جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی که با تصویب کلیات طرح «‌الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» کشورمان همراه شد با اقدام و گام نهایی نمایندگان ملت برای تصویب کلیات طرح مذکور در اولین جلسه علنی آتی مجلس تکمیل می‌شود.

گام نهایی مجلس برایگروه سیاسی مشرق – جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حاوی اتفاق جالبی بود که با وفاق، یکپارچگی و همکاری نمایندگان صورت گرفت. درحالی که بررسی طرح « الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» با توجه به اینکه موضوع بررسی طرح « استانی شدن حوزه‌های انتخابی انتخابات مجلس» در این جلسه مطرح بود، از دستور کار هیئت رئیسه مجلس خارج شده بود، با اعتراض و پافشاری حدود  50 نفر از نمایندگان مجلس و همچنین همراهی و همکاری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دوباره به دستور عمل هیئت رئیسه بازگشت و پس از بررسی و اصلاح آن به طور گعده‌ای از سوی نمایندگان و قرائت طرح اصلاح شده توسط رئیس مجلس به رای نمایندگان حاضر گذاشته شد و با بالاترین رای ممکن کلیات آن به تصویب رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه با همراهی که با نمایندگان داشت در شکل گیری این طرح نقشی موثر داشت و به قول جراید اصلاح‌‌طلب پای دیپلماسی ایستاد.

آنچه در تصویب کلیات این طرح مهم و اساسی مد نظر نمایندگان بود، تاکید بر خطوط قرمز و یاری دهی دستگاه دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای است تا مذاکره کنندگان کشورمان بتوانند با خاطری آسوده از حمایت عقبه مذاکرات، پای در کارزار مذاکرات حساس با 1+5 در سوئیس بگذارند که زمان پایان آن تا 30 ژوئن قرار داده شده است. این طرح بنابر آنچه در آن قید شده است شرایطی ایجاد می‌کند که قوای مقننه و مجریه از ظرفیت‌های یکدیگر در موضوع مذاکرات هسته‌ای بیشتر استفاده کنند.

نمایش وفاق و همدلی نمایندگان در روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی البته یک گام تکمیلی و مهم دیگری هم دارد و آن بررسی جزئیات این طرح در اولین جلسه آتی مجلس است. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس همانگونه که در بررسی و به رای گذاشتن کلیات این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه پافشاری کردند، بایستی در جزئیات این طرح مهم نیز دقت نظر لازم را انجام دهند. چه اینکه فعالیت کنگره آمریکا در حوزه زیاده‌خواهی از توافق احتمالی به شدت فزونی یافته است و همانگونه که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در تازه ترین اظهار نظر خود بیان داشته است، آمریکایی‌ها جهت زیاده‌خواهی بیشتر پای در مذاکرات آتی خواهند گذاشت و چنین اقداماتی که تاکید بر خطوط قرمز ایران در مذاکرات دارد، می‌تواند در مقابل بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها و سیاست فشار و مذاکره آمریکا،  مذاکره کننده کشورمان را تقویت کند. در همین زمینه باید بپذیریم که تنها مذاکرات هسته‌ای پای میز مذاکرات نیست و تحولات داخلی و بین المللی نیز می‌تواند نقش اساسی در نتیجه و سرنوشت مذاکرات آتی بازی کند و اقدام نمایندگان مجلس در همین راستا قابل تحلیل است.

نگاهی به اردوگاه سیاسی حامیان توافق احتمالی نشان می‌دهد که آنان نیز در زمینه کنش‌های سیاسی موجود که احتمال عدم توافق را تقویت می‌کند، دلواپس هستند و بیشتر خواهان ایجاد توافق نهایی هستند و از این رو همواره و بعضا بدون در نظر گرفتن شرایط توافق حمایت خود را از شکل گیری توافق نهایی اعلام می‌کنند. گروه‌های دیگری نیز هستند که نسبت به شکل گیری توافق بد بیمناکند. از این رو دو گونه دلواپس در صحنه سیاسی کشور شکل گرفته است که با این شرایط تصویب یک طرح منسجم که هم مذاکره کنندگان را مورد حمایت قرار دهد و هم مذاکرات را به سمت شکل گیری یک توافق خوب و معقول هدایت کند، از سوی مجلس شورای اسلامی می تواند گام موثری در این زمینه باشد و وفاق و همدلی در مجلس تقویت  کند.

چه اینکه در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای نظر فراکسیون اصولگرایان مجلس که خواستار تاکید بر قید برداشته شدن کامل تحریم‌ها در این طرح بود به عنوان ماده اول ذکر شد و از سوی دیگر  دغدغه رئیس مجلس شورای اسلامی که به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی خواهان بررسی این موضوع توسط این شورا بود نیز در این طرح آورده شد. به این نحو به نظر می‌رسد این وفاق برای شکل گیری یک طرح جامع‌الاطراف ضروری است و بایستی به نحوی پیش رود که نظر مثبت و کارساز همه گروه‌ها در آن لحاظ شود تا به عنوان یک سند ملی بتواند منویات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و ایجاد توافق احتمالی را بر اساس اراده و مبنای این طرح حفظ و حراست کند.

آنچه فردا در مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید، نه تنها دست تیم مذاکره کننده را مقابل 1+5 نمی‌بندد بلکه ریل‌گذاری برای هموار کردن  راه مذاکره کنندگان در رسیدن به توافق خوب است، توافقی که اگر شکست بخورد؛ به هردلیل نشان از زیاده‌خواهی طرف مقابل به خصوص آمریکا است.
به نظر می‌رسد می‌بایست به طرحی که فردا قرار است در مجلس و در جزئیات به تصویب برسد، نام طرح "وحدت هسته‌ای" گذاشته شود تا نشان دهد دولت و مجلس در کنار یکدیگر به دنبال رسیدن به توافق خوب هستند و جریان‌های سیاسی فارغ از هر دیدگاهی می‌بایست از این طرح حمایت کنند زیرا این طرح فقط معیارهای توافق خوب را نشان داده و اصل را بر انجام توافق گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس