طرح «‌الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای»‌ در جلسه علنی روز یکشنبه با فراز و فرودهای فراوانی مورد اصلاح قرار گرفت و کلیات آن با همراهی رییس مجلس و نمایندگان خانه ملت، به تصویب رسید.

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایگروه سیاسی مشرق - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روز یکشنبه پارلمان کلیات طرح « الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» را با رأی بالایی به تصویب رساندند.

البته تصویب کلیات این طرح در مجلس با حاشیه‌هایی روبرو بود. طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران بهمن ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد و یک فوریت آن به تصویب رسید.

این طرح در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در آنجا با اصلاحاتی مواجه شد.

همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چند هفته گذشته طرح‌های مشابهی را در این زمینه مورد بررسی قرار داد و در نهایت یک طرح که شامل یک ماده واحده و 4 جزء بود را جایگزین طرح سابق کرد. البته این موضوع با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در مجلس مواجه بود چرا که بر اساس این مصوبه کمیسیون امنیت ملی، توافق نهایی ایران با 1+5 باید به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسید. البته برخی از نمایندگان خانه ملت معتقد بودند که لزومی به تصویب این توافقنامه در مجلس نیست و تنها با تایید شورای عالی امنیت ملی در مورد این توافقنامه، تاییدیه شورا به تصویب مجلس باید برسد.

این اختلاف نظرها باعث شد که این طرح باز هم در هفته جاری مورد اصلاح قرار گیرد. البته در جلسه هفته گذشته مجلس بررسی با اولویت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در مجلس به تصویب رسید و بنابراین بود که بررسی کلیات این طرح در جلسه امروز مجلس آغاز شود اما با اینکه هیئت رئیسه در دستور هفتگی چاپ شده مجلس این موضوع را در دستور قرار داده بود، به یک باره این طرح از دستور کار هفتگی خط خورد و از سوی هیئت رئیسه مجلس قرائت نشد.[1]

این موضوع با تذکر و انتقاد برخی از نمایندگان مجلس در صحن علنی مواجه شد.

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایدلیگانی:‌ اگر طرح در دستور کار قرار نگیرد شکایت می‌کنم

در همین رابطه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی طی تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به دستور کار قرار نگرفتن طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران انتقاد کرد و گفت: براساس تبصره 2 ماده 146 آئین‌نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون‌ها در دستور هفتگی مجلس ثبت شده و نمی‌تواند تغییر کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در دستور هفتگی مجلس در هفته جاری طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در ردیف دوم و در گزارش شماره 1470 درج شده بود اما سوال این است که به چه دلیل دستور هفتگی را مجدد چاپ کرده‌اند و گزارش دیگری جایگزین آن شده و شماره چاپ این طرح به 1475 تغییر کرده است.

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: چه کسی این خلاف را مرتکب شده؟ هیئت رئیسه و رئیس چرا خلاف آئین‌نامه عمل کرده‌اند، اگر به این موضوع رسیدگی نکنید و این طرح را در دستور قرار ندهید، بنده از هیئت رئیسه طرح شکایت خواهم کرد.[2]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایآصفری: چه کسی این تصمیم را گرفته است؟

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از نمایندگانی بود که نسبت به خارج شدن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از دستور عمل هیئت رئیسه مجلس تذکر داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این سؤال که چرا طرح اولویت‌دار الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در دستور کار صحن علنی قرار نگرفته است، گفت: این درحالی است که در دستوری که به‌صورت چاپ شده داخل جانامه‌ای نمایندگان قرار داده شده، طرح مزبور در برنامه امروز در برنامه امروز مجلس قید شده است.

وی خطاب به حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت خاطرنشان کرد:‌ آقای رئیس! چه کسی در این راه تصمیم می‌گیرد؟‌ این کار ـ بررسی نشدن طرح اولویت‌دار الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای علیرغم قید شدن در دستورکار ـ توهین به نمایندگان است.[3]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایپاسخ نایب رئیس مجلس به انتقاد نمایندگان

در ادامه،سید محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیحی با اشاره به اینکه دستور کار فعلی مجلس یعنی رسیدگی به طرح یک فوریتی استانی شدن حوزه‌های انتخابی انتخابات مجلس با تغییر دستور در دستورکار صحن قرار گرفته است، گفت:‌ باید این دستور به اتمام رسیده، سپس به دستور دیگر بپردازیم، لذا براساس رأی قبلی نمایندگان در دستورکار قرار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ همان زمان که نمایندگان به اولویت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای رأی دادند، من گفتم که پس از آنکه آنچه در دستور است تمام شود این طرح در دستور قرار می‌گیرد.

ابوترابی‌فرد با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌ آیین‌نامه به طور شفاف می‌گوید درصورت تصویب رسیدگی به گزارش مورد تقاضا بحث بر روی آن در همان جلسه یا جلسه بعد آغاز می‌شود و با تکرار تغییر دستور نمی‌توان آن را متوقف کرد و همین طرح استانی شدن انتخابات مجلس نیز با تغییر دستور در دستورکار مجلس قرار گرفته است.[4]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایاحمد توکلی: خارج شدن طرح الزام مغایر آئین نامه داخلی مجلس است

همین انتقادات از سوی دیگر نمایندگان نیز مطرح شد. احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح یکشنبه پارلمان در تذکری با استناد به آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: براساس تبصره 2 ماده 146 آئین‌نامه داخلی مجلس وقتی گزارش کمیسیون چاپ می‌شود و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا وقتی در دستور کار نیامده، قابل تغییر است.

وی برهمین اساس گفت: وقتی یک طرحی در دستور کار مجلس چاپ شد، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد لذا طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در دستور کار این هفته مجلس چاپ شده بود اما امروز در دستور کار خوانده نشد و این مغایر آئین‌نامه داخلی مجلس است.[5]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایعلی لاریجانی: تصویب این طرح باید با مشورت شورای عالی امنیت ملی انجام شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر احمد توکلی گفت: مسائلی که مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و شورا روی آنها نظر دارد، باید مورد توجه قرار گیرد و ما هم در این زمینه کمک کنیم.

وی افزود: شورا چارچوب‌هایی دارد و باید با آنها هماهنگی لازم را داشته باشیم؛ بحث فروش سیب‌زمینی که نیست، باید هماهنگی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در هیئت رئیسه هم این موضوع مورد بحث قرار گرفت و بنا شد در این مسئله چارچوب‌های مورد نظر مقام معظم رهبری حتماً رعایت شود لذا تصویب این طرح باید با مشورت شورای عالی امنیت ملی انجام شود.

لاریجانی افزود: آنها ملاحظاتی دارند که ما این ملاحظات را منتقل کردیم اما متأسفانه برخی از این ملاحظات رعایت نشده‌اند، حال این مسئله مهم است و چون می‌خواهیم با رأی بالایی تصویب شود باید همه به این موضوع کمک کنیم.[6]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایگعده‌های نمایندگان برای بررسی طرح

تذکر توکلی پایان تذکرات نمایندگان درباره طرح هسته‌ای پارلمان نبود. پس از توکلی رسایی هم خواستار ارائه تذکر بود که علی لاریجانی اجازه بیان تذکر به وی نداد و تاکید کرد که نمایندگان اجازه بدهند تا مواد دیگری از طرح استانی شدن انتخابات مجلس بررسی شود.

پس از اینکه رئیس مجلس اجازه ادامه بیان تذکرات نمایندگان را نداد برگزاری گعده‌های نمایندگان که از آغاز نشست علنی مجلس پر رنگ‌تر شده بود فزونی یافت. حتی در نشست روز یکشنبه رفت‌وآمدهای حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در مقایسه با جلسات قبل افزایش یافته بود.

در این بین برخی از نمایندگان مجلس از جمله علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، مهرداد بذرپاش، ابراهیم آقامحمدی، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد گرد غلامعلی حدادعادل جمع شدند و بر سر طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای رایزنی کردند.

صحن مجلس در گام نخست توجه خبرنگاران و در گام بعدی سایر نمایندگان را در پی داشت به طوری که علی مطهری نماینده تهران و بهروز نمتی نماینده اسدآباد هم به این گعده پیوستند و اظهارات اعضای فراکسیون اصولگرای مجلس را استماع کردند.

نمایندگان نامبرده درحالی گرد هم جمع شدند که طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را به دست داشتند و به نظر می‌رسد بر سر آنچه پیش‌تر برخی نمایندگان تغییر در متن مصوبه کمیسیون امنیت عنوان کردند بحث می‌کنند.

در این بین علیرضا زاکانی درحالی که ساعت پارلمان لحظات انتهایی نشست امروز صحن علنی را نشان می‌داد مصوبه کمیسیون سیاست خارجی مجلس را به دست گرفت و پس از آنکه به امضای اعضای کمیسیون یاد شده رساند به جایگاه هیات رئیسه رفت و به علی لاریجانی ارائه کرد.[7]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایقرار گرفتن طرح در دستور کار مجلس بعد از اصلاح

در نهایت در جلسه بین نمایندگان رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفت؛ برخی از نمایندگان از جمله علیرضا زاکانی نماینده تهران، کاظم جلالی نماینده شاهرود، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، علی اصغر زارعی نماینده تهران و حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور در خلال جلسه علنی یکشنبه در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس جمع شدند و اصلاحاتی را بر روی طرح مورد تصویب کمیسیون امنیت ملی قرار دادند.

این اصلاحات صورت گرفته به رویت علی لاریجانی رئیس مجلس رسید و باز هم گعده‌های دیگری برای تامین نظر رئیس مجلس و اعمال چند تغییر در اطراف صحن علنی مجلس تشکیل شد و در نهایت نیز جمعی از نمایندگان در گوشه‌ای از صحن تجمع کردند که به نوعی خواستار بررسی فوری طرح الزام دولت در صحن علنی شدند.

در نهایت علیرضا زاکانی و کاظم جلالی بر روی این طرح به جمع‌بندی رسیدند و اصلاحاتی را اعمال کردند و در نهایت آن را به رویت رئیس مجلس رساندند.

پس از تایید رئیس مجلس علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران مشغول جمع‌آوری امضا از اعضای کمیسیون امنیت ملی شد تا این طرح به تصویب اعضای کمیسیون برسد و روند قانونی خود را طی کند.

پس از جمع‌آوری امضا از اعضای کمیسیون امنیت ملی در واقع این طرح به نوعی به تصویب کمیسیون امنیت ملی رسید و بلافاصله بدون اینکه این طرح چاپ شود به علی لاریجانی داده شد و لاریجانی نیز با قرائت ماده واحده و جزئیات آن کلیات طرح مذکور را به رای نمایندگان مجلس گذاشت.[8]

تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای + متن طرح

رئیس مجلس پس از قرائت متن ماده واحده تغییریافته طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای گفت: متنی که تهیه شده است همان متن قبلی است البته یکسری اصلاحات ویرایشی در آن انجام شده است، کلیات این طرح را امروز در مجلس تصویب کردیم و جزئیات آن در جلسه بعد به رأی گذاشته خواهد شد.

وکلای ملت با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموعه 213 نماینده حاضر در مجلس ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

پس از تصویب کلیات طرح مذکور با رأی بالای نمایندگان، فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد.

متن کامل این ماده واحده به شرح ذیل است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.[9]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایحسینی :مجلس با تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از دولت پشتیبانی می‌کند

سیدشریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای در جلسه علنی امروز مجلس گفت: این طرح که با 199 رای تصویب شد، شرایطی ایجاد می‌کند که قوای مقننه و مجریه از ظرفیت‌های یکدیگر در موضوع مذاکرات هسته‌ای بیشتر استفاده کنند.

وی هدف مجلس از تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را کمک به تیم مذاکره‌کننده دانست و افزود: اصلا این موضوع مطرح نیست که مجلس قصد دارد دست دولت و تیم مذاکره‌کننده را در جریان مذاکرات هسته‌ای ببندد و البته از طرفی نیز قصد نداریم که این اقدام انفعالی در مقابل مصوبات سنا و سناتورهای آمریکایی باشد و اصلا این‌طور نیست.

حسینی در ادامه اظهار داشت:‌ ما در مجلس هدفمان از تصویب این طرح این است که شرایطی ایجاد کنیم که عزیزان مذاکره‌کننده در چارچوبی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند که البته آنها نیز در این چارچوب حرکت می‌کنند، بهتر عمل کرده و دولت‌های مذاکره‌کننده با آنها بدانند که این چارچوب‌ها رسمی و قانونی است و تیم مذاکره‌کننده ما فقط می‌تواند براساس این چارچوب‌ها حرکت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه مجلس با تصویب این طرح قصد دارد پشتیبانی بیشتری از تیم مذاکره‌کننده داشته باشد، اظهار داشت: اینکه در یکی از مفاد این طرح آمده که گزارش اقدامات طرف مقابل هر 6 ماه یک بار به مجلس گزارش شود، نشان‌دهنده این است که نمایندگان مردم در خانه ملت می‌خواهند عزیزان تیم مذاکره‌کننده متوجه این امر باشند که همان‌طور که مردم پشتیبان آنان هستند، مجلس نیز پشتیبان آنهاست و در کنارشان خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ مجلس از این طریق شرایطی را فراهم خواهد کرد که در نتیجه مذاکرات و پس از اینکه توافق احتمالی صورت گرفت، مجلس هم نظر خودش را بدهد و راهکارهای جدیدی برای خروج از بحران‌هایی که آنها ایجاد می‌کنند، به وجود آورد.

حسینی با رد این مطلب که مجلس قصد سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای را دارد، گفت: هیچ‌کس در مجلس نظرش این نیست که دست مذاکره‌کنندگان را ببندد زیرا همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، اینها بچه‌های انقلاب بوده و در جریان مذاکرات دارند عرق می‌ریزند و باید از آنها حمایت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایطی ایجاد شود تا جمهوری اسلامی ایران براساس 3 اصل اقتدار، عزت و استقلال در این مذاکرات به اهدافش برسد.[10]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایتخلف هیأت رئیسه مجلس در تغییر طرح الزام دولت به حفظ دستاورد هسته‌ای

حاجی دلیگانی که از جمله نمایندگانی بود که نسبت به خارج شدن طرح از دستور کار هیئت رئیسه مجلس انتقاد داشت، نسبت به تغییر این طرح نیز نارضایتی خود را اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور گفت: گزارش طرح مذکور با امضای حسین سبحانی‌نیا (نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) در تاریخ 23 خرداد 94 با شماره چاپ 1470 به چاپ رسید و در ردیف نهم دستور جلسه هفتگی هفته قبل صحن مجلس قرار گرفت.

وی ادامه داد: هم کمیسیون امنیت ملی و هم هیأت رئیسه مجلس به ویژه شخص رئیس مجلس برخلاف تبصره 2 ماده 146 آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش جایگزینی را برای طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در کمیسیون مطرح و منتشر کردند تحت عنوان گزارش جایگزین گزارش 1470 و در تارخ 26 خرداد 94 آن را چاپ کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: تفاوت این دو گزارش در آن است که در گزارش اولیه کمیسیون آمده بود که هرگونه نتیجه مذاکرات هسته‌ای با 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات ذکر شده در طرح را به صورت شفاف رعایت کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما در گزارش جایگزین آمده که هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات طرح را به صورت شفاف رعایت کند و لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی از گزارش حذف شده است و در پایان آن در تبصره‌ای آمده است نتیجه مذاکرات باید در جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که این امر دردی را دوا نمی‌کند.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: با این کار ضمانت اجرایی گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد الزام دولت در حفظ دستاوردهای هسته‌ای حذف شده و این تخلف آشکاری است که صورت گرفته و بنده از هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 شکایت خواهم کرد.

وی افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 146 آیین نامه داخلی مجلس زمانی که گزارش کمیسیون در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته باشد نه کمیسیون و نه هیأت رئیسه مجلس نمی‌توانند تغییری در گزارش کمیسیون اعمال کنند.[11]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایتوضیحات تکمیلی رسایی درباره اصلاح طرح

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ملاحظات شورایعالی امنیت ملی در مورد طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که امروز علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام توضیح علت از دستور خارج شدن این طرح از دستور کار صحن علنی مطرح کرد، گفت: من از ایشان در این مورد سوال کردم، اما شورایعالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در این زمینه ندارد.

وی منظور رئیس مجلس از ملاحظات شورایعالی امنیت ملی را نظرات و مکاتبات علی شمخانی دبیر این شورا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ذکر کرد و با تأکید بر اینکه اینها شورایعالی امنیت ملی نیستند، خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی مصوبه شورا در صورت تأیید رهبر معظم انقلاب برای مجلس الزام‌آور می‌شود.

رسایی با اشاره به اینکه نظرات کارشناسی شورا در جای خود محترم است ولی حاکم بر نمایندگان مجلس نیست، گفت: در صورتی نظر شورا بر نظر مجلس حاکم می‌شود که مصوبه‌اش به تأیید مقام معظم رهبری برسد و در غیر اینصورت جز نظر کارشناسی چیز دیگری نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا امروز مجلس ملاحظات شورا را لحاظ کرده است یا نه، اظهار داشت: خیر به نظر می‌رسد که منظور از ملاحظات شورا ادامه روند فعلی بود که اگر قرار بود ادامه یابد مجلس اصلا به موضوع مذاکرات ورود نمی‌کرد اما مجلس به این جمع‌بندی رسید که باید نسبت به پافشاری بر روی خطوط قرمز میخ‌های محکمی بکوبد که تیم مذاکره‌کننده خدای ناکرده تحت فشار طرف‌های مقابل بر روی این خطوط متزلزل نشود.[12]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌ایآقامحمدی:طرح الزام به حفظ دستاورد هسته‌ای لغو تمامی تحریم‌ها را دنبال می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای موضوع جدیدی مطرح نکرده بلکه بر حقوق بدیهی هر عضو آژانس بین‌المللی انرژی تصریح دارد.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به تصویب اولویت برای بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند در این طرح مغایرتی با مواد NPT بیابند.

وی با اشاره به حقوق اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از جمله جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تحریم‌ها علیه ما غیرقانونی و ظالمانه بوده است و نمایندگان مجلس به حق در این طرح تصریح داشته‌اند که تحریم‌ها پس از اجرای توافق باید به صورت یکجا لغو شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه غربی‌ها مدعی‌اند باید ابتدا از غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مطلع شده سپس تحریم‌ها را لغو کنند، گفت: همه تأسیسات هسته‌ای ما زیر نظر آژانس و تحت نظارت دوربین‌های آنهاست و نمی‌توانند در این زمینه بهانه‌جویی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر همه حقوق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی توافقات و مقاوله‌نامه‌ها باید در مجلس تصویب شود، بنابراین طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای موضوع جدیدی مطرح نکرده بلکه بر همان حقوق بدیهی کشورمان تصریح دارد.[13]

الزام دولت از سوی مجلس برای حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌‌اینظارت بر توافق‌نامه هسته‌ای توسط 7 نماینده

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از انتخاب هفت نماینده برای نظارت بر توافق‌نامه هسته‌ای در طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای خبر داد.

کمال علی‌پور با اشاره به اینکه طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای در جلسه روز چهار‌شنبه مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و با رأی 92 درصد نمایندگان به تصویب اولیه رسید، گفت: طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای به منظور حمایت از دولت و تیم مذاکره‌کننده به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه تصویب طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای باعث تقویت امید مردم در حمایت مجلس از دستاورد‌های هسته‌ای و تلاش دانشمندان در بومی‌سازی هسته‌ای و حمایت از شهدای هسته‌ای است، تصریح کرد: طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای، ماده‌ واحده‌ای در سه بند و یک تبصره است که در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای و براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی تدوین شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات ایران و 1+5 در صورتی معتبر خواهد بود که به صورت شفاف انتظارات طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای را رعایت کرده باشد، خاطرنشان کرد: لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و کنگره و دولت آمریکا در روز توافق، انجام نظارت متعارف و عدم دسترسی به اماکن نظامی و امنیتی و غیر‌هسته‌ای و جلوگیری از ایجاد محدودیت در کسب دانش هسته‌ای، سه بند طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای است.

علی‌پور با اشاره به اصول 77 و 125 قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر قرارداد‌‌های بین‌المللی به تبصره طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: هفت نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر حسن اجرای توافق‌نامه هسته‌ای انتخاب می‌شوند و هر سه ماه گزارش خود را به صحن علنی ارائه می‌کنند.[14]



[1] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776923

[2] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776571

[3] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000080

[4] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000080

[5] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776788

[6] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776788

[7] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000617

[8] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776923

[9] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776879

[10] - http://www.tasnimnews.com/Home/Single/776973

[11] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000093

[12] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000822

[13] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940330000615

[14] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940331000286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • علیرضا اهواز ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای بدون قید هیچ بند الزام آوری که ضمانت اجرایی داشته باشه ! وقت گذرونی جالبی بود قبل از تعطیلات تابستونه مجلس!
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر رفع تحریم تاثیری بر رفاه قشر متوسط به پائین نداشته باشد ارزش پیگیری ندارد. چون متمکن و متمول یا دوتابعیتی و گرین کارت دار اند و زمان نامناسب فرار میکنند و یا خرید خدمتی اند یا جزو دهک پردرامد اند که تحریم و عدم تحریم هر دو نعمت برایشان است.
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    احسنت بالاخره یک گام مثبت درتقابل شیطان بزرگ برداشته شدزنده باد به آقای زاکانی نماینده مومن وخوش اخلاق ومتعهد ودلسوزوانقلابی
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    احسنت بالاخره یک گام مثبت درتقابل شیطان بزرگ برداشته شدزنده باد به آقای زاکانی نماینده مومن وخوش اخلاق ومتعهد ودلسوزوانقلابی
  • ناشناس ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    درود بر نمایندگان شجاع و دلسوز که بالاخره این طرح رو به تصویب رساندند اگرچه تغییراتی با طرح اولیه داشته است اما بازهم خوب است .
  • علی ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    عجب مشرق امروز چهره واقعی تو نشون دادی! پس این طرح اثر هنر نمایی لاریجانی بود آره؟
  • بهزاد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    پس چرا تیتر را وارونه زده اید ؟! علی لاریجانی که بعنوان شل کننده اثر قوت بخش طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای عمل کرده و آن وقت از کسانی که اینهمه پیگیر این طرح ملی مصوب مجلس بوده یعنی آقایان حاجی دلیگانی و زاکانی در تیترتان نام نبرده اید ؟ منتشر می کنید یا بی وجدانی را پیشه می کنید ؟
  • مهدی ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    بالاخره باید یکبار برای همیشه اعلام بشه منظور از همه ی تحریمها,فقط تحریمهای مرتبط با برنامه ی هسته ایه یا تمام تحریمهای مرتبط با بهانه های حقوق بشر و موشکی و تروریسم و...! تا دیگه اینقد بعضی دیپلماتا با کلمات بازی نکنن!!!!
  • افشین تهران ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    اینکار خیلی هم دیر انچام شد.اینکه فقط دولت در باب مسئله ای به این مهمی تصمیم بگیرد و سایر قوا تماشا کنند کار درستی نیست ضمن اینکه حالا طرفین مذاکره کننده میفهمند که باید در چهاچوب چه مسائلی با طرف ایرانی توافق کنند.هرچند که این توافق به این شکل فقط به نفع قشر خاصی از مردم جامعه هست که در هر شرایطی زندگی برایشان گل و بلبل هست و راحت حتی خدمت سربازی فرزندان خود را میخرند و فقط در زمان فتنه ها حضور دارند والا برای ما چه با تحریم و چه بی تحریم زندگی همین بوده و خواهد بود پس چرا عزتمان را بفروشیم و از حق خود چشم پوشی کنیم؟؟؟
  • محمدي ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    خدا را شكر بالاخره بركات ماه مبارك شامل مجلس مدافع حقوق ملت هم شد. انشاءالله تا قبل از 10 تير جزئيات و كليات طرح قانون مصوب مجلس شوند . به هر حال كليات ژنو و لوزان هفته به هفته جزئي تر شده و به تعهد ايران تبديل مي شوند و مجلس خيلي عقب است.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    وقتي اول از دستور خارج مي كنند بعد يك هويي ميارن يك هويي هم يك بند ازش حذف مي كنند چي بايد گفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس