کد خبر 412003
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸

بعد از چند ماه گمانه زنی های محافل رسانه ای و سیاسی ، دورجدیدی از گفت وگوهای مهم سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان برگزار و پرونده شایعات درخصوص روابط دو طرف بسته شد.

نصرالله خطاب به عون: ما در کنار تو هستیم
به گزارش مشرق، رسانه های لبنانی نشست طولانی پنجشنبه گذشته بین سید حسن نصرالله و ژنرال میشل عون را که در آن پرونده های داغ داخلی و منطقه ای بررسی شد،« صریح، عمیق ،خوب ،مثبت و سازنده» توصیف کردند.

آخرین اوضاع و تحولات سوریه ، یمن و عراق ، مبارزه با تروریسم تکفیری، مواضع حزب الله در قبال تجاوز آل سعود علیه یمن، انتخاب رییس جمهوری لبنان، برگزاری جلسات پارلمان، انتخاب فرماندهان نظامی و امنیتی و روابط دو حزب از جمله مسائلی بود که سید حسن نصرالله و ژنرال عون در باره آنها گفت وگو و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

در این زمینه روزنامه لبنانی السفیر در شماره امروز(دوشنبه) خود به نقل از منابعی نوشت : دو طرف بر تقویت همپیمانی فی مابین برمبنای تثبیت تفاهم های گذشته و تلاش برای حل برخی پرونده های داخلی مانند انتخاب فرماندهان امنیتی و نظامی تاکید کردند.

السفیر افزود: این نشست خوب و مثبت بود و در آن اوضاع و تحولات سوریه ، عراق و یمن بررسی شد، سید حسن نصرالله جزئیاتی میدانی از درگیری های در این کشورها به ویژه اطلاعاتی را تشریح کرد که براساس آنها حزب الله موضع قاطع و سرنوشت ساز خود را در قبال تجاوز سعودی ها علیه یمن اتخاذ و اعلام کرد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به تاکید دوطرف برضرورت انتخاب رییس جمهوری لبنان اضافه کرد: سید حسن نصرالله باردیگر بر حمایت حزب الله از ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

السفیر ادامه داد: ژنرال عون درخصوص پرونده انتخاب فرماندهان نظامی وامنیتی به طور مفصل گزارشی از موضع خود و مخالفتش با تمدید ارائه کرد و گفت که تصمیم دارد گزینه خود در این زمینه را تا نهایت پیگیری کند.

وی گفت: ما در خصوص انتخاب دیگر مقامات امتیازهایی به طرف مقابل داده ایم و آنها حاضر نیستند هیچ امتیازی بدهند و ما هم از این پس امتیازی بیشتر به آنها نخواهیم داد.

این روزنامه لبنانی نوشت:سید حسن نصرالله برای میهمان خود توضیح داد که اگر این موضوع در هیات دولت مطرح شود، حزب الله در کنار ژنرال عون خواهد بود و از تعیین ژنرال شامل روکز به عنوان فرمانده ارتش حمایت می کند.

السفیر افزود: اما سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد هر موضعی را که حزب الله اعلام خواهد کرد متناسب با اقدامات ژنرال عون و اتخاذ تدابیری مانند استعفای از دولت در اعتراض به تمدید مقامات امنیتی و نظامی می باشد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « حزب الله در زمان حاضر وارد این قبیل موضوعات نخواهد شد» به نقل از منابع نزدیک به رییس حزب جریان آزاد ملی نوشت: حزب الله ملتزم شده است تا با مواضع و اقدامات ژنرال عون اعلام همبستگی کند.

السفیرهمچنین با بیان اینکه سید حسن نصرالله و ژنرال عون بر روابط مستحکم فی ما بین در زمان حاضر و آینده و درهر شرایطی تاکید کردند، افزود: دو طرف توافق کردند که پرونده های پیچیده داخلی را با سکوت و آرامش پیگیری کنند تا شرایط برای حل آنها بهبود یابد.

** با تو و در کنارتو هستیم

به گزارش ایرنا، الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: «ما با تو و در کنار تو هستیم » برآیند اظهارات و لب کلام سخنان سید حسن نصرالله در دیدار با ژنرال میشل عون بود.

الاخبار افزود: در دیدار سید حسن نصرالله و ژنرال عون همه گزینه ها در باره پرونده های مختلف سیاسی ، نظامی، امنیتی ، داخلی و خارجی برای مرحله پیش روی لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

الاخبار به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات سیدحسن نصرالله و ژنرال عون خاطرنشان کرد: توافق کامل بین دو طرف درباره همه گزینه هایی که ممکن است اتخاذ شود، وجود دارد و آنان تاکید کردند درحال ورود به مرحله جدیدی از طریق تعامل شرکا در دولت با پرونده های مطرح هستند.

این روزنامه لبنانی نوشت: ژنرال عون موضوعات مختلفی را مطرح کرد و گفت که همه گزینه ها برای رویارویی با مرحله آینده را در اختیار دارد و خدا نکند که دولت لبنان در پرونده انتخاب مقامات امنیتی و نظامی اشتباه کند.

براساس بیانیه مشترک حزب الله و حزب جریان آزاد ملی لبنان، سید حسن نصرالله و ژنرال میشل عون با تاکید بر مبارزه با تروریسم تکفیری برای حمایت از لبنان در باره پرونده های مهم داخلی این کشور از جمله انتخاب رییس جمهوری جدید گفت وگو کردند.

سید حسن نصرالله و ژنرال عون در باره اوضاع و تحولات منطقه و لبنان به ویژه خطر تروریسم تکفیری که همه منطقه را تهدید می کند، گفت وگو کردند.

دبیرکل حزب الله و رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان همچنین بر ضرورت حمایت از لبنان و ثبات آن با استفاده از همه وسایل و امکانات تاکید کردند.

در این دیدار جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان و از نزدیکان ژنرال عون، حاج حسین خلیل معاون سیاسی و حاج وفیق صفا مسئول واحد ارتباطات و هماهنگی حزب الله لبنان حضور داشتند.

** نگاهی کوتاه به پرونده انتخاب فرماندهان نظامی و امنیتی

روزنامه لبنانی الاخبار با بیان اینکه انتظار می رود این هفته سرنوشت توافقی که بر دولت لبنان به ریاست تمام سلام حاکم است، معلوم شود، نوشت که ژنرال عون منتظر پاسخ سعد الحریری در خصوص معادله انتخاب فرماندهان نظامی و امنیتی است.

الاخبار افزود:احتمال می رود این پاسخ را نادر الحریری مدیر دفتر سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل در چند روز آینده به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان ارائه کند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: براساس آخرین معادله با تعیین فرمانده جدید ارتش و جایگزین ژنرال جان قهوجی موافیت شده است و ژنرال شامل روکرز داماد ژنرال عون بیشترین شانس را دارد.

این در حالی است که رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان اخیرا در سخنانی تاکید کرد : برخی تلاش می کنند اصرار من بر انتخاب های جدید را به مسائل خانوادگی ارتباط دهند که اصلا درست نیست.

ژنرال سمیر شحاده و ژنرال عماد عثمان دو نامزد فرماندهی نیروهای امنیت داخلی(پلیس) لبنان هستند که شانس دومی بیشتر است.

ژنرال بصبوص و ژنرال جان قهوجی به زودی بازنشسته می شوند و تنها در صورت پذیرش معادله تمدید ، ابقا می شوند و به کار خود ادامه می دهند.

براساس این گزارش قرار است عصر امروز دور جدید گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل برگزار شود در حالیکه برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت شروع شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 09123222447 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    درودبر حزب الله وسيدبزرگوار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس