اگر تفسیر آمریکا از توافق دقیق و صحیح باشد، ایرانی‌ها امتیازات مهمی دادند. به خاطر همین دلیل است که حتی برخی منتقدان استراتژی دولت اوباما هم توافق موقت را تحسین کرده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/1/18 به شرح زیر است:

آرشیو اخبار هفته گذشته:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

تعجب سفیر هلند از آماده باش نیروهای امدادی در ایران

توئیتر- آمادگی نهادهای مسئول ارائه خدمات در جریان تعطیلات نوروزی،‌ سفیر کشور هلند در ایران را به تحسین واداشت. یوس دوما سفیر هلند در ایران در مطلبی نوشت: تحت تاثیر نظارت پلیس، آماده‌باش نیروهای امدادی و مکانیک‌ها و یدک‌کش‌ها در بزرگراه‌های ایران به ویژه در جریان تعطیلات نوروز قرار گرفتم.

افزایش مبادلات ایران و ترکیه با سفر اردوغان به تهران

ترکیش ویکلی- در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، به ایران دو کشور قصد دارند تا مبادلات تجاری خود را به 30 میلیارد دلار در پایان سال جاری افزایش دهند. بر اساس آمارها، در حال حاضر حدود 100 شرکت ترک در ایران فعالیت می کنند که بیشتر این شرکت ها در زمینه های واردات و صادارت فعالیت می کنند. عمده ترین صادرات ترکیه به ایران را ماشین آلات، خودرو، آهن و محصولات فولادی، دیگ بخار، تجهیزات الکترونیکی، و محصولات دخانی تشکیل می دهند. از سوی دیگر 90 درصد از صادرات ایران به ترکیه را نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می دهند.

چارچوب توافق لوزان برخی نگرانی ها را بی جواب گذاشته است

روزنامه تایمز اسرائیل- اولی هاینونن بازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید چارچوب توافقی که در لوزان سوئیس اعلام شد برخی نگرانی‌ها را بی‌جواب گذاشته است. هر چند به نظر می‌رسد این چارچوب توافق نسبت به سایر توافقات هسته‌ای قاطع‌تر است، گام‌های اشتباه می‌تواند به تکرار اتفاقی منجر شود که در آن رژیم منع اشاعه هسته‌ای به خاطر نقض مفاد توافق از سوی کره شمالی، لطمه خورد و این کشور به سمت تولید بمب هسته‌ای پیش رفت. هاینونن مدعی شد، چارچوب توافق کنونی فاقد تاکید بر این موضوع است که ایران باید درباره کل برنامه هسته‌ای خود از جمله تعداد سانتریفیوژهای فعالش، شفاف باشد. به گفته وی، چنین اطلاعاتی برای توانایی نظارت بر اجرای برنامه هسته‌ای کنونی ایران حائز اهمیت است.

سفر هیئت اقتصادی ایران به چین برای فروش نفت

رویترز- یک هیئت ایرانی این هفته به منظور مذاکره در مورد پروژه‌های نفت و گاز به چین سفر کرده است و در نظر دارد تا نفت بیشتری به پکن بفروش برساند. پیش از این منابع آگاه از افزایش واردات میعانات گازی چین از ایران در ماه‌های اتی خبر داده بودند.

نتیجه شکایت ترکیه از ایران اردیبهشت مشخص میشود

خبرگزاری فارس- تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت، اختلاف ترکیه با ایران بر سر قیمت گاز وارداتی که به دیوان بین‌المللی داوری کشیده شد، در ماه می نهایی خواهد شد. وی توضیح داد که تصمیم دیوان بین‌المللی داوری در مورد شکایت این کشور از تهران بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در اردیبهشت ماه (ماه می) اعلام خواهد شد. قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به صورت رسمی اعلام نشده است. آنکارا مدعی است که ایران گاز صادراتی خود به این کشور را گران‌تر از روسیه و آذربایجان به فروش می‌رساند و در ژانویه 2012 از ایران به دیوان بین‌المللی داوری در سوئیس شکایت کرد.

اگر تفسیر آمریکا صحیح باشد ایران امتیازهای مهمی داده است

نیویورکر- قطعا توافق هسته‌ای ایران طی چند ماه آینده بر دستور کار سیاسی آمریکا سایه افکنده و بر آن مسلط می‌شود. اگر تفسیر آمریکا از توافق دقیق و صحیح باشد، ایرانی‌ها امتیازات مهمی دادند. به خاطر همین دلیل است که حتی برخی منتقدان استراتژی دولت اوباما هم توافق موقت را تحسین کرده‌اند. وی موضوع مذاکرات هسته‌ای را دارای یک جنبه دیگر هم دانست که زیاد به آن پرداخته نشده که در توضیح آن نوشت: این موضوع فراتر از اعمال محدودیت‌ها روی برنامه هسته‌ای ایران و فراتر از مساله روابط آمریکا و ایران است. این موضوع تصویر بزرگتر مساله امنیت دسته‌جمعی در یک دنیایی که به سرعت در حال کوچک شدن است، ‌می‌‌باشد.

اردوغان مهمانی که از او به گرمی پذیرایی نخواهد شد

ای آر دی آلمان- رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان یکی از  مقامات کشورهای همسایه ایران در حالی امروز به این کشور سفر می‌کند که در حال حاضر با انتقادهای فراوانی در تهران مواجه شده است. اردوغان ایران را به تلاش برای برتری طلبی در خاورمیانه متهم کرده است و از این رو وی مهمانی است که در تهران به گرمی پذیرفته نخواهد شد. مرزهای بین ترکیه و ایران قدیمی‌ترین مرز جهان میان 2 کشور است که با طول 500 کیلومتر،‌ 375 سال پیش در جریان پیمانی موسوم به قصر شیرین میان ایران و ترکیه تعیین شد. در آن زمان روابط میان دولت صفوی در ایران و پادشاهی عثمانی بسیار بد بود و 2 طرف توانستند با این پیمان به جنگی طولانی پایان دهند.

تلاش سفیر ایران در کویت برای امضای موافقتنامه انتقال محکومین

خبرگزاری فارس- علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در کویت در بازدید نوروزی از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های این کشور گفت: هم اکنون 181 ایرانی با جرم‌های مختلف در در زندان‌های کویت محبوس هستند. وی افزود: 2 نفر از 181 زندانی ایرانی محبوس در کویت خانم هستند. عنایتی اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که موافقتنامه انتقال محکومین را بین ایران و کویت نهایی و به امضای مسئولان دو کشور برسانیم تا مشکلات در این راستا کمتر شود.

تمایل کشورهای عضو سازمان شانگهای برای پیوستن ایران به این سازمان

راشاتودی- وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تمایل دارند که ایران به این سازمان بپیوندد. سرگئی‌لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هرچند این مسئله به جزئیات تمهیدات مربوط به این مسئله بستگی دارد، اما من شخصا اعتقاد دارم که ما وزرای عضو این سازمان می‌توانیم به روسای جمهور و سران دولت‌های عضو پیشنهاد بدهیم که  سندی مربوط به ایران تهیه کنند. لاوروف همچنین گفت که عضویت ایران در این گروه پس از برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه این کشور خوب خواهد بود.

عمان پلی میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس

روزنامه اماراتی گلف‌نیوز- دولت‌های خلیج فارس دائما با تنش روبه‌رو هستند اما عمان موفق شده روابطی بسیار خوب و محکم با تهران برقرار کند. دولت‌های عربی به فرماندهی عربستان سعودی با ایران بر سر نفوذ بیشتر در خاورمیانه و منطقه خلیج (فارس) رقابت می‌کنند. علیرغم اینکه احتمال می‌رفت روابط میان مسقط و تهران، خشم برخی از اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) را برانگیزد اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مسقط پل مهم میان ایران با دولت‌های عربی و غرب شود.

ایران و 1+5 در ضرب الاجل مقرر به توافق خواهند رسید

وال‌استریت‌ژورنال- کاترین ری سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ابراز اطمینان کرد که ایران و 1+5 بتوانند در ضرب‌الاجل مقرر، به توافق جامع هسته‌ای دست یابند. ، خانم ری در پاسخ به این سوال که آیا طرفین می‌توانند تا 30 ژوئن (9 تیر) به توافق جامع دست یابند یا نه، گفت: اطمینان داریم که می‌توانیم برسیم.

به رسمیت شناختن اسرائیل توسط مسلمان‌ها مانند تغییر مذهبشان است

جروزالم‌پست- افرایم هالووی رئیس سابق موساد از نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر پافشاری بر به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی ایران انتقاد کرد و گفت این درخواست برای جهان اسلام مانند این است که از آنها بخواهیم مذهب‌شان را تغییر دهند.

کانادا تفاهم هسته‌ای لوزان را رد کرد

عاروتص شوع- دولت کانادا تفاهم لوزان میان ایران و گروه 1+5 را رد کرد و اعلام کرد که همانند دولت آمریکا مشتاق این تفاهم نیست. راب نیکلسون وزیر خارجه کانادا در واکنش به این توافق مدعی شد که ایران حتی با این توافق نیز قادر است به سلاح هسته ای دست یابد. وی تاکید کرد که کانادا به قضاوت خود درباره ایران از روی اقدامات و نه فقط حرفها و اظهارات ادامه خواهد داد. جیمز بزان معاون پارلمانی وزیر دفاع کانادا هم گفته کشورش تنها در صورتی نسبت به برداشتن تحریم‌های ایران اقدام می‌کند که این کشور، کامل و صادقانه نسبت به خنثی سازی آنچه وی جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای این کشور خوانده اقدام نماید.

با توافق هسته‌ای، مدیریت روابط نظامی ایران و روسیه سخت می‌شود

المانیتور- یکی از سوالات بسیاری که آنچه تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای با ایران را احاطه کرده، این است که این تفاهم چگونه و تا چه حد تجارت نظامی بین ایران و روسیه را محدود خواهد کرد؟ ممکن است در صورت دست‌یابی طرفین به توافق نهایی، مدیریت روابط نظامی ایران و روسیه سخت‌تر شود. نسخه آمریکایی پارامترهای تفاهم لوزان بیان می‌دارد که تمام قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل بر ضد ایران پس از انطباق ایران با اقدامات هسته‌ای پیش‌بینی شده در توافق رفع خواهد شد. اما این مستند اضافه می‌کند که در قطعنامه‌ای جدید، محدودیت‌ها بر ضد سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک ایران دوباره وضع خواهد شد. اسپوتنیک، خبرگزاری دولتی روسیه مشتاقانه پیش‌بینی کرده است که با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت بر ضد ایران، تعاملات نظامی ایران و روسیه به 11 تا 13 میلیارد دلار برسد. سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در قالب 1+5 پیش از این گفته است که ما فکر می‌کنیم با حصول توافق، تحریم تجارت تسلیحاتی با ایران فورا برداشته شود. مقامات روس مکرر این موضع را بیان کرده‌اند که موشک‌های اس 300 موشک‌هایی دفاعی هستند و به همین خاطر و بر اساس منشور، از موضوع تحریم‌ها خارجند. اگر تلاش‌های آمریکا روسیه را ناامید سازد، آنگاه ممکن است روسیه از همین دیدگاه برای فروش اس 300 به ایران استفاده کند.

گفتگو اوباما با پادشاه عمان درباره ایران

خبرگزاری فرانسه- باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه با سلطان قابوس، پادشاه عمان درباره جزئیات چارچوب تفاهم به دست آمده در لوزان بین ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد.بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده اوباما در این گفت‌وگو بر تعهد آمریکا برای همکاری با عمان شریکان منطقه‌ای آمریکا برای حل آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده شده تأکید کرده است.

کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شد

خبرگزاری فارس- حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان در پاسخ به خبرنگاران پیرامون اخبار منتشره در خصوص تعرض 2 تن از مامورین پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی در هنگام خروج از آن کشور در فرودگاه جده اظهار داشت: متاسفانه این اقدام شبه تجاوز برای 2 تن از هموطنان ما که در ایام عید نوروز به عمره مشرف شده بودند پیش آمده است.وی افزود:نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده تا حصول نتیجه مشخص پیگیر ماجرا خواهند بود و متعاقبا نتایج آن در اختیار خانواده‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

انتقال تروریست ها از سوریه به یمن توسط عربستان

روزنامه الاخبار لبنان- همراه با ناتوانی عربستان در پیروزی میدانی به وسیله بمباران هوایی، 3000 تن از عناصر تروریستی جیش الاسلام از منطقه غوطه شرقی (در استان ریف‌دمشق) سوریه با کشتی به یمن منتقل شده‌اند. این افراد در ساحل المکلا مرکز استان حضرموت پیاده شده و به عناصر القاعده که این استان را در اختیار دارند، پیوسته‌اند. ریاض از گروه‌های تروریستی مقابل انصارالله و ارتش یمن حمایت کرده و‌ آن‌ها را پشتیبانی مالی می‌کند. در دو روز گذشته تروریست‌های القاعده به استان حضرموت حمله کرده و شهر ساحلی المکلا مرکز این استان را به تصرف درآوردند. پس از این واقعه قبائل حضرموت که هم پیمان عربستان هستند به بهانه آزادسازی الکلا از دست تروریست‌ها بدون مقاومتی از سوی القاعده وارد المکلا شده و در آن‌جا با سران تررویست‌ها به توافقاتی رسیده و از این شهر بیرون‌ آمدند.

تلاش عربستان برای هلی برن نیرو در یمن

آناتولی ترکیه- در سایه تداوم بمباران یمن از سوی جنگنده‌های سعودی، نخستین عملیات هلی برن سعودی‌ها در جنوب یمن انجام شد. همزمان با تداوم بمباران تیپ 33 زرهی ارتش یمن از سوی جنگنده‌های متجاوز، چندین هواپیمای جنگی، نخستین عملیات هلی‌برن را در الضالع در جنوب یمن انجام دادند.

تبدیل طوفان قاطع به طوفان یاس

راشا تودی- بمباران شهر عدن توسط جنگنده‌های عربستان سعودی با این هدف صورت می‌گیرد که مانع تسلط ارتش یمن و کمیته‌های مردمی و انقلابی وابسته به جنبش انصار الله بر بندر استراتژیک عدن شود. در این میان اگر کمیته‌های مردمی و انقلابی و ارتش یمن کنترل بندر عدن را در دست بگیرند و این بندر را به بندر الحدیده در دریای سرخ اضافه کنیم که کنترل آن در دست ارتش و انقلابیون است و این موضوع را در نظر داشته باشیم که ایران بر تنگه هرمز در خلیج فارس سیطره دارد، می‌توان گفت که ایران این قدرت را خواهد یافت تا راه‌های انتقال نفت عربستان سعودی از طریق تنگه باب المندب را قطع کند. در همین چارچوب این روزنامه روسی در مقاله خود نتیجه می‌گیرد، عملیات طوفان قاطع که عربستان سعودی علیه مردم یمن و ارتش و جنبش انصار الله این کشور به راه انداخته، نه طوفان قاطع که طوفان یأس و ناامیدی است.

پنج جبهه جدید برای پایان دادن به محاصره عدن

خبرگزاری فارس- بمباران صنعا و عدن از سوی جنگنده‌های سعودی همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر درگیری‌های خشونت بار در استان عدن به رغم پیشروی‌های ارتش و انصارالله در این استان، هنوز متوقف نشده است. در چنین شرایطی، انصارالله برای جلوگیری از تحقق اهداف متجاوزان و نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی جبهه‌های جدیدی را یمن باز کردند.

انصارالله از دوشنبه 5 جبهه جدید در استانهای جنوبی یمن ایجاد کرده است که عبارتند از عدن، لحج، شبوة، ابین و الضالع. تا از این راه به محاصره عدن پایان دهد.

عربستان دست به دامان پاکستان برای حمله به یمن

روزنامه عربستانی العرب- بعد از سفر صدقی صبحی وزیر دفاع مصر به پاکستان، منابع آگاه گزارش دادند که این سفر در راستای هماهنگی برای دخالت زمینی در یمن صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود مصر و پاکستان از کشورهای شرکت کننده در این عملیات باشند. خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز گذشته اعلام کرده بود که عربستان از این کشور درخواست جنگنده‌، سرباز و کشتی‌های نظامی کرده بود که هنوز مشخص نیست عربستان برای چه اهدافی این کمک‌ها را درخواست کرده است. با توجه به اینکه عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ارتش منسجم و ساماندهی شده‌ای برخوردار نیستند، این کشور در عملیات نظامی خود علیه یمن دست به دامان کشورهایی چون مصر، اردن و پاکستان شده است.

 پیش نویس قطعنامه علیه یمن به شورای امنیت برده شد

العربیه- شواری همکاری خلیج فارس پیش‌نویس قعطنامه علیه یمن را به شورای امنیت ارائه کرد. بر اتخاذ طرح موسوم به ابتکار خلیجی تاکید شده و از انقلابیون یمنی خواسته شده به آنچه که اعمال خشونت‌آمیز نامیده شده، پایان دهند، تمام سلاح‌های خود و تمام موسسات و سازمان‌هایی را که بر آن مسلط شده‌اند تحویل دهند و از هرگونه تحریک و یا تهدید دولت‌های همسایه دست بردارند. بر اساس این گزارش، این پیش‌نویس به صورت رسمی تقدیم شورای امنیت شده تا بر اساس فصل هفتم مورد رأی‌گیری قرار گیرد. طرح مذکور شامل 20 بند اجرایی است و راه را برای سلسله اقدامات تنبیهی که شورای امنیت در صورت تصویب، مجبور به اتخاذ آن خواهد شد، باز می‌گذارد.

بیش از 100 هزار نفر در یمن آواره شده اند

آسوشیتدپرسسازمان ملل متحد اعلام کرد که دست‌کم  74 کودک در جریان ناآرامی‌ها در یمن کشته شده‌اند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در یمن از خانه‌های خود آواره شده‌اند و دست‌کم ۷۴ کودک هم از آغاز ناآرامی‌ها در این کشورها جان باخته‌اند. سازمان یونیسف با اعلام این خبر افزود: خشونت باعث شده تا انتقال آب در مناطق جنوبی یمن با مشکل مواجه شود و فاضلاب در بعضی مناطق جاری شود که خطر گسترش بیماری را بیشتر می‌کند.

آمریکا از عربستان خواست تلاش کند تلفات نظامی در یمن کاهش یابد

رویترزپایگاه وزارت دفاع آمریکا گزارش کرد که اشتون کارتر رئیس پنتاگون روز گذشته (دوشنبه) در تماس تلفنی با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان، با وی در مورد تحولات منطقه و وضعیت عملیات در یمن، گفت‌وگو کرده است. کارتر به همتای سعودی خود بر اهمیت محدود شدن تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی عربستان سعودی در یمن تأکید کرد و خواستار تلاش در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی در یمن شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقعربستان:

ایجاد ائتلاف ضد ایرانی در دیدار اردوغان و نایف

پایگاه خبری عربی ارم امارات- محمد بن نایف بن عبدالله العزیز جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی که دوشنبه شب به ترکیه سفر کرد با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در آنکارا دیدار کرد. این دیدار یک ساعت و 40 دقیقه طول کشید. هدف از این سفر، بالا بردن سطح همکاری‌های نظامی میان عربستان و ترکیه در منطقه خاورمیانه است. هدف دیگر این سفر، ایجاد یک محور سنی با تحقق یک ائتلاف جدید میان عربستان و ترکیه مقابل ایران که جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد، اعلام می‌شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقانگلیس:

حزب استقلال اسکاتلند و نقش تایین کننده آن در انتخاب انگلستان

آسوشیتدپرس- در آستانه برگزاری انتخابات انتخابات سراسری انگلستان رقابت‌های انتخاباتی میان احزاب سیاسی انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز در جریان است. به نوشته آسوشیتدپرس، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ملی‌گرایان اسکاتلند بعد از شکست ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در همه‌پرسی استقلال از بریتانیا، با شرکت در رقابت‌های انتخاباتی نقش این حزب را در کسب حقوق مردم اسکاتلند به خوبی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر محبوبیت احزاب محافظه‌کار و کارگر که علیه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا لابی کرده‌اند، در ماین مردم اسکاتلند کاهش یافته است. اگر هیچ حزبی آرای کافی برای تشکیل کابینه را کسب نکند و کار به تشکیل دولت ائتلافی بکشد، حزبی که خواستار جدایی از بریتانیاست نقشی اساسی در ساختار بعدی دولت ائتلافی بریتانیا خواهد داشت در نتیجه آرای اسکاتلندی‌ها حیاتی خواهد بود.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

مداخله آمریکا در انتخابات اسرائیل

هاآرتص- به‌رغم آنچه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کرد وانمود کند، هیچ دولت خارجی در انتخابات اخیر اسرائیل مداخله نکرد، اما اظهارات جامعه بین‌المللی و به ویژه آمریکا، بعد از انتخابات می‌تواند به عنوان دخالت در امور داخلی اسرائیل تلقی شود زیرا آنها نتانیاهو را به سمت تشکیل کابینه ائتلافی با اتحادیه صهیونیست (به رهبری آیزاک هرتزوگ) سوق می‌دهند .به نوشته این روزنامه اسرائیلی، در حالی که دولت‌های خارجی از دخالت در انتخابات اسرائیل خودداری کردند، نتانیاهو آنها را به این کار متهم کرد تا در طول رقابت‌های انتخاباتی، یک سرمایه سیاسی به دست آورد.

حمایت ۳۰ کارشناس هسته‌ای ارشد غربی از بیانیه لوزان

موسسه آمریکایی کنترل تسلیحات- گروهی شامل ۳۰ کارشناس ارشد غربی هسته‌ای که اغلب آنها آمریکایی هستند، از بیانیه لوزان حمایت کردند. آنها در بیانیه با اشاره به احتمال اجرایی شدن توافق هسته‌ای بر اساس چارچوب این بیانیه گفتند: این توافق هر وقت اجرایی شود، در واقع یک طرح بلندمدت،‌ موثر، قابل راستی آزمایی و قابل اجرا برای حفاظت (ممانعت) کردن از احتمال ایجاد یک کشور هسته‌ای(مجهز به بمب) جدید در خاورمیانه است. در میان کارشناسانی که این بیانیه را امضا کردند این نامهایی چون رابرت آیهورن،‌ مذاکره‌کننده سابق آمریکایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران دیده می‌شود.‌

کورکر به دنبال ایجاد لابی علیه اوباما

نیویورک‌تایمز- سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا در تلاش است تا یک ائتلاف دو حزبی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات سنا برای لایحه خود ایجاد کند تا باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را وادار کند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را برای تأیید نهایی به کنگره ارسال کند. وی گفت: این لایحه آراء‌ کافی را برای غلبه بر حق وتوی اوباما به دست آورد.

نماینده ویژه اوباما به اردن سفر می کند
رویترز- ژنرال جان آلن نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رئیس ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش به همراه برت مک گورک معاون خود در صدد است به منظور شرکت در نشست ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که قرار است روز 8 آوریل (19 فروردین‌ ماه) برگزار شود، به اردن سفر کند. محور اصلی این نشست بررسی عملیات‌های این ائتلاف و پیشرفت‌هایی که در راستای راهبرد باراک اوباما برای تضعیف و شکست تکفیری‌های داعش به دست آورده‌اند، می‌باشد.

سفر مقام آمریکایی به خاورمیانه در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران

روزنامه المستقبل- آنتونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه که دو روز گذشته برای سفری دو روزه وارد بیروت شده بود، در دیدار با مقامات لبنانی تاکید کرد که تفاهم لوزان منحصر به پرونده هسته‌ای است و هیچ ارتباطی با تحولات منطقه‌ای ندارد.  معاون وزیر خارجه آمریکا پس از بیروت راهی عربستان سعودی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر خواهد شد تا درباره تفاهم لوزان به آنها اطمینان دهد.

ریک پری: رئیس‌جمهور آمریکا شوم، توافق هسته‌ای با ایران را باطل می‌کنم

واشنگتن‌پست- ریک پری سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: در صورتی که انتخاب شوم، یکی از اولین اقدام‌هایم باطل کردن توافق رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با ایران خواهد بود که امنیت و ثبات جهان آزاد را تهدید می‌کند.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا: کاهش فشارها علیه ایران قابل قبول نیست

خبرگزاری فارس- میچ مک‌‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از آنچه به گفته وی کاهش فشارها علیه ایران بود، انتقاد کرد. وی با انتقاد از تفاهم بین ایران و گروه 1+5 در لوزان گفت که مولفه‌های این تفاهم، زیربنای به رسمیت شناختن 10 ساله برنامه تحقیقات و توسعه ایران را فراهم می‌آورد. مک‌کانل همچنین تأکید کرد: دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید توضیح دهد چرا توافقنامه موقت به کاهش فشارها بر ایران که حامی تروریسم است، منجر می‌شود. مجلس سنا با تصویب قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران به اقدامات دولت پاسخ خواهد داد.

نمی خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد چون نمی توانیم باعث تغییر ماهیت ایران شویم

رادیو ملی آمریکا- باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به درخواست چند روز پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسرائیل در توافق نهایی با ایران اشاره کرد و آن را قضاوتی نادرست خواند.

باراک اوباما گفت: این ایده که ما عدم دست‌یابی ایران به بمب در قالب یک توافق قابل راستی‌آزمایی را به شناسایی اسرائیل منوط کنیم واقعا مثل این است که بگوییم ما با ایران توافق امضا نمی‌کنیم مگراینکه ماهیت رژیم ایران کاملاً دگرگون شود؛ و این به عقیده من، یک سوء قضاوت بنیادین است. وی افزود: می‌خواهم به این نکته برگردم: ما نمی‌خواهیم ایران به سلاح‌های اتمی دست پیدا کند دقیقاً به این دلیل که نمی‌توانیم روی اینکه ماهیت این رژیم تغییر پیدا کند، سرمایه‌گذاری کنیم.

نفوذ چین در آسیای میانه شانس آمریکا را کم میکند

روزنامه نیزاویسیمایا گازیه تا- اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست که جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی در منطقه آسیای مرکزی،از سوی آمریکا وعده‌های کمک‌های مختلفی در ازای خودداری از همکاری با روسیه دریافت می‌کنند. این سیاست جدیدی است که آمریکا در حوزه نفوذ شوروی سابق به اجرا گذاشته است. ضمن اینکه کارشناسان بر این عقیده هستند که عامل گسترش نفوذ چین در این منطقه شانس آمریکایی‌ها در تحقق سناریوی ضدروسی خویش، بخصوص در جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان را کاهش داده است.

اهمیت آسیا برای آمریکا طی قرن آینده

رویترز- اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید در قرن آینده هیچ منطقه‌ای بیش از آسیا و اقیانوسیه برای رفاه و امینت آمریکا اهمیت نخواهد داشت.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

 سفر رئیس پارلمان عراق به روسیه

السومریه نیوز-
سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق که دوشنبه عازم مسکو شد با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد. لاوروف در این دیدار، اعلام کرد که کشورش برای تقویت توانمندی‌های دفاعی عراق در مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی آن تلاش خواهد کرد. رئیس پارلمان عراق بر اساس یک دعوت رسمی از روسیه، عازم این کشور شده است و قرار است طی این سفر که 3 روز طول خواهد کشید با مقامات مسئول این کشور درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

احتمالا محمود عباس برای رفع اختلافات با مشعل دیدار کند

خبرگزاری سما- محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دوشنبه شب وارد قطر شد و با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور دیداری رسمی داشت. منابع آگاه اعلام کردند که پرونده فلسطین و پیامدهای آن در دو سطح منطقه‌ای و اقلیمی محور گفت‌وگوهای دوجانبه خواهد بود. از سوی دیگر منابع فلسطینی گفتند عباس احتمالا در این سفر که به اتفاق هیأتی عالی‌رتبه انجام داده است، با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس که مقیم دوحه است، دیدار خواهد داشت تا شاید اختلافات داخلی فلسطینی پایان یابد.

دوحه واسطه حماس و عربستان برای بهبود روابط

خلیج آنلاین- احمد یوسف از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد دوحه واسطه بهبود ورابط میان این جنبش و عربستان سعودی است. وی گفت: تلاش‌های قطر در این زمینه همچنان ادامه دارد و سعی می‌کند هرگونه مانعی در این راه را بردارد. وی افزود: حماس می‌خواهد روابط خوبی با تمامی طرف‌های عربی و اسلامی داشته باشد و هرگونه تحرک عربی در راستای بهبود روابط حماس با عربستان را حمایت می‌کند. یوسف درباره تأثیر بازگشت روابط حماس با عربستان بر رقیب استراتژیکش ایران گفت: معتقدم همه خوب می‌دانند که حماس طرفی در تعاملات منطقه‌ای نیست و رفتن آن به یک سمت به ضرر طرف دیگر برای حماس مطرح نیست.

عباس مبلغ مالیات آزادشده فلسطین را به دلیل ناقص‌بودن نپذیرفت

فرانس 24- رژیم صهیونیستی اخیرا بخشی از درآمد مالیاتی بلوکه شده تشکیلات خودگردان را به آن باز گرداند اما محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش گفت به دلیل مبلغی که از کل درآمد کم شده آن را نخواهد پذیرفت.محمود عباس تهدید کرده اگر رژیم صهیونیستی تمام مالیات بلوکه شده از ماه دسامبر (2014) را بازنگرداند به دادگاه لاهه مراجعه خواهد کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکیه:

وزیر خارجه ترکیه: ایران کشور برادر ماست

خبرگزاری فارس- مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه، ایران را کشور برادر ترکیه و کشوری مهم برای کشورش خواند. این در حالی است که اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با متهم کردن ایران به حمایت از مبارزان انصارالله گفته است ایران و گروه‌های تروریستی از جمله القاعده باید از کشور یمن عقب‌نشینی کنند. وی مدعی شده است: هدف ایران افزایش نفوذ خود در عراق است. تهران سعی دارد داعش را از منطقه بیرون براند تا خودش جای آن را بگیرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقیونان:

بدهی آلمان به یونان از زمان جنگ جهانی

شینهوا- دیمیتریس مارداس، معاون وزیر اقتصاد یونان، طی سخنانی در یکی از کمیته های مجلس این کشور در مورد ریشه های بحران اقتصادی در یونان، اعلام کرد آلمان 278.7 میلیارد یورو معادل 307 میلیارد دلار به این کشور بابت غرامت خسارت های وارده از سوی این کشور به یونان در جنگ جهانی دوم و همچنین دریافت اجباری وام از دولت وقت یونان، بدهکار است.

روزنامه بین‌الملل مشرقپاکستان:

آمریکا یک میلیارد دلار سلاح به پاکستان می فروشد

وال استریت ژرنال- وزارت خارجه آمریکا با درخواست پاکستان برای خرید تقریباً یک میلیارد دلار بالگردهای جنگنده، موشک و دیگر تجهیزات نظامی با هدف مقابله با شورشیان در مناطق کوهستانی شمال و غرب پاکستان موافقت کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقکره شمالی:

چین خواستار از سرگیری گفتگوهای کره شمالی شد

رویترز- وانگ یی وزیر خارجه چین از کلیه طرفین حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای کره‌شمالی خواست با یکدیگر ملاقات و با توجه به دغدغه‌های طرفین سعی در ایجاد شرایطی برای از سرگیری گفت‌وگوها داشته باشند.

روزنامه بین‌الملل مشرقکره جنوبی:

کره جنوبی مترصد ورود به بازارهای ایران

یونهاپ- چوی کیونگ هوآن وزیر دارایی کره‌جنوبی روز سه‌شنبه گفت تفاهم لوزان ورود به بازار خاورمیانه را برای شرکت‌های کره‌ای هموار خواهد کرد. وی که ریاست جلسه‌ای از وزرای اقتصادی را در سئول به عهده داشت افزود تفاهم لوزان می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای کارخانجات صنعتی و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    شما ایرانی ها خودتون خوب میدونیدآنچه امریکایی ها میگویند راست است و آنچه تیم مذاکره کننده ایران میگوید مقرون به صداقت نیست پس لطفا خودتان را فریب ندهید
  • علی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    یک کلام هم از مادر عروس.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    خف بابا ... تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    یه وقت میگن امریکا کدخداست و اوباما با ادبه ! و شیفته ارتباط با امریکا هستن! و یه وقت هم میگن امریکا دروغ گو و بی ادبه! و حرفاش و نظراتش اهمیتی نداره و ما راست میگیم! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس