بنیامین نتانیاهو بار دیگر چارچوب توافق با ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت، تفاهم لوزان برنامه موشک‌های دوربرد ایران را مورد توجه قرار نداده است.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/1/19 به شرح زیر است:

آرشیو اخبار هفته گذشته:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

فکت شیت فرانسه نیز منتشر شد

وال‌استریت‌ژورنال-محتوای فکت‌شیت فرانسه از تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 در شهر لوزان سوئیس را منتشر کرده است.

سند فرانسه از این تفاهم، سومین سندی است که پس از سندهای آمریکا و ایران منتشر می‌شود.در سند فرانسوی آمده است که ایران با به کارگیری سانتریفیوژهای نسل دوم و چهارم قادر به افزایش تدریجی و تعیین‌شده ظرفیت‌های غنی‌سازی خود بین 10 تا 13 سال (پس از اجرای توافق) خواهد بود.به نوشته این روزنامه در سند فرانسه اشاره‌ای به تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران نشده است .فکت‌شیت فرانسه مفاد مختلف توافق بین ایران و گروه1+5از جمله محدودیت‌های وضع شده بر حجم غنی‌سازی اورانیوم ایران ذیل توافق نهایی را فهرست کرده است.ایران در گذشته سانتریفیوژهای نسل دوم را نصب کرده اما از آنها استفاده نکرده است. ایران سانتریفیوژهای نسل چهارم را نصب نکرده است.

تفاوت های فکت شیت فرانسوی و آمریکایی

تایمز اسرائیل-فکت‌شیت علنی‌نشده دولت فرانسه از تفاهم لوزان با سندی که آمریکا منتشر کرده تفاوت دارد.دولت فرانسه این سند را علنی نکرده اما این پایگاه موفق به رویت نسخه‌ای از آن شده است.تایمز اسرائیل ادعا می‌کند در سند فرانسوی از ایران خواسته شده بعد از گذشت۱۲سال تدریجاً از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی استفاده کند، این در حالی است که در سند آمریکایی اشاره‌ای به این موضوع نشده است.در سند فرانسوی به آژانس اجازه داده شده به سایت‌های مشکوک ایران در هر مکان و در هر زماندسترسی داشته باشد در حالی که در فکت‌شیت آمریکا این اجازه به طور محدودتری بیان شده است.

در صورت شک آژانس به ایران چه خواهد شد

سی ان ان-یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا تفاهم لوزان می‌تواند طبق گفته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکامسیر دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی را مسدود کند، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک مستلزم اجرای یک ابزار راستی‌آزمایی قوی به نام پروتکل الحاقی است که طبق آن ایران باید جزئیات بیشتری از چرخه سوخت هسته‌ای و جنبه‌های گسترده‌تری از برنامه هسته‌ای خود را اعلام کند.آمانو در ادامه گفت در صورتی که آژانس شکی داشته باشد می‌تواند درخواست دسترسی به سایت مشکوک را داشته باشد و ایران اصولاً باید با این درخواست موافقت کند.

مشکل آمریکا در عراق ایران است نه داعش

وال‌استریت‌ژورنال-ژنرال مایکل هایدن، رئیس قبلی آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا گفته است که مشکل اصلی در عراق، نه داعش، بلکه ایران است.وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و ایران در حل بحران عراق دوست یا دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند گفت ایرانی‌ها دشمن ما هستند و منافع آنها در عراق به هیچ وجه با منافع آمریکا در یک راستا قرار نمی‌گیرند.

گروهی که می خواهد جمعیت ایران را سنی کند

سی.ان.ان- عربی، خلفان در توئیتر خود نوشت: جمعیت نشر تسنن برای سُنی کردن ایران همانگونه که ابتدا بودهبه ادعای وی- آماده است و این جمعیت یک نهاد ملی است که از طریق گفت‌وگو شیعیان را قانع می‌کند به تسنن بگرایند.وی ادعا کرد: این جمعیت سالانه 10 میلیارد دلار بودجه در سطح جهان دارد و برخی اعضای آن به دو زبان فارسی و عربی به خوبی صحبت می‌کنند.

گفتگوی نماینده ایران با همتای روس خود درباره یمن

خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا با باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه در تماس تلفنی تحولات یمن و سوریه را مورد رایزنی و گفت‌وگو قرار دادند.

بحران یمن، موضوع دیدار ظریف از عمان

مشرق- مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، با اشاره به اینکه سفر وزیر امور خارجه به پاکستان از یک ماه قبل در دستور کار بوده است اضافه کرد: این سفر در چارچوب روابط دو جانبه و با هدف بررسی آخرین وضعیت مناسبات و همکاری‌های هر چه بیشتر فی مابین صورت می‌گیرد و ظریف در دیدار با مقامات ارشد این کشور همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و گفتگو قرار خواهند داد. فخم افزود: همچنین باتوجه به حساسیت و اهمیت تحولات جاری در منطقه ، وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه عازم مسقط می شوند و اوضاع منطقه و از جمله تحولات یمن را با مقامات کشور عمان مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهند داد.

من داعش را مسلمان نمی‌دانم و علیه آن نیز موضع‌گیری کرده‌ام

مشرق- آقای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و هیئت همراه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه هجدهم فروردین با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.رییس‌جمهور ترکیه با تأکید بر لزوم حل مسائل و مشکلات دنیای اسلام در درون آن و بدون دخالت غرب، گفت: مشکلات زیادی در منطقه وجود دارد که باید با کمک یکدیگر، آنها را حل کنیم و نباید برای حل این مسائل منتظر غرب ماند.رییس‌جمهور ترکیه، همچنین با بیان اینکه جنایت‌های گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند، تأکید کرد: من داعش را مسلمان نمی‌دانم و علیه آن نیز موضع‌گیری کرده‌ام.حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این دیدار، تحول عظیم بیداری عمومی اسلامی را علت اصلی نگرانی دشمنان اسلام خواندند و با اشاره به طراحی‌های متقابل دشمنان برای مواجهه با این حادثه بزرگ، تأکید کردند: امروز آمریکا و صهیونیست‌ها از اختلافات داخلی برخی کشورهای اسلامی خوشحال هستند و راه حل این مشکلات، همکاری کشورهای اسلامی و انجام اقدامات عملی مناسب و سازنده است.رهبر انقلاب حادثه عظیم بیداری عمومی اسلامی و عطش ملتها برای اسلام را، علت اصلی حساسیت دشمنان خواندند و گفتند: در مقابل این بیداری، دشمنان اسلام، ضدحمله خود را مدتهاست آغاز کرده‌اند و واقعیت تأسف‌بار این است که برخی از حکومت‌های اسلامی نیز خیانت می‌کنند و پول و امکانات خود را در خدمت دشمن قرار می‌دهند.

در صورت لغو تحریم ها ایران به عضویت شانگهای پذیرفته میشود

مرکز مطبوعاتی سازمان شانگهای- در صورت توافق هسته‌ای ایران با کشورهای1+5 و لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور به عنوان عضو ثابت سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد.

فکت شیت ایران در دستان ظریف

خبرگزاری صدا و سیما- علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:درباره مسئله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی هستند و سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقاً فکت شیتی تهیه کرده‌اند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام می‌کنند.

ایران مسیر ترانزیتی جدید کامیون‌های ترکیه به مقصد خلیج فارس

خبرگزاری فارس- فاتح سنر رئیس اتحادیه ترابری بین‌المللی ترکیه گفت، شرکت‌های لجستیکی ترکیه از23 آوریل به جای عبور از مصر برای سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر ترانزیتی ایران استفاده خواهند کرد.مسیر ایران سبب کاهش هزینه ها به نصف می‌شود.مقامات مصر اعلام کردند که توافق میان ترکیه و مصر را که شرکت‌های ترکیه‌ای را قادر می‌ساخت تا با استفاده از کشتی‌های مخصوص حمل محموله‌های چرخ‌دار به بندر الکساندریا و پس از آن از طریق جاده به کشورهای عربی دسترسی پیدا کنند، تمدید نخواهند کرد.

پاکستان و ترکیه از ایران خواسته اند تا به مذاکرات یمن کمک کند

خبرگزاری فارس- نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان که در جلسه پارلمان با موضوع بررسی درخواست عربستان برای ارسال نیرو و تجهیزات به یمن صحبت می‌کرد، گفت: پاکستان و ترکیه در مورد حل سیاسی موضوع یمن با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند و از ایران نیز خواسته‌اند تا به این گفت‌و‌گوها بپیوندد.

هرگونه راه‌حلی در یمن باید موجب جلوگیری از خونریزی در این کشور شود

پایگاه العهد لبنان- مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رسمی به لبنان تاکید کرد که تفاهم لوزان یک توافق کلی و مقدماتی و برای رسیدن به توافق نهایی است. وی در خصوص تحولات یمن افزود: هر گونه راه حلی باید بر توقف حملات نظامی، جلوگیری از تخریب تاسیسات زیربنایی و جلوگیری از خونریزی در یمن و همچنین ایجاد فرصتی برای رساندن مساعدات انسانی به ملت این کشور متمرکز شود.

رئیس سیا: از میزان همکاری ایران در مذاکرات هسته‌ای شگفت‌زده شدم

خبرگزاری فارس- جان برنان رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) سه‌شنبه شب گفت میزان همکاری ایران در مذاکرات هسته‌ای، وی را شگفت‌زده کرده است. وی تصریح کرد: من به شخصه، از اینکه ایرانی‌ها تا این حد موافقت کردند، شگفت‌زده شده‌ام. کسانی که می‌گویند توافق مسیری فراهم می‌کند که ایران یک بمب هسته‌ای بسازد، کاملا ناصادق هستند. برنان همچنین به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت: ایران فارغ از مسئله هسته‌ای، به دردسرسازی در منطقه معروف است.

اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی ایران را بازگرداند

رویترز- دادگاهی در اتحادیه اروپا بر اساس ارائه زمینه‌های قانونی تازه، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه یک بانک و 32 شرکت مرتبط با کشتیرانی ایران را بازگرداند. این در حالیست که ماه ژانویه 2015 دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا بلوکه کردن دارایی‌های بانک تجارت و 40 شرکت کشتیرانی ایران را به دلیل عدم ارائه مدارک کافی از سوی اتحادیه اروپا لغو کرده بود.

انتقاد نتانیاهو از عدم توجه به برنامه موشک‌های بالستیک ایران در تفاهم لوزان

خبرگزاری فرانسه- بنیامین نتانیاهو بار دیگر چارچوب توافق با ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت، تفاهم لوزان برنامه موشک‌های دوربرد ایران را مورد توجه قرار نداده است. پیش از این نتانیاهو درخواست کرده بود مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران در توافق با تهران گنجانده شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

تمرکز بر دور کردن نیروهای انقلابی از عدن است

المیادین-احمد عسیری سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن تاکید کرد که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان برای عملی کردن اهداف خود در یمن حملات خود را ادامه می دهند.وی با اشاره به اینکه تمرکز نیروهای ائتلاف دور کردن نیروهای انقلابی از عدن است، ابراز داشت که نیروهای ائتلاف به عملی کردن اهداف خود در یمن ادامه می دهند.

هواپیمای صلیب سرخ در صنعا فرود آمده

العربیه-با گذشت بیش از دو هفته از تجاوز عربستان با همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به یمن و کشته شدن صدها غیر نظامی یمنی، یک هواپیمای وابسته به سازمان جهانی صلیب سرخ در صنعا پایتخت یمن فرود آمده است.

آمریکا نمی خواهد اشتباهی را که درباره حزب الله کرد با انصارالله بکند

پایگاه خبری نیوز الیوم-عادل بن احمد الجبیر سفیر عربستان در آمریکا اعلام کرد که ریاض و واشنگتن درباره حمایت ایران از جنبش انصار الله یمن اختلاف نظر ندارند.وی در دیدار با گروهی از نمایندگان رسانه‌های آمریکایی و عربی اعلام کرد که ایران به جنبش انصار الله کمک مالی می‌کند و به این گروه سلاح داده است.وی همچنین تأکید کرد که عربستان و آمریکا درباره یمن توافق نظر دارند و عربستان نمی‌خواهد اشتباهی که تشکیل حزب الله در لبنان ایجاد شده با جنبش انصار الله در یمن به وجود بیاید.

ارسال سلاح برای مبارزه با حوثی ها تسریع میشود

رویترز-تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا که در اولین گام از سفر خاورمیانه‌ای خود در لبنان به سر می‌برد، می‌گوید که ارسال سلاح برای ائتلاف ضدحوثی تسریع می‌شود.

تقابل انصارالله و القاعده در یمن

خبرگزاری تسنیم-نیروهای جنبش انصار الله یمن توانستند اعضای القاعده و نیز افراد مسلح حامی عبدربه منصور هادی را از معلا در عدن بیرون رانده و چند دستگاه تانک و زره‌پوش و نیز مقادیری سلاح سنگین و نیمه‌سنگین را از آنان بازپس بگیرند.

همچنین اعضای القاعده و حامیان مسلح منصور هادی از جاده ارتباطی لودر ــ زنگبار ــ عدن بیرون رانده شده و 15 نفر از آنان نیز به اسارت گرفته شدند.

پاکستان: عجله ای برای مشارکت در حمله یمن نداریم

پایگاه العهد-نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد که این کشور قبل از یک دور فعالیت‌های دیپلماتیک با ایران و ترکیه درباره یمن، برای تصمیم خود پیرامون مشارکت یا عدم مشارکت در حمله علیه یمن با فرماندهی عربستان عجله‌ای ندارد.

القاعده از ناآرامی‌های یمن به نفع خود بهره می‌گیرد

خبرگزاری فارس- اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که گروه‌های وابسته به القاعده در یمن از ناآرامی‌ها در این کشور به نفع خود بهره می‌گیرند تا مناطقی در یمن را به تصرف خود درآورند. وی هشدار داد که این گروه آرزوی حمله به اهداف غربی از جمله آمریکا را دارد و ادامه داد که تلاش‌‌های مبارزه با تروریسم آمریکا با سقوط دولت یمن به مانع برخورد کرده است. کارتر روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا تحویل سلاح به عربستان سعودی را تسریع بخشیده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا

دولت آمریکا طرح نمایندگان کنگره درباره ایران را رد کرد

رویترز-جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که دولت اوباما با مطرح شدن لزوم محکومیت تروریسم از سوی ایران به عنوان یکی از بندهای توافقنامه هسته‌ای مخالف است و به همین دلیل، طرح سناتور کرک و سناتور منندز را رد می‌کند .دو سناتور مذکور اخیراً طرحی ارائه داده‌اند که در صورت تصویب آن، کنگره میبایست توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را بررسی کند و در صورت عدم گنجانده شدن بحث حمایت ایران از تروریسم در این توافق، آن را تأیید نخواهد کرد.

اکسید کردن ذخایر اورانیم کافی نیست

خبرگزاری فرانسه-ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا گفته اکسید کردن ذخایر اورانیوم ایران کافی نیست و تهران در توافق نهایی باید این ذخایر را رقق‌سازی کرده و یا آنها را به خارج از خاک کشورش منتقل کند.این بحث که برای اولین بار مطرح شده از آن جهت حائز اهمیت است که بازگشت‌پذیری زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران در صورت نقض توافق از سوی گروه۱+۵را تضمین می‌کند.مونیز که در روزهای گذشته از طرف دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مأمور ارائه توضیحات درباره مفاد توافقنامه احتمالی با ایران بوده در این مصاحبه به ذکر جزئیات درباره موضوعی پرداخته که رسانه‌های آمریکایی پیشتر آن را راه فرار ایران برای نقض توافقنامه عنوان کرده بودند.

خاموشی در کاخ سفید و وزات خارجه آمریکا

آسوشیتدپرس-انفجار در یک ینروگاه برق باعث قطعی پراکنده برق در پایتخت آمریکا و مختل شدن کار کاخ سفید، کنگره و وزارت خارجه این کشور شده است.

هرگونه توافق باید به تصویب کنگره برسد

واشنگتن پست-راند پائول، سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی که روز سه‌شنبه کاندیداتوری خود برای رقابت در ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد اولین اظهارنظر رسمی خود درباره تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 را ابراز کرد.وی گفته هر گونه توافق با ایران باید به تصویب کنگره برسد.

در حال مذاکره با ایرانیان هستیم تا فهرست اماکن و اشخاص مورد بازرسی مشخص شود

رویترز-مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مروز هم به میان خبرنگاران آمد و آنها را از موضع کشورش در خصوص تحولات بین‌الملل آگاه کرد.وی اطلاعات بیشتری در خصوص این بازرسی‌های آتی داد و گفت:‌ در این خصوص، باید مکانیسمی طراحی شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بتواند از هر جا که مایل است بازدید کند؛ بر همین اساس در حال مذاکره با ایرانیان هستیم تا فهرست اماکن و اشخاص مورد نیاز برای بازرسی سرزده، مشخص و نهایی شود.

ایران و آمریکا توافق نکرده اند بلکه بر سر یک چارچوب تفاهم کرده اند

ام اس ان بی سی-وندی شرمن روز سه‌شنبه در اولین مصاحبه خود پس از اعلام تفاهم میان ایران و1+5بر سر راهکارهای توافق جامع، گفت طرفین هنوز یک توافق یا یک تفاهم ندارند، بلکه چارچوبی دارند که در حال بحث بر سر جزئیات آن هستند.

ویگفت: ما هنوز یک توافقنامه یا آنطور که قانونگذاران آن را توصیف می‌کنند، تفاهمنامه نداریم، بلکه ما یک چارچوب داریم. ما در حال مذاکره بر سر آن جزئیات هستیم، جزئیاتی که به تمام دلایلی که داریم به خاطرشان بحث می‌کنیم، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند.

عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا اعمال تغییراتی در لایحه کورکر-منندز را خواستار شد

پایگاه هیل-عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که به تازگی جایگزین رابرت منندز در این کمیته شده، خواستار اعمال تغییراتی در لایحه پیشنهادی درباره لزوم تایید توافق هسته‌ای ایران در کنگره شد.در همین ارتباط بن کاردین که به دنبال کناره‌گیری رابرت منندز از عضویت از کمیته روابط خارجی سنا به دلیل پرونده رسوایی مالی، ‌به عنوان عضو ارشد دموکرات در این کمیته انتخاب شده، خواستار تغییراتی در این لایحه شده است.

نشست توجیهی خبرنگاران ارشد آمریکایی با اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای

پایگاه خبری پالیتیکو- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در نشستی با روزنامه‌نگاران ارشد این کشور داشت، آن‌ها را نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران توجیه کرد. از جمله روزنامه‌نگاران حاضر در این نشست، جفری گلدبرگ روزنامه‌نگار آمریکایی-اسرائیلی با نفوذ نشریه آتلانتیک و دیوید اینگناتیوس ستون‌نویس برجسته روزنامه واشنگتن‌پست بوده‌اند. رسانه‌های دیگری چون نیویورک‌تایمز، نیویورکر، دیلی بیست و هافینتگتون‌پست نیز در این نشست نماینده داشته‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقمصر:

آمانو به مصر سفر میکند

الیوم السابع-یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مسئولان مصری روز سه‌شنبه به مصر سفر کرد.آمانو قرار است در این سفر امروز با ابراهیم محلب نخست وزیر مصر دیدار و گفت‌وگو کند.بر اساس این خبر آمانو همچنین موضوعات مختلف داخلی و خارجی را با مسئولان مصری بررسی خواهد کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:

ابراز تاسف لاورف از اقدام عربستان در تماس تلفنی با فیصل

العربیه-وزارت خارجه روسیه شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه روسیه و سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان درباره مسائل مهم منطقه بویژه تحولات یمن تلفنی گفت‌و‌گو کردند.سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره مشورت نکردن ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی با شورای امنیت سازمان ملل پیش از حمله به یمن ابراز تاسف کرد و خواستار برگزاری مذاکره برای حل و فصل این بحران شد.لاوروف روز دوشنبه در گفتگو با ریانووستی گفت: در حال حاضر این عملیات جایگاهی در قوانین بین المللی ندارد. و از اینکه این عملیات بدون هیچ گونه مشورتی آغاز شده، متاسف هستیم. لاوروف گفت: طرف‌های مقابل در بحران یمن باید پای میز مذاکره بنشینند.

روزنامه بین‌الملل مشرقاردن:

اردن میزبان کشورهای ائتلاف ضد داعش

روزنامه الغد اردن-اردن روز چهارشنبه نشست کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی علیه داعش را میزبانی می‌کند.صباح الرفاعی سخنگوی وزارت خارجه اردن اعلام کرد که نشست با حضور مسئولان ارشد کشورهای عضو ائتلاف برای بررسی پیشرفت‌های حاصل شده در مقابله با داعش برگزار خواهد شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقکویت:

وام یک و نیم میلیاردی کویت به مصر

رویترز-عبدالوهاب البدر دبیرکل صندوق توسعه کویت امروز (سه شنبه) اعلام کرد این صندوق وامی یک و نیم میلیارد دلاری به مصر در طی پنج سال خواهد داد.این وام یک و نیم میلیاردی طی 5 قسط 300 میلیون دلاری در هر سال به مصر داده خواهد شد.مصر در روزهای پس از خیزش مردم، به منابع و دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس بسیار وابسته است. چندی پیش از این عربستان و امارات کمک هایی در حد 12 میلیارد دلار به مصر کرده بودند اما مشخص نیست که این کمک‌ها تحویل مصر شده باشد.

روزنامه بین‌الملل مشرقعربستان:

حمله به معترضان در شرق عربستان

خبرگزاری فارس-مردم منطقه الدیره در القطیف در پاسخ به دعوت گروه‌های انقلابی و فراخوان تظاهرات علیه رژیم آل سعود، شب گذشته با تجمعی گسترده تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن را محکوم کردند.با دخالت نیروهای امنیتی عربستانی برای پراکنده کردن معترضان، تعداد زیادی از اهالی منطقه الدیرهزخمی شدند و هنوز گزارشی از قربانیان احتمالی منتشر نشده است .بر اساس این گزارش طی روزهای گذشته منطقه العوامیه در استان القطیفدر شرق عربستان شاهد تظاهرات مردمی علیه رژیم آل سعود و در حمایت از مردم یمن بود.

دیدار مقام عربستانی با قائم مقام وزرات خارجه آمریکا

خبرگزاری فرانسه-محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان با آنتونی بیلنکن قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ریاض دیدار کرد.این دیدار در شرایطی برگزار شده که دو روز قبل محمد بن نایف در ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرده بود و بیلینکن هم از بیروت به ریاض آمده بود تا با مقامات سعودی دیدار کند.

آمریکا انتقال تسلیحات به عربستان را تسریع می‌کند

پایگاه خبری اسپوتنیک- استیو وارن وزیر دفاع آمریکا از تصمیم مقامات این کشور برای تسریع روند انتقال محموله‌‌های تسلیحاتی به عربستان با هدف حمایت از ریاض در عملیات نظامی در یمن، خبر داد. وی در این مورد گفت: عربستان سعودی در حال ارسال پیامی قدرتمند به حوثی‌ها و متحدان‌ آن‌هاست، مبنی بر اینکه آن‌ها نمی‌توانند به زور بر یمن مسلط شوند.

خشم عربستان از انتقادهای صریح حزب‌الله و سیدحسن نصرالله

الاخبار- پس از آنکه عربستان سعودی در هفته گذشته، روزنامه الاخبار لبنان را به دلیل پوشش صریح اخبار تجاوز و حمله هوایی عربستان به یمن، آشکارا تهدید کرد، اکنون علی عواض العسیری سفیر عربستان سعودی، به پخش مصاحبه سید حسن نصرالله با شبکه الاخباریه سوریه از تلویزیون رسمی لبنان معترض شده است. محمد عفیف مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان گفت: جنجال سفیر عربستان، نشان‌دهنده خشم سعودی‌ها از هر انتقادی است که در هر جای دنیا از آنان می‌شود و جنایاتشان را بر ملا می‌کند. در همین خصوص رسانه‌های لبنانی از جمله اللواء و الاخبار گزارش کردند که رمزی جریج وزیر رسانه‌ و اطلاع‌رسانی لبنان در تماسی تلفنی با العسیری، عذرخواهی کرد. جریج سخنان سید حسن نصرالله را بیان‌کننده نظر رسانه رسمی لبنان و تلویزیون این کشور ندانست و وعده داد که مسئولان این مسئله بازخواست می‌شوند و این چنین مسئله‌ای دیگر تکرار نخواهد شد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز گزارش کرد که العسیری، تماس‌های مشابهی از چند وزیر و مسئول سیاسی رسانه‌ای لبنان دریافت کرده است که آنان نیز از اقدام تلویزیون رسمی لبنان در پخش مصاحبه سید حسن نصرالله با تلویزیون الاخباریه سوریه عذرخواهی کرده و از آن ابراز انزجار و تأکید کرده‌اند که رسانه و اصحاب رسانه لبنان مواضع شرافتمندانه عربستان در قبال لبنان و ملت آن را ارج می‌نهند و هرگونه بی‌احترامی به عربستان را از هر طرفی که باشد، رد می‌کنند. از طرفی دیگر، منابع سیاسی و مطلع در لبنان به روزنامه اللواء این کشور گفتند که شاید این بحران و جنجال سفیر عربستان در لبنان به زیان لبنانی‌های مقیم عربستان تمام شود. عربستان از دو هفته گذشته که جنگ علیه یمن را آشکارا آغاز کرده است، نزدیک به 17 هزار یمنی را از عربستان بیرون کرده است.

یک ربع برای اعزام یک میلیون انتحاری به یمن کافی است

شبکه الاخباریه عربستان- یک شبکه تلویزیونی رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض قادر است در عرض 15 دقیقه، یک میلیون انتحاری به یمن اعزام کند. دحام العنزی تحلیل‌گر سیاسی بر ضرورت استفاده از انتحاری‌ها برای رهایی از آنها از یک سو و اجرای اهداف عربستان در یمن از سوی دیگر تاکید کرد. وی گفت: عربستان بدون مراجعه به جامعه جهانی یا سازمان ملل می‌تواند اعلام جنگ کند و یک میلیون انتحاری را به یمن تجهیز کند. شمار کسانی که می‌خواند وارد بهشت شوند، زیاد است.

جنگ سعودی‌ها در یمن ممکن است به شرق عربستان کشیده شود

بروکینگز- جنگ یمن به استان الشرقیه عربستان کشیده شده است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سعودی‌ها شیعه هستند که اغلب آنها در منطقه غنی نفتی استان الشرقیه در کناره خلیج فارس حضور دارند. مقامات سعودی می‌توانند خشونت (احتمالی در این مناطق) را کنترل کنند، اما دهه‌ها تلاش برای رفع و پرداختن به خشم شیعیان شکست خورده و شیعیان خشونت‌ها را سرکوب سیستماتیک جامعه خودشان می‌بینند. آشوب و ناآرامی می‌تواند به گذرگاه ملک فهد (پل عربستان سعودی و بحرین) و از آنجا به داخل کشور همسایه یعنی بحرین گسترش یابد. برای خاندان سعود آشوب و ناآرامی در استان الشرقیه موضوعی عجیب نخواهد بود آنها پیش‌بینی آن را کردند که جنگ یمن تاثیر ناخواسته‌ای در داخل پادشاهی (سعودی) ایجاد کند. محمد بن نایف وزیر کشور سعودی از زمان آغاز جنگ، نیروهای وزارت کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقلبنان:

تشدید تدابیر امنیتی و حضور نیروی امنیتی لبنان در ضاحیه بیروت

روزنامه السفیر-نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان با اشاره به تدابیر امنیتی فوق العاده طی دو روز گذشته در مسیر منتهی به فرودگاه بیروت، از دستگیری 14 تن از افراد تحت پیگرد سخن گفت و تاکید کرد که علاوه بر دستگیری یکی از رؤسای باندهای تبهکار،‌ عملیات تعقیب دو تن دیگر در جریان است.نهاد المشنوق با بیان اینکه طرح امنیتی که تا کنون در چندین منطقه اجرا شده بزودی به بیروت ضاحیه جنوبی می‌رسد، تاکید کرد: جلسه شورای مرکزی امنیت، فردا به ریاست بنده در مقر وزارت کشور تشکیل و درباره نقش هر کدام از نهادهای امنیتی و نظامی برای اجرای طرح امنیتی بیروت و ضاحیه رایزنی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، المشنوق تاکید کرد که حزب الله و جنبش أمل موافقت کامل خود با اجرای طرح امنیتی در مسیر منتهی به فرودگاه و همچنین در بیروت و ضاحیه را اعلام کردند.

سفر پادشاه اسپانیا به لبنان

المنار-فلیپ ششم پادشاه اسپانیا غروب سه‌شنبه در رأس هیئتی در سفری رسمی وارد بیروت شده و توسط سمیر مقبل وزیر دفاع و نائب نخست وزیر در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری مورد استقبال قرار گرفت. پادشاه اسپانیا پس از مراسم استقبال به دیدار تمام سلام نخست وزیر لبنان رفت و درباره موضوعات مورد اهتمام دو طرف با وی بحث و گفت‌وگو کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

اعلام آمادگی اردن برای مشارکت در عملیات آزادی الانبار و موصل

السومریه نیوز-دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله دوم پادشاه اردن طی تماسی تلفنی با حیدرالعباد از آمادگی امان برای مشارکت در عملیات آزادسازی الانبار و موصل خبر داد. عبدالله دوم، سه‌شنبه در تماس تلفنی با العبادی، ضمن تبریک پیروزی نیروهای مسلح عراقی در استان صلاح‌الدین، درباره تقویت روابط دوجانبه امان-بغداد و تحولات سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و جنگ با داعش با عبادی گفت‌وگو کرد.پادشاه اردن اعلام کرد که اردن مقابله عراق با تروریسم را تایید می‌کند و از عملیات آینده در الانبار و موصل حمایت می‌کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقیونان:

پارلمان اروپا به سیپراس هشدار داد

اسپوتنیک-مارتین شولتش رئیس پارلمان اروپا به الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان توصیه کرد همبستگی میان اتحادیه اروپا را بر هم نزد.شولتش در گفت‌وگو با مجله آلمانی بیلد خطاب به نخست وزیر یونان گفت در سفر به روسیه،‌ همبستگی اتحادیه اروپا را برهم نزدند.

آلمان ادعای مقامات یونان را رد کرد

رویترز-زیگمار گابرئیل وزیر اقتصاد آلمان درخواست یونان برای پرداخت 278 میلیون دلار بابت غرامت جنگ جهانی دوم را رد کرد.

وی درخواست یونان برای پرداخت وام اجباری به دلیل اشغال توسط نازی‌ها را احمقانه توصیف کرد.وزیر اقتصاد آلمان تصریح کرد که یونان از طریق همکاری با شرکای اروپایی راه فراری از بحران اقتصادی پیدا کند.

اروپایی‌ها از سفر سیپراس به روسیه نگران هستند

آسوشیتدپرس- الکسیس سیپراس نخست‌وزیر ضداروپایی یونان امروز و فردا در روسیه خواهد بود و این سفر اروپاییان را نگران کرده است. این سفر می‌تواند روشن کند که آیا دیدگاه‌های وی و رابطه‌اش با روسیه به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات میان یونان و اتحادیه اروپا به کار گرفته خواهد شد یا تنها برای گسترش روابط بین‌المللی یونان و تعمیق روابط دیرین دو کشور است. سرپرست موسسه مستقل ارزیابی استراتژیک روسیه در رابطه با این سفر گفته است مسکو امیدوار است گفت‌وگو با سیپراس عاملی برای تضعیف اتحادیه اروپا در راستای تصویب تحریم‌های ضدروسی باشد. الکساندر شولتش رئیس پارلمان اروپا در رابطه با این سفر علیه تلاش سیپراس برای ترساندن شرکای اروپایی خود هشدار داد: این قابل قبول نیست که سیپراس از روسیه درخواست کمک کند و (به این وسیله) سیاست اروپا در قبال روسیه را به بازی بگیرد. وی هم‌چنین خطاب به نخست وزیر یونان هشدار داد که وی نباید در سفر به روسیه،‌ همبستگی اتحادیه اروپا را برهم زند.

انگلیس:روزنامه بین‌الملل مشرق

استثمار جنسی پسران در انگلیس

شبکه 4 انگلیس-پرونده‌های آزار و اذیت کودکان و استثمار آنان در مراکز نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست، در بیمارستان‌ها، مدارس بریتانیا در دهه‌های 70 و 80 میلادی اکنون و بعد از گذشت چندین دهه به دغدغه‌ای برای مردم این کشور تبدیل شده که با فشار گروه‌ها و فعالان حامی حقوق کودکان، وزارت کشور بریتانیا را بر آن داشته تا تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام دهد.پسران نوجوانی که دهه 70 میلادی از مرکز نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست در شهر بلفاست ایرلند به لندن قاچاق شده بودند، مورد سوءاستفاده چهره‌های قدرتمندی در دولت انگلیس قرار گرفتند.

اقبال مردم به احزاب سیاسی انگلیس کم شده است

گاردین-رقابت تاریخی میان دو حزب اصلی بریتانیا یعنی احزاب محافظه‌کار و کارگر بعد از بیش از یک سده تغییر کرده و احزاب سیاسی کوچک‌تر محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

رهبر حزب بیت یهودی اسرائیل: هر کسی به یهودیان آسیب رساند، باید کشته شود

جروزالم‌پست- به دنبال عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی در کرانه باختری که به زخمی شدن دو نظامی صهیونیستی منجر شد، نفتالی بنت رهبر حزب بیت یهودی گفت: هر کسی به یهودیان بی‌گناه آسیب می‌رساند، باید کشته شود. وی مدعی شد: از ایران تا شیلو (محل اقدام شهادت‌طلبانه جوان فلسطینی در کرانه باختری)، دشمنان ما یک هدف دارند؛ آسیب رساندن به هر تعداد یهودی که امکان دارد. بنت سپس از سربازانی که این جوان فلسطینی را به شهادت رساندند، حمایت کرد و گفت: این باید عاقبت هر کسی باشد که به یهودیان بی‌گناه آسیب می‌رساند. یوری آریل وزیر مسکن و ساخت و ساز رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به این عملیات شهادت طلبانه، به انتقاد از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت و گفت:‌ هفته گذشته محمود عباس دست خود را برای صلح دراز کرد. به نظر می‌رسد در دست او چاقو، سنگ، کوکتل مولوتف و سایر ابزار تخریبی برای کشتن یهودیان پنهان شده است. الی بن داهان وزیر امور مذهبی رژیم صهیونیستی نیز از کابینه این رژیم خواست خانه این جوان فلسطینی را تخریب و خانواده او را اخراج کند چراکه به باور وی، این عمل، اقدام بازدارنده موثری است.

روزنامه بین‌الملل مشرقپاکستان:

عربستان به دنبال تفرقه در ارتش پاکستان است

نشریه نیشن پاکستان- خالد محمد نویسنده طی یادداشتی در انتقاد از جنگ عربستان علیه یمن آورده است: اگر به شما می‌گفتم عربستان سعودی ارتش پاکستان را می‌خواهد، اما فقط سربازان و افسران سنی آن‌‌ را، واکنش شما چه بود؟ اگر به شما می‌گفتم که برنامه‌های آموزشی در عربستان فقط مختص سربازان و افسران سنی است، آیا همچنان باور می‌کردید که جنگ یمن توجیه‌پذیر است؟ وی در ادامه با اشاره به اینکه سعودی‌ها در دو هفته اخیر تلاش کرده‌اند طوری وانمود کنند که ارتش پاکستان، خود خواستار مداخله در یمن است، نوشته است: در روزهای اول درگیری، گفته می‌شد که پاکستان، خود می‌خواهد مشارکت داشته باشد. این گفته وقتی جهان دید، پاکستان بی‌طرفی اتخاذ کرده، تغییر کرد و اعلام شد که سعودی‌ها می‌خواهند نیرویی کامل از ارتش پاکستان تحت فرماندهی آنان قرار گیرد. وقتی شما سربازان ما را تحت فرماندهی سلطنت سعودی قرار می‌دهید، آن‌ها دستورات خود را به جای راورپندی، از ریاض می‌‌گیرند. اگر به آن‌ها دستور داده شد که به یمن حمله کنند، مجبورند تبعیت کنند.

روزنامه بین‌الملل مشرقایتالیا:

دادگاه حقوق بشر اروپا، ایتالیا را محکوم کرد

روزنامه فرانسوی لوموند- دادگاه حقوق‌بشر اروپا، ایتالیا را در ارتباط با پرونده خشونت‌های پلیسی علیه معترضان در جریان درگیری‌های حاشیه اجلاس سران گروه 8 در سال 2001 محکوم کرد. این دادگاه همچنین عملکرد نیروهای امنیتی ایتالیا در حمله به مدرسه دیاتز در جریان اجلاس سران گروه 8 طی سال 2001 را شکنجه تلقی کرده و این کشور را ب خاطر نداشتن قوانین مناسب برای مجازات مجرمان و عوامل شکنجه، محکوم کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SMM ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    ای وای ببخشید به شما (سعودی ها) به علت کشتن کودکان و زنان بیگناه یمنی اعتراض کردیم!!!!؟؟؟؟؟ لعنت به مفت خورها و خائنین دولت لبنان
  • علی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    دوباره نوبت به فکت شیت رسید دلم خوش بود تازه معنی سلفی و عکس سلفی را یاد گرفته بودم. سایتی عکسی از علی دایی زده بود . تیتر زده بود عکس سلفی علی دایی. خیلی از دایی بدم اومد . با خود گفتم علی دایی هم سلفی شده و با گروهای کثیف تکفیری همکاری می کند. بعد فهمیدم نه اینجا سلفی معنی چیزی دیگه می ده. تازه معنی گاماس گاماس را یاد گرفته بودم پسری تهرانی بهم گفت نمی دانستم یعنی چه . تازه معنی هت تریک را دارم یاد می گیرم . اما هنوز معنی فکت شیت را نمی دانم .امروز می روم تو فرهنگ لغت فارسی نگاه می کنم ببینم این فکت شیت به چه معنی است. البته افکت در انگلیسی فکر کنم معنی نظر بده و افکت احتمالا معنی جلوه را می دهد اما معنی شیت. شاید همان گوسفند باشه شاید کشتی باشه . اخه چرا .چرا از کلمات راحت و ساده فارسی استفاده نمی شه. ای کاش ...........
  • کرد پیشمرگ رهبری ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    لعنت خداوند متعال بر آل سعود قوم لوتی کثیف ، خداوند این وهابیون را به درک واصل کن
  • کرد کرمانشاه ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    دمت گرم رفیق
  • سید یونس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    در تمام عمرم دوسن نداشتم جنگ بشه همیشه از بازخوانی خاطرات جنگ ایران وعراق ناراحت می شدم ازجنگ داعش در عراق ناراحت شدم وکلا با جنگ مخالفم ولی کاش تنها یه جنگ تو زمین بشه ودیگه تمام اون هم جنگ با عربستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس