کد خبر 511133
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به رغم مخالفت برخی از فرمانده هان پیشین نظامی این کشور درصدد است در سال آینده میلادی با ایجاد تغییرات اساسی در قوانین ارتش، زنان نظامی انگلیسی را به خطوط مقدم جبهه بفرستد.

به گزارش مشرق، منابع انگلیسی از جمله روزنامه های ساندی تلگراف و ساندی میل روز یکشنبه در گزارشی های عنوان کردند که این تغییرات قرار است ظرف چند ماه آینده صورت گیرد. روزنامه ساندی تلگراف در این مورد نوشت: دیوید کامرون به مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس گفته است که آماده استفاده از زنان نظامی این کشور در خطوط جبهه نبرد باشد.

به نوشته این روزنامه، کامرون در روز شنبه گذشته به این مساله اشاره داشت که زنان نظامی انگلیس می توانند در ظرف 12 ماه آینده در میدان ها نبرد حضور یابند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه عنوان کرد به منظور آمادگی زنان نظامی انگلیس برای حضور در میدان ها نبرد، قرار است آموزش های آنها از پائیز آینده شروع شود.

ساندی تلگراف افزود: این حرکت دولت می تواند با انتقاد فرمانده هان نظامی پیشین انگلیس که بر این باور هستند که به کارگیری واحدهای رزمی زن و مرد چندان موثر نبوده و سبب می شود توانایی نظامی این کشور را تحت شعاع قرار دهد، روبرو شود.

در حال حاضر زنان که در حدود ده درصد از کل پرسنل ارتش انگلیس را شامل می شوند، می توانند تا 80 درصد از وظایف و نقش های نظامی را بر عهده بگیرند، اما تاکنون اجازه حضور در خط مقدم نبرد نداشته اند.

براساس قوانین موجود، زنان در ارتش انگلیس مجاز هستند در جبهه حضور یابند اما نمی توانند در مأموریت هایی که ممکن است با دشمن درگیر شوند، مشارکت کنند. این مقررات در واقع زنان را از حضور در واحدهای پیاده نظام و همه یگان های مسلحی که ممکن است آنان را در وضعیت رزمی نزدیک دشمن قرار دهد، دور می کند.

هر چند در حال حاضر شماری از زنان در نیروی هوایی انگلیس خلبان هستند و در عملیات هوایی در عراق مشارکت دارند ضمن اینکه ممنوعیت خدمت زنان برای حضور در زیردریایی ها این کشور نیز لغو شده است.

'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس سال گذشته در گفت وگویی اظهار امیدواری کرده بود که ممنوعیت خدمت زنان نظامی این کشور در خط مقدم جنگ تا سال 2016 میلادی لغو شود.

فالون تصریح کرده بود که وی خواهان پایان یافتن این ممنوعیت قانونی درارتباط با حضور زنان در خدمت مقدم جبهه است.

وزیر دفاع انگلیس با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی بر روی این مساله رو به پایان است، گفت: زنان نیز همانند مردان می توانند درزمینهٔ مبارزه در خطوط مقدم موثر واقع شوند.

فالون افزود: تفاوت های کمی در نوع فعالیت زنان و مردان وجود دارد اما انتخاب نیروهای نظامی بایستی براساس توانایی و نه نوع جنسیت آنان صورت گیرد.

وزیر دفاع انگلیس گفت:« من امیدوارم که بتوانیم پس از کار بیشتر در مورد شیوه های آموزش و تجهیزات، ردیف های شغلی رزمی را برای زنان در سال 2016 میلادی ایجاد کنیم.

اما به رغم تمایل دولت انگلیس، گفته می شود، شماری از فرمانده هان ارشد پیشین ارتش انگلیس با این نظر مخالف هستند که از آن جمله می توان به ژنرال 'پاتریک کوردینگلی'، سرهنگ 'ریچارد کمپ' و نیز سرگرد 'جودت وب' اشاره کرد. ژنرال 'پاتریک کوردینگلی'فرمانده پیشین یک تیپ رزمی ارتش انگلیس معروف به 'موش های بیابان ' در واکنش به این تصمیم دولت کامرون گفته بود که این حرکت می تواند اشتباه باشد.

وی در گفت وگوی با روزنامه 'دیلی میل' تصریح کرده بود : این حرکت، ناشی از یک انگیزه سیاسی است و فکر می کنم انجام آن در نیروهای مسلح انگلیس اشتباه باشد.

این نظامی انگلیسی گفت: من می دانم از جنبه سیاسی می تواند یک اقدام خوب به نظر برسد اما از جنبه دیگر، وضعیت عملی زنان در گروه های مسلح و پیاده نظام نبایستی از نظر دور داشت.
سرهنگ 'ریچارد کمپ' یک فرمانده پیشین ارتش انگلیس در افغانستان نیز گفته است زنان فاقد غریزه لازم برای کشتن در جنگ های تن به تن و نزدیک هستند.

خانم 'جودت وب' نظامی سابق ارتش انگلیس نیز در این خصوص عنوان کرده بود : من به برابری زن و مرد اعتقاددارم اما ما در عرصه جسمی متفاوت هستیم .

براساس آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت دفاع انگلیس، ارتش این کشور دارای 196 هزار و 679 پرسنل است که تقریبا در حدود 10 درصد از آنها را زنان تشکیل می دهند. از کل نیروهای نظامی انگلیس، 38 هزار و 220 نفر در نیروی دریایی، 121 هزار و 439 نفر در نیروی زمینی و 37 هزار و 20 نفر در نیروی هوایی این کشور خدمت می کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس