علی لاریجانی در همایش روز ملی صنوف گفت: همه مسئولین اجرایی کشور اعم از وزارت صنایع، وزارت اقتصاد و بخش‌های مرتبط با اصناف باید اساس کار خود را اعتماد به اصناف قرار دهند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در همایش بزرگداشت روز ملی اصناف که در محل همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: همه مسئولین اجرایی کشور، وزارت صنایع و معادن، وزارت اقتصاد و دارایی و بخش‌های مرتبط با صنوف باید اساس کار خود را برمبنای اعتماد به آن‌ها بنا کنند. 

لاریجانی در ادامه متذکر شد: نگاهی که ما در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم همواره این است که دولت باید در بخش‌های مختلف از نظرات بخش خصوصی چه در اتحادیه‌ها و چه در اتاق اصناف استفاده کند و از تالارهای گفتگو که در رابطه با این موضوع طراحی شده بهره ببرند و نظرات تنها پشت درهای بسته نماند و از نظرات مردم هم در این موضوع استفاده شود، چرا که مشارکت مردم در این موضوع ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به پیشینه اصناف در جامعه گفت: اگر در گذشته صنوف پشتیبان مردم بودند، این مهم به خاطر این بود که قلوب آنها به سمت مسائل اخلاقی جامعه پیش می‌رفت، لذا اعتماد به صنوف و اعتماد به اتحادیه‌ها باید اساس کار ما قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همه جای دنیا اعتماد به صنوف دیده می‌شود و بسیاری از امور نظارت را به تشکل‌های صنفی واگذار می‌کنند که این امر بلا استثنا امری ضروری است.

لاریجانی تاکید کرد: معتقدم باید اعتماد به صنوف در جامعه نهادینه شود و بنده می‌پذیرم که در دو سه دهه اخیر جریانات چپی شکل گرفتند که همواره این ارتباط با مردم را دچار تضادهایی کرده است که غالب تفکرات آنها از نظرات مارکسیستی نشات گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به هیچ‌وجه بازار جدای از روحانیت نبوده و ما هیچ وقت بین این دو مفهوم تضادهایی را احساس نمی‌کردیم، ولی همواره تشکیل جریانات چپ باعث دامن زدن به برخی تضادها و بی‌اعتمادی‌ها شده است.

وی با بیان اینکه باید به اصالت‌های فرهنگی خود برگردیم، اظهار داشت: همواره یکی از این اصالت‌ها اعتمادکردن به صنوف بود و خیلی در این زمینه مباحث غنی در کشور وجود داشت، چرا که ما از اعتماد به بخش صنوف ضرر نمی‌کنیم و تنها راه هم همین است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به بخش نظارتی صنوف در جامعه، تاکید کرد: همواره نظارت‌های صنوف می‌تواند موثر باشد و بجای اینکه ما یک افراد کارمند در این رابطه تربیت کنیم تا بروند نظارت کنند، قطعا با نظارت صنوف هزینه‌ها کاهش و نظار‌ت‌ها بر مبنای دقت حرکت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به چند نکته خطاب به حضار و نمایندگان صنوف کشور، گفت: صنوف نباید در این موضوع تردید کنند که مسیر کشور رو به پیشرفت و بهبودی است و باید طبق شرایط وضع خود را روزآمد کنند.

وی ادامه داد: باید قبول کرد که شرایط زندگی امروز تحول پیدا کرده و ما در عصر جدید هستیم و این عصر اقتضائاتی دارد و این اقتضائات نوع داد و ستدهاست.

لاریجانی در ادامه بیان داشت: بنده خیلی راغب نیستم که قوانین مادر در بخش صنوف دچار دستکاری شود، ولی همواره تغییراتی در بخش‌هایی از این قوانین احساس می‌شود که باید تغییر کند، اصناف باید در جهت داد و ستد نوین حرکت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصناف باید آمادگی و پذیرش نوع جدیدی از داد و ستدها را در خود نهادینه کند، وگرنه اگر در این مسیر قدم برندارند، موارد بدوی جای آنها را خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به مالیات‌ها در اتحادیه‌ها و صنوف تصریح کرد: بنده قبول دارم که باید در مباحث مربوط به مالیات براساس اعتماد عمل کنیم، ولی باید بپذیریم در کشور ما فرهنگ پرداخت مالیات ضعیف است و این فرهنگ باید اصلاح شود تا اگر بخواهیم کشور را بدون نفت اداره کنیم، این شرایط برعهده مالیات‌‌ها قرار گیرد.

لاریجانی تاکید کرد: اگر فرهنگ مالیات در کشور نهادینه شود، بدون شک 90 درصد فعالیت‌های اقتصادی پیش خواهد رفت که در دنیا هم به همین نحو عمل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنده فکر می‌کنم خود اتحادیه‌ها و صنوف باید در رابطه با مباحث مالیات‌ها نظاماتی را در جهت شفافیت درآمدها به مسئولین پیشنهاد دهند، چرا که این موضوع می‌تواند نظامات مالیاتی را متعادل کند.

وی افزود: اگر صنوف نظام درآمدی خود را در رابطه با موضوع مالیات ساماندهی کنند، بدون شک همراه این جریان تعادل به بخش مالیات بر می‌گردد که این خود نیازمند تعامل نزدیک وزارت صنایع و سایر دستگاه‌‌های اقتصادی کشور است.

لاریجانی در پیایان با طرح پیشنهادی به نمایندگان صنوف در همایش روز ملی اصناف، گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه سال جاری سال تدوین قانون برنامه ششم است، نمایندگان صنوف براساس مطالعات خود پیشنهادات خود را در دو، سه بند برای مورد بررسی قرار گرفتن آنها در برنامه ششم مطرح کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس