مختلف جهان در حوزه تسلط و محافظت از مرزها و منافع دریایی شان محسوب می شوند.
 
امروزه نسل جدیدی از ناوهای محافظ در حال ورود به خدمت هستند که ترکیب کامل از انواع فناوری های جدید مثل موشک های کروز حمله به اهداف زمینی، سیستم پرتابگرهای عمودی  vertical launching system (VLS) و همچین طراحی پنهانکار در طراحی و ساخت بدنه را در اختیار دارند. در این حوزه در دنیا کشورهای گوناگونی در بحث طراحی و ساخت درگیر هستند و محصولات زیادی را به بازار عرضه کردند.
 
در عین حال، ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به هزینه های هنگفت ارتش امریکا برای نیروی دریایی خود که در راستای خوی سلطه طلبی و حضور در مناطق مختلف جهان است، این تصور در میان بسیاری وجود دارد که حتما در این کلاس نیز، یکی از بهترین تولیدات مربوط به صنایع نظامی این کشور است که باید پاسخ داد دیگر اینگونه نیست و نیروی دریایی آمریکا، شناوری در میان 10 فریگیت برتر جهان ندارد.
 
آخرین نسل از ناوهای محافظ آمریکایی، شناورهای کلاس oliver hazard perry با وزنی در حدود 4100 تن بودند که بیش از 70 فروند از آنها ساخته شده بود اما پس از دوران جنگ سرد، آمریکا این شناورها را از خدمت خارج کرد و به سمت شناورهای سبک تری مانند سری LCS رفت. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این اقدام موجب ایجاد شکاف در توانایی های دریایی آمریکا به علت نبود ناوهای محافظ در نیروی دریایی این کشور شده و این روند با بروز مشکلات فراوان در توسعه شناورهای LCS ، بیش از پیش نمایان شده است.
 
با عنایت به موضوعات فوق، در ادامه با 10 مدل از نیرومندترین شناورهای محافظ در جهان آشنا می شویم.
 
کلاس Iver Huitfeldt از سرزمینی ناشناخته

سه فروند ناو محافظ کلاس Iver Huitfeldt توسط شرکت کشتی سازی Odense Steel دانمارک برای نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است. نقش اصلی که برای این ناوهای محافظ در نیروی دریایی دانمارک تعریف شده بحث دفاع هوایی است و این ناوها هر کدام دارای وزنی در حدود 6600 تن، طولی در حدود 138 و عرضی در حدود 19 متر دارند.

4 موتور دیزل سرعتی در حدود 52 کیلومتر در ساعت و بردی در حدود 17 هزار کیلومتر را در اختیار این کلاس از ناوهای محافظ قرار می دهد. این ناو دارای 101 نفر خدمه می باشد.

ناو محافظ 

نقطه قوت این ناو محافظ، استفاده از رادار آرایه فازی غیرفعال مدل SMART-L ساخت شرکت تالاس در هلند است که می تواند تا فاصله 400 کیلومتری را جستجو کند. در کنار این رادار نیرومند، این ناو به سامانه پرتاب عمودی موشک مارک 41 مجهز است. با استفاده از این پرتابگرها، این شناور توان پرتاب موشک های استاندارد 2 در مدل SM-2 IIIA با برد بیش از 100 کیلومتر و همچنین دارای پرتابگرهای عمودی مارک 56 برای شلیک موشک های ضد هوایی برد نزدیک مدل RIM-162 با برد 50 کیلومتر و سرعت نزدیک 4 ماخ است. این کشتی 32 تیر موشک استاندارد و 24 تیر موشک RIM-162 حمل می کند.
 
8 تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون، اژدرهای ضد زیردریایی MU-90 به همراه یک قبضه توپ 76 میلی متری در جلوی ناو و دو توپ 35 میلی متری نیز بخش های دیگر مجموعه تسلیحاتی این ناو محافظ هستند. همچنین امکان نصب موشکهای کروز تام هاوک نیز بر روی پرتابگرهای عمودی مارک 41 این شناورها وجود دارد.

این ناو به سامانه های جنگ الکترونیک و همچنین پرتابگرهای چف و فلیر برای گمراه کردن موشک های ضد کشتی نیز مجهز شده است. سامانه سونار این کشتی ساخت آلمان و رادارهای کنترل آتش آن نیز توسط شرکت ساب سوئد طراحی و ساخته شده است. این ناو به یک فروند بالگرد لینکس ساخت انگلستان مجهز و بر روی ناو نیز آشیانه و تجهیزات کامل برای پشتیبانی بالگرد نیز نصب شده است. کانادا نیز برای خدمت گرفتن این شناور ابراز علاقه کرده است.
 
کلاس Alvaro de Bazan ماتادورهای فراموش شده

اسپانیا با شروع عصر دریانوردی و اکتشاف در اروپای عصر رنسانس، خود را به عنوان یکی از قدرتهای برتر جهانی در عصر دریانوردی نظامی معرفی کرد و نزدیک به یک قرن کشتی های نظامی این کشور در اکثر اقیانوس های دنیا در حال حرکت بوده و از همین راه از منافع امپراطوری اسپانیا حفاظت می کردند.

اما با ظهور قدرتهایی مثل انگلستان و فرانسه قدرت دریایی اسپانیا رو به افول رفته و برای مدت زمان زیادی دیگر این کشور در صحنه قدرت های دریایی و ساخت ناوهای نظامی حرف زیادی برای گفتن نداشت.

اما در چند دهه اخیر صنایع دریایی این کشور حرکت رو به رشد خود را آغاز کرده است که یکی از نشانه های آن ناوهای محافظ کلاس F100 Alvaro de Bazan ساخت شرکت کشتی سازی اسپانیایی Izar است. این ناو محافظ اسپانیایی علاوه بر بهره بردن از خواص پنهانکاری در طراحی بدنه از سامانه دفاع هوایی "ایجیس" ساخت آمریکا نیز بهره می برد. در حال حاضر 5 فروند از این ناوها در نیروی دریایی اسپانیا فعال هستند و سفارشی برای ششمین فروند از کلاس نیز صادر شده است.
 
ناو محافظ 

وزن این کلاس از ناوهای محافظ در حدود 6300 تن، طول آن در حدود 146 متر و عرض آن نیز حدودا 18 متر است. با توجه به مجهز شدن این شناور به سامانه ایجیس، نقش اصلی آن ایجاد چتر دفاع هوایی است که با کمک این سامانه و موشک های ضد هوایی استاندارد ایجاد می شود.

این شناور علاوه بر طراحی پنهانکار بدنه که در بالا به آن  اشاره شد در بخش تسلیحات نیز با بهره گیری از فناوری VLS یا همان سیستم پرتاب عمودی توانسته است حجم زیادی از تسلیحات را با خود حمل کند. این شناور به پرتابگرهای عمود مارک 41 ساخت آمریکا مجهز شده است. این کشتی اسپانیایی حدود 48 سلول پرتاب عمودی در اختیار دارد که 32 تا از آنها به موشک های سطح به هوای SM-2MR Block IIIA از خانواده استاندارد با برد بیش از 100 کیلومتر اختصاص داشته و در تعداد باقی مانده این سلول ها نیز 64 فروند موشک ضد هوایی کوتاه برد RIM-162 ESSM با برد 50 کیلومتر وجود دارد.
 
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چطور در 16 سلول باقی مانده این تعداد از موشک جمع شده است. بر اساس فناوری تعریف شده برای موشک های دفاع نزدیک RIM-162 ساخت شرکت ریتهون آمریکا هر 4 فروند از این موشک ها را می توان در یکی از سلول های پرتاب موشکی مارک 41 قرار داده و استفاده کرد.
 
ناو محافظ 
نمایی از نصب موشک به صورت فشرده بر روی پرتابگرهای عمودی
 
8 تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون به همراه پرتاب گرهای اژدر 324 میلی متری از دیگر تسلیحات این کلاس از شناورهای ارتش اسپانیا به شمار می رود. البته موشک های هارپون از پرتابگرهای عمودی استفاده نکرده و از 2 پرتابگر 4 تایی زاویه دار پرتاب می شوند.

به غیر از سامانه ایجیس که رادار اصلی این ناو محسوب می شود این شناور اسپانیایی به سامانه جنگ الکترونیک ساخت اسپانیا و همچنین سیستم دفاع در برابر اژدر AN/SLQ-25A ساخت آمریکا مجهز است.

سامانه های سونار فعال و غیر فعال این ناو نیز ساخت شرکت ریتهون آمریکا می باشد. این شناور با داشتن دو توربین و دو موتور دیزل می تواند با سرعت 52 کیلومتر بر ساعت تا مسافتی در حدود 8300 کیلومتر را طی کند. این ناو توان حمل یک فروند بالگرد سی هاوک را نیز داشته و تعداد خدمه آن نیز 250 نفر می باشد.
 
کلاس De Zeven Provinciën از سرزمین گل ها
 
کشور هلند از دیگر ملت های پر سابقه در حوزه دریانوردی در جهان است و در سالهای اخیر ناو محافظ پیشرفته ای برای رزم هوایی را توسعه داده است. ناو های محافظ کلاس De Zeven Provinciën که 4 فروند از آنها توسط گروه Damen در هلند ساخته شده اند، این شناورها هستند. این ناوهای محافظ 6 هزار تنی از جمله پیشرفته ترین شناورها در کلاس خود محسوب شده و ماموریت اصلی آنها ایجاد چتر دفاع هوایی برای سایر یگان های عمل کننده در دریا و یا تاسیسات مهم نزدیک به دریا است. در بحث طراحی بدنه شرکت سازنده هلندی از یک طراحی سازه پنهانکار استفاده کرده و شناور مورد نظر را با طول 144 و عرض 18 متر ساخته است.
 
در بخش پیشرانه این شناور از 2 موتور دیزل فنلاندی با قدرت 5600 اسب بخار برای هر کدام به همراه دو توربین گازی ساخت رولز رویس انگلستان هر کدام به توان 24800 اسب بخار و دو ژنراتور دیزل که به صورت مشترک بین فنلاند و آلمان ساخته شده و هر کدام توانی در حدود 2250 اسب بخار دارد. سرعت نهایی این شناور در حدود 56 کیلومتر بر ساعت بوده و برد آن با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت در حدود 7400 کیلومتر است. در این شناور 232 نفر خدمه حضور دارند.
 
ناو محافظ 
 
رادار آرایه فازی فعال APAR ساخت شرکت تالاس فرانسه با توانی پوشش 360 درجه و عمل کردن در باند ایکس رادار اصلی این شناور محسوب می شود. رادار دیگر نصب شده در این شناور از سری SMART-L است که یک رادار پیشرفته آرایه فازی باند ال است که به صورت مشترک بین شرکت تالاس فرانسه و صنایع هلندی توسعه یافته است. برنامه هلندی ها برای آینده توسعه این رادار و رساندن برد آن از 400 کیلومتر فعلی به 2 هزار کیلومتر و افزودن قابلیت کشف و تعقیت موشک های بالستیک است.
 
ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر همین رادار SMART-L توان کشف و تعقیب همزمان 1500 هدف هوایی را دارد. سامانه سونار DSQS-24C ساخت آلمان نیز بر روی این شناور نصب شده است. نکته جالب درباره این شناور این است که این ناو در رزمایش های سازمان ناتو به راحتی توانسته است موشک های بالستیک را با نسل اولیه رادارهای خود شناسایی کرده است و موشک های پرتاب شده از ناوشکن های آمریکایی را به سمت هدف هدایت کند.
 
اما در بخش تسلیحات این شناور به پرتابگرهای عمودی مارک 41 مجهز شده و 40 سلول پرتاب دارد. در این 40 سلول 32 تیر موشک ضد هوایی استاندارد 2 از مدل SM-2 IIIA با برد بیش از 100 کیلومتر و همچنین 32 تیر موشک  RIM-162 به روش فشرده سازی هر 4 تیر موشک در هر یک سلول که در بالا نیز اشاره شد قرار گرفته است.
 
8 تیر موشک موشک ضد کشتی کروز هارپون ساخت آمریکا در 2 پرتابگر 4 تایی، سامانه دفاع نزدیک "دروازه بان" که یک توپ گاتلینگ 7 لول 30 میلی متری ساخت هلند بوده و از بهترین سامانه های دفاع نزدیک در کلاس خود در جهان محسوب می شود به همراه دو پرتابگر برای اژدرهای سبک مارک 46 و همچنین توپ 127 میلی متری ساخت شرکت اوتو مارلا ایتالیا در سینه این ناو تسلیحات اصلی آن را تشکیل می دهند. این شناور همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل سری NH-90 را نیز دارد.
 
کلاس 054A برای رخ نمایی چینی ها

جدیدترین ناومحافظ نیروی دریایی ارتش چین، کلاس 054A است که مجموعه ای بسیار پیشرفته از انواع سلاح ها و سامانه های الکترونیکی را در یک شناور با طراحی پنهانکار جمع کرده است.

چین در سالهای اخیر گام های بسیار موفقی را در بحث مدرن سازی نیروی دریایی خود برداشته است و ناوهای محافظ کلاس 054A یکی از جدیدترین اقدامات چین در این بخش است. نیروی دریایی چین به دنبال 22 فروند از این شناور است و همه این تعداد مورد نظر از ناوهای محافظ توسط دو شرکت چینی Hudong-Zhonghua و Huangpu ساخته و به نیروی دریایی ارتش چین تحویل شده است.
 
ناو محافظ 

این ناوهای 4 هزار تنی با طول 134 و عرض 16 متر به 4 موتور ترکیبی دیزلی مجهز بوده و می توانند با سرعت 50 کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود 14800 کیلومتر را طی کند. این ناوها از 165 نفر خدمه بهره می برند.

ناوهای محافظ کلاس 054A به مجموعه ای از رادارهای ساخت چین مثل رادار جستجو گر سه بعدی تایپ 382، رادار هدف یاب ماوراء افق تایپ 344 و یا رادارهای کنترل آتش موشک های سطح به هوا و سطح به سطح مجهز است. سامانه ارتباط ماهواره ای در باند Ku، گیرنده هشدار راداری و سامانه جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی که همه ساخت چین است از دیگر سامانه های الکترونیکی این ناو به حساب می آید.

در بخش تسلیحات این شناور چینی به 32 موشک سطح به هوای HQ-16 و 8 فروند موشک سطح به سطح کروز C-803 با قابلیت حمله به اهداف در روی سطح آب و خشکی مسلح شده است. موشک های HQ-16 این شناور نیز به مانند سایر شناورهای معرفی شده در این گزارش از پرتابگرهای عمودی شلیک می شوند. پرتابگرهای عمودی شناورهای کلاس 054A نیز ساخت کشور چین است. 
 
یک توپ 76 میلی متری و دو توپ 7 لول 30 میلی متری به همراه اژدرهای 324 میلی متری و راکت های ضد زیردریایی تسلیحات این ناومحافظ چینی را تشکیل می دهند. این ناو همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل کاموف 28 یا Z-9C را دارا می باشد.
 
کلاس Shivalik ماهاراجه ها

ناوهای محافظ پنهانکار کلاس Shivalik ساخت شرکت هندی Mazagon Dock جدیدترین ناوهای محافظ نیروی دریایی هند هستند که 3 فروند از آنها ساخته شده و در فاصله سالهای 2010 تا 2012 میلادی وارد خدمت شده اند.

این شناورها به عنوان ناوهایی چند منظوره با مجموعه ای نیرومند از سلاح های گوناگون، سامانه های الکترونیکی پیشرفته و همچنین طراحی رادارگریز از جمله پیشرفته ترین ناوهای محافظ حال حاضر در دنیا به حساب می آیند. این ناوها با وزنی در حدود 6800 تن، طولی در حدود 142 متر و عرض 16 متر از دو موتور دیزل بهره برده و می تواند تا 59 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند. این ناوها دارای 257 نفر خدمه می باشد.
 
ناو محافظ 
 
در بخش رادار این ناوها به سامانه رادار جستجوگر سه بعدی MR-760 Fregat M2EM ساخت روسیه مجهز شده اند و در بخش سونار نیز از سامانه های ساخت شرکت تالاس بهره می برند.

شرکت هندی Bharat Electronics نیز سامانه جنگ الکترونیک این ناو را ساخته است. در بخش تسلیحات این ناو می تواند از 8 فروند موشک کلاب ساخت روسیه و یا 8 فروند موشک برهاموس که به صورت مشترک بین هند و روسیه ساخته شده است استفاده کند. این 8 تیر موشک مافوق صوت از پرتابگرهای عمودی شلیک می شوند که در داخل هند ساخته شده اند.

در بخش دفاع هوایی این ناو با سامانه موشکی Shtil-1 ساخت روسیه که نمونه دریایی موشک باک است مجهز شده است و از پرتابگرهای عادی در عقب ناو شلیک می شود به همراه 32 تیر موشک ضد هوایی برد کوتاه باراک 1 که از پرتاب گرهای عمودی پرتاب می شود و در کنار آن از دو قبضه توپ 30 میلی متری AK-630 و یک قبضه توپ 76 میلی متری نیز بهره می برد. پرتابگر اژدر و راکت های ضد زیردریایی نیز بر روی این ناو محافظ نصب شده است. ناوهای کلاس Shivalik قابلیت حمل دو فروند بالگرد سی کینگ یا Dhruv را دارند.
 
کلاس Fridtjof Nansen؛ مدرن اما ناشناخته

پنج فروند ناو محافظ کلاس Fridtjof Nansen توسط شرکت اسپانیایی Navantia برای نیروی دریایی نروژ ساخته شده است. این شناورهای 5300 تنی با وجود این که از سامانه های بسیار پشرفته ای نیز برخودار هستند شاید به نوعی یکی از ناشناخته ترین شناورهای رزمی در جهان محسوب می شوند. این شناور که در اصل برای ماموریت جنگ ضد زیردریایی توسعه پیاده کرده است از طراحی پنهان کار بهره برده و طول آن 134 و عرض آن 16 متر است.
 
ناو محافظ 
 
این شناور از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 4.5 مگاوات و همچنین یک توربین گازی به قدرت 21.5 مگاوات بهره می برد. سرعت نهایی این شناور 50 کیلومتر بر ساعت و همچنین برد آن با سرعت 18 کیلومتر بر ساعت در حدود 8300 کیلومتر است. این شناور 120 نفر خدمه دارد.
سامانه راداری ایجیس آمریکایی، سیستم سونار MRS 2000 ساخت تالاس فرانسه از جمله اصلی ترین سامانه های الکترونیکی این کشتی ها به حساب می آید.
 
در بخش تسلیحات این کشتی ها به 8 پرتاب گر عمودی موشک مارک 41 به همراه 32 موشک RIM-162 مجهز است. در بخش ضد کشتی این شناورها 8 تیر موشک ضد کشتی کروز NSM  ساخت نروژ با برد بیش از 185 کیلومتر و سر جنگی 125 کیلوگرمی مجهز شده است. این موشک ها توان حمله به اهداف زمینی را نیز دارند.
 
4 پرتابگر اژدر 324 میلی متری از دیگر تسلیحات این کشتی به شمار می آید. یک فروند بالگرد NH-90 نیز بر روی این شناورها قرار دارد که می تواند عملیاتهایی مثل جست جو و نجات به همراه جنگ ضد زیردریایی را نیز انجام بدهد.
 
کلاس Carlo Bergamini سیسیلی
 
نمی توان از صنعت دریایی در جهان صحبت کرد و حرفی از ایتالیا به میان نیاورد. شناورهای کلاس Carlo Bergamini در حقیقت حاصل پروژه مشترک بین فرانسه و ایتالیا برای توسعه نسل جدیدی از ناوهای محافظ چند منظوره بوده و تبدیل به نسلی از شناورهای بسیار نیرومند و پیشرفته شده است. در ادامه به شناورهای فرانسوی حاصل از این برنامه مشترک نیز خواهیم پرداخت. در نیروی دریایی ایتالیا 5 فروند از این ناوها حضور دارند و آنها قصد دارند 5 فروند دیگر از این ناوها را نیز به خدمت بگیرند.
 
شناورهای ایتالیایی 6900 تن وزن داشته و طول آنها 144 متر و همچنین عرض آنها در حدود 20 متر است. این شناورها در مدل های چند ماموریتی 199 نفر و در مدل های خاص جنگ ضد زیردریایی 201 نفر خدمه دارند. سیستم پیشران مدل ایتالیایی از ترکیبی از موتورهای دیزل الکتریکی و همچنین موتورهای الکترونیکی است که بخش دیزل الکترونیک با همکاری بین ایتالیا و آمریکا و موتورهای الکترونیکی نیز ساخت ایتالیا است و در کنار آن 4 ژنراتور دیزل نیز وجود دارد.
 
ناو محافظ 
 
برد این شناورها در حدود 12300 کیلومتر با سرعت 27 کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت نهایی آنها نیز 55 کیلومتر بر ساعت است. رادار اصلی این شناور مدل Selex MFRA  ساخت ایتالیا است که یک رادار آرایه فازی فعال در باند C است و توان شناسایی اهداف تا فاصله حدود 400 کیلومتری و هدایت موشک به سمت آنها را نیز دارد. رادارهای کنترل آتش توپ و جستجوی سطحی این شناور هم ساخت ایتالیا است.
 
سامانه پرتاب موشک عمودی Sylver ساخت فرانسه برای شلیک موشک های ضد هوایی Aster 15 و Aster 30 با بردهای 35 و 120 کیلومتر در این کشتی نصب شده است. این شناورها 16 تیر از این دو نوع موشک حمل می کنند. 4این موشک های ضد هوایی به صورت مشترک توسط ایتالیا و فرانسه توسعه پیدا کرده است. تیر موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی Otomat با برد بیش از 200 کیلومتر در مدل های چند منظوره این شناور نصب شده است و در مدل های مخصوص جنگ ضد زیردریایی 4 تیر موشک ضد زیردریایی MILAS  نصب شده است.
 
در بحث توپها نیز در مدل های چند ماموریتی یک قبضه توپ 127 میلی متری ساخت شرکت ایتالیایی Oto Melara به همراه یک توپ 76 میلی متری ساخت همین شرکت نصب شده است. در مدل 127 میلی متری از گلوله های هدایت شونده سری Vulcano  استفاده می شود که می تواند اهداف را تا فاصله 120 کیلومتر هدف قرار دهد.
 
در مدل ضد زیردریایی نیز 2 قبضه از توپهای 76 میلی متری ساخت شرکت Oto Melara وجود دارد که می تواند گلوله های هوشمند را تا فاصله 40 کیلومتری پرتاب کند. این شناور در مدل ایتالیایی توان حمل 2 فروند بالگرد را نیز دارد.
 
کلاس Aquitaine از فرانسه
 
اما به مدل فرانسوی حاصل از برنامه مشترک بین فرانسه و ایتالیا می رسیم. برنامه FREMM که به صورت مشترک بین ایتالیا و فرانسه ایجاد شد برای فرانسوی ها منجر به ساخت ناوهای محافظ کلاس Aquitaine شد. این شناور از جهاتی از نمونه ایتالیایی که در بالا معرفی شد متفاوت است. این شناور به یک دستگاه رادار آرایه فازی غیر فعال مدل Héraklès ساخت شرکت تالاس مجهز است که توان جستجو و کشف اهداف سطحی و همچنین هوایی را دارد. برد این رادار برای اهداف سطحی در حدود 80 کیلومتر و برای اهداف هوایی 250 کیلومتر است.
 
3 فروند از این شناورها در حال حاضر در فرانسه در حال خدمت بوده و 3 فروند دیگر نیز در حال ساخت است. این شناورهای مخصوص فرانسه 6 هزار تن وزن، 142 متر طول و 20 متر عرض دارند. شناورهای کلاس Aquitaine به سیستم پیشران توربینی ترکیبی دیزل الکترونیک و گازی مجهز شده و از موتورهای ساخت آلمان بهره می برد. برای حرکت کم صدا نیز این شناور به موتورهای الکترونیکی به توان هر کدام 2.5 مگاوات تجهیز شده است. سرعت نهایی این کشتی در حدود 50 کیلومتر بر ساعت، و برد آن با سرعت 27 کیلومتر بر ساعت در حدود 11 هزار کیلومتر است.
 
ناو محافظ 
 
در بخش تسلیحات این شناور فرانسوی به پرتاب گرهای عمودی Sylver برای پرتاب موشک های ضد هوایی Aster 15 و همچنین موشک های کروز حمله به اهداف زمینی SCALP Naval با برد بیش از 1000 کیلومتر مجهز شده است. 16 تیر موشک ضد هوایی و 16 تیر موشک کروز حمله به اهداف سطحی در این شناور نصب شده است. همچنین 8 تیر موشک ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی اگزوست بلوک 3 با برد حدود 180 کیلومتر نیز بر روی این شناور نصب شده است.
 
پرتابگرهای اژدر سبک MU90 به همراه سه سامانه 20 میلی متری کنترل از راه دور برای درگیری با اهداف سطحی و هوایی در فاصله نزدیک و یک قبضه توپ Oto Melara با کالیبر 76 میلی متری از دیگر سلاح های این شناور است. این شناورها توان حمل یک فروند بالگرد NH-90 را نیز دارد.
 
کلاس Admiral Gorshkov روسهای باسابقه
 
شناور بعدی ما در این لیست ناوهای محافظ کلاس Admiral Gorshkov از روسیه هستند. روسیه در سالهای اخیر برنامه بسیار سنگین نوسازی ارتش خود را آغاز کرده است و در بخشی از این برنامه ها به دنبال به خدمت گیری 6 فروند ناو محافظ کلاس Admiral Gorshkov است.
 
البته مشکلات سیاسی در بحث اوکراین، خلل هایی را در این بخش برای روسیه ایجاد کرده است زیرا سامانه پیشرانه این شناورها در اوکراین تولید می شده است و بعد از مشکلات پیش آمده بین دو کشور اوکراینی ها ارسال موتورهای مورد نیاز روسیه را قطع کرده و باعث شدند که روسیه برای ساخت این شناورها به مشکل برخورد کند. تعدادی از این شناورها به هند صادر شده و قرار است در آنجا سیستم پیشران اوکراینی را دریافت کنند و روسیه نیز برنامه ای را برای توسعه سیستم پیشران به صورت مستقل و بومی را آغاز کرده است.
 
شناورهای این کلاس با وزن حدود 5 هزار تن یکی از متعادل ترین شناورها در کلاس خود محصوب شده و توانایی های بسیار جالبی را یک مجموعه فشرده در کنار هم ایجاد کرده اند. این شناورها که از طراحی پنهانکار استفاده می کنند 135 متر طول و 15 متر عرض داشته و دارای 210 نفر خدمه هستند.
 
ناو محافظ 
 
سیستم پیشرانه این ناوها به صورت توربین ترکیبی دیزلی و گازی بوده و سرعت نهایی 54 کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها ایجاد می کند. برد نهایی این شناور با سرعت 26 کیلومتر بر ساعت 8980 کیلومتر است.
 
این شناور از یک رادار آرایه فازی فعال مدل Poliment 5P-20K با 4 فرستنده و گیرنده صفحه تخت که در باند اس فعالیت می کند استفاده می کند. این رادار توان جستجوی هوایی و سطحی را در اختیار این ناو قرار می دهد. رادارهای جستجوی هوایی مستقل، سامانه کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و ضد هوایی و همچنین سامانه سونار درون بدنه نیز برای این شناور نصب شده است.
 
16 پرتابگر عمودی در این شناور برای شلیک موشک های کروز سری یاخونت، کلاب و همچنین موشک های ضد زیردریایی RTE2 91 نصب شده است. موشک یاخونت حدود 300 کیلومتر برد داشته و مافوق صوت است و موشک ضد زیردریایی RTE2 91 نیز 50 کیلومتر برد دارد. اما موشک های کلاب نصب شده روی این شناور بردی در حدود 2000 الی 2500 کیلومتر داشته و توان حمله به اهداف زمینی را دارند. در لیست ما تنها این شناور روسی و شناور فرانسوی این توانایی را دارند که البته برد مدل روسی بین 1000 الی 1500 کیلومتر از مدل فرانسوی نیز بیشتر است.
 
32 پرتابگر عمودی نیز برای شلیک موشک های سطح به هوای سری 9M96E با برد نهایی 120 کیلومتر بر روی این شناورها نصب شده است. سامانه دفاع نزدیک ترکیبی توپ و موشک Palash به همراه یک توپ 130 میلی متری از دیگر تسلیحات این ناو محافظ روسی به شمار می آید. این شناورها توان حمل یک فروند بالگرد کاموف 27 را نیز دارد.

کلاس Sachsen ژرمن ها

اما آخرین شناوری که در این لیست به معرفی آن می پردازیم ناوهای محافظ کلاس Sachsen ساخت آلمان است. صنایع دریایی این کشور 4 فروند از این ناوها را برای نیروی دریایی آلمان ساخته است که 3 فروند از آنها در حال حاضر عملیاتی شده اند. این شناورها به صورت اختصاصی برای عملیات دفاع هوایی توسعه یافته اند اما توان ضد زیردریایی و همچنین ضد شناورهای سطحی نیز برای آنها تعریف شده است.
 
شناورهای کلاس Sachsen در حدود 5800 تن وزن داشته و طول آنها 143 و عرض آنها 17 متر است. این شناورها  از سامانه پیشران ترکیبی دیزلی و گازی بهره برده و می توانند به سرعت نهایی 54 کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها تامین کند. برد این شناورها با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت در حدود 7400 کیلومتر است.
 
ناو محافظ 
 
رادار آرایه فازی فعال APAR ساخت شرکت تالاس فرانسه با توانی پوشش 360 درجه و عمل کردن در باند ایکس رادار اصلی این شناور محسوب می شود. رادار دیگر نصب شده در این شناور از سری SMART-L است که یک رادار پیشرفته آرایه فازی باند ال است که به صورت مشترک بین شرکت تالاس فرانسه و صنایع هلندی توسعه یافته است. ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر همین رادار SMART-L توان کشف و تعقیب همزمان 1500 هدف هوایی را دارد. برد رادار SMART-L در حدود 400 کیلومتر است. یک سامانه سونار ساخت آلمان نیز بر روی این شناور نصب شده است.
 
این شناورها به 32 سلول پرتاب موشک عمودی مارک 41 مجهز هستند که درون آنها 24 تیر موشک استاندارد 2 مدل SM-2 Blk IIIA با برد بیش از 150 کیلومتر برای دفاع هوایی برد بلند و همچنین 32 تیر موشک RIM-162 با برد 50 کیلومتر برای دفاع هوایی برد متوسط وجود دارد. بخش دیگر از دفاع هوایی بر عهده موشک های کوتاه برد Rolling Airframe Missile یا اختصاری RAM است که برد 10 کیلومتری دارند و این شناور 2 پرتابگر از این موشک که هر کدام شامل 21 تیر موشک است را با خود حمل می کند.
 
8 تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون به صورت 2 پرتابگر 4 تایی که برد آنها حدودا 130  الی 150 کیلومتر و سر جنگی آنها 221 کیلوگرم است نیز بر روی این شناور نصب شده است. دو سامانه دفاع نزدیک 27 میلی متری ساخت شرکت راین متال آلمان، توپ 76 میلی متری ساخت ایتالیا و همچنین پرتابگر اژدرهای سبک MU90 از دیگر تسلیحات این ناوهای محافظ محسوب می شود. این شناورها همچنین توان حمل دو بالگرد مثل سری NH-90 را نیز دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 2
    جای سیلوهای عمود پرتاب موشک در نیروی دریایی خودمان خالیست که البته نیازمند طراحی جدید برای ساخت ناو موشک انداز است.
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 1
    خیلی جالب بود مشرق، تشکر.
  • آرش ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 1
    پس ما کجاییم!؟
  • Military humor ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 2
    عالی یا شیخ!
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    4 0
    انگلیس و ژاپن و کره رو جا انداختی
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    ناو تهاجم زمینی دفاع هوایی ناوشکن
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    4 19
    یقین بدانید قایق های تندروی ایران از همه ناوچه های یاد شده چابکتر و در رزم واقعی مفیدترند.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    3 1
    با جماران اولیم خخخ
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    3 1
    به نظرم یه تیم که شامل یه ناو هواپیمابر چند تا زیردریایی ناوشکن و ناو تهاجمی دفاع هوایی و چند ده شناور تندرو باشه با پشتیبانی هلیکوپتر پهباد و هواپیمای جنگ الکترونیک و ضد زیردریایی دیگه حریف نداره
  • م م ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    3 0
    موشک بالستیک دریاپایه از اوجب واجبات است.
  • رضا ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 2
    يو‌اس‌اس‌ زاموالت امریکا از اینا برتر نیست؟ تعصب تا چه میزان وارونه کردن حقایق!
  • ممم ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 1
    خبری از آمریکا نیست ؟! اکثر موشک هایی که در گزارش نام برده شده آمریکایی هستند.
  • رضا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    6 2
    يو‌اس‌اس‌ زاموالت امریکا از اینا برتر نیست؟ تعصب تا چه میزان وارونه کردن حقایق!
  • رضا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 2
    يو‌اس‌اس‌ زاموالت امریکا از اینا برتر نیست؟ تعصب تا چه میزان وارونه کردن حقایق!
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 1
    البته ناوشکن ها قدرت دریایی امریکا هستند که همون کلاس بورک منظور است ان هم با تعداد 70 فروند !
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    اون ناوشکن هست نه ناوچه
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 0
    فهمیدی اصلا مقاله در مورد چه نوع ناوایی هست؟؟؟
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 1
    زاموالت فوق ناو امریکایی بهترین ناو جنگی دنیاست
  • مغزمتفکر ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 11
    ناو هواپیمابر ساخت داخل از اوجب واجبات است اوجب اوجب اوجب اوجب واجب واجب واجب واجب
  • مبارز ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 7
    ناو های امریکایی آشغال هستند
  • میثم ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    2 0
    یکی دوتا عکس هم توی گزارشت میزاشتی بد نبود.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 0
    مغز جان حالا فرض کن یکی ساختیم با چی پرش کنیم؟
  • محمد حسین ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مقاله در مورد ناوچست.
  • محمد حسین ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 8
    من با تحقیقاتی که کردم ساچسن آلمان از همه بهتره.ولی آلمان به ما کمک نمیده و بهترین کار برای ساخت ناوچه بومی خرید پیشران های اوکراینی و توسعه موشک کروز دریایی مافوق صوت که وزیردفاع قولشو داد و توسعه نسخه دریایی باور 373 که بردش رادارش 500 کیلومتر و برد درگیری 250 تا 300 کیلومتر هست و عمود پرتابه و میرسیم به طراحی بدنه که کار سختی نیست و سیستم دفاع موشکی میتونه همون سامانه دفاع نزدیک هوایی باشه که قولشو داده بودن و توی ویدیو وزارت دفاع نشون دادن که شبیه ak-630 بود و میشه با سامانه یا زهرا مچش کرد و یه سامانه دفاع دریایی توپی بشه و میتونیم موشک کروز سومار رو با برد 2500 کیلومتر روی این ناوچه قرار بدیم تا یه چیزی در حد ناوچه ساچسن داشته باشیم و با این توضیحاتی که دادم دور از ذهن نیست.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 2
    بهترین ناوشکن جهان ساخت امریکاست
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    13 0
    امریکا دیگه از فریگیت استفاده نمیکنه و به ساخت ناوشکن روی آورده چون فریگیتها مناسب برای کشورهای با بودجه ی نظامی کم هستند ونیازهای امریکا رو که شامل حمل موشکهای کروز وضد موشک استاندارد هستتند رو به علت جثه کوچیک برآورده نمیکنند و اگر ناوشکن ddg 1000 زوم والت رو ببینید دیگه در مورد برتری فناوری امریکا شک نمیکنید. امریکا بجای فریگیت شناورهای lcs فریدام و ایندپندنس کلاس رو برای عملیات در آبهای کم عمق عملیاتی کرده.خواهشا چاپ کنید
  • مدافع ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    عزیز من زاموالت با وزن 15000تنی یک ناوشکن است نه ناوچه
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    بیسواد
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 8
    پروژه زوم والت متوقف شده است. یک طرح نمایشی توخالی بود
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 9
    زوم والت یک طرح شکست خورده است. پروژه آن متوقف شده
  • مسعود ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    کاش ما هم موشک ورتیکال لانچ دریایی داشتیم اون موقع میشد همین موشک ذوالفقار رو یا خلیج فارس رو یکم طولش رو کم رد باله هاشو هم مثل موشک استاندارد تا کرد داخل لانچر 4 تاشو گذاشت کنار هم با کلاهک شدید النفجار برد 500 کیلومتر ضد کشتی عجب سلاح مرگباری بود واسه دشمن هیییییییییییی
  • צה"ל ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    9 0
    ایضا امریکا واسرائیل
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    8 0
    امروز روز تولد پوتين بود و مشرق بايد واسه روسيه كادو ميداد كه با تعريف بيخودش از ناو روسي كه حتي موتورش را هم خودشون نميسازن كادو را داد
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 9
    ما اسرائیل را نابود میکنیم צה"ל
  • وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مبارکه... کیک خوردی نوش جون
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    فقط محصولات تولیدی نژاد خالص اریایی
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 7
    ماهم باید باابتکار تمام ناوچه هاوناوشکن به قابلیت پروازجنگنده مجهزکنیم مانباید دنبال ناوهواپیمابرباشیم
  • رضا ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مشرق نه اونکه نظرمو نمیذاری نه الان که سه تا ازش کپی گرفتی
  • سامان ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    انشالله که خودمون هم بسازیم. البته بهترش رو.
  • منوچهر ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    نخیر هیچم این طور نیست یک دوسال دیگه عملیاتی میشه
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 12
    ایران کره شمالی و کوبا محصولات سوپر پیشرفته ای دارند..... معمولا رونمایی نمیکنن دشمن کف کنه...اره
  • مغزمتفکراصلی ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 0
    اون مغز متفکر دروغین هستش.آواکس اوجب تره جاعل بد
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    6 0
    کی میگه زوم والت متوقف شده اولیننش شهریور ماه به آب انداخته شد.
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    1 8
    شمعون جون طرح زوم والت هم مثل اف 35 به فنا رفنه پروژه از 32 فروند به 2 فروند نمایشی کاهش پیدا کرد و تمام
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    خوب شما این را هم بگو که LCS به چه وضعی افتاد و هی وسط دریا موتورش از کار می افته
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    گزارشی دیگر از گزارشات دو زاری مشرق که اگه بخوای گندش رو در بیاری میتونی یه ساعت اشکال بگیری بهش
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    جک نگو
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 8
    تمام ناوشنکها هر چقدر هم پیشرفته باشن فوقش با 4 تا موشک ضد کشتی نابود می شن ....... همین چند روز پیش یمنی ها یکشون را زدند در ضمن ناو ساخت آمریکا هم بود و پیشرفته هم بود
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 0
    مشرق توضیح بده وقتی میگی بردار رادار این ناو 400 کیلومتره یعنی چی؟رادار ناو چه سطح مقطع راداری را از فاصله 400 کیلومتری تشخیص میده/مثلا یه اف 22 از چه فاصله ای توسط رادار کشتی کشف میشه؟
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    1 8
    طرح زوم والت از 32 فروند به 2 فروند کاهش پیدا کرد چون فقط یک آشغال نمایشی بود و ارزش پول حرام کردن نداشت.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 7
    تا حالا یمنی ها 3 تای دیگه از ناوهای عربستان را غرق کردند .حزب الله تو جنگ 33 روزه ناو اسراییلی را غرق کرد تو جنگ فالکلند آرژانتین هم ناو پیشرفته انگلیس را غرق کرد
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    2 12
    ایرانی ها هم تو جنگ عراق یه ناو آمریکایی را با موشک کرم ابریشم تو سواحل کویت نابود کردن
  • محمد22 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    داره خوبشم داره حریف اینا موشک بالستیک ضد کشتی هستش که ایران و چین در این زمینه به شدت در حال کار هستن نمونه رونمایی شده اون موشک خلیج فارسه که برد کوتاه داره ولی نشون دهنده آغاز کار در این زمینه هست یک حریف دیگه ازدر سریع هست که ایران از روسیه گرفته باز سازی کرده و تولید انبوه کرده اونم اژدر هوت هست
  • نادر ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 1
    بدون شک پیشرفته ترین و بهترین ناوشکن جهان ناوشکن های کلاس زاموالت آمریکا هستن؟
  • نادر ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 1
    بدون شک پیشرفته ترین و بهترین ناوشکن جهان ناوشکن های کلاس زاموالت آمریکا هستن؟
  • نادر ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 1
    بدون شک پیشرفته ترین و بهترین ناوشکن جهان ناوشکن های کلاس زاموالت آمریکا هستن؟
  • سهیل ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    11 1
    درسته که قرار شد از زاموالت فقط 3 فروند ساخته بشه اما همین 3 پیشرفته ترین و دقیق ترین ناوشکن جهان هستند و فقط هزینش زیاد شد که دیگه بیشتر ساخته نمیشه اما درسها و اطلاعات و فناوریهایی که از ساخت این 3 ناو به دست میارن رو در آینده صرف ساخت ناوشکن های پیشرفته تر میکنن و هزینه پایین میاد در واقع زاموالت بستری هست برای ناوشکن های پیشرفته تر و این 3 نمونه هم همین حالا جلوتر از زمان هستند و قرار هست به زودی به جای موشک سیم 2 روشون سیم 6 نصب بشه و به جای دو توپ جلو ریل گان الکترومغناطیسی نصب بشه و موتور الکتریکی دارند که به مگاوات برق زیادی تولید میکنه و میشه سلاح های پیشرفته لیزری هم روش نصب کرد. البته همین الان هم این توپ ها تا 160 کیلومتر برد آتش دارند که چندین برابر هر ناوشکنی هست.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    18 0
    زاموالت بهترینه
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    7 0
    زاموالت بهترینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس