نمایندگان مجلس کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با 199 رأی مثبت به تصویب رساندند.

کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تصویب شد +متن کاملبه گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب کلیات در سخنان کوتاهی، اظهار داشت: از صبح امروز نمایندگان مجلس در حال تهیه ماده واحده‌ای بودند تا اصلاحات لازم برای باز بودن دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تأیید مقام معظم رهبری و شورایعالی امنیت ملی لحاظ شود.

وی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد و به قرائت ماده واحده پرداخت.

متن کامل این ماده واحده به شرح ذیل است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

 رئیس مجلس پس از قرائت متن ماده واحده تغییریافته طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای گفت: متنی که تهیه شده است همان متن قبلی است البته یکسری اصلاحات ویرایشی در آن انجام شده است، کلیات این طرح را امروز در مجلس تصویب کردیم و جزئیات آن در جلسه بعد به رأی گذاشته خواهد شد.

وکلای ملت با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموعه 213 نماینده حاضر در مجلس ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

پس از تصویب کلیات طرح مذکور با رأی بالای نمایندگان، فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    الحمدالله رب العالمین.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    چقد دیر؟!
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    با اضافه کردن عبارتی مثل "باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود " علنا این سیگنال را به دشمن دادید که جای فشار و تغییر وجود دارد. امروز شما همه بار را بر دوش رهبری انداختید.....
  • حسین ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر مجلس دوران اصلاحات بود به غیر از اینکه طرح و لایحه بر ضدّ منافع ملی‌ تصویب میکردند میومدند شدیدترین حملات را میکردند به اون نماینده های متعهدی که حاضر به موافقت با این مسائل نبودند و رای مخالف می‌دادند ولی‌ الان یک تعدادی نماینده مخالفت کردند با حفظ منافع ملی‌ و رای مخالف دادند و مجلس جایگاه اونها را به عنوان نماینده و حق رای اونها را محترم دونسته که البته باید هم همینطور باشه.
  • بسیجی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    انشاالله تک تکشون به کوری چشم دشمنان ایران اجرا می شود انشاالله دولت نیز هم دلی می کند
  • امیر ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    من تو کف این 3 رای مخالفم!!!!مخالف چی بودن؟؟؟
  • سینا ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در هر صورت دیدیم که باید تاکید و نظر قاطع شورای عالی امنیت ملی، مجلس مجبور به اصلاح مصوبه شده که البته ریاست محترم مجلس آقای لاریجانی و هیئت رئیسه نیز در این امر نقش بسزایی داشتند. در جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی یک (نهاد بالادستی، فراقوه ای و فرا بخشی) هست و قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضاییه نمی توانند برای شورای مذکور محدودیتی ایجاد کنند. البته شورای محترم نگهبان هم همیشه آن بخش از مصوبات مجلس که در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و یا مداخله در حوزه اختیارات و صلاحیت شورای مذکور بوده را با قاطعیت رد کرده است.
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    اسامی اون سه نفر رو اعلام کنید
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    یکسری اصلاحات ویرایشی!!!! باید بعد از مشورت با نمایندگان در آن انجام می شد نه اینطور .....!!!
  • محمد ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    دم مجلس گرم
  • محمد حسین ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    این که قید شده "در روز اجرای تعهدات ایران" باید لغو همه تحریم ها انجام شود همون چیری نیست که غربی ها میخوان؟؟ خیلی راحت میگن تعهدات را انجام ندادید پس از لغو تحریم خبری نیست! به نظرم قرار بود از روز اجرای توافق نامه همه تحریم ها لغو بشن و نه از روز اجرای تعهدات. این دو با هم برابر نیست.
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    مگر در قانون اساسي نيامده معاهدات بايد به تصويب مجلس برسه چرا مجلس بادست خودش اين اختيار رو از خودش صلب ميكنه ؟ اين موضوع به نظرم با ايراد شوراي نگهبان مواجه بشه
  • نسل سومي ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    وقتي قيد تصويب مجلس ازش حف شده و به شوراي عالي امنيت وزنه چسبونده ميشه قضيه كميته پنج نفره انتخاب روساي دانشگاهها اتفاق نمي افته ؟؟؟؟ اگر قرار است تيم مذاكره كننده خطوط قرمز را رعيات كند چرا اين طرح مطرح شده و وقتي هم اسم الزام روش ميگذاريد و مجلس فقط تماشاچي اين خطوط قانوني قرار ه باشه اين طرح چه خاصيتي داره ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس